بستن

جعفرپور: نقشه‌ها را ندیده‌ام/ فتحی: مصوبه ۴۵ اجرا باید گردد

همانگونه که انتظار می‌رفت حضور جمشید جعفرپور در نمازجمعه گراش با اعتراضات پیاپی همراه شد؛ بخشی از حضور یک ساعته  جعفرپور پشت تریبون نماز جمعه به سوالات و اعتراضات برخی از مردم و سخنان امام جمعه و رییس شورای شهر گذشت.

نماز جمعه سوم آذرماه با هفته بسیج همراه بود. می‌شد چفیه را بر گردن بسیاری از نمازگزاران از جمله حجت‌الاسلام سیدرضا حسینی امام جمعه گراش و جشمید جعفرپور نماینده مردم لارستان، خنج و گراش دید. جعفرپور و هیات همراه ده نفره او از ابتدای خطبه‌های در نماز جمعه حضور داشتند.

امام جمعه گراش با توجه به ایام سوگواری محرم بخش اصلی سخنان خود را به این موضوع اختصاص داد. بعد از نمازهای جمعه و عصر زمان سخنرانی نماینده مجلس فرارسید. تقریباً تمامی نمازگزاران ترجیح دادند بعد از نماز در حسینیه اعظم گراش بمانند و اولین سخنرانی نماینده مجلس نهم را در شهرستان گراش بشنوند.

جعفرپور نیز سخنان خود را با اشاره به مناسبت ایام سوگواری امام حسین و شرایط ملی و منطقه‌ای آغاز کرد: «هر کدام از ما در این تابلوی زیبایی که اباعبدالله و یاران‌اش خلق کنند می‌توانیم جاپای خودمان و الگوی‌مان را پیدا کنیم.» ده دقیقه از سخنان جعفرپور گذشت تا او به موضوعی که همه منتظرش بودند و مسائل حوزه انتخابیه برسد.

فقط ۱۰ درصد بودجه عمرانی داریم

جعفرپور گفت کاهش بودجه‌ها در سراسر کشور است: «به لحاظ اقتصادی ما دچار دشواری‌هایی هستیم. دچار کمبودهایی هستیم. به شکل طبیعی بودجه‌های عمرانی ما افت کرده است. اگر قرار بود در گراش یا لارستان ۱۰ کار انجام شود فقط می‌توانیم یک کار را انجام دهیم و تنها ده درصد بودجه عمرانی اختصاص داده می‌شود. دولت این را در اولویت قرار داده است که درآمدهای ارزی خودش را در مسائل جاری و حقوق کارمندان هزینه کند و کارهای عمرانی در کل کشور دچار افت محسوس شده است. این شرایط عمومی کشور است که البته الحمدالله از آن عبور خواهیم کرد.»

نماینده مردم در مجلس نهم گفت: «در حوزه انتخابیه خودمان به برکت مردم مساله یا مشکل اجتماعی نداریم. ما در سه شهرستان افرادی داریم که علاقه‌مند به منطقه خودشان هستند و در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. دولت هم دنبال سرمایه‌گذاری است. نمی‌خواهم بگویم خَیر  ولی اکنون سرمایه‌گذار هم مورد نیاز است. سرمایه‌گذاران کاملاْ مورد حمایت قرار می‌گیرند.»

منتخب مردم لارستان، خنج و گراش بر همفزایی و جلوگیری از تفرقه تاکید کرد: «چه آن‌هایی که در گراش چه آن‌هایی که در خنج چه آن‌هایی که در گراش هستند خواهان پیشرفت منطقه خودمان هستیم و این پیشرفت جز با همداستانی اتفاق نمی‌افتد. نگذاریم موازی‌کاری‌ها، چشم هم چشمی‌های و رقابت‌های غیر خیر باعث شود ظرفیت و توانمندی‌های ما هرز رود. ما آینده مشترک نیز داریم. اگر مدیریت یکپارچه در کل سه شهرستان اعمال کنیم می‌توانیم در کل منطقه شاهد ارتقا باشیم.»

محدوده تا پایان سال تعیین می‌شود

بیست دقیقه از سخنان جعفرپور گذشته بود که او به موضوع حساس تعیین حدود شهرستان گراش رسید. اینجا بود که عده‌ای از حاضرین که شاخص‌ترین آن‌ها حاج کریم جعفری بود به نشانه اعتراض سالن حسینیه را ترک کردند. جعفرپور سعی کرد با صلوات مردم را ساکت کند تا بتواند سخن بگوید با این وجود چندین بار سخنان او با صدای بلند حاضرین قطع شد. «در جلساتی که بودیم دوستان‌ نیازها و مطالبات را مطرح کردند. یکی از مسایلی که می‌دانم درخواست عموم مردم شهرستان است مساله تعیین حدود شهرستان است. این کار دارد پیگیری می‌شود. مصوبه‌ای است در شورای تامین استان که تعیین حدود مرزی به مدت سه ماه به تاخیر افتاد است که دو ماه آن گذشته است با پایان سه ماه پیگیری می‌کنیم که صد در صد تا پایان سال کار به سرانجام برسد. اما تذکری دارم خدمت شما امیدوارم آن چیزی که حق است خدا مقدر کند و آن چیزی که قانون است دنبال آن هستیم تا اجرا کنیم. آن چیزی که می‌تواند مساله را حل کند. اسناد، مدارک و تقسیمات کشوری است. مستندات را باید برد وزارت کشور. من نقشه را ندیده‌ام. هر چیزی که در قانون است چه در گراش چه در لار باید پایبند باشیم. هر چیزی که نقشه‌ها بگوید هر چیزی که وزارت کشور بگوید مورد قبول است.»

برای ادارات پیگیری می‌کنیم

طبق قرار جعفرپور بخشی از سخنرانی را به پاسخگویی به سوالات اختصاص داد. سوالاتی که قرار بود بدون سانسور خوانده شود. به جز مساله محدوده عمده سوالات در مورد پیگیری ادارات بود . نماینده به پیگیری خود برای اداره ثبت اسناد اشاره کرد. او گفت که برای دانشکده علوم پزشکی گراش نیز پیگیری کرده و به وزیر مراجعه شده است. جعفرپور گفت: «رشد گراش، رشد لار است. اگر این اوضاع باشد همان گرفتاری که دو سال برای لار پیش آمد، چهار سال برای گراش اتفاق می‌افتد.» درباره پلیس ۱۰+ جعفرپور گفت: «نامه‌های ما برای پیگیری موجود است. در دیدار با فرمانده نیروی انتظامی گفته شد که سهمیه‌ای به گراش تعلق نمی‌گیرد اما من این مساله را نپذیرفتم. انشاالله به دنبال آن هستم و دارم مجدد پیگیری می‌کنم.» یکی از سوالات درباره جمع شدن تابلوی پارک جنگلی شهرستان بود. سوالی که در میان موج سوال‌های مطرح شده گم شد.

در یکی از سوالات پرسیده شد چرا کارگاه جاده چک ‌چک متوقف شده است اما جاده لار به جهرم چهاربانده می‌شود. جعفرپور گفت: «من در جریان جزییات طرح جاده چک‌چک نیستم اما جاده جهرم- لار جزو طرح‌های مهر ماندگار و دولت از محل بودجه‌های ملی تا پایان دوره خودش تعهد کرده است آن را تمام کند. موضوع جاده چک‌چک را پیگیری می‌کنم.» صادق وفایی‌فرد طراح این سوال معقتد بود که توطئه‌ای در لار برای متوقف کردن این طرح وجود دارد.

جعفرپور در پاسخ به یکی از سوالات در مورد استفاده از عبارت لارستان بزرگ گفت: «این عبارت به سفر سال ۱۳۸۷ مقام معظم رهبری به لارستان برمی‌گردد که حضرت آقا کل منطقه را به نام لارستان بزرگ مزین کردند و ما هم از این واژه استفاده می‌کنیم.»

امام جمعه: اقدامی کرده‌ام که هیچ کس خبر ندارد

صحبت‌های جعفرپور به ویژه هر گاه موضوع محدوده مطرح می‌شد با فریادهای برخی از حاضرین قطع می‌شد. دو برای آرام کردن معترضین امام جمعه گراش میکروفن را در اختیار گرفت. حجت‌الاسلام حسینی گفت: «مساله محدوده دست من یا دست دکتر جعفرپور نیست و باید در وزرات کشور تصمیم‌گیری شود.» امام جمعه وعده داد: «ما اقدامی کرده‌ام که هیچ کس خبر ندارد به جز رییس شورای شهر گراش .شما دعا کنید به حق امام حسین حق شهرستان گراش ضایع نشود. انشاالله این اقدام به نتیجه می‌رسد.» در میان توضیحات امام جمعه شعار «مصوبه ۴۵ اجرا باید گردد» شنیده شد.

این بار نوبت دکتر فتحی رییس شورای شهر گراش بود که برای زدن حرف معترضین میکروفن را در اختیار بگیرد.

