بستن

موج حمایت‌ از گریشنا: از سمن‌ها تا روسای ادارات

 هفت‌برکه – مسعود غفوری: برای یک مجموعه رسانه‌ای هیچ چیز باارزش‌تر از وفای مخاطبانش نیست. در مدت ده روز تعطیلی سایت هفت‌برکه (گریشنای سابق) از ۲۱ تیرماه تا امروز اول مردادماه ۱۳۹۹، همکاران ما در رسانه‌های هفت‌برکه حس کردند بخشی از خانواده‌ی بزرگ گراشی‌ها هستند.

ده روز پیش در خبر «گریشنا تعطیل شد» (لطفا اینجا بخوانید) نوشتیم: «به نشانه اعتراض به فشارهای قانونی و غیرقانونی مدت معدودی فعالیت خبری و مطبوعاتی نخواهیم داشت.» درگیر بودن با هشت پرونده‌ی قضایی در طول یک سال (که مجموعه هفت‌برکه از تمام آنها تبرئه شده است) و بسته شدن دو گروه تاثیرگذار واتساپی متعