بستن

گزارش اختصاصی گریشنا: روز خوب دختران آزادی

هفت‌برکه – گریشنا: ۱۸ مهرماه بیش از آن که به خاطر سومین برد پرگل تاریخ تیم ملی فوتبال در یادها بماند، به دلیل حضور زنان در ورزشگاه آزادی تاریخ‌ساز شد. حضور زنان در آزادی چه برای موافقان چه برای مخالفان یک اتفاق مهم بود. افسانه نادرپور در گریشنا این روز را برای گراشی‌ها روایت می‌کند.

افسانه نادرپور: ‎همه چیز از چند ماه پیش مشخص شده بود. بازی با کامبوج در مقدماتی جام جهانی باید با حضور زنان و با بلیت‌فروشی برگزار می‌شد و اگر تردیدی در این تصمیم بود، منجر به تعلیق فدراسیون فوتبال ایران می‌شد.

در حالی که زنان آماده خرید بلیت نبودند، ‎سایت فروش بلیت فدراسیون بدون هیچ اطلاع قبلی از ساعت ده شب تا ده صبح با در نظر گرفتن دو جایگاه A6 و A7 برای بانوان شروع به فروش بلیت کرد. تا ساعت هفت صبح، هر دو جایگاه پر شده بود. ‎این در حالی بود که سیل عظیمی از بانوان صبح از این اتفاق باخبر شدند. اما مرغ فدراسیون یک پا داشت تا سهم بانوان از ورزشگاه ۱۰۰هزار نفری، در روزی که مردان هم از این بازی استقبال نکردند، فقط ۴ هزار صندلی باشد.

موافق‌ها و مخالف‌ها و خیلی موافق‌ها

بحث‌هایی که چهل سال ادامه دارد، ‎از عصر همان روز بلیت فروشی تکرار شد. مانند بسیاری رویدادهای اجتماعی دیگر، موافق‌ها و مخالف‌ها بر سر درست یا غلط بودن این تصمیم شروع به بحث و مجادله کردند. سر دیگر این داستان رشته‌ توییت‌هایی با مضامین جوک و دست انداختن بود که حتی گاهی خود زنان هم با این طنزها همراهی می‌کردند و می‌خندیدند.

رفته‌رفته و با نزدیک‌تر شدن به روز مسابقه، همه چیز شکل جدی‌تری به‌خودش گرفت. باید قبول می‌کردیم که بالاخره قرار است این اتفاق در کشورمان بیافتد. پس توییت‌‌جوک‌ها جای خودش را به پیام‌های آموزشی برای بانوان داد. ‎اینفوگرافیک‌هایی برای آموزش بانوان ساخته می‌شد و دست به دست می‌گشت. ‎بانوان چگونه خودشان را به درب شرقی ورزشگاه آزادی برسانند؟ ‎چه اقلامی را نباید همراه خود بیاورند؟ ‎نحوه‌ی شعار دادن‌ها و غیره که همه و همه نشان از آن بود که یک اتحاد دارد شکل می‌گیرد، یک اتحاد بزرگ.

همه با هم در ون

در ‎روز مسابقه، ‎خبرها حاکی از آن بود که ابتدا زنان وارد ورزشگاه خواهند شد و سپس آقایان. باید خودمان را زودتر به ورزشگاه می‌رساندیم. درب ورزشگاه از ساعت ۱۳:۱۵ باز شده بود. ‎در ایستگاه‌های مترو و اتوبوس نزدیک به مجموعه ورزشی آزادی تاکسی و ون‌هایی بود که رایگان بانوان را تا درب ورزشگاه می‌رساندند. ‎همه از حضور زنان صحبت می‌کردند. ‎انگار همه دست به دست هم داده بودند تا این اتفاق به بهترین شکل ممکن بیافتد. ‎از مردمی که با صورت خوشحال دختران و حتی زنان مسن ذوق می‌کردند و در پیاده‌رو و هرجا که آن‌ها را می‌دیدند، تبریک می‌گفتند و با احترام آن‌ها را راهی می‌کردند.

گروه‌های کوچک در کنار هم، ‎دختر کوچکی با مادرش، ‎دو زن میان‌سال، ‎و دو مادر و دختر دیگر، پدر، مادر و فرزند ‎مسافران ونی بودند که من را به سمت آزادی می‌برد.

