بستن

با انتقال به ساختمان جدید، دادگاه عمومی گراش به دادگستری شهرستان ارتقا یافت

هفت‌برکه – گریشنا: هفتم تیرماه روز قوه قضاییه است، و هفته‌ی قوه قضاییه از شنبه اول تیرماه شروع شده است. به همین مناسبت، در مصاحبه‌ای که با سید رحیم روان‌بین، رییس دادگستری شهرستان گراش، داشتیم به چند موضوع اصلی پرداختیم: ارتقای دادگاه گراش به دادگستری شهرستان، تکمیل ساختمان جدید دادگستری و مروری بر سرنوشت پرونده‌های مهم ماه‌های گذشته.

روان‌بین از اواسط مردادماه ۱۳۹۷ به ریاست شعبه اول دادگاه عمومی و رییس حوزه قضایی شهرستان گراش منصوب شد (خبر در گریشنا). او در ابتدای مصاحبه، هفته قوه قضاییه را به همکاران و مردم تبریک می‌گوید و اظهار می‌کند: «هفته قوه قضائیه فرصتی برای ارائه عملکرد قوه قضائیه طی یک سال است، و در واقع فرصتی است برای این که خدمت مضاعف به مردم انجام دهیم و ملاقات چهره‌به‌چهره بیشتری را با مردم داشته باشیم. همه همکاران ما در مجموعه‌ی دادگستری تمام هم‌وغمشان این است که کار مردم معطل نماند.»

گریشنا: آیا این ساختمان جدید دادگستری شهرستان در بلوار سرداران تکمیل شده است؟

روان‌بین: ساختمان جدید به همت مسئولین و همیاری خیرین تقریبا تکمیل است و از بابت تجهیز ما کمبودی نداریم. اما یکی دو مساله هنوز حل نشده است: جای پارک وسایل نقلیه‌ی ارباب رجوع، که با توجه به این که ساختمان جدید در بلوار سرداران و کنار شهرداری و فرمانداری و ثبت احوال و … است، محل تردد بسیاری از مردم است. امیدواریم در آینده بابت پارک وسایل نقلیه ارباب رجوع ان‌شاءالله مشکلی پیش نیاید. بحث دوم هم مشکل سایبان ساختمان جدید دادگستری است که آن هم انجام نشده است. ولی در بقیه قسمت‌ها ساختمان تکمیل است و ما حدود یک ماه قبل به ساختمان جدید منتقل شدیم.

گریشنا: چه زمانی این ساختمان به صورت رسمی افتتاح می‌شود؟

روان‌بین: چون رئیس کل دادگستری استان مشغله کاری زیادی در سطح استان و کشور داشتند، به ما قول دادند که در فرصت مناسب، یعنی بعد از هفته قوه قضائیه، مراسم افتتاحیه‌ای که در شان مردم شهرستان گراش است، برگزار شود. بلافاصله بعد از هفته قوه قضائیه، مراسم افتتاح رسمی ساختمان جدید دادگستری و بحث تشکیل و افتتاح دادسرا را با حضور رئیس کل دادگستری استان و معاونین ایشان خواهیم داشت.

گریشنا: دادگاه عمومی گراش نیز در همین ایام به دادگستری شهرستان ارتقا پیدا کرده است؟

روان‌بین: برای تکمیل بحث درباره‌ی تاثیر ساختمان جدید دادگستری، من به کمی قبل‌تر برمی‌گردم. استحضار دارید که گراش یک دهه است که به شهرستان ارتقا پیدا کرده است و بالتبع، خیلی از ادارات از حالت بخش به ادارات شهرستان ارتقا پیدا کردند. اما سیستم قضایی در گراش کماکان به صورت دادگاه بخش اداره می‌شد. اما به حمدالله، با اهتمام جدی‌ای که مسئولان استان نسبت به شهرستان گراش داشتند، قول مساعدی را بارها در این زمینه داده بودند که اگر ساختمان جدید دادگستری گراش تجهیز و تکمیل شود، از نظر سیستم قضایی نیز دادگاه بخش را به دادگستری شهرستان ارتقا دهند.

الحمدالله به محض تکمیل ساختمان جدید، به مسئولین قضایی استان آمدند و از نزدیک بازدید کردند و با روی گشاده، به وعده خودشان عمل کردند و درخواست مردم گراش را که ارتقا دادگاه به دادگستری بود، پذیرفتند. در نتیجه، الآن قریب به یک ماه است که با تکمیل ساختمان جدید دادگستری، دادسرا نیز در این حوزه قضایی راه‌اندازی و تشکیل شده است و همکاران قضایی به ما ملحق شده‌اند.

