بستن

تحلیل چند نظرسنجی‌: مردم از همه ناراضی هستند

هفت‌برکه – گریشنا: نتایج نظرسنجی‌های گریشنا نشان می‌دهد که بیشتر شهروندان خواهان انحلال شورای پنجم هستند. اما نارضایتی از عملکرد شورای شهر، مختص شورای پنجم نیست و اکثریت مطلق شهروندان از عملکرد هیچ‌کدام از دوره‌های شورای شهر راضی نیستند.

به گزارش گریشنا، چالش‌های شورای پنجم شهر گراش از همان نخستین جلسه آغاز شد و در سال سوم فعالیت، تنها دو یا سه جلسه شورای شهر گراش تشکیل شده است. ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ در حالی که پنج ماه از آخرین جلسه شورا می‌گذشت، ‌به مناسبت روز شوراها، گریشنا در دو نظرسنجی تلگرامی از مخاطبان خود در مورد سرنوشت شورای شهر گراش پرسید. 

هر چند نظرسنجی‌های اینترنتی به دلیل ضعف‌های علمی خود نمی‌تواند دقت بالایی داشته باشد، اما می‌تواند رویکرد کلی شرکت‌کنندگان را به موضوعات نشان دهد. از این رو این نظرسنجی همراه با تحلیل سردبیران گریشنا منتشر می‌شود.

این نظرسنجی نشان داد که موافقان انحلال شورا تقریبا دو برابر موافقان ادامه‌ی حیات شورا هستند. شهروندان نقش حسنی و باقرزاده، دو رییس شورای پنجم، را در بن‌بست شورای پنجم بیش از دیگران می‌دانند. اما مساله‌ی مهمتر این است که تقریبا از هر سه نفر، فقط یک نفر خبرهای شورا را دنبال می‌کند و ۶۰ تا ۷۰ درصد شهروندان از تحولات شورای شهر بی‌اطلاع هستند و تقریبا همین حدود نیز از عملکردِ همه‌ی ادوارِ شورا ناراضی هستند.

این نتایج با تحلیل چندین نظرسنجی گریشنا در مورد شورای شهر گراش به دست آمده است. هر چند با امکانات بیشتر، بهتر می‌توان دیدگاه‌های شهروندان را به دست آورد و بر اساس آن برای شهر گراش برنامه‌ریزی کرد.

موافقان انحلال بیشتر از مخالفان

در سوال اول نظرسنجی روز شورا سال ۹۹ پرسیده شد: «آیا فعالیت شورای شهر گراش باید ادامه پیدا کند؟» 

از هر سه نفر که این سوال را در تلگرام دیده بودند، یک نفر در این نظرسنجی شرکت کرده بود و در نهایت ۴۹۲ نفر به این پرسش پاسخ داده بودند.

۴۹ درصد، یعنی نزدیک به نیمی از افراد، موافق ادامه فعالیت شورا نیستند. ۲۴ درصد، یعنی یک نفر از هر پنج نفر، معتقدند شورا باید به فعالیت خود ادامه بدهد؛ و ۲۷ درصد نیز گفته‌اند نظری ندارند. به این تعداد می‌توان ۹۷۳ نفری را که از کنار این نظرسنجی گذشته‌اند نیز اضافه کرد.

در نتیجه‌گیری باید گفت: در میان کسانی که اخبار شورای شهر گراش را دنبال می‌کنند، موافقان تداوم شورای شهر نصف مخالفان هستند و افراد بیشتری معتقدند شورا در شرایط فعلی بهتر است منحل شود. البته باید تاکید کرد این فقط یک نظر است و سیر تحولات به مرحله‌ای رسیده است که قانون مشخص خواهد کرد که آیا شورا ادامه پیدا می‌کند یا نه.

باقرزاده و حسنی، مقصران بن‌بست شورا

در ۳۱ ماه فعالیت شورای پنجم، تحولات بسیاری در شورا رخ داد. برخی از افراد استعفاهای پیاپی را عامل فلج شدن شورای شهر می‌دانند و عده‌ای دیگر عملکرد سایر اعضا را دلیل این موج استعفا دانسته‌اند و به اعضای مستعفی حق می‌دهند. عملکرد عوامل خارج از شورا، همانند نهادهای نظارتی، نیز می‌تواند از عوامل موثر باشد.