به سمت تونل آزادی 

‎در کنار درب شرقی افرادی بودند که QR بلیت چاپ شده را چک می‌کردند و اجازه ورود صادر می‌شد. ‎فردی آن طرف‌تر در بلندگو همان‌طور که در پایین بلیت‌ها هم نوشته بود بر حفظ حجاب تاکید می‌کرد و از کسانی که بلیت نداشتند درخواست می‌کرد به خانه برگردند.

‎چند متر که مسیر را طی می‌کردی با خواهش و راهنمایی بانوانِ مسئول و سربازان به پذیرایی هندوانه، شربت و آب توسط موکب علی بن موسی الرضا در عمود ٧٠٧ دعوت می‌شدی.  ‎پس از آن، سوار بر اتوبوس و چک کردن مجدد QR بلیت‌ها به ورودی جایگاه مورد نظر هدایت می‌شدی.

‎برای آخرین‌بار در کنار گیت بلیت را چک می‌کردند و بعد از عبور از گیت توسط بانوان نیروی انتظامی بازرسی و به سمت تونل آزادی حرکت می‌کردی.

همه چیز خوب بود

‎هنوز بازی شروع نشده بود که مشخص شد تعداد صندلی‌ها کم است، در واقع بسیاری از افراد هم بدون بلیت و با کارت ملی وارد شده بودند. پس جایگاه پشت دروازه به جایگاه زنان اضافه شد.

 اگر در آنجا سرت را می‌چرخاندی، چند رنگ خودنمایی می‌کرد. زنان نیروی انتظامی با رنگ سبز و ستاره‌هایی بر روی آستین، حفاظت فیزیکی و حراست مجموعه آزادی با پوشش سبزرنگ اما با روبانی بزرگ بر گردن از شرح وظایف، کاور نارنجی لیدرها، روپوش‌ها و جلیقه سبز هم‌یار هوادار. ‎تمام این افراد با خوشرویی هرچه تمام‌تر از بانوان استقبال و آنها را راهنمایی می‌کردند.

بازی با خوش‌آمدگویی گوینده ورزشگاه شروع شد و ما با ۱۴ گل کامبوج را راهی کردیم. اما اوج لذت این مسابقه، احترام بازیکنان و کاپیتان مسعود شجاعی به بانوان بود که همه را جمع کرد و به سمت جایگاه بانوان آمدند و از حضورشان تشکر کردند.

اگر بخواهم در یک جمله ۱۸ مهرماه در آزادی را توصیف کنم: ‎همه چیز خوب بود. ‎پیر و جوان و کودک و خردسال همه در کنار هم بودیم.

مدیر رسانه‌های هفت‌برکه و مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

15 نظر

  1. حضور زنان و دختران در ورزشگاه حق مسلم آنان هست و هم چنین دوچرخه سواری و اسب سواری و… .عایشه زن پیامبر سوار اسب می شده و در جنگ ها شرکت می کرده و پیامبر با اون عظمت هیچگاه مخالف این کار نبوده و حتی همسر پیامبر تجارت میکرده و نماینده اسلام هیج گاه مخالف این امر نبوده .[…]

  2. مخالفیم دوستان

    حضرت زهرا – سلام الله علیها – فرمود: بهترین چیز برای زنان این است که (بدون ضرورت) مردان نامحرم را نبینند و مردان نامحرم نیز به آنان ننگرند.

