بستن

اولین سفر «حاج مصطفی گراشی» به گراش

هفت‌برکه – گریشنا: حاج مصطفی گراشی، نوحه‌خوان معروف بوشهری، دهه آخر ماه صفر به گراش سفر می‌کند.

سفر گراشی به دعوت هیات نینوا انجام می‌شود. دکتر امیرحمزه مهرابی مسئول این هیات گفت: «با پیگیری‌های به عمل آمده و به دعوت هیات نینوا، قرار است حاج مصطفی گراشی روز چهارشنبه اول آبان، مطابق ۲۴ صفر، از ساعت ۲۰ در مسجد امام حسن عسکری (ع) برای علاقه‌مندان به سینه‌زنی گراشی (بوشهری) نوحه‌خوانی داشته باشند. در این مراسم ابتدا بوشهری‌خوانان محلی، به عنوان پیش‌خوان، نوحه‌خوانی خواهند کرد.»

مهرابی در مورد برنامه‌های امسال هیات نینوا گفت: «در شب‌‌های بعد برنامه‌های عزاداری هیات نینوا به مناسبت رحلت نبی مکرم اسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا (ع) در همان مکان و زمان با مداحی کربلایی جواد برزگر و سخنرانی حجت الاسلام دکتر شاهرودی ادامه می‌یابد.»

حضور در گلزار شهدا و فاتحه خوانی، جلسه با مداحان، نوحه‌خوانان و مسئولین هیات‌ها با حضور امام جمعه، جلسه با مسئولین و فعالین حوزه اقتصادی با حضور معاون فرماندار و گراش گردی با همکاری انجمن ایکموس از دیگر برنامه‌های حاج مصطفی گراشی در سفر به گراش است.

در سال‌های گذشته دو بار اعلام شد که حاج مصطفی گراشی به گراش سفر می‌کند که به دلایلی این برنامه‌ها لغو شد. حاج مصطقی چند سال پیش در مورد شهرت گراشی خود به گریشنا گفته بود: «از پدربزرگم شنیده‌ام که پدربزرگ پدرم، حاج عباس گراشی، نزدیک به صد سال پیش از گراش به قصد عزیمت به بحرین حرکت می‌کند، اما در دریا دچار طوفان می‌شود و مال خود را ازدست می‌دهد. این حادثه باعث می‌شود که او در بندر بوشهر بماند و همان‌جا ازدواج کند و خانواده ما از نوادگان حاج حسن گراشی هستند.» (خبر در گریشنا

مصطفی گراشی پس از مرحوم بخشو (جهانبخش کردی‌زاده) یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین نوحه‌خوانان بوشهری است. استاد مصطفی گراشی متولد سال ۱۳۳۶ در بوشهر است و از نوجوانی در کنار استادش مرحوم بخشو نوحه‌خوانی را آغاز کرد .او با حدود چهل سال فعالیت رسمی صنفی و بیش از بیست سال تجربه ی ریاست اتاق اصناف استان بوشهر یکی از کارآفرینان این استان محسوب می‌شود. مصطفی گراشی علاوه بر ریاست اتاق اصناف استان بوشهر، رئیس کانون مداحان و شعرای آئینی استان بوشهر نیز است. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top