در سوال دوم نظرسنجی روز شورا، نقش ۸ عضو منتخب شورای شهر در وضعیت فعلی آن پرسیده شد. در این نظرسنجی، شهروندان می‌توانستند چند گزینه را به عنوان مقصر اصلی معرفی کنند. البته قابل ذکر است که این نظرسنجی زمانی انجام شد که هنوز محمد ناصری قصد خود را برای بازگشت به شورا اعلام نکرده بود. 

 

علی‌اصغر حسنی، رییس سال اول و دوم، با ۵۲ درصد؛ و اکبر باقرزاده، رییس سال سوم، با ۵۵ درصد با اختلاف زیاد بالاتر از بقیه قرار دارند. نقش مصطفی خورشیدی، حبیب‌الله مهرابی، فوزیه ناصری، مرتضی فتحی، عبدالرضا هرمزی و محمد ناصری به نسبت کمتر است. فقط ۸ درصد از شرکت‌کنندگان، هیچ‌کدام از اعضا را در وضع به وجود آمده مقصر نمی‌دانند، و ۹ درصد نیز سایر عوامل را مهمتر از اعضای شورا دیده‌اند.

۳۷۸ نفر، یعنی ۲۶ درصد مخاطبان کانال تلگرام گریشنا، در این نظرسنجی شرکت کردند. 

در نتیجه‌گیری باید گفت: شهروندان به نوعی دلایل استعفاکنندگان را پذیرفته‌اند و عدم مدیریت روسای شورا را دلیل اصلی در بن‌بست شورای شهر می‌دانند. سایر عوامل نیز در نظر مردم تاثیر چندانی نداشته است و آنچه رخ داد، حاصل تحولات داخلی شورای شهر و عدم تعامل بین خود اعضا بوده است. 

مردم موافق استعفا نبودند

نظرسنجی اردیبهشت ۹۹ نشان داد که مردم نقش اعضای مستعفی را در بن‌بست شورای شهر زیاد نمی‌دانند. با این وجود، نظرسنجیِ دو سال پیش گریشنا نشان می‌دهد استعفا مورد رضایت شهروندان نبوده است. 

مهرماه ۱۳۹۶ بعد از استعفای حبیب‌الله مهرابی و عبدالرضا هرمزی از شورای شهر، گریشنا یک نظرسنجی تلگرامی انجام داد. ۴۴۱ نفر در این نظرسنجی شرکت کردند و ۵۰ درصد آنان استعفای مهرابی و هرمزی را اقدامی درست نمی‌دانستند. ۲۹ درصد با این اقدام موافق بودند و ۲۱ درصد اعلام کردند در این موضوع نظری ندارند. 

با کنار هم قرار دادن این دو نظرسنجی، می‌توان نتیجه گرفت: بیشتر شهروندان با استعفا موافق نبودند، اما پس از استعفا، اقدام انجام شده را قبول کرده‌اند.

مردم از شورای شهر بی‌خبرند

برگزاری نظرسنجی‌های تلگرامی این سوال را پیش آورد که آیا واقعا این نظر مردم است؟ مهرماه ۱۳۹۶ در ادامه نظرسنجی تلگرامی، گریشنا یک نظرسنجی تلفنی نیز برگزار کرد. این نظرسنجی نتایج جالب دیگری داشت. 

در این نظرسنجی با ۶۵۰ تلفن ثابت شهر گراش تماس گرفته شد و در نهایت ۲۰۷ نفر به دو سوال گریشنا پاسخ دادند.

قبل از سوال اصلی در مورد موافقت یا مخالفت با استعفای اعضای شورای شهر، از شهروندان پرسیده شد که آیا آنان از استعفای اعضای شورای شهر مطلع هستند؟ 

 ۷۰ درصد پاسخ‌دهندگان اعلام کردند که از این استعفا مطلع نیستند. نکته جالب دیگر این بود که این عدم اطلاع در میان زنان ۷۸ درصد بود و از هر پنج زن فقط یک نفر این خبر مهم را شنیده بود. در میان مردان، ۵۱ درصد از این خبر بی‌اطلاع بودند. از قبل هم قابل پیش‌بینی بود که مردان بیش از زنان مسائل سیاسی و اجتماعی را دنبال می‌کنند، اما این که اکثریت مطلق شهروندانِ زن و مرد از مسائل شهری مطلع نباشند، می‌تواند در تحلیل رفتار عمومی مورد توجه قرار گیرد، زیرا این طیف ممکن است با کوچک‌ترین مسائل، تغییر رویکرد دهند.

