بستن

«سایه» بر سر «چامه»

هفت‌برکه – گریشنا: نهمین شماره مجله ادبی چامه با تصویری از هوشنگ ابتهاج (سایه) بر جلد و چندین مطلب درباره‌ی او، ادای احترامی می‌کند به این شاعر بزرگ معاصر. نسخه الکترونیک نهمین شماره چامه را می‌توانید به رایگان از سایت مجله چامه (اینجا) دریافت کنید.

دوماهنامه ادبی «چامه» که به همت و مدیریت صادق رحمانی منتشر می‌شود، در شماره‌ی نهم، دی و بهمن ۱۳۹۸، صفحاتش را با ویژه‌نامه‌ای درباره یکی از بزرگ‌ترین شاعران معاصر ایران، سایه، گرم کرده است. صادق رحمانی در اولین نوشته‌ی این شماره، «چامه‌ورزی»، آشنایی‌اش با سایه را اینگونه بازگو کرده است: «اواسط دهه هشتاد قبل از ظهری مطلع شدم که هوشنگ ابتهاج به دعوت حسن خجسته، معاون صدای جمهوری اسلامی ایران، به رادیو تشریف‌فرما می‌شوند. من در راهرو ایستاده بودم تا ایشان را ببینم و دیدم. او تنها آمده بود و آقایان حسن خجسته، مهدی سدیفی، رضا ملکوتی، هادی سعیدی کیاسری، محمدرضا جوادی یگانه و باقر معلم به استقبال او شتافته بودند. پس از پذیرایی به استودیو تولید رفتند و پای صحبت‌های استاد ابتهاج نشستند. صحبت‌های ابتهاج مثل همیشه از جذابیت برخوردار است. آغاز سخن او درباره تجربیاتش در برخورد مدیران رادیو در آن روزگاران با همکاران کارمند بود که بین خود و دیگران فاصله‌ای ایجاد نمی‌کردند. صحبت به سمت خاطرات سایه و شهریار می‌کشد و سایه خاطرات جذابی از دوستی خود و شهریار نقل می‌کند که خالی از لطف نیست. همیشه گوشه ذهنم بود که این نوار را به روی کاغذ بیاورم که در اختیار اهل نظر قرار گیرد. اکنون این امر صورت انجام پذیرفت و شما می‌توانید آن را بخوانید.»

مجله‌ی «چامه» در بخش یادداشت‌ها، محلی را برای گفتگوی اهل ادب در مورد یک موضوع خاص فراهم می‌کند. به نوشته‌ی رحمانی، «یادداشت‌های این شماره درباره نویسندگی است. دغدغه‌ای که بسیاری از ارباب قلم را رها نمی‌کند. تلاش من این بود که از میان نویسندگان و شاعران ایران و جهان یادداشت‌هایی را آماده کنم و به مخاطبان دوماهنامه ادبی چامه تقدیم کنم. این یادداشت‌ها به خواننده کمک می‌کند تا راه را برای نوآمدگان به این عرصه از هنر هموارتر کند.»

«آموزش زبان فارسی را عبادت می‌دانم» تیتر جذابی است که برای گفتگوی این شماره با استاد غلامرضا ستوده انتخاب شده است. رحمانی می‌نویسد: «غلامرضا ستوده استاد دانشگاه تهران است که در سال ۱۳۶۹ دانشجوی ایشان بودم. او از خاطرات زندگی خود و از آثار و علاقه‌مندی‌هایش برای خوانندگان صحبت کرده است.»

رحمانی درباره یک بخش جذاب دیگر این شماره نیز می‌نویسد: «از روانشاد مهدی اخوان ثالث نیز یک متن خواندنی انتخاب کرده‌ام که در دهه ۳۰ در برنامه رادیویی ادبیات ایران آن را نوشته و با خانم پرنیان گوینده رادیو آن را اجرا و ضبط کرده‌اند و برای ما به یادگار گذاشته‌اند.»

دست علاقه‌مندان به شعر و داستان نیز با ورق زدن چامه خالی نمی‌ماند. شعرهایی از رسول یونان، ابتسام برکات (شاعر فلسطینی-آمریکایی)، فیروز ناجی، حسن فرازمند، نادر پناه‌زاده، سهیل محمودی، کنستانتین سیمینف، و شعرهای سپید و امروزی به انتخاب حمیدرضا اکبری در این شماره جا گرفته‌اند. داستان‌های شهرزاد دهقانی، مهرو پیرحیاتی، قباد حیدر، محمدمهدی قربانی، عبدالرحمن حنیف، لیدیا دیویس، و مینا سعادت‌پور نیز منتظر علاقه‌مندان به داستان است.

نسخه الکترونیک نهمین شماره چامه را می‌توانید به رایگان از سایت مجله چامه (اینجا) و یا کانال تلگرامی گریشنا (اینجا) دریافت کنید.

 

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

1 نظر

  1. سایه در دنیای خیالی خود هنوز زندگی می کند که همان اعتقاد به سوسیالیسم باشد و فردوسی هزار سال قبل او با دنیای واقعی آشنا بود و میدانست ایجاد روح جمعی یک ملت را میسازد نه مثل سایه دنیای خیالی ملتی ندیده و نبوده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top