بستن

تبلیغ و فروش مدواخ ممنوع است، ولی هنوز دستورالعملی برای برخورد نداریم

هفت برکه – گریشنا: خرید و فروش و تبلیغ مدواخ به صورت علنی و واضح مانند سایر مواد دخانی، ممنوع است. 

به گزارش هفت برکه، مهندس علیرضا مساح، معاون فنی معاونت بهداشت شهرستان گراش، با اشاره به این که بر اساس قانون اصلاح ماده ۱۳  قانون مواد خوردنی، آرایشی، آشامیدنی و بهداشتی، استعمال دخانیات در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی ممنوع است، گفت: «طبق شنیده‌ها، آمار فروشگاه‌های مدواخی در سطح شهر افزایش پیدا کرده و بر اساس گزارش‌های همکاران و برخی از افراد مطلع، معمولا به عنوان کارگاه نجاری فعالیت می‌کنند.»

او در جواب به این سوال که آیا تاکنون برخوردی با فروشندگان مداوخ در مورد تبلیغات فروش مواد دخانی شده است یا نه، می‌گوید: «برخوردی نداشتیم. چون گزارش موثقی که کسی در این زمینه به صورت رسمی و علنی فعالیت دارد و تبلیغ می‌کند، نداشتیم. محصولات دخانی نباید به هیچ‌وجه جنبه تبلیغاتی داشته باشد و این محصولات باید به دور از دید عموم و بدون نمایش و تبلیغات از جمله تبلیغ برندهای شرکت‌های دخانیات نگهداری شوند. طبق ماده ۳ قانون جامع کنترل دخانیات، هر نوع تبلیغ مستقیم و غیر مستقیم و یا تحریک هر یک از افراد به استعمال دخانیات ممنوع است. البته مجوز فروش ادوات و ابزارآلات توسط ارگان‌های دیگر صادر می‌شود. فروش و مصرف هر گونه مواد دخانی در مراکز تهیه توزیع و فروش مواد غذایی طبق آیین‌نامه ماده ۱۳ به استثنای مراکزی که عاملیت فروش از اداره دخانیات و صنعت و معدن و تجارت را دارند، ممنوع است و با متخلفین برخورد می‌شود.»

او در ادامه با تاکید بر این موضوع که مصرف مداوخ در اماکن عمومی مانند کافه‌ها و رستوران‌ها نیز مجاز نیست، ادامه می‌دهد: «خرید و فروش مدواخ مانند سایر مواد دخانی برای متصدی و مراجعه‌کننده مجاز نیست و ما معمولا تابلو زدیم از مصرف مواد دخانی پرهیز کنید. مدواخ یک ابزار است، مانند کوزه‌ی قلیان، و فرقی با سایر مواد دخانی ندارد.»

او درباره عدم وجود دستورالعمل برای برخورد با گسترش مغازه‌های مدواخی نیز می‌گوید: «مدواخ فقط در جنوب و گراش شناخته شده است و مصرف دارد و در سایر مناطق زیاد شناخته شده نیست و به همین دلیل دستورالعملی از وزارتخانه برای برخورد با عاملین فروش مدواخ به ما صادر نشده است و ما پیگیریم این موضوع را از وزارت خانه دنبال کنیم.»

او به برنامه معاونت بهداشت دانشکده گراش برای جلوگیری از گسترش مصرف مدواخ نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «این معاونت وظیفه آموزش و اطلاع‌رسانی در مورد مضرات مصرف این گونه موارد را دارد که تاکنون به شیوه نصب پوستر در مراکز و آموزش چهره به چهره و نصب تیزر در سطح شهر و روستا اطلاع‌رسانی لازم صورت گرفته است.»

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

10 نظر

  1. تا دیر نشده باید کاری انجام داد وقتی کار از کاز گذشت که فایده ای ندارد هر چه زودتر باید جلو تولید و مصرف مدواخ در گراش گرفته شود اگر به فکر جوانان مردم نیستید به آینده بچه های خودتان فکر کنید

  2. خیلی از دوستان و جوون های هم سنم الان مشغول این کارند متاسفانه
    نتیجه نبود شغل، نااگاهی‌، شایدم بی‌سوادی جامعه

