بستن

اوز سرانجام شهرستان شد/ موقتا خبری از فارس جنوبی نیست

گزارش تحلیلی گریشنا: بعد از مدت‌ها که احتمال شهرستان شدن اوز وجود داشت، سرانجام ۱۰ مهرماه ۱۳۹۸ هیات دولت، ارتقا اوز همراه با شش بخش دیگر در استان فارس را تصویب کرد.

به گزارش گریشنا، اخبار ساعت ۱۳ شبکه خبر در روز چهارشنبه ۱۰ مهرماه ۱۳۹۸ برای اوزی‌ها مزه متفاوتی داشت. علی ربیعی، سخنگوی دولت، در گفتگویی کوتاه از ایجاد ۷ شهرستان جدید در استان فارس خبر داد تا تعداد شهرستان‌های فارس به ۳۶ شهرستان برسد. سخنگوی دولت گفت: «خیلی‌ها در استان فارس منتظر این تقسیمات بودند، امروز در هیات وزیران تصمیم گرفته شد که «کازرون» و «مرودشت» به فرمانداری ویژه تبدیل شوند و علاوه بر آن، هفت فرمانداری جدید در استان فارس در مناطق بیضا، اوز، سرچهان، زرقان، خفر، آباده طشک و کوه چنار ایجاد شد که امیدواریم کمک شود تا استان فارس به دلیل گستره استانی و تشکیلاتی توسعه بیشتری پیدا کند.»

اوزی‌های بر اتحاد تاکید کردند

تحقق آرزوی اوزی‌ها موجی از شادی و تبریک را در پی داشت، اما جشن اصلی به یک ماه بعد موکول شد. شورای شهر اوز در بیانیه شماره یک نوشت: «ان شاءالله جشن شادی ارتقاء در ماه ربیع الاول طی آئین ویژه‌ای برگزار خواهد شد.»

شورای شهر اوز در این بیانیه با نام بردن از شخصیت‌های لارستان و اوز بر حفظ وحدت تاکید کرد: «بدیهی است مردم شهرستان جدید التاسیس اوز در کنار مردم شهیدپرور و دوست داشتی و انقلابی لارستان بوده و خواهند بود و از مشکلات عبور کرده و برای توسعه منطقه از هیچ کوششی فرو گذار نخواهند کرد.»

جعفرپور:‌ قسمتی از اهداف تحقق پیدا کرده است!

با اعلام خبر شهرستان شدن اوز، جمشید جعفرپور، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، در پیامی ارتقای اوز را به عنوان قسمتی از اهداف تحقق پیدا کرده تبریک گفت: «خبر ارتقای بخش اوز به شهرستان موجب مسرت و خوشحالی همه اهالی لارستان بزرگ گردید چرا که در نظر مردم منطقه که امیدوار و در تلاش برای توسعه همزمان کلیت منطقه و از جمله بخش اوز بودند، قسمتی از اهداف تحقق پیدا کرده و چشم‌انداز توسعه سریع‌تر این ناحیه را در نظر گسترده است.»

جعفرپور بر خلاف گزارش مکتوب که به تجربیات تلخ گذشته اشاره کرده بود، این بار بر حفظ وحدت تاکید کرد: «قطعا همه دلسوزان یکپارچگی و وحدت منطقه با حفظ و تقویت برادری دیرین و ابقای فرهنگ اصیل لارستانی خود، همگام و همراه کماکان در تکاپوی دستیابی به اهداف کلی و بزرگ خود در نظام مقدس جمهوری اسلامی و در سایه ولایت خواهند بود.»

پیام تبریک جعفرپور از این نظر مهم است که این نماینده ۲۷ مردادماه به وزیر کشور در مورد تقسیمات کشوری تذکر داده بود و سپس در ۲۰ شهریور با انتشار گزارش مکتوب شهرستان شدن اوز را مشروط به امتیازاتی کرده بود: «با توجه به ظرفیت ها و شاخص‌های لارستان، همزمان حق مرکزیت لارستان برای جنوب استان به رسمیت شناخته شود و در گام اول از طریق برخی ادارات کل، یکپارچگی و وحدت منطقه حفظ گردد.» (گزارش در صفحه اینستاگرام جعفرپور)

این موضغ‌گیری به عنوان مخالفت ضمنی جعفرپور تحلیل شد و واکنش‌هایی را در پی داشت. سیلوانا سلمان‌پور شخصیت فرهنگی اوز در یادداشتی به شدت از جعفرپور گلایه کرد: «عجیب است! ارتقاء شهرستان‌هایی که نام برده‌اید، موجب شادی و غرور و رضایت مردم و رشد و ترقی اجتماعی اقتصادی و سیاسی آنان شده است، در حالی که به کام شما تلخ گشته است و شما آن را جزو تجربیات تلختان به شمار می‌آورید!»

از میان سطور گزارش جعفرپور می‌شد تشخیص داد که شهرستان شدن اوز نهایی شده است و جعفرپور دو هدف را دنبال می‌کند: نخست این که در قبال شهرستان شدن اوز امتیازی مانند ارتقا چند اداره کل را به دست بیاورد و از سوی دیگر در موضع شهرستان شدن اوز، از خود رفع مسئولیت کند تا آراء هوادارانش در لار را در انتخابات پیش رو از دست ندهد.

موقتا خبری از فارس جنوبی نیست

در گزارش مکتوب شهریورماه جعفرپور به موضوع استان شدن لارستان نیز اشاره شده بود: «دولت محترم این دستور را با درخواست اینجانب مبنی بر تشکیل استان لارستان که به رئیس محترم جمهور ارائه و از سوی ایشان برای بررسی به وزارت کشور ارجاع گردید بطور همزمان در دستور کار قرار دهد.»

اما این موضوع با تکذیب وزارت کشور، استانداری فارس و واکنش نماینده جهرم همراه شد. سعید جلالی مدیر کل تقسیمات کشوری وزارت کشور در گفتگو با ایرنا گفت: «اساسا هیچ پروژه‌ای مبنی بر شکل‌گیری استان‌های جدید در کشور در دستور کار دولت قرار ندارد که از نشانه‌های آن می‌توان به رویه دولت بر رد طرح ایجاد استان اصفهان شمالی بود که توسط برخی از نمایندگان مجلس مطرح شد و در بقیه موارد نیز خلاف این رویه در دولت دیده نشد.»

در تازه‌ترین واکنش خبرگزاری دولتی ایرنا در گزارشی از تحولات تقسیمات کشوری یک بار دیگر این موضوع را رد کرد: «یکی از خواسته‌های مطرح شده در این جلسات، ارتقای شهرستان لارستان به استان بود که بنا بر اعلام مدیرکل تقسیمات کشوری وزارت کشور، دولت در مقطع کنونی در زمینه شکل‌گیری استان‌های جدید برنامه‌ای ندارد.»

پروژه شهرستان شدن اوز به سرانجام رسید، اما با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی، موضوع تقسیمات کشوری همچنان داغ می‌ماند. در رایزنی‌های غیر رسمی جهرم، لار و لامرد خود را گزینه‌های اصلی استان فارس جنوبی می‌دانند ولی دولت همچنان تاکید دارد خبری از استان فارس جنوبی نیست.

 

مدیر رسانه‌های هفت‌برکه و مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

13 نظر

  1. ضمن تبریک به اهالی اوز.مسیولین گراش باید محدوده و حوزه استحفاظی گراش را در این استاندار حل کنند .محدوده از سمت لار و اوز .الان ۱۰ساله گذشته و دیر نشود .بعد جاده چک چک باید احیا شود وگرنه ارد و فداغ به اوز برای کار اداری می روند تا گراش چون نزدیکتر هست .کمی فعال عمل کنید لطفا

  2. تبریک به مردم خونگرم منطقه اوز
    امیدوارم این اتفاق منشأ تحولات مثبتی برای شهر و شهرستان اوز باشد. همچنان که شاهد جهش گراش بعد از شهرستانی بودیم.

  3. مسولین عزیز حق گرفتنی هست نه دادنی……ضمن تبریک ب مردم اوز…ب امید منطقه اباد و پیشرفته….با کمک هم….

  4. سلام
    ضمن تبریک به مردم عزیز و همسایه خوب و بی ازارمان اوزی های دوست داشتنی در شهر ما همه میگن سردار شهرستانی و عکس و بنر و حتی دیواری را از عکس او حک می کنیم چه خوب تشکر نشانه ادب است اما امروز که اوز شهرستان شد نه نماینده داشت و نه اینقدر گروه سر مردم منت نهادند که اگر من نبودم چنان وچنان میشد تازه وکیل نفس موکل است اگر نمبکردی خیانت به موکلین بود هرچند ازار همسایه شرقی هم کم نبود و ملال اور بودن دیدگاها و تنگ نظری انها ولی خواستم بگم حق به حقدار رسید و ما گراشی ها خیلی خوشحال هستیم و اوزی ها بدون تنش و اعتراض شهرستان مادر و بدون منت و داشتن نماینده این دو تفاوت شهرستان شدن گراش و اوز از هم متمایز می کند

    1. با تشکر از شما ..حق هیچ وقت پایمال نمیشود اما حق و الناسی که عده ای بر گردن گرفتند را هیچ کس از یاد نخواهد برد…امیدوارم که گراشی ها و اوزیها بیشتر از قبل در راه توسعه تلاش نمایند تا به موفقیت های بزرگ برسند ….

