بستن

کتاب‌ها در خانه‌های اجاره‌ای

آخرین بار کی به کتابخانه رفتید؟ یا اصلاً آخرین بار کی یک کتاب به دست گرفتید؟ اگر به دنبال بهانه برای جواب نه خود می‌گردید کار سختی نیست. ساختمان کتابخانه شماره یک چهار سال پیش تخریب شد و اکنون پارکینگ خودروهای تاکسی تلفنی گراش است و کتابخانه شماره دو هم دور از شما در آبشار اندیشه قرار دارد و حتی هنوز افتتاح هم نشده تا از وجود آن با خبر باشید.

۲۰ تا ۲۷ آبان بیستمین هفته کتاب جمهوری‌ اسلامی ایران برگزار می‌شود تا یک بار دیگر به یاد مصائب کتاب‌نخوانی بیافتیم. سال‌های گذشته می‌شد در این هفته با یک مسابقه کتابخوانی و یا نمایشگاه کتابی کمی به یاد کتاب افتاد. جعفرزاده سرپرست اداره کتابخانه‌های عمومی گراش می‌گوید: در هفته کتاب سال ۹۰ برنامه‌های متنوعی از جمله مسابقه نقاشی آموزشگاهی، مسابقه مقاله‌نویسی طلاب و دانشجویان و بنرهای تبلیغاتی کتابخانه در سطح شهر نصب شد. اما ممکن است امسال خبری از این برنامه‌ها نیز نباشد. کتابدار قدیمی کتابخانه عمومی گراش می‌گوید برای چندمین بار از ریاست اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان گراش استعفا داده است و احتمالاً این بار استعفای او پذیرفته شود.

اولین جلسه انجمن کتابخانه

یک ماه مانده به هفته کتاب ۲۵ مهرماه اولین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی گراش در فرمانداری برگزار شد. به گزارش روابط عمومی فرمانداری، فرماندار به عنوان رییس این انجمن گفت: علی‌رغم پیشرفت‌های زیاد در فن‌آوری‌های جدید و فضای مجازی، همچنان شیوه سنتی مطالعه که همان انتشار کتاب و کتاب خوانی است، جایگاه خود را حفظ نموده است.
وی مقوله کتاب و کتاب خوانی و تربیت کتاب خوان را یکی از شاخص‌های اصلی توسعه برشمرد و بر توجه بیشتر متولیان این امر تاکید کرد: مدیریت و اداره جامعه‌ای که مردم آن سطح دانش، بینش و فرهنگ عمومی خود را از طریق مطالعه، تحقیق، تفحص و تدبر ارتقا داده‌اند به مراتب آسان‌تر از جامعه‌ای است که مردم آن فاقد این خصوصیات باشند و در مقابل تهاجم فرهنگی و حتی نظامی و اقتصادی بیگانگان نیز کمتر تاثیر می‌پذیرند یا مرعوب می‌شوند.

کتابخانه عمومی محبی

در این جلسه در مورد نامگذاری کتابخانه عمومی شماره یک تصمیم‌گیری شد. این کتابخانه به نام اولین بانی آن از این به بعد«کتابخانه محبی» نامیده می‌شود. ساختمانی که زین‌العابدین محبی در سال ۱۳۴۷ ساخته بود سرانجام در سال ۱۳۸۷ خراب شد. از آن زمان تلاش برای ساخته شدن دوباره کتابخانه آغاز شد. در حال حاضر این کتابخانه مستاجر طبقه دوم ساختمان پاساژ امام حسین(ع) است و زمین کتابخانه پارکینگ خودروها است تا تکلیف ساخت کتابخانه در آن مشخص شود.
با افزوده شدن دو نفر کتابدار به جمع کتابداران گراش، نوبت عصر کتابخانه عمومی شماره یک بعد از هشت ماه وقفه دوباره فعال شده است. با فعال شدن شیفت عصر، دانش‌آموزان امکان استفاده از کتابخانه عمومی را پیدا می‌کنند. کتابخانه عمومی محبی همه روزه از ساعت هفت و نیم صبح تا هفت و نیم شب باز است.