از ۶۲ نفری که اعلام کردند که این خبر را شنیده‌اند نیز ۳۰ نفر، یعنی نزدیک به نیمی از افراد، اعلام کردند در مورد استعفا از شورا نظری ندارند. در میان افرادی باقی‌مانده، آمار با آمار تلگرام تطابق داشت و مخالفان استعفا دو برابر موافقان بود.

در نهایت از ۲۰۶ نفر شرکت‌کننده در نظرسنجی، فقط ۳۱ نفر، معادل ۱۵ درصد، در مورد مسائل شورای شهر اظهار نظر کردند. مهم‌تر از هر نظری که این ۱۵ درصد دارند، باید به آن ۸۵ درصدی که یا بی‌خبر هستند و یا نظری ندارند توجه کرد، که نظر و رای آنان می‌تواند سرنوشت شهر را تغییر دهد.

زنگ خطر: بی‌تفاوتی سیاسی و نارضایتی

شاید این نتیجه‌گیری غیر علمی و تعمیمِ بیش از حد باشد اما نتایج این چهار نظرسنجی را می‌توان در کنار دیگر نظرسنجی‌ها قرار داد تا بتوان نارضایتی عمومی از عملکرد نهادها و ادارات را درک کرد. 

در نظرسنجی روز شورا در اردیبهشت ۹۸ این نارضایتی به خوبی نمایان است. ۴۶ درصد افراد به شورای پنجم نمره صفر دادند، یعنی نارضایتی مطلق، و تنها ۱۲ درصد به این شورا نمره قبولی دادند. این نارضایتی البته مختصِ شورای پنجم نیست. در سوال دیگری، از مردم پرسیدیم عملکرد کدام دوره شورای شهر را بهتر می‌دانند و در پاسخ، ۶۰ درصد افراد اعلام کردند: «از هیچ دوره رضایت ندارم.» ۶۰ درصد آمار بسیار بالایی از نظر نارضایتی است که می‌تواند باعث هرگونه رفتار اجتماعی پرخطر شود.

البته در میان دوره‌های شورای شهر، دوره پنجم عملکرد ضعیف‌تری دارد و همچنان مردم کمترین رضایت را از این دوره شورای شهر گراش دارند. 

همین سوال پیش از انتخابات شورای شهر پنجم نیز از مردم پرسیده شد. در آن زمان نیز با وجود رضایت ۲۵ درصد افراد از شورای چهارم، نکته مهم این بود که ۵۶ درصد افراد از هیچ کدام از دوره‌های شورای شهر رضایت نداشتند. شاید بتوان گفت که عملکرد شورای پنجم باعث شد که رضایت از شورای چهارم نیز کاهش پیدا کند و از ۲۵ درصد در پایان شورا در سال ۹۶ به ۱۶ درصد در سال ۹۸ برسد.

شاید گفته شود این نارضایتی فقط مربوط به شورای شهر است. اما باید به موضوع نارضایتی عمیق‌تر توجه کرد. شهریور ۹۶ در نظرسنجی علمکرد فرمانداران، ۷۱ درصد مردم اعلام کردند از عملکرد هیچ‌کدام از سه فرماندار گراش در ۱۰ سال گذشته رضایت ندارند. به نظر می‌رسد این نظرسنجی در مورد هر کدام از ادارات دیگر نیز انجام شود، به نتایج مشابهی خواهد رسید.

تحلیل یک انتخاب، تحلیل یک رفتار 

اکنون شاید بهتر بتوان آرای مردم در انتخابات شورای پنجم را درک کرد. وقتی ۶۰ درصد افراد مطلقا ناراضی هستند، کسانی که صدای اعتراض باشند، بهتر می‌توانند نظر آنان را جلب کنند. مصطفی خورشیدی و فوزیه ناصری کسانی بودند که در انتخابات اردیبهشت ۹۶ صدای اعتراض بلندتری داشتند و توانستند بر این موج به شورای شهر راه پیدا کنند. اما این صدای نارضایتی که به نمایندگی به شورای شهر رفتند، در نهایت به بن‌بست خوردند تا نه تنها نارضایتی کاهش پیدا نکند، بلکه شورای پنجم سطح نارضایتی عمومی را باز هم بالاتر ببرد. 

