بستن

پیش‌بینی برداشت ۷۰۰۰ تن گندم و ۲۶۰ تن کلزا از مزارع گراش

هفت‌برکه – گریشنا: به دلیل بارندگی‌ها مناسبت امسال برداشت گندم و گلزا افزایش خواهد یافت و دو مرکز خرید گندم در شهرستان فعال هستند.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گراش ، حبیب الله مجیدی سرپرست این مدیریت گفت:امسال با توجه به بارش های خوب و به موقعی که داشتیم پیش بینی می‌شود حتی گندم های دیم شهرستان نیز عملکرد مناسبی را داشته باشند و جهت تسهیل خرید گندم تولیدی کشاورزان امسال دو مرکز خرید در این شهرستان راه اندازی و در حال فعالیت است.

مجیدی گفت: بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه جامع پهنه‌بندی پیش‌بینی می‌شود که امسال در مجموع از سطح ۲۳۰۰ هکتار مزارع شهرستان شامل ۱۱۵۸.۵گندم آبی و ۱۱۴۳.۵ گندم دیم نزدیک به هفت تن گندم در شهرستان تولید شود. کار خرید گندم از کشاورزان از اوایل اردیبهشت امسال آغاز و تا خرداد ماه ادامه می‌یابد.

دولت گندم را کیلویی ۲۵۰۰ تومان می‌خرد

سرپرست جهاد کشاورزی گراش در ادامه با اشاره به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری گفت: امسال خرید هر کیلوگرم گندم با چهار درصد افت مفید و دو درصد افت غیرمفید ۲۵۰۰ تومان تعیین شده است.

مجیدی در مورد سال گذشته گفت: «در سال گذشته ۶۲۰۰ تُن گندم توسط کشاورزان شهرستان تولید شد که ۱۷۰۰ تومان بابت هر کیلو گرم به این قشر زحمت کش پرداخت شده است.

مجیدی در مورد دلیل افزایش تولید امسال گفت: امیدوارم امسال به علت بارندگی مناسب و مبارزه به موقع با آفت سن، محصول تولیدی در سال جهش تولید از نظر کمیت و کیفیت در مقایسه با سال گذشته افزایش چشم‌گیری داشته باشد. مزارع شهرستان با متوسط میانگین تولید یک تن گندم در مزارع دیم و چهار تن در مزارع آبی در مجموع سالانه به طور متوسط شش هزار تن گندم تولید می‌کنند.

برداشت ۲۶۰۰ تن کلزا از مزارع گراش

کلزا از دیگر محصولات تولیدی در شهرستان است.  سرپرست جهاد کشاورزی گراش در مورد اهمیت کلزا گفت: دانه روغنی کلزا می‌تواند جایگزین مناسبی برای محصولات با مصرف آب بالا باشد و با برنامه‌ریزی و فعالیت‌های ترویجی صورت گرفته سالانه سطح زیر کشت آن در شهرستان افزایش یافته است.

مجیدی گفت: کلزا یکی از محصولات استراتژیک کشور است و کشاورزان در کنار گندم و جو در مزارع خود، کشت کلزا را برای تناوب در کشت انجام دهند تا بتوانند محصولات بیشتری از مزارع خود برداشت کنند. سطح زیر کشت مزارع کلزا شهرستان در سال زراعی اخیر  ۱۳۴ هکتار بود که این میزان در مقایسه با سال قبل حدود ۲۲ درصد افزایش داشته است.

مجیدی تصریح کرد: میزان تولید دانه های روغنی کلزا در سال زراعی قبل (۹۸-۹۷) حدود ۲۲۰ تن بود اما امسال پیش بینی ما این است که به حدود ۲۶۰ تن برسد.

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top