بستن

یاد پدربزرگ بر برکه‌ای در «بُنِ مُرُک»

هفت‌برکه – گریشنا: بازماندگان مرحوم حاج جعفر محمدزاده مسیر سختی را برای زنده نگه داشتن نام پدربزرگ به جان خریدند. آنها تا آن سوی «بُنِ مُرُک» در کوه سیاه گراش رفتند تا برکه‌ای را که سال‌ها پیش به توصیه‌ی مرحوم ساخته شده، مرمت کنند.

حامد جوکار، خبرنگار گریشنا، برای تهیه‌ی عکس و گزارش با سعید محمدزاده، جعفر محمدزاده، محمود صحراگرد و چند تن دیگر از دوست‌داران میراث فرهنگی گراش که برای مرمت این برکه همکاری کرده‌اند، همراه شده است. آنها برای پاک‌سازی و مرمت این برکه واقع در پشت بُن مُرک، ۴ ساعت کوهپیمایی کرده‌اند. این برکه به «برکه‌ی حاج جعفر محمدزاده» معروف است، چون بعد از فوت و به وصیت او در سال ۱۳۵۴ ساخته شده است.

سعید محمدزاده می‌گوید: «می‌خواهیم با مرمت این برکه که یادبود جدمان است، ماندگاری آن را بیشتر کنیم. او این برکه را برای استفاده‌ی عموم و به عنوان کار خیر ساخته بود.» اما در این سال‌های متمادی، برکه آسیب‌های زیادی دیده بود. سقف آن نیاز به سیمانکاری داشت، و قسمت آبگیر (پیزآب) آن نیز خراب شده بود. محمدزاده می‌گوید: «میلک برکه هم خراب شده بود که با تفنگ زده بودند!»

سعید محمدزاده از همگان می‌خواهد از برکه‌ها و خانه‌های بالای کوه‌ها بیشتر حفاظت کنند: «هر کسی که از برکه‌ها و اتاقک‌های کوه استفاده می‌کند، اگر درستشان نمی‌کند، حداقل به آنها آسیب نرساند و خرابشان نکند. گروه‌هایی مثل ما زیادند که برکه‌ها و خانه‌ها را تعمیر می‌کنند، ولی تعمیر کردن خانه‌های بالای کوه هزینه دارد و خیلی سخت است. کاش یک سری افراد به این خانه و برکه‌ها آسیب نمی‌رساندند. گاهی می‌بینیم که در خانه‌ها را کنده‌اند، یا قابلمه‌های داخل خانه را با تیر زده‌اند و ….»

این جوانان کوهنورد، مصالح لازم را با الاغ به بالای کوه رسانده‌اند و یک روز تمام مشغول پاکسازی و مرمت برکه شده‌اند. هزینه‌ی این کارها سه میلیون تومان بوده است که تمام آن را حاج زینل محمدزاده متقبل شده است. صرف این زحمت و وقت و هزینه باعث شده است که اکنون برکه‌ای در دل کوه دوباره جان بگیرد و به اطرافش آبادی ببخشد.

2 نظر

  1. من نمیدونم چرا این لاری ها از کلمه اچم بدشون میاد ، اتفاقا بنظرم خیلی عالیه ،،، اگر یک گراشی به ما گفت لارییی ،،، ما با اقتدار سرمون بالا میگیریم و میگیم برو اچمییییییییییی
    وای چقدر خوبه !!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top