نارضایتی متراکم شده باعث می‌شود که منتخبین مردم و حتی مسئولین دیگر ادارات ترجیح بدهند که به جای پاسخگو بودن، در جایگاه منتقد قرار بگیرند زیرا انتقاد و اعتراض، آنان را در سمت مردم نشان می‌دهد. 

بارها این ایده مطرح شده که برای ترمیم شکاف میان مردم و مسئولین، عملکرد ادارات، نهادها و دولت گزارش شود. اما در وضعیت فعلی و نارضایتی فراگیر، به نظر نمی‌رسد این راه ‌حل جوابگو باشد. بخشی از نظرات خشمگینانه‌ی مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی نیز واکنش به این گزارش عملکردها و مقایسه آن با شرایط موجود است. شاید راه بهتر این باشد که پیوندهای مردم با ادارات و نهادها بیشتر شود و گروه‌های واسطه مانند سمن‌ها و رسانه‌ها فعال‌تر عمل کنند.

راه حل کاهش نارضایتی، صدای بلندتر یا همصدا شدن با نارضایتی نیست بلکه یافتن راهی برای بهتر شنیدن است. صدای مردم را بشنویم.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

16 نظر

  1. ایکاش ما هم کاری میکردیم برای انان که ما را هم دوست داشتن اگر از سر کار اخراج می‌شدیم و مردم ما را دوست نداشتن اینقدر مسولین ما را حمایت می‌کردند امروز مسول را راضی کن مردم کیلوی چندن البته از قدیم گفته اند دارندگی و برازندگی البته امروز دلم برای آقای باقرزاده سوخت در ملاقات رئیس تربیت بدنی با مثلا اعضای شورا خودش تنها نشسته بود آقای حسنی اینقدر بی وفا نباش اگر تا حالا در جلسات شورا شرکت نمیکردی و گراش تشریف نداشتین حداقل الان که آقای باقرزاده تک وتنها در شورا هستند برای اینکه از تنهایی نترسه چند روزی بیا کنارش بشینید با هم تصمیم بگیرید برنامه ریزی کنید گراش را آباد کنید مشکلات مردم حل کنید فرماندار محبوب هم هوای شما داره کسی نمیاد بگه آقا شورا منحل است

  2. گریشنا در جریانات اخیر نشان داد مستقل ترین رسانه گراش است. یکی از رسانه ها که عملا تریبون سیاسی یک جریان خاص، رسانه دیگر رسانه شخص خاص و اون یکی دیگه هم رسانه هیچ چیز خاص هستند.
    در واقع تنها گریشنا و هفت برکه در برابر عدم اجرای قانون و دیگر اتفاقات شهر سکوت نکرده اند.

  3. رسانه گریشنا دیگه کسی نداره ساپورتش کنه و تغذیه بشه و به همین خاطر بر طبل انحلال شورای چهارم کوبید و در واقع مهندس باقرزاده جلو زیاده خواهی های خیلی از افراد رو گرفت درود بر مهندس باقرزاده فقط خودت