لازم به ذکر است که تا یک سال قبل، گراش فقط یک قاضی داشت که باید تمام کارهای مدیریتی و قضایی و شرکت در جلسات را انجام می‌داد. بدیهی است که با توجه به ماهیت و ذات دادگستری، واقعا یک نفر فرصت نکند همه آن کارها را در وقت اداری انجام دهد. اما به حمدالله با توجه به اهتمام و عنایت جدی که مسئولین استان به شهرستان داشتند، اکنون چهار نفر نیروی قضایی در این شهرستان مشغول به کار هستند.

من با افتخار اعلام می‌کنم، با توجه به این که شان مردم گراش خیلی بیشتر از این است، که سیستم قضایی گراش ارتقا پیدا کرده است. ما در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان گراش، دو نیروی قضایی داریم: جناب آقای حجت الاسلام سعادت‌پور، سرپرست دادسرا؛ و جناب آقای افرا، همکار قضایی جدیدمان به عنوان دادیار هستند. در سیستم دادگاه هم خود بنده به عنوان مسئول دادگستری شهرستان به همراه جناب آقای رستمی به عنوان دادرس، فعالیت می‌کنیم. بدین ترتیب، چهار نیروی قضایی در این شهرستان فعال هستیم.

گریشنا: پس در واقع، آمدن به ساختمان جدید همراه با ارتقای دادگاه به دادگستری شهرستان بوده است؟

روان‌بین: بله. در واقع افتتاح دادگستری از دو منظر برای شهرستان نویدبخش بود: از بابت تکمیل ساختمان جدید دادگستری و از جهت ارتقا دادگاه بخش به دادگستری شهرستان و تشکیل و راه‌اندازی دادسرا. اکنون قریب به یک ماه است که به صورت عملی، هم دادسرا در این شهرستان تشکیل شده و هم به ساختمان جدید منتقل شدیم و کارمان را در ساختمان جدید انجام می‌دهیم.

گریشنا: در مورد شورای حل اختلاف نیز توضیح بفرمایید.

روان‌بین: من باز هم این خبر خوب را به خدمت مردم برسانم که برای تسریع در کار مردم و علی‌رغم این که شاید در خیلی از دادگستری‌های شهرستان‌ها این وضعیت وجود ندارد، شورای حل اختلاف هم در ساختمان دادگستری مستقر خواهد شد. به لحاظ این که اعضای شورای حل اختلاف هم از بدنه و عضو مجموعه دستگاه قضایی هستند، نزد حجت السلام موسوی، رئیس شورای حل اختلاف استان، این پیشنهاد را مطرح کردیم، که ایشان با روی گشاده پذیرفتند. در نتیجه، ما یک مجموعه‌ی قضایی کامل، اعم از دادسرا، دادگاه و شورای حل اختلاف در همین ساختمان جدید ان‌شاءالله خواهیم داشت. همه این‌ها به خاطر این است که در کار مردم تسریع شود.

گریشنا: شهرستان گراش همیشه یکی از شهرستان‌های امن شناخته می‌شده است. هنوز هم تعداد پرونده‌های قضایی سنگین در این دادگستری کم است؟

روان‌بین: الحمدالله ما پرونده‌های سنگین و خشن تقریبا در سطح شهرستان نداشته‌ایم. مردم گراش مردمی انقلابی و متدین و متقی و اصیلی هستند. خود این مردم روحیه‌ی این را ندارند که جرایم خشن در شهرستان اتفاق بیفتد. اگر هم جرایمی بوده، مثل بزه سرقت، اغلب شاهد این هستیم که توسط افراد غیر بومی صورت گرفته است.

گریشنا: اگر اجازه بدهید، مروری کنیم روی چند پرونده حساس‌تر در ماه‌های گذشته، و در صورت امکان بفرمایید سرنوشت این پرونده‌ها به کجا رسیده است. اولین مورد، مربوط به هفته‌ی گذشته، و پیدا شدن جسد آقای غلامی در تنگ بادامی است (خبر در گریشنا). آیا پرونده‌ای برای این مورد تشکیل شده است؟ نظر پزشک قانونی دریافت شده است؟

روان‌بین: به محض این که اطلاع دادند که جسدی در منطقه تنگ بادامی کشف شد، جناب سعادت‌پور به عنوان مدعی العموم شهرستان به همراه جناب آقای رستمی دادرس ما، در محل حضور پیدا کردند و دستورات اولیه صادر شد. پزشک قانونی جسد را معاینه کردند و اعلام کردند علت تامه‌ی فوت، عوارض ناشی از گرمازدگی است. این شخص قبلا هم سابقه داشته که از منزل خارج شود و برای مدت کوتاه یا درازمدت ناپدید شود. به لحاظ این که وضعیت پرونده مشخص بود و اولیا دم نیز از شخصی شاکی نبودند، دادستان ما جواز دفن را صادر کردند و جسد هم برای تدفین تحویل داده شد و پرونده مختومه شد.