  3. بیشتر سوپر مارکت های گراش یک شیشه جلو مغازه خود گذاشته اند و داخل این قوطی یا شیشه درب دار ماده ای سبزرنگ به نام ماریجونا به قول خودشون میفروشن.درآمد خیلی خوبی دارد ولی من یک سوال دارم جوانی که میخواد دودی بشه اگر مداوخ جلوش بگیریم میره سیگاری میشه و بیشتر مغازه ها سیگار می فروشند و منع قانونی ندارد .باید میزان ضرر سیگار و مدواخ و مواد داخل آن مقایسه شود و با گفتن ضرر ان آگاه سازی بشود چون در این اوضاع اصلا صدرصد نمی توانند جلوش را بگیرند همانطور که هرکسی به یک نرخ جنس اش می فروشد و هیج کس جلو دارش نیست .همانطور که قبلا جلسه در فرمانداری گرفته شد که جلو نان بدون تاریخ را بگیرند .بعضی کارها شدنی نیست و فقط می توان کمی از کثرت آن کاهید وگرنه دیگر گراش مدواخ بیشتر جاها می فروشند و حتی تولید می کنند و با خون گراشی ها عجین شده هست .

  4. سلام ، باید با این ساخت و فروش مدباخ برخورد شود دیگه همه رو اوردن به ساخت مدباخ در خونه ها و صحرا ها نشستن به درست کردن مدباخ ،درامد بیش اندازه اونم باعث شده که همه زمین های که که متر ۱۰۰۰ تومان ارزش نداره متری جند برابر بخرن جون پول باد اورده است و باعث شود که قیمت زمین ها چند برابر شود . شنیدم با این پول باد اورده که زوری نزدن برای این پول ، باعث شده به سوی قمار بازی ام رو أورن ، در ضمن بچه ها ما جه گناهی کردن که بخاطر این ادما ، که نمیتونن زمین بخرن وقتی میرن برای زمین که خونه درست کنند میکن متر اینقدر ، اگه متر اینقدر پول پس انداز کردن یا چیزی فروختن که زمین بخرن جه جور دیکه خونه درست کنند ،مردم گراش اینجور میکن خیر هستن ولی از اینور ، باعث شدن که تیشه به ریشه بچه هامون بزنیم ، لطفا مسعولین محترم جلو افزایش قیمت زمین رو بکیرید که ، از روزی این مدباخ سازی و مدباخ فروش بنا شد همه زمین و مسکن گراش رو بردن بالا ، چهار تا بنگاه ام نشستن که این مدباخی ها بیان قیمت زمین رو با این قیمت ازشون بگیرن

  5. درود بر همگان

    در گزارش بالا,چنین آمده است که,قانونی وجود ندارد که,ممنوعیتی برای صنعت مدواخ وحود داشته باشد,ولی در ادامه و در تیتر خبر,نوشته اند که,خرید و فروش مدواخ ممنوع میباشد و یا به نوعی القاء شده است که ممنوع است.که جای تعجب دارد.
    دوستانی نیز بصورت کلی,همه چیز را مضر و ممنوع و قابل برخورد انگاشته اند.
    اما بنده دوست دارم از زاویه هایی بهتر به این موضوع نگاه کنیم.
    مدواخ,یک صنعت است,چون کالایی تولید میشود,انهم کالایی که تولید ثروت میکند,لذا به درستی میتوان نام صنعت را بر ان نهاد.
    این صنعت جدید در ایران(بخصوص گراش) توانسته است مقادیر زیادی ارز وارد کشور کند.انهم بدون کوچکترین سرمایه گذاری از بخش دولتی,.
    این صنعت نوپا,توانسته است,بخش عظیمی از جوانان بعضا کم سواد و بیسواد حتی را در خود اشتغال دهد.که همین امر بسیاری از مشکلات و معضلاتی که بر اثر بیکاری همین جوانان و نیروی کار,وجود داشت و میتوانست بر ان افزوده شود نیز,برطرف کرده و بسیاری از بزه ها و جرم ها و حتی بیخود گردی های شبانه تا صبح جوانان را برطرف کند.با نگاهی به تولید کنندگانِ این عرصه میتوان به این موضوع پی برد.تجار گراشی نیز که از طریق همین تولید کنندگان لوازم مورد نیازشان تهیه میشود,این چرخه ی تولید را در کشورهای دیگر مخصوصا حوزه ی خلیج به عنوان توزیع کننده ی تولیدات گراش(مدواخ طرح گراشی) تکمیل کرده و چرخ این صنعت را می چرخانند.
    جای تعجب دارد که برخی بسیار سطحی به این موضوع نگاه میکنند.حتی گزارشگر و مصاحبه شونده نیز به این بخش نگاهی سطحی انداخته اند,و حتی نتوانسته اند,در گزارش,ابتدا این موضوع را بدرستی معرفی کنند و به عنوان یک صنعت تولیدی به آن نگاه کنند,.تولید,و توزیع و مصرف سه رکن اصلی این موضوع میباشد.
    آیا اگر در شیراز با چاقوی زنجانی,یک نفر کشته شود,صنعت چاقوی زنجانی ها را باید تعطیل کرد?
    تازه آنجا بحث سلاح سرد است.چاقو کجا و هنرمدواخ کجا.
    بانکها و موسسات مالی,بخشی از موتور تورم زا در ایران بوده اند,آیا باید بانکها را تعطیل کرد? خیر,در ایران عدم کنترل بر سیاست های بانکها باعث این موضوع شده,مشکل از ماهیت بانک نیست,مشکل از نحوه ی اقدامات اجرایی بانکهاست.
    در کشورهای حوزه ی جنوبی خلیج فارس,وزارت بهداشت و دیگر مجاری قانون گذاری و بازرسی شان,بسیار دقیقتر و کنترل شده تر از ایران در بطن بازار و جامعه حضور دارند و این موضوعاتی که با سلامت و صحت افراد جامعه مرتبط میباشد را بشدت پایش میکنند,آنجا این صنعت و صنف را ممنوع نکردند,تعجب میکنم که در گراش,برخی بدون اطلاع و سواد و آشنایی با قانون بصورت کافی واژه هایی چون ممنوعیت و برخورد و بگیر و ببند,راه انداخته اند.گویی در این مملکت,راهکار پیدا کردن قدغن است و اسانترین راه,استفاده از “ممنوعیت و محدودیت” است.باور کنیم که لب فرو بستن در زمان ندانستن,بسیار مفید تر از لب به بیهوده باز کردن است.

