بستن

همان منطق قدیمی از زبان آقای نماینده: «تا لار استان نشود…»

هفت‌برکه – امیرحسین نوبهار:

 «بهترین سیاست، صداقت است» میگل د سروانتس

همه چیز انتخاباتی است تا بلکه از فضای خلق شده سودی حاصل شود. اگر بخواهیم رفتارهای اخیر آقای نماینده را بررسی کنیم، احتمالا این جمله در توصیف آن به ما کمک خواهد کرد. در حالی که به طور معمول سالی یک یا دو وزیر برای افتتاح پروژه‌ها و جلسات اداری به لار سفر می‌کنند، در چند هفته اخیر، یک سرپرست وزارتخانه که چند روز بعد رای اعتماد گرفت و یک وزیر جوان به لار سفر می‌کنند. یکی وعده هفت میلیاردی می‌دهد و دومی به قدر کافی رسانه‌ای هست که حضورش به تقویت نگاه‌های مردمی نسبت به نماینده کمک کند. البته این اتفاق در سیاست تکامل‌نیافته‌ی ما طبیعی است. در جایی که جامعه مدنی به بلوغ کافی نرسیده است، فعالیت‌های چندماهه منتهی به انتخابات، می‌تواند کارگزار را از تمام پرسش‌های دوره‌ی تصدی‌اش تبرئه کند و اینگونه است که فعال ‌شدن رسانه‌های وابسته به فرد و حضورهای مستمر در میان مردم، اصلا غیر معمول به نظر نمی‌رسد! پس همه چیز انتخاباتی است.

نامه اخیر نماینده مردم لارستان، خنج و گراش که تحت عنوان «گزارش نماینده به مردم شریف لارستان، خنج و گراش» منتشر شد نیز همین ماهیت را دارد. با این تفاوت که احتمال ایجاد شهرستان جدید، نماینده را با پرسش‌های جدی مواجه می‌کند و نامه‌ی مذکور فراری‌ است از این پرسش‌ها؛ اما باز هم برای انتخابات. هرچند معلوم نیست متن این نامه تا چه حد می‌تواند نماینده را محافظت کند، اما به نظر می‌رسد که نویسنده آن تصور می‌کند با جهت‌دهیِ افکار عمومی به سمت طرح استان جدید، می‌تواند برای انتخابات پیش رو مشروعیت دوباره بخرد. خریدی که چندان معامله پرسودی به نظر نمی‌رسد اما ظاهرا راه دیگری وجود نداشته است.

منطق موجود در نامه اما کمی تکراری به نظر می‌رسد. با این وجود که نماینده در این نامه صراحتا با شهرستان شدن اوز مخالفت نمی‌کند اما با پیوند زدن آن به «حق مرکزیت لارستان» یادآور منطقی‌ است که در طومار‌های نماز جمعه لار امضا می‌شد. طومارهای مذکور که در دو نوبت در نماز جمعه شهر لار امضا شده بود، بر این گزاره تاکید داشت که : «تا لار استان نشود، هیچ بخشی ارتقا نیابد.»

البته در این یادداشت قصد نقد آن طومارها را نداریم. نویسنده در یادداشتی دیگر توضیح داده است که چرا منطق این طومارها همان «دیگی که برای نمی‌جوشد… » است. درباره آن همینقدر کافی است که بدانیم جغرافیای سیاسی دانشی است که نسبت زیادی با طومارهای نوشته‌شده و امضا شده در روز‌های جمعه ندارد، بلکه بر اساس شاخص‌هایی مانند محرومیت و توسعه‌نیافتگی، دسترسی به امکانات، رقابت مکانی و تفاوت‌های فرهنگی برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود. از این حیث باید به حق مردم اوز و حتی حق احتمالی مردم دیگر بخش‌ها در آینده تحت هر شرایطی احترام گذاشت و نباید با مشروط کردن آن به منافع خود، از این مهلکه به دنبال سهم‌خواهی و ایجاد آشفتگی بود. همچنان که سعید جلالی، مدیر کل تقسیمات کشوری وزارت کشور، در مصاحبه‌ای با ایرنا توصیه کرده‌ است: «نخبگان با بیان و قلم خود ذهن و روان جامعه را آشفته نکنند.»