    بخشی از نامه امام علی (ع) به امام حسن(ع):
    مبادا با زنان (در کارى که مربوط به آنان نیست) مشورت کنى، که زنان در آن امور سست رأیند، و در تصمیم‏گیرى در آن ناتوان، و آنان را در حجاب دار تا دور از نامحرمان باشند، زیرا سختگیرى در حجاب براى تو و آنان بهتر است، و بیرون رفتنشان (از منزل) بدتر از وارد کردن اشخاص غیر مطمئنّ بر آنان نیست، و اگر توانى چنان کن که جز تو را نشناسند، و کارى که خارج از توانائى زن است به دستش مسپار، زیرا این رفتار براى شادابى او بهتر است و براى خاطرش‏ آسایش بخش‏تر و براى زیبائیش پایدارتر است، زیرا که زن چون گل بهارى است لطیف و آسیب پذیر، نه پهلوانى است دلاور، و مبادا گرامیداشت او را از حدّش بگذرانى- که با این کار- او را در شفاعت کردن از دیگران به طمع اندازى، تا اینکه بخاطر او (در صورت عدم پذیرش) بر تو خشم گیرد، و بپرهیز از اینکه خلوت با زنان را طولانى کنى! که ملولت سازند یا تو ملولشان کنى، و در برابر آنان مقدارى از خودداریت را حفظ کن، که خوددارى تو از آنان و اینکه مقتدرت دانند بهتر است تا قدرت نمائى کنى و ضعیفت شمارند، و بپرهیز از رشک نابجا، که این کار درستکارشان را به نادرستى کشاند، ولى در عین حال کارشان را استوار دار، و اگر گناهى دیدى سریعا انکار کن- چه بزرگ و چه کوچک-، و مبادا چنان کیفر کنى که گناه را بزرگ و سرزنش را بیمقدار نمائى.
    تحف العقول / ترجمه جعفرى، ص: ۸۱

  3. یعنی موضوع حضور زنان در ورزشگاه آزادی اینقدر برای شما مهم هستش که یک گزارش تصویری کار کردید؟ شما یک رسانه محلی هستید، به جای اینکه به موضوعات محلی بپردازید، در آستانه اربعین حسینی یک گزارش تصویری از حضور زنان در ورزشگاه کار می‌کنید؟!!

    این نشان می‌دهد که گردانندگان سایت گریشنا تفکرات لیبرالی خود را می‌خواهند به مردم گراش که موضوع ورزشگاه رفتن زنان برایشان مهم نیست، تحمیل کنند.

    آقایان مسئول گریشنا شما به جای اینکه از حضور زنان در ورزشگاه آزادی در گریشنا گزارش تصویری منتشر کنید، بهتر است یک گزارش بنویسید که دولت حسن روحانی که شما طرفدار آن بودید و هستید، چه کار برای خانم‌های گراشی و رونق رفاه و آسایش آنان انجام داده است؟ گزارش بنویسید که مجلس شورای اسلامی و آقای جعفرپور چه کاری برای اشتغال زنان سرپرست خانوار انجام داده است. چرا برای حرف‌های لیبرالی‌تان زنان را سپر خود می‌کنید؟

    رسانه در دست شما امانت است، بی‌جهت هر چیزی را بزرگ نکنید و برای مردم و زنانی که دغدغه‌ای ندارند بزرگش نکنید. چرا نمی‌فهمید که دغدغه امروز زنان گراش، ورزشگاه نیست؟ دغدغه زنان گراش، آرامش خانواده‌هایشان است.

    شما که برای هر چیزی نظرسنجی می‌گذارید، یک نظرسنجی بگذارید و ببینید چند درصد زنان گراش دغدغه‌شان ورزشگاه رفتن است؟

  4. در جواب گراشی محترم
    اگر عایشه زن پیامبر سوار اسب میشدن بگو ببنم با چه وضعی سوار اسب میشد؟ آیا مثل این دختران که در ورزشگاه حضور داشتن بود ؟ کسی با آمدنشان در ورزشگاه مشکلی نداره ولی کمی عفت و حجاب هم لازم و واجبه

  5. جناب ی که فرمودید عایشه همسر پیغمبر (ص) چکار ها میکردن ایادیگرزنان پیغمبر هم اینچنین بوده اند ایادر زمان حیات ان حضرت بوده یا بعد از وفات ان حضرت دست به چنین کاری زدن ایا دیگران ان زمان ان را تشویق کردن یا بیشتر مردم تقبیع
    اگر در این زمان ان زمان های که ما اطلاع کافی نداریم بخواهیم بر رسی کنیم حتما باید اطلاعات کافی داشته باشیم در غیر این صورت از کار دان این کارها وپژوهش گران تا ریخ استفاده کنیم پس جامعه رابدون اطلاع کافی دچارتشویش نفاق نکنیم خداوند نظاره گر اعمالمان است