    امیدولرم مسئولینی که روزگاری جلساتی مدام برای شبگردی های موتور سواران میگرفتند و هیچ راهکاری برای این موضوع نداشتند و حتی مسئولان نیروی انتظامی که مستقیم با این معضل دست و پنجه نرم میکردند,فکر نکنند,این اتفاق خودبخود حل شد یا بر اثر جلسات مسئولان بود,خیر,بخش عظیمی از این مشکل بدلیل بیکاری جوانان بود که امروز بسیاری در صنعت مدواخ مشغول هستند و وقت اضافه ای ندارند و همگی صاحب کار و سرمایه و زندگی شده اند.
    این اشتغال زایی را باید مدیون و مرهون انانی بود که اولین بودند و این صنعت را به گراشی ها معرفی کردند.

    گرانی زمین دلیلش انباشت ثروت نیست,دلیل آن بی برنامگی و عدم داشتن سیاست های کلی در نظام پولی و عدم توانایی درکنترل نقدینگی در بازار است.متولی این مشکل,سیاست گذاران رده بالای نظام هستند.

    امیدواریم زین پس,هر گاه خواستیم در موردی اظهار فضل کنیم,از زاویه ای بالاتر و با نکاهی عمیقتر به موضوعات نگاه کنیم نه از روی بغض و احساسات و عدم آگاهی.

    پیروز و مسرور باشید.

  6. جناب آقای جعفری صنعتی که به ضرر جامعه و حتی بچه های خودمون باشه چه فایده نکنه شما هم تولید کننده هستی درسته اشتغال زایی ولی به چه قیمتی یه عده از مردم پول به جیب بزنن و یه عده بدبخت بشن این که اشتغالزایی نمیشه به این میگن اشتغال زدایی

  7. متاسفانه یک عدده برای سود خودشان دارند با سلامتی جوانهای شهر بازی می کنند.خانواده ها باید نسبت به کنترل فرزندانشان خصوصا در این مورد حساس باشند وبا نهاد های دیگه مثل مدارس همکاری نزدیکی داشته باسند

  8. به نظرم ساخت مدواخ هیچ مشکلی ندارد .وقتی تو شهرمون نه کارخانه و شرکت پتروشیمی و نه کارخانه سیمان هست بهتر از این هست که جوانان بیکار بمانند .وقتی دولت به فکر اشتغال مردم نیست و جوان بدبخت چیکار کند .پس این همه سیگار که می فروشند چی .مگه ایران کارخانه سیگار ندارد .واقعا کامران جعفری حرف درست می زند .

  9. وقتی کشوری مانند کانادا مصرف مارجوانا را ازاد می‌کند این به این معنی است که چندان هم خطرناک نیست به هر حال خیلی بهتر از شیشه و هرویین است بعضی جوانان می‌خواهند به یکی از اینها مشغول باشند اگر مدباخ را از انان بگیریم سراغ هرویین و شیشه می‌روند که عوارضی بمراتب بدتر دارد نباید زیاد در این زمینه سخت گرفت این یک واقعیت است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 نظر
scroll to top