  4. صرفنظر از میزان دقت و صحت نظر سنجی فوق الذکر ، نتایج آن در اذهان باقی خواهد ماند و ممکن است باعث قضاوت های ناعادلانه پیرامون شوراها شود ، پس بهتر آن است مقایسه ای مختصر از وضعیت شهر قبل از شروع فعالیت شوراها با وضعیت کنونی نیز در کنار آن ذکر شود تا مردم تصویر دقیقتری از نتایج حضور شوراها در ذهن داشته باشند .
    قبل از اینکه شوراها راه بیافتد :
    ۱- بلوار شیخ احمد انصاری( خروجی شهر به سمت اوز ، رسالت و وحدت سابق) فقط تا روبروی ایران خودرو سابق وجود داشت ولی حالا تا آنسوی آبشار اندیشه همراه با میدان بزرگی احداث شده است .
    ۲- بلوار شهید سعادت (خروجی شهر به سمت لار) فقط تا مقابل درمانگاه شماره ۲ وجود داشت و حالا تا چشم کار میکند بلوار خلیج فارس ادامه داده شده است .
    ۳- بلوار شهدا فقط تا مقابل گلزار شهدا وجود داشت و اکنون می بینید که تا کجا ادامه پیدا کرده است .
    ۴- طرح عظیم روکش آسفالت و بهسازی و کف فرش پیاده رو بلوار معلم ، خیابان امام و بلوار سپاه و روشنایی آنها اجرا نشده بود .
    ۵- شهر گراش هنوز دارای طرح جامع و تفصیلی نشده بود و بر اساس طرح هادی اداره می شد .
    قبل از شوراها :
    ۶- خیابان آبیاری فقط یک سوم آن ساخته شده و بقیه کوچه بود .
    ۷- خیابان تمیز هنوز کوچه ای خاکی بیش نبود .
    ۸- ادامه خیابان بسیج هنوز احداث نشده بود و متاسفانه بوی فاضلاب به دلیل کانال فاضلاب زیر خیابان بسیج هنوز وجود داشت .
    ۹- خیابان ساحلی بین آبیاری و درمانگاه وجود نداشت .
    ۱۰- بلوار شیدای گراشی نبود .
    ۱۱- بلوار پیامبر اعظم (ص) احداث نشده بود .
    ۱۲- خیابان دروازه شروع نشده نبود .
    ۱۳- خیابان بازار احداث نشده بود .
    ۱۴- خیابان شهدای گمنام فقط یک مسیر خاکی بود .
    ۱۵- بلوار شهیدان نام آور وجود نداشت .
    ۱۶- بلوار اله قلی خان نبود .
    ۱۷- خیابان پرستو احداث نشده بود .
    ۱۸- خیابان حمید رایگان نبود .
    ۱۹- خیابان نیایش نبود .
    ۲۰- خیابان دکتر شیبانی نبود .
    ۲۱- خیابان سلمان فارسی نبود .
    ۲۲- خیابان شهید وقار فرد احداث نشده بود .
    ۲۳- خیابان شهید رسولی نژاد احداث نشده بود .
    ۲۴- خیابان شهدای بیدله وجود نداشت .
    ۲۵- بلوار شهیدان بندی هنوز ساخته نشده بود .
    ۲۶- بلوار امام علی (ع) احداث نشده بود .
    ۲۷- بلوار الزهرا (س) احداث نشده بود .
    ۲۸- بلوار سینا نبود .
    ۲۹- خیابان رازی نبود .
    ۳۰- بلوار امام حسین (ع) احداث نشده بود .
    ۳۱- بلوار و میدان خدیجه کبری (س) احداث نشده بود .
    ۳۲- بلوار زینب کبری (س) احداث نشده بود .
    ۳۳- ادامه بلوار شهید شیخی در شهرک آزادگان ساخته نشده بود .
    ۳۴- خیابان اصلی شهرک فرهنگیان آسفالت نشده بود .
    ۳۵- خیابان والفجر نبود .
    ۳۶- خیابان مرصاد نبود .
    ۳۷- خیابان بیت المقدس نبود .
    ۳۸- خیابان فتح المبین ساخته نشده بود .
    ۳۹- خیابان شهدای رمضان احداث نشده بود .
    ۴۰- خیابان آزادگان نبود .
    ۴۱- خیابان کربلا احداث نشده بود .
    ۴۲- خیابان عاشورا احداث نشده بود .
    ۴۳- خیابان مطهری نبود .
    ۴۴- خیابان دکتر حسابی نبود .
    ۴۵- میدان دارایی نبود .
    ۴۶- خیابان شیخ مفید نبود .
    ۴۷- خیابان باقرالعلوم هنوز احداث نشده بود .
    ۴۸- خیابان فرهنگ نبود .
    ۴۹- خیابان پوریای ولی نبود .
    ۵۰- خیابان پرواز نبود .
    ۵۱- خیابان شاهد احداث نشده بود .
    ۵۲- خیابان ریحان احداث نشده بود .
    ۵۳- خیابان ناصر خسرو نبود .
    ۵۴- خیابان جنب مسجد مهدیه احداث نشده بود .
    ۵۵- بیش از ۲۵۰ خیابان و کوچه فرعی در سطح شهر اسفالت نشده بود .
    قبل از اینکه شوراها بیایند :
    ۵۶- مسیر دسترسی به بالای کلات و مقبره شهدای گمنام و کف فرش آن و دیواره های سیل بند این مسیر و کل خیابان شهدای گمنام احداث نشده بود .
    ۵۷- از کلات نقشه کامل و دقیقی در دسترس نبود .
    ۵۸- ادامه سیل بند رودخانه بند شیخ احداث نشده بود .
    ۵۹- سیل بند رودخانه پئت احداث نشده بود .