مصاحبه جلالی که صریح و شفاف تشکیل استان جدید را رد می‌کند و بعضا ادعاها از سوی برخی افراد و گروه‌ها را اقدامی سیاسی می‌داند، تنها ردیه بر ادعای نماینده مردم لارستان، خنج و گراش نیست. اسفندماه سال گذشته، استاندار فارس در نشستی با وزرای صنعت، معدن و تجارت و اطلاعات، بر توانمندی‌ها و داشته‌های فراوان در شهرستان‌های جنوبی تاکید کرد و از بهره‌گیری آن در تسریع توسعه استان سخن گفت. می‌توان از این صحبت‌ استاندار محترم چنین برداشت کرد که طرح و برنامه‌ای برای تقسیم فارس، حتی در سطح استان نیز مطرح نیست و ادعای مطرح شده در گزارش نماینده، بیش از هر چیز، فراری روبه‌جلو در مسئله‌ی ارتقای اوز و البته اقدامی انتخاباتی است.

بر مبنای دو مساله می‌توان گزارش اخیر نماینده را صرفا اقدامی سیاسی تلقی کرد: رویه عمومی دولت در رد تشکیل استان جدید، و همچنین پژوهش‌های متعددی که اولویت شهرهای دیگر بر لار را در مرکزیت استان احتمالی در آینده دورتر توضیح می‌دهند.

توضیحات ارائه‌شده در گزارش اخیر به گونه‌ای است که گویی تقسیم استان یک امر بدیهی، و مرکزیت لار موضوعی قطعی است. حال آنکه هم تشکیل استان جدید صرفا یک احتمال است، و هم مرکزیت لار با تردیدهایی همراه است. مرکزیت استان احتمالی فارس جنوبی (و نه لارستان) مدعیان دیگری هم دارد. جهرم به عنوان پرجمعیت‌ترین شهر جنوب استان، و لامرد به عنوان یک قطب صنعتی، از دیگر مراکز احتمالی هستند. لار نهمین شهر استان فارس بر اساس جمعیت است که طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ کاهش جمعیت را تجربه کرده‌ است. با این همه در گزارش نماینده، چنان از حق مرکزیت صحبت می‌شود که انگار پای حقی ازلی و ابدی در میان است.

در آخر باید این نکته را متذکر شد که طبیعتا هر شهروندی دوست دارد در فاصله‌ی‌ کمتری از مرکز استان واقع شود، چرا که تجربه‌ی زیسته در ایران نشان می‌دهد اصولا محرومیت‌ها رابطه‌ی نزدیکی با میزان فاصله‌ی شهر یا روستا از مرکز دارد. استان شدن لار نیز می‌تواند مزایا و معایبی داشته باشد. اما سوابق نشان می‌دهد که برخی گروه‌ها از این گذرگاه چیزی جز پیشرفت خود را مد نظر قرار نمی‌دهد؛ همان گروهی که به ارتقای گراش واکنش منفی نشان داد و از شهرستان شدن اوز استقبال نکرد و احتمالا با ارتقای بخش‌های مهمی چون جویم و بیرم نیز موافق نباشد. نتیجه این نگرش در منطقه چیزی جز واگرایی و تلاش بخش‌ها برای گریز از بند آن گروه نیست.

به نظر می‌رسد اگر لار به دنبال مرکزیت استان است و در این راه تمایلی به همراهی دیگر شهرستان‌ها دارد، پیش‌ از هر مقدمه‌ای نیازمند چرخشی تاریخی در سیاست‌های خود در قبال شهرها و روستاهای منطقه است.

20 نظر

  1. شما برو فعلا یه تحقیقی من باب زبان لاری بکن تا تو کشور و مجامع علمی معتبر ضایع نشی فضولی استان شدن لار بهت نیومده
    شما بذو همون اوامر بزرگان رو در باب تفرقه با کد رمز زبان اچمی رو دنبال کن آفرین پسر خوب آفرین

    1. قشنگ معلومه مقاله قبلی امیرحسین نوبهار بد زده تو پرتون. هرچی تو این همه سال رشته بودین رو سه تا جوون با دوتا مقاله دود کردن فرستادن هوا 🙂
      بعدشم شما لاری ها از وحدت و تفرقه حرف نزنیم که خدا خشمش می‌گیره.