تاکید بر مصوبه سال ۴۵

رییس شورای اسلامی شهر گراش در صحبت‌های خود خواهان شعار «مصوبه ۴۵ اجرا باید گردد» شد و درباره روند پیگیری مساله محدوده توضیح داد. فتحی گفت: «مرز واقعی گراش و لار بر اساس مصوبه سال ۴۵، نقشه منابع طبیعی، نقشه سال ۵۲ ارتش  در نزدیکی جهادکشاورزی لار قرار دارد. ما یک منطقه حائل داریم  لار به این منطقه وارد شده است. اما وقتی ما در زمین شهرداری که سند داریم تابلو نصب کردیم آقایان از لار، از شیراز و از تهران تماس گرفتند. ما مطیع قانون هستیم. بگذارید کارشناسان اعلام نظر کنند. من سی‌بار رفتم وزارت کشور کارشناسان می‌گویند به ما فشار وارد می‌کنند.»

فتحی با اشاره با صحبت‌های جعفرپور در مورد هم‌افزایی گفت: «ما در گراش دانشکده علوم پزشکی به این بزرگی داریم اما آقایان نمی‌خواهند. چرا لار باید پنج کتابخانه داشته باشد اما ما یک کتابخانه هم نداشته باشیم؟»

بعد از صحبت‌های فتحی امام جمعه با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد طرح سوال از رییس‌جمهور گفت: « در اینجا نیز این خواسته و صدای شما به گوش مسئولین می‌رسد. شما از حق‌تان دفاع کردید و نماینده نیز از حق شما دفاع می‌کند.» با صلوات و صحبت پایانی جعفرپور جلسه یک ساعته به پایان رسید، اما تا وقتی که جعفرپور جلو حسینیه اعظم سوار ماشین پارس سفیدرنگ شد صحبت‌ها و سوالات مردم ادامه داشت.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

11 نظر

  1. چرا صحبتهای منطقی و حق دکتر فتحی که حرف همه مردم بود را سانسور می کنید؟؟ سخنان اعتراض آمیز دیگران را چرا نمی زنید ؟.[…]

  2. همین های که الان دم از مرد بودن دکتر میزنن روزی ایشان را خیانت کار خطاب میکردن
    مردم کوفه عهد شکستن مردم گراش دست ادم دورو را از پشت بسته اند

  3. حداقلش اینکه جعفرپور آنقدر مرد بود که بیاید بین مردم قابل احترام گراش و نجیبانه و مردانه توهین هایشان را تحمل کند اما جناب آقای حسنی چطور؟! ایشان مگر نماینده مردم کل کنطقه نبودند؟! چند بار در نماز جمعه لار حاظر شدند؟! حضور در فرمانداری لار را نمی گویم. حضور در بین مردم بعد از بهمن ۸۸ را می گویم.

    1. اتفاقا برعکس! مردم گراش اونقدر مرد بودن که اجازه بدن حالا که یکی غیر از خودشون نمیانده مردم منظقه شده بیاد بینشون و حرف های خودش بزنه اونام گوش بدن اما مردم لار چون نمیتونستن ببینن یکی غیر از خودشون شده نماینده طاقت شنیدن حرفای حق جناب حسنی رو هم نداشتن برای همین هم این اجازه رو ندادن که ایشون بیاد و صحبت کنه.

  4. سوالاتی که پرسیده شده مثل مرکز یک روستا یا بخش است.گفتند چرا جاده چک چک متوقف شده و جاده جهرم ـ لار چهار بانده می شود(!)آدم از تعجب شاخ در می آوریم .جاده لار – جهرم مسیر ترانزیتی باید هر چه سریع تر ساخته شود را با جاده چک چک مقایسه می کنید!!!. بابا لار مرکز لارستان بزرگ است گراش که به یکباره شهرستان شده را می خواهید همه چیز داشته باشید.لطفاً بدون تعصب جواب دهید.

  5. دکتر فتحی لحن‌اش تند بود ، بهتر نبود این حرف ها رو محترمانه تر و آرام تر بیان کنند؟؟؟
    هدف از آوردن نماینده در نماز جمعه پیگیری مسایل شهرستان بوده یا خالی کردن عقده های مسئولین بر سر نماینده ؟؟؟
    خالی کردن عقده ها چه نفعی برای مردم و شهر داره؟؟ و آیا مشکلات حل میشه؟؟
    مگه یادتون رفته حسنی اوایل دوره نمایندگیش رفته بوده لار ، مسئولین لار محترمانه با او برخورد کردند؟؟ و عکسی که حسنی با آقا گپ و مسئولین گرفته است را ندیده اید؟؟ (البته بعدش به حسنی توهین شد ولی اونا دو سال صبر کردند ولی ما حتی یک سال هم صبر نکردیم! )

    من طرفداری از لار نمی کنم ، حرف من اینه ای کاش مسئولین شهر یک سال دیگه صبر می کردنند و اگه این نماینده کاری برای ما نمی کرد اونوقت عقده ها شون رو خالی می کردنند. وقت برای عقده خالی کردن زیاده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 نظر
scroll to top