    ۶۰- سیل بند رودخانه کنار خیابان دکتر شیبانی وجود نداشت .
    ۶۱- مطالعات آبهای سطحی در شهر انجام نشده بود .
    ۶۲- کف فرش کوچه پشت حسینیه اعظم اجرا نشده بود .
    ۶۳- کف فرش کوچه جنب حسینیه ابوالفضل اجرا نشده بود .
    ۶۴- کف سازی و المان سازی پیاده رو شرقی بلوار سرداران اجرا نشده بود .
    قبل از شوراها :
    ۶۵- فضای سبز شهری با شبکه آب آشامیدنی شهر آبیاری می شد و جداسازی هنوز صورت نگرفته بود .
    ۶۶- شهرداری هنوز چاه اختصاصی برای آب فضای سبز نداشت .
    ۶۷- خط انتقال آب از چاه تا پارک شهر به طول ۵ کیلومتر اجرا نشده بود .
    ۶۸- بوستان یاران وجود نداشت .
    ۶۹- پارک شهر به این زیبایی بازسازی نشده بود و دریاچه اکوپارک در آن وجود نداشت .
    ۷۰- پیاده راه سلامت بعد از کلانتری وجود نداشت .
    ۷۱- پارک مسافر احداث نشده بود .
    ۷۲- آبرسانی از برکه کل تا کلات
    ۷۳- پارک کوهپایه در دامنه شرقی کلات و کاشت حدود ۱۰۰۰ اصله درخت شروع نشده بود .
    ۷۴- بهسازی پارک لاله انجام نشده بود .
    ۷۵- پارک محله ای مصلا وجود نداشت .
    ۷۶- پارک محله ای خیابان آبیاری وجود نداشت .
    ۷۷- پارک محله ای فدایی وجود نداشت .
    ۷۸- پارک محله ای مسکن مهر نبود .
    ۷۹- دو پارک محله ای مسکن مهر طلاب ساخته نشده بود .
    ۸۰- پارک محله ای نارنج نبود .
    ۸۱- طرح پنج برکه شروع نشده بود .
    ۸۲- طرح هفت برکه اجرا نشده بود .
    ۸۳- نقش گراش وجود نداشت .
    ۸۴- المانها و تندیس های متعدد در سطح شهر وجود نداشت .
    ۸۵- طراحی های دیواری و نقاشی ها و رنگ آمیزی جداره های شهر وجود نداشت .
    ۸۶- آب نماهایی مانند آب نمای پیاده رو جنب شهرداری ، آب نمای ابتدای بلوار امام حسین (ع) ، آب نمای ورودی پارک شهر ، آب نمای سه راه آبیاری وجود نداشت .
    ۸۷- این همه چراغهای رنگارنگ و المان های نوری در سطح خیابان ها و میادین به چشم نمی خورد .
    ۸۸- نورپردازی کلات انجام نشده بود .
    ۸۹- روشنایی های معابر اینگونه وسیع و موثر نبود .
    تا قبل از شوراها :
    ۹۰- ساختمان و محوطه شهرداری بازسازی و بهسازی نشده بود .
    ۹۱- ساختمان شورای شهر بازسازی نشده بود
    ۹۲- جایگاه CNG احداث نشده بود .
    ۹۳- ساختمان جدید آتش نشانی احداث نشده بود .
    ۹۴- بازار مرکزی احداث نشده بود .
    ۹۵- دکه های خیابان دکتر شیبانی ایجاد نشده بود .
    ۹۶- ساختمان سازمان حمل و نقل احداث نشده بود .
    ۹۷- تجهیز و تکمیل تاسیسات حمام عمومی شهرداری
    ۹۸- دوربین کنترل ترافیک نصب نشده بود .
    ۹۹- کاشت حدود ۲۰۰ نفر نخل در بلوار های خروجی شهر
    ۱۰۰- سپتیک و پکیج تصفیه فاضلاب کشتارگاه نصب نشده بود .
    ۱۰۱- سیستم سردخانه و پیش سرد کشتارگاه نصب و بهره برداری نشده بود .
    ۱۰۲- محل جدید دفن پسماندهای شهری با فاصله مناسب از شهر ایجاد نشده بود .
    ۱۰۳- مکان تخلیه پسماند ساختمانی ساماندهی نشده بود .
    ۱۰۴- چند پارکینگ عمومی در نزدیکی خیابان امام ایجاد نشده بود .
    ۱۰۵- تلویزیون های شهری و تابلوهای متعدد تبلیغاتی ثابت در سطح شهر نصب نشده بود .
    ۱۰۶- واحد نوسازی در شهرداری ایجاد نشده بود .
    ۱۰۷- سیستم اتوماسیون اداری و فنی در شهرداری راه اندازی نشده بود .
    ۱۰۸- طرح هایی مانند شورایاری ها ( که البته نیم بند اجرا شد ) در دستور کار نبود .
    ۱۰۹- خدمات شهری و فضای سبز هنوز به پیمانکاری بخش خصوصی واگذارنشده بود و با تصدی گری مستقیم شهرداری انجام می شد .
    اینها بخشهایی از نتایج فعالیت شوراها و شهرداران منتخب آنان در سطح شهر بوده است که با یاری حافظه درج نمودم . پروژه های زیادی مانند ساختمان آتش نشانی ، فاز اول بلوار امام حسین (ع) ، خیابان رازی و …. در زمان شهرداری آقای عبدالحسین مهروری انجام شد که شورای دوم تشکیل نشده بود ولی ایشان نیز شهردار منتخب شورا بودند که در پایان دوره ی اول شورا از طرف همان شورا انتخاب شدند .
    چنانچه اشتباهی در این لیست صورت گرفته باشد از خوانندگان متن پوزش می خواهم .