  5. گراشی های عزیز در امر ارتقاء همدل و همراه ما بودند و حالا هم مانند ما اوزی ها از ارتقاء اوز شادمانند.از شما متشکریم و درود بر شما

  6. هدف از ارتقا شهرها مثل سرچهان و یا شهرهای ۶هزار نفری سرچهان و…که مجموع ان به زیر ۳۰هزار نفر می رسد تنها جلوگیری از کوچ مردم این شهرها و بخش ها به شهرهای بزرگ هست .آیا دولت تنها هدفش جلوگیری از کوچ هست چرا برای ساخت کارخانه و شرکت در این شهرها اقدام نمی کند .الان گراش محروم ترین شهر استان فارس هست که حتی یک کارخانه یا پتروشیمی هم ندارد و جاده به روستاها و بخش هایش ندارد.آیا شما که هدفتان محرومیت زدایی هست چرا نباید برای اشتغال جوانان کاری انجام دهید .

  7. ضمن سلام و خسته نباشید خدمت دوستان عزیز در نشریه محترم و پر محتوای گریشانا و بازدید کنندگان گرامی : از نظر من حق دادنی است نه گرفتنی و دولتمردان یک کشور باید حق هر منطقه از کشور را با رعایت عدالت کامل ادا کنند ، همچنانکه یک پدر وظیفه دارد بین فرزندانش به عدالت تقسیم کند. اما اگر حق داده نشود اونوقت حق گرفتنی میشود و بالطبع انرژی بیشتری هدر میرود. دولت محترم نباید بین شهرها و مناطق مختلف کشور تبعیض قائل شود. امیدوارم که چنین باشد. اما متاسفانه لاریهای عزیز با خصلت تمامیت خواهی که دارند نه تنها سدی در مقابل پیشرفت شهرها و مناطق اطرافشان هستند بلکه با توجه به ناتوانی شان در ایجاد اتحاد در بین مردم جنوب فارس ، خودشان نیز از قافله پیشرفت عقب افتاده اند. مثال بارز این ادعا پیشرفت به مراتب بیشتر جهرم در مقایسه با لار علی رغم وجود این همه خیر و ثروتمند در منطقه لارستان میباشد. ما در زمینه راه و صنعت و حتی بیمارستان از جهرم عقب تریم. جاده های پر تلفات مثالی بر این ادعاست. اگر لار با دید احترام و انصاف به همسایگانش مینگریست و زمینه مشارکت و دوستی همگانی را ایجاد کرده بود ، لارستان تا کنون استان شده بود ولی حس خود برتر بینی و تمامیت خواهی مانع این امر شده است. اما از این مسائل که بگذریم در حال حاضر که اوز شهرستان شده است نیاز است ما اوزیها و گراشیها همراه با هم و دست در دست هم نسبت به توسعه منطقه مان بخصوص در زمینه راه و جاده تلاش کنیم تا هم اراتباطات جاده ای سهل تر و نزدیکتر گردد و هم تلفات جاده ای کاهش یابد. امیدواریم جاده چک چک هر چه زودتر به اتمام برسد و با اتصال اوز از طریق گردنه یا تونل بونیمات به آن ، ما نیز از مزایای این جاده جدید بهره مند گردیم. باید احداث جاده اناخ مد نظر قرار گرفته شود و در دستور کار قرار گیرد تا مسیر اوز و گراش به بندر عباس نزدیکتر و آسان تر شود. جاده اوز_خنج و اوز_کوره_کاریان نیز اتوبانی گردد. احداث جاده مربط ( اوز شرفویه ) شروع شود. احداث تونل کوه بواش گراش نیز در دستور کار قرار گیرد تا فاصله اوز و گراش تا بستک و لنگه ( دریا ) خیلی کوتاهتر شود. همه اینها برای هر دو شهر دوست و برادر ( اوز و گراش ) ارشمند و باعث رونق و برکت خواهد بود. همچنین باید متحدانه در زمینه توسعه صنعت و ایجاد اشتغال و رفع فقر نیز همکاری کنیم. / ضمنا” از گردانندگان عزیز گریشنا در خصوص قرار دادن نقشه شهرستان اوز در سایت نیز سپاسگذارم . / موفق و موید باشید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 نظر
scroll to top