گریشنا: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ هم یک جسد مثله شده در برکه‌ واقع در جاده گراش اوز پیدا شد (خبر در گریشنا). آیا این جسد شناسایی شده است؟

روان‌بین: به محض این که این موضوع گزارش شد، ما تحقیقات اولیه را برای شناسایی این جسد انجام دادیم. اولین اقدامی که صورت گرفت، ما به حوزه قضایی همجوار، از جمله خنج و لار و جویم اطلاع‌رسانی کردیم. در سطح گراش هم در دقایق اول اطلاع‌رسانی شد که اگر در خانواده‌ای، شخصی در چند روز گذشته مفقود شده، مشخصات فرد را به ما اعلام کنند تا بررسی کنیم که آیا این جسد می‌تواند متعلق به بستگان آن‌ها باشد یا نه. در حوزه قضایی همجوار کسی تا این لحظه اعلام مفقودی نکرده است. در سطح شهرستان گراش نیز تنها یک نفر اعلام مفقودی کرد، اما با مراجعه بستگان آن شخص به پزشک قانونی و رویت جسد، مشخص شد این جسد متعلق به آن فرد مفقود شده نیست. ما موضوع را به تمام حوزه‌های قضایی استان منعکس کرده‌ایم. ولی تا این لحظه فردی مراجعه نکرده است.

مضاف بر این، جسد باقی‌مانده به پزشک قانونی مرکز استان منتقل شده و آزمایش ژنتیک و دی‌ان‌ای صورت گرفته است تا هر زمان فرد یا خانواده‌ای مراجعه کنند، این امکان وجود داشته باشد که از طریق دی‌ان‌ای مشخص شود این شخص فوت شده متعلق به آن بستگان و خانواده است یا خیر. به هر حال، چیزی که تخمین زده می‌شود این است که این جسد می‌تواند متعلق به اتباع افغانی باشد، یا این که جسد فردی باشد که از سایر شهرستان‌ها به اینجا منتقل شده باشد. همه این احتمالات وجود دارد. به محض این که اطلاعات دقیقی حاصل شود، ما اطلاعات دقیق‌تر را اعلام می‌کنیم.

گریشنا: سه مورد مرگ مشکوک هم داشته‌ایم. اولی مربوط به دو برادر در زینل‌آباد بود که در اسفندماه سال گذشته در بشکه‌ای جان سپردند (خبر در گریشنا). آیا پرونده‌ای تشکیل شده، یا به عنوان مرگ ناشی از حادثه تلقی شد؟

روان‌بین: خود بنده و به همراه همکار قضایی به همراه رئیس پلیس آگاهی به آن منطقه مراجعه کردیم و بشکه‌ای که دو متوفی در آن قرار داشتند و محل استقرار بشکه را مشاهده و از همسایگان تحقیق کردیم. اولیا دم، یعنی پدر و مادر این دو کودک، از شخصی شاکی نبودند و تقاضا کردند جسدها را برای مراسم تدفین تحویلشان بدهیم. مساله‌ای که مشخص بود این بود که فوت این دو شخص ناشی از خفگی بوده و در این بحثی نبود. به نظر همکاران ما در پلیس آگاهی و پزشک قانونی، درِ بشکه که بسته شده، به واسطه دم و نفس آنها سفت‌تر می‌شده، به نحوی که حتی وقتی می‌خواسته‌اند در بشکه را باز کنند، با توان یک نفر در باز نمی‌شده است. اما چیزی که قابل تامل بود این بود که آیا از روی بازیگوشی خود متوفی در بشکه روی آن قرار گرفته است، یا در را فرد دیگری، اعم از این که عمدی باشد یا سهوی، روی بشکه قرار داده است. به لحاظ این که اسباب‌بازی دو نفر در بشکه کشف شده بود و هیچ‌گونه آثار ضرب و جرحی نیز روی بدن آنها نبود، و از طرفی اولیا دم نیز نسبت به هیچ کسی شاکی نبودند، استنباط و تشخیص قضایی ما این بود که این ۲ نفر با میل و اراده و تمایل خودشان درون بشکه رفته‌اند. در نتیجه، با این استنباط که جرمی اتفاق نیفتاده و مرگ ناشی از خفگی بوده، پرونده بسته شد. جسد متوفی نیز تحویل اولیا دم شد و مراسم خاکسپاری انجام شد.