  6. سلام و عرض ادب
    چند پرسش از کسانی که سعی دارند بانوانی که به ورزشگاه می روند را شماطت کنند دارم.
    دغدغه دارید اگر ورزشگاه می روند حجاب را رعایت کنند.حجاب اجباری زمان حکومت حضرت محمد(ص) و حضرت علی(ع) برای کسانی که اعتقاد به حجاب نداشتند وجود داشت؟(از ایه و روایت مثال بیاورید)
    امیدست فرق وجوب حجاب برای مسلمان که در قران امده و حجاب اجباری همگانی که در قران و سیره اهل بیت نیامده را بدانیم.(،دو مقوله ی کاملا متفاوتی است)

    سوال دوم:ایا قرار است لزوم فعالیت اجتماعی بانوان امروز با بانوان صدر اسلام یکی باشد؟ایا شرایط یکی است؟دین همان دین است ولی مقتضیات چه؟ایا حجاب فقط چادر است؟روابط اجتماعی باید مانند صدر اسلام با چادر و نقاب باشد؟زنان فقط در اشپزخانه باشند؟

    سوال سوم:اگر عده ای بانو بخواهند به استادیوم بروند و حجاب را بر اساس عقیده خودشان رعایت کنند ما طبق کدام ایه و روایت می توانیم از ورود انان جلوگیری کنیم؟
    قطعا می گویید نهی از منکر
    اگر شرایط نهی از منکر را مطالعه کنیم می فهمیم که نهی از منکر بگیر و ببند نیست بلکه تذکر و تبلیغ با توجه به امکان تاثیر مثبت است.فرهنگ سازی برای حجاب عالی است ولی نمی تواند منکر ازادی بانوان باشد.

    حجاب برای هر مسلمانی بر قاعده ای که قران و سیره گفته واجب است و عاملی مهم در حفط عفاف برای جامعه اسلامی است.ولی در همان سیره نگفتند اگر کسی خواست حجاب نیم بندی داشته باشد انها را دستگیر کنید یا بزور چادر و مقنعه سرشان کنید.نهی از منکر با اعمال زور و خشونت در اسلام جایگاهی ندارد.

    رفتن زنان به استادیوم در حالت عادی دغدغه ی بزرگی نیست ،ولی جایی که برای زنان محدودیت های فراوان ایجاد می کنند میتواند مسئله ی مهمی باشد.هر جا بانوان از حقوقشان بهره مند شوند باید خوشحال بود.خواهش دارم رفتن به استادیوم بانوان ایرانی را مساوی با خدشه دار شدن عفت عمومی قرار ندهید.انقدر که اشوب اقتصادی و اجتماعی عفت را خدشه دار می کند ورود به استادیوم این کار را نمی کند.
    التماس دعا

  7. بد نیست نظر واقعی دین رو بدونیم
    لطفا مطالعه کنید
    حجاب در قرآن
    آیه ی ۳۲ سوره ی الاحزاب

    خطاب به زنان مسلمان می فرماید: ای زنان پیامبر شما مانند زنان دیگر نیستید، اگر خداترس و پرهیزکار باشید پس زنهار نازک و نرم با مردان سخن نگویید مبادا آنکه دلش بیمار (هوا و هوس) باشد به طمع افتد، بلکه متین و درست سخن گویید.

    آیه ی ۳۳ سوره ی الاحزاب

    خطاب به زنان مسلمان می فرماید: و در خانه هایتان بنشینید و آرام گیرید (بی حاجب و ضرورت از منزل بیرون نروید) و مانند دوره ی جاهلیت پیشین آرایش و خودآرایی نکنید و نماز به پا دارید و…

    آیه ی ۵۳ سوره ی الاحزاب

    می فرماید: …و هرگاه از زنان متاعی می طلبید از پس پرده طلب نمایید که حجاب برای آنکه دلهای شما و آنها پاک و پاکیزه بماند بهتر است و…

    آیه ی ۵۵ سوره ی الاحزاب

    کسانی که بر زنان محرم هستند را ذکر کرده و می فرماید: و زنان را باکی نیست که بر پدران و فرزندان و برادران و فرزندان برادران و فرزندان خواهران و زنان مسلمان و کنیزان ملکی بی حجاب و بدون پوشش در آیند. (و از غیر اینها باید احتجاب کنند) *این آیه برای محرمان زنان مجرد بوده و کلیه ی محرمان در آیه ی ۳۱ سوره ی نور در پایین تر ذکر شده است.