کتابخانه دوم فعال است

کتابخانه آبشار اندیشه ۲۲/۴/۹۰ با قراردادی به مدت ده سال به صورت غیر وقفی به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور واگذار شد تا به نام کتابخانه عمومی شماره ۲ گراش شناخته شود. با وجود این که این کتابخانه از بهمن ۹۰ آماده است اما هر بار افتتاح آن به تاخیر می‌افتد.
به نوشته سایت آبشار اندیشه، احمد نوروزی به عنوان نایب رئیس هیات مدیره فرهنگسرای آبشاراندیشه در جلسه انجمن به ارائه گزارشی از مشکلات و نواقص کتابخانه عمومی آبشاراندیشه پرداخت. نوروزی خواستار رفع مشکلات از طریق اداره کل کتابخانه های عمومی فارس و انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان شد. طبقه دوم کتابخانه آبشار اندیشه آماده بهره‌برداری است و نیاز به تجهیزات و پرسنل دارد. به جز مخزن کتاب، ساختمان کتابخانه دارای چهار سالن مجزای مطالعه است که سالن‌های نشریات، مطالعه خواهران و برادران و سالن کودکان در طبقه همکف و بالای کتابخانه در نظر گرفته شده است. سالن اینترنت هم در طبقه بالای کتابخانه وجود دارد که کار تجهیز آن بر عهده اداره کل کتابخانه‌ها است.
با وجود تاخیر در افتتاح کتابخانه آبشار اندیشه، این کتابخانه فعالیت خود را از ابتدای سال ۹۱ آغاز کرده است. با افزوده شدن یک نفر به پرسنل، کتابخانه سه روز اول هفته از ساعت ۷:۳۰ تا۱۹:۳۰ و روزهای سه‌شنبه ، چهارشنبه و پنج شنبه ساعت ۱۱:۳۰ تا ۱۸:۳۰ باز است. از بخش‌های جذاب کتابخانه آبشار اتاق کودک این کتابخانه است.

چرا کتابخانه افتتاح نشد؟

خانم جعفرزاده سرپرست اداره کتابخانه‌های عمومی در مورد دلیل تاخیر در افتتاح کتابخانه عمومی آبشار اندیشه می‌گوید: جلسه‌ای در فرمانداری با حضور فرماندار وقت آقای خواست‌خدایی داشتیم که ایشان تاکید داشت مراسم افتتاح باشکوه و حتماْ با حضور مهندس اردکانی معاون عمرانی استانداری برگزار شود. تاریخ افتتاح تعیین شد ولی روز قبل از افتتاح از فرمانداری تماس گرفتند که مراسم به علت مشغله زیاد آقای اردکانی به بعد موکول شود.
بعد نیز برای افتتاح پیگیری شد ولی یک بار دیگر به دلیل فوت ناگهانی مسئول تاسیسات آبشار اندیشه مراسم به تاخیر افتاد. اکنون نیز در اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس آقای محسن اسماعیل‌پور جانشین خانم بابایی شده‌اند. مجدداً مدارک مربوطه را برای ایشان ارسال کرده‌ایم و امیدواریم هر چه سریع‌تر این کتابخانه به صورت رسمی افتتاح شود. خانم جعفرزاده می‌گوید با پی‌گیری‌های به عمل آمده امیدواریم در آینده‌ای نزدیک سامانه و کد آن نیز از طریق نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تعیین شده و نشریات و کتاب به صورت ماهانه ارسال شود.

بهانه نباشد

با این اوصاف دیگر نباید برای کتابخانه نرفتن بهانه بیاورید. کتابخانه شماره یک، صبح و عصر باز است. اگر هم به دنبال یک محیط بزرگتر هستید کتابخانه عمومی آبشار اندیشه به اندازه کافی جا و کتاب دارد. به جز این‌ها مسجد صاحب‌الزمان و مسجد ولی‌عصر نیز کتابخانه‌هایی همراه با سالن مطالعه دارند.
در گراش به جز این دو کتابخانه، اداره کتابخانه‌های عمومی گراش زمینی در بلوار شهدا نیز دارد که برای آینده دور می‌تواند یک کتابخانه دیگر باشد البته اول باید دید کی زمین روبه‌روی شیخ عبدالله از پارکینگ ماشین‌ها به خانه کتاب‌ها تبدیل می‌شود.
با این اوضاع باید به فکر بخش ارد و دهستان‌های فداغ و خلیلی بود. روستاهایی که تنها کتابخانه‌های آن محدود به کتاب‌های موجود در کانون فرهنگی برخی از مساجد است و به شدت نیازمند داشتن کتابخانه عمومی هستند. رییس اداره کتابخانه‌های عمومی گراش می‌گوید پیگیری‌هایی برای ساخت کتابخانه در چهار روستا داشته ولی نامه‌های او بی‌پاسخ مانده است.
معمولاً هر سال در هفته کتابخوانی، ثبت‌نام کتابخانه‌ها رایگان است. بد نیست در این هفته سری به یکی از کتابخانه‌های شهر بزنید و صاحب کارت زیبای یکی از کتابخانه‌های شهر شوید.

این گزارش در شماره دهم افسانه گراش منتشر شد.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top