گریشنا: اواسط خرداد ۱۳۹۷ نیز جسد یک مرد ۳۷سا‌له در برکه‌ای در دشت بالا برکه به صورت حلق‌آویز پیدا شد (خبر در گریشنا). این پرونده به کجا رسید؟

روان‌بین: در آن زمان من در این حوزه قضایی نبودم. من در مردادماه سال گذشته در این حوزه شروع به فعالیت کردم، و با توجه به این که این پرونده در جریان رسیدگی نبود، تشخیص من این است که همکاران قضایی ما به این نتیجه رسیده‌اند که مرگ ناشی از خودکشی بوده، یا به اصطلاح بزهی اتفاق نیفتاده است و پرونده مختومه شده است.

گریشنا: مردم گاهی از تعداد سرقت‌ها در شهر شاکی می‌شوند. شما این مساله را چطور می‌بینید؟ و چه توصیه‌ای دارید؟

روان‌بین: جرایم سرقت و مواد مخدر در سطح کلان و در سطح کشور نیز از جمله جرایم شایع است. آمار زندانیان مربوط به جرایم سرقت و مواد مخدر هم چه در سطح گراش و چه در سطح کلان بالاست. تمام تلاش و دغدغه ما این است که سارقین شناسایی شوند و با آنها برخورد شود، کما این که در زندانی که زندانیان گراش آنجا هستند، تعداد قابل توجهی از آنان، بابت جرم سرقت زندانی هستند. این نشان می‌دهد که اگر جرمی صورت گرفته، متهم و مجرم هم شناسایی شده و رای صادر شده و حالا در حال تحمل کیفر خود است. البته این جای تاسف دارد که قریب به اتفاق جرایم سرقت که اتفاق می‌افتد، توسط افراد غیر بومی صورت می‌گیرد.

در رابطه با جرم سرقت، بهترین راه پیشگیری است. شهروندان باید وجوه و طلاجاتی که به آن احتیاجی ندارند، در منزل نگهداری نکنند و به صندوق امانات بانک‌ها بسپرند. راهکار دیگر، نصب دوربین در محل‌هایی است که تردد بیشتری وجود دارد. خوشبختانه ما در ایام نوروز اصلا جرم سرقتی در سطح شهرستان نداشتیم. و درصد جرم سرقت در این شهرستان رو به کاهش است. شهرستان گراش از شهرستان‌های امن استان و حتی کشور است و ما به این موضوع افتخار می‌کنیم و بخشی از آن مربوط به مردم خود شهرستان است.

گریشنا: و اگر صحبتی در آخر مانده، بفرمایید.

روان‌بین: از شما تشکر می‌کنم که در هفته قوه قضاییه تشریف آوردید. انتظار ما این است که زحمات همکارانمان در طول یک سال گذشته دیده شود. من از مردم شریف گراش نیز تشکر می‌کنم که طی یک سالی که بنده در شهرستان توفیق خدمت داشتم، الحمدالله خودشان موارد را رعایت می‌کنند و در خیلی از موارد، خود ما از مردم آموزش می‌بینیم. من نیز به سهم خودم تلاش می‌کنم حوزه قضایی شهرستان گراش در حوزه استان بدرخشد.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

7 نظر

  1. خدا خیر بده به اقای روان بین، در اتاقش که همیشه بازه، سوال همه هم جواب میده، هم قاضی، هم وکیله به نوعی. خیلی بزرگوارند، ان شاالله برای گراش،یک نعمت همیشگی باشن

    1. همین پر مشغله بودن باعث کم شدن کیفیت کار میشه و عدم استفاده از تخصص های پلیسی-کارآگاهی-جنایی و فقط با شرط آروم کردن خانواده داغ دیده و عدم پیگیری دقیق و موشکافانه و نداشتن نگاه تردیدآمیز در پرونده های قتل و زود بستن پرونده از رسیدن به حقیقت جاری جلوگیری میکنه

  2. چرا جسد مورد اول می بایست در تنگ بادامی پیدا شود نه جای دیگری؟ در مورد سوم، چطور میتوان تشخیص داد که درب بشکه ها توسط قاتلی بطور موقتی محکم گرفته یا بسته نشده باشد؟ شاید پیدا شدن اسباب بازی درون بشکه برای کشاندن بچه ها به درون بشکه بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 نظر
scroll to top