بستن

چامه شماره پنج در ساحل شعرهای مردمی ورق خورد

هفت‌برکه – گریشنا: جلد پنجمین شماره دوماهنامه ادبی «چامه» به عکسی از دکتر احمد اقتداری مزین شده است تا تاکیدی باشد بر ویژه‌نامه‌اش: «فرهنگ مردم». نسخه‌ی الکترونیکی چامه‌ی پنجم را از سایت مجله چامه (اینجا) دریافت کنید.

چامه برای دو ماه بهاری اردیبهشت و خرداد ۱۳۹۸، یک پرونده‌ی قابل توجه ۸۰ صفحه‌ای درباره‌ی فرهنگ مردم تهیه کرده است. صادق رحمانی، صاحب امتیاز و مدیر نشریه چامه، خود از سرآمدان پژوهش در فرهنگ مردم است، و توانسته در این پرونده، مقالات و تحقیقاتی در مورد فرهنگ عامه سراسر ایران، از شیراز گرفته تا گیلان و مازندران، و همچنین درباره‌ی موضوعات گسترده، از بیماری‌ها گرفته تا رنگ‌ها، در کنار هم قرار دهد. دکتر اسدالله نوروزی، استاد ادبیات دانشگاه هرمزگان، مقاله‌ای برای این پرونده نوشته است با عنوان «اقتداری، میراث‌دار فرهنگ مردم لارستان». راحله بهادر، مترجم گراشی، نیز مقاله‌ای خواندنی از اولریش مارزلف، محقق آلمانی برجسته در زمینه‌ی فرهنگ عامه ایران، ترجمه کرده است با عنوان «نقالی در دوره قاجار».

و در کنار این پرونده، یادداشت‌هایی درباره‌ی «کتاب‌درمانی» در ابتدای این شماره خودنمایی می‌کند؛ یادداشت‌هایی کوتاه به قلم چندین نویسنده، شاعر، روانشناس، عصب‌روان‌شناس و مشاور، که همه از نقش کتاب‌خوانی بر روح و روان آدم نوشته‌اند و دریچه‌های نوی بر روی خواننده گشوده‌اند.

چامه به خط مشی اولیه‌اش نیز همچنان پایبند است: فراهم کردن لوازم عیش ادبیات‌دوستان با شعر و داستان و گپ. شعرهایی از بیژن نجدی، موسی اسوار، مژده نادری و آفاق شوهانی، و شعرهای سپید امروز به انتخاب حمیدرضا اکبری شروه، در کنار شعرهای ترجمه‌ای از روی آندرسون، فادی جوده و فدریکو گارسیا لورکا، می‌تواند هر سلیقه‌ی شعری را تغذیه کند. داستان‌خوان‌ها نیز می‌توانند از داستان‌های تصویری، محمد حمید شاهد و اچ اچ مونرو لذت ببرند. در بخش گپ نیز صحبت‌های دکتر احمد تمیم‌داری، استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی شنیدنی است.

چامه شماره پنج را از سایت مجله چامه (اینجا) دریافت کنید.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top