    آیه ی ۵۹ سوره ی الاحزاب

    می فرماید: ای پیامبر به زنان و دختران خود و به زنان مومن بگو که خویشتن را (به چادر) بپوشانند که این کار برای اینکه شناخته شوند (به ایمان دار بودن) و اذیت و آزار نکشند (از تعرض و جسارت آزار نکشند) بر آنان بهتر است و…

    آیه ی ۳۰ سوره ی نور

    می فرماید: بگو: مومنین چشمهایتان را از نگاه ناروا بپوشانند و از فروج و اندامشان را محفوظ دارند که این بر پاکیزگی شما بهتر است و البته خداوند به هر چه انجام دهید کاملا آگاه است.

    آیه ی ۳۱ سوره ی نور

    می فرماید: و بگو به زنان مومن تا چشمها را از نگاه ناروا بپوشانند و فروج و اندامشان را محفوظ دارند و زینت و آرایش خود را جز آنچه قهراً ظاهر می شود آشکار نسازند و باید خود را بپوشانند و جمال خود را آشکار نسازند جز برای شوهران خود و پدران شوهر و پسران و پسران شوهر و برادران خود و پسران برادر و پسران خواهر خود و زنان و کنیزان ملکی و اتباع و اطفالی که هنوز بر مسائل زنان آگاه نیستند و آن طور پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود و…

  8. در جواب خانم قاسمی که زبان به اعتراض گشوده اند باید عرض کنم که برعکس گریشنا با زدن این مطلب نشان می دهد نظر تمام افراد جامعه برایش مهم هست و در این زمینه محدود به یک قشر خاص نیست.به نظرم گزارش بسیار زیبایی بود و دست خانم نادر پور هم درد نکند.راجع به اقناع این موضوع بگذارید خاطره ای تعریف کنم .تقریبا ۱۷سال قبل که دوره راهنمایی بودیم تعطیلات تابستان برای فراگیری قرآن به مسجد محله می رفتیم و معلم قرآن ما هم آقای خ و م بودند و البته اون زمان یادگیری قرآن صفا و لذت بسیاری داشت مخصوصا آقای خ با ماشین و حمایت مادی شان ما را به اردوی تفریحی و باغ می بردند و آن زمان مثل الان موبایل و رسانه ها این همه وجود نداشت .در اون دوره راهنمایی یادمه دوتا دوستانمان شطرنج را به مسجد آورده بودند و بازی می کردند و آقای … در بدو ورود به مسجد فهمید که بازی می کنند و شروع به سروصدا کردن کرد و اونا را از مسجد بیرون انداختند .بعدش معلم ما آقای …روز بعد گفتند حدیث هست وقتی سر مبارک امام بزرگوارمان امام حسین را آوردند یزید در حال شطرنج بازی بوده و.. حتی حدیث آوردن که فلان امام می فرماید نگاه به صفحه شطرنج مثل این هست که نگاه به شخصی می کنید که در حالت زنا هست .و واقعا جامعه اون زمان شطرنج را امری مذموم می دانست ولی در جامعه کنونی و عصر الان ما نه تنها این امر زشت نیست بلکه به صفحه آیت الله خامنه ای نگاه کنید از یک شطرنج باز تقدیر کرده.هر دوره یک ترفند و حدیثی وجود دارد و الان پی می برم که این حدیث ها ساختگی بوده هست .زمانی که در گراش دانشگاه دولتی می ساختند یادتان شاید باشد عده ای می گفتند اگر ساخته شود بی حجابی می آید و جامعه خراب می شود و… .یا حتی یه خانم با روسری از خیابان اصلی می گذشت و چادر نداشت با چشم های بد مواجه می شد .ما نمیتوانیم جلو اینجور چیزا را بگیریم و اگر هم بتوانیم دریک دهه خاص هست وبا سرکوب و امتناع نمی شودو بالاخره همه چیز فراگیر می شود .

  9. چه خوب که بلاخره میسر شد و بانوان عزیز مملکتمان هم میتوانند با حمایت قانون از این امکانات استفاده کنند. انشاالله در کشورمان همه در کنار همدیگر شاد باشند.