    2. آره تو راس میگی قبلا که ایران وجود نداشته لار بوده اصلا مادر تمام زبان دنیا زبان لاری هستش تازه لار باید میشد پایتخت کشور شما که این همه سنگ زبان رو به سینه میزنی خواهشا برای زبان ارزش ها تو بزار کنار

  2. شهرستان شدنتون نه بر حق بلکه با پول و امضای […] بود اون زمان اوز بیشتر شایسته بود تا گراش اگه گول زدن یه عده به حضرت آقا نبود اینوقت شما زیر نظر لار بودین کما اینکه الانم کلی از کاراتون زیر نظر لار هست
    دوم فارس لامرد رو از دست نمیده چون براش کلی پول داره از کارخونه سیمان و آلمینیوم تا پالایشگاه و چاه های نفت و گاز و احتمالا در آینده بندر که خواهد داشت
    در مورد جمعیت هم اگه گراش خنج داراب بستک و… خیلی جاها که از لار جدا شده بهش بچسبونه خیلی بیشتر نیز خواهد بود
    جهرم هم هیچ وقت پر جمعیت ترین نبوده مرکز آمار برا همین موقع هاست عریزم

    1. طبق سر شماری سال ۱۳۹۵ جهرم پرجمعیت ترین شهر جنوب استان و در مجموع سومین شهر پرجمعیت استان پس از شیراز و مرودشت است.پس صحبت نویسنده درست است.
      لطفا اول تحقیق کنید، بعد دهنتان را باز کنید و کامنت بگذارید.
      https://fa.m.wikipedia.org/wiki/%D9%81%D9%87%D8%B1%D8%B3%D8%AA_%D8%B4%D9%87%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86_%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3

      1. اینی که شما نوشتین جمعیت شهرستان هاست.
        لار پنجمین شهرستان پرجمعیت و نهمین شهر پرجمعیت استان است. که طی سال‌های اخیر کاهش جمعیت هم داشته
        جهرم چهارمین شهرستان و سومین شهر پرجمعیت استان است.

  3. مطلبتون بسیارعالی جامع وشفاف بود….من به عنوان یک هرمزگانی واچم زبان نگاه کلی مومیخوام بگم، در گوشه و کنار کشور مشکلاتی بسیاری هست که هر چند سال یک بار و در زمان انتخابات از زیر خاک سر بر می‌ آورند و دستمایه استفاده برخی‌ برای ورود به یکی از مهم‌ترین نهاد‌های تصمیم گیری کشور ـ که از قضا هیچ نقشی در کارهای اجرایی ندارند ـ می‌شود.
    اینروزهااشک مردم ازپیازنیست، ازبی تدبیریه…

  4. احسنت امیرحسین جان؛
    تحلیل دقیق و بجایی بود!
    اینکه یک جوان تعارف را کنار گذاشته و در میدان ایستاده و قلم می‌زند تلنگری ست برای بزرگانی که عادت کرده‌اند دست به عصا راه بروند!

  5. احسنت جناب نوبهار
    هجوم … لاریها به سایت و نوشته های شما نشان از گزارش اگاهانه و دانش شماست
    باشد که باشی و بسوزانی

  6. سلام احسنت به اون فکر و فراستت که با دو کلام نوشتاری حقیقت را روشن بیان فرمودید ای بنازم نــــــــــوبهار جوان و تیز هوش گـــــــــــــــراشی

  7. چرا اینقدر چرت و پرت میگین, چه لار چه جهرم و چه کازرون به هیچ عنوان تا زیر ساخت هاش درست نشه قابلیت تبدیل شدن به مرکزیت استان رو ندارن. پس اینا فقط برای جمع کردن رای هست و تمام

  8. همین که با تحلیل و حساب قلم میزنی قبل ستایشی جناب نوبهار جوان..
    کاش بزرگان جراتی اینچنینی داشتن..
    موفق باشی جوان با استعداد ..

  9. با سلام به سایت محترم گریشنا. لطفا این کامنت را بگذارید. کامنت چند لحظه قبل ناقص بود. با تشکر. لاری ها همه چیز را فقط برای خودشان و بنام خودشان می خواهند، مهوه ی لاری، کباب لاری، حلوای مسقطی لاری، زبان لاری، و ….. بهتر است رودربایستی را کنار بگذارند و بگویند سعدی شیرازی لاری، خیام نیشابوری لاری، خواجه حافظ شیرازی لاری، فیثاغورث یونانی لاری، ….. حلوای مسقطی در هرجا که درست کنند مسقطی است. مسقطی لاری دیگر چه صیغه ایست؟ در شهر هِرَنگ از توابع بستک حلوای بحرینی درست می کنند که بسیار پر طرفدار است اما نمیگویند حلوای بحرینی هِرَنگی ولی مسقطی می شود مسقطی لاری. ضمنا جمعیت لار کمتر از نصف جمعیت جهرم و در حدود نصف جمعیت فسا است و جهرم چهارمین شهر و لار نهمین شهر استان فارس است نه پنجمین شهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 نظر
scroll to top