    1. ممنون از تلاش شما و دیگر عزیزان، خدمات و ضرورت شورا بر هیچ کسی پوشیده نیست و قطعا سیاهه این خدمات بسیار بلندتر از این نیز است.

      نتیجه‌گیری این نظرسنجی نشان می‌دهد که با وجود همه این خدمات پیوند بین شورا، شهرداری و مردم از جنس اعتماد دو جانبه نیست و برای این مساله باید چاره‌اندیشی کرد تا زحمات شورا، شهرداری و دیگر نهادها در نهایت باعث رضایتمندی مردم و شهروندان شود.

      امیدوارم ما و شما بتوانیم هر چه بهتر ضرورت شورا را تبیین کنیم.

  5. با سلام خدمت مهندس مظفری باید بعرض جنابعالی برسانم که از شما بعید است چنین تفکری داشته باشید که پیشرفت شهر و توسعه کارهای عمرانی نتیجه تلاش شوراها است و اگر نبود شورا شهر گراش گراش مثلا ۳۰ سال پیش بود نه برادر من این احتمال بده که اگر شورا نبود شاید پیشرفت کارهاییکه شما گفته اید چند برابر اینها بود گراش سالهاست مرکز شهرستان شده است و بودجه عمرانی هزاران برابر شده است که اگر خوب مدیریت شده بود پیشرفت گراش به مراتب بیشتر از الان بود بودجه شهرداری هزار برابر شده است و با این بودجه و کارهای بزرگی که خیرین انجام داده اند به مراتب بیشتر از اینها میشد کار کرد و اگر امروز ازدو یا سه نفر اعضای شورای فعلی انتقاد می‌شود کاملا بحق و حق مردم است مردم از ادامه کار شورای منحل شده انتقاد می کنند مردم از فرماندار و چند مسول دیگر گله دارند که چرا از دو نفر باقیمانده در شورا بر خلاف نظر مردم حمایت می کنند مردم می‌خواهند بدانند چرا آقای فرماندار اصرار بر بقای این دو نفر دارد اجرای قانون برای فرماندار مهمتر است یا بقای دو نفر در شورا چرا آقای فرماندار در این خصوص سکوت کرده است چرا برای مردم توضیح نمی‌دهند. این خواست مردم است ۶ نفر از شورا استعفاه داده اند برای فرماندار مهم نیست ولی حفظ کرسی این دو نفر باقیمانده برایش مهم است اگر این دو نفر صداقت دارند و پایبند به قانون هستند آنان بهتر از بقیه می‌دانند که کار کردن پشت درهای بسته کاملا غیر قانونی و خلاف است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 نظر
scroll to top