  10. با سلام خدمت دوستان عزیز
    اولا ایام به کام باشد گزارش زیبا و دلنشینی و دوست داشتنی که حس قشنگی تداعی می کرد بعد بگذارید نظرو تجربه خودم که در دبی و ایران بزرگ شدم بهتون بگم:
    سال تقریبا ۸۳ با خانمم رفتیم آنتالیا ترکیه بعد از ورود به آنتالیاایرانی ها عزیز و دوست داشتنی !! فقط دنبال دیسکو و مشروبات الکی می گشتند ولی برای من و خانمم که این موضوع تقریبا حل شده بود یعنی خیلی چیز غیر عادی و جذابی نبود از تور جدا شدیم و به داخل شهر رفتیم .
    جاتون سبر رفتیم اسکله و اب پرتقالی زدیم و تقریبا ظهر شده بود صدای اذان می امد و رفتیم مسجد قدیمی اسکله آنتالیا . برای نماز.
    رفتم ببینم جای نماز گذاران خانم کجاست پیدا نکردیم ، دیدیم خانمی جوان با دامنی تقریبا بسیار کوتاه به طرف مسجد می امد و چادری از داخل مسجد برداشت و در گوشه ای که مرد ها نماز می خوانند ایستادو به نماز خواندن و رفت و من و خانمم نشستیم و نظاره گر رفتار دیگران شدیم و هزاران سوال دیگه دیگر دیگر … و تا کنون هنوز سوالات بیشتر می شود و ما همچنان به نماز خواندن بر طبق سنت خود ادامه می دهیم

    ۲) دوماه قبل با خانمم و دختر و دوقولوهایم (اینبار پنج نفر شدیم!!) رفتیم باکو آذربایجان. اینبار به کشوری که بیشترین درصد شیعه دوازده امامی را در کل جهان را دارد(داشته باشید تقریبا ۹۰ درصد مردم آذربایجان شیعه دوازده امامی می باشند) از نظر درصددی از ایران و عراق بیشتردرصدد جمعیت شیعه دارند. (نسبت جمعیت شیعه به کل جمعیت کشورشان مد نظر می باشد)
    دیدیم تقریبا همه حسین و عاشورا و امام زمان را قبول دارند و مسجد می رفتند ولی با کمال تعجب بی حجاب و مشروب خور قهار حرفه ای (فقط ودکا اصل!!!) و دیسکو ها اکتیو و دی جی ها ….
    و ما همچنان اینیار با خاتواده پنج فری ایمان سوالات انباشته شده بیشتری با خود به ایران اوردیم

    داستان ادامه دارد
    هر کجا هستید شاد و سالم باشید

  11. پاسخ به اقای محمد:
    دوست عزیز چندین ایه از قران کریم درباره لزوم و وجوب حجاب اوردید که مورد قبول همه ی مسلمانان است.کسی نگفته حجاب بر مسلمانی واجب نیست.
    سوال شد در قران در مورد حجاب اجباری برای همه از همه ی ادیان ایه داریم؟روایت چطور؟

    نماز هم بر مسلمان واجب است.شما میتونی با اعمال خشونت جلوی کسی را بگیری که امروز نماز خواندی یا نخواندی؟
    شاید بگویید حجاب جنبه ی عمومی دارد.مطمئن باشید اگر نیاز به حجاب اجباری برای همه ی افراد جامعه از همه ی ادیان بود در دوره ی حکومت معصوم که الگوی همه ی حکومت های اسلامی است اجرا می شد.

    نهی از منکر لازم است و تبلیغ برای حجاب هم لازم است.ولی اعمال زور هیچ جایگاهی نه دیر دین نه در دموکراسی ندارد.

  12. با تشکر از گزارش بسیار خوب خانم نادرپور. حضور در ورزشگاه آرزوی خیلی از ماست. من هم امیدوارم روزی بتونم برم و از نزدیک تیم ملی کشور و تیم محبوب باشگاهیمو حمایت کنم.

  13. وقتی افراد مذهبی و مسجدی،،،تر و خشک پای هم میسوزند،،،،
    بانوان علاقه مند به ورزش فوتبال هم تر و خشک پای هم میسوزند،،،
    وقتی در بین انبوه تماشاگر خانم در ورزشگاه،،، عده ای با ظاهر نامناسب و حتی حرکات موزون ظاهر میشوند،،، انگشت اتهام بسمت همه شان میرود،،، این یک امر کاملا طبیعیست،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 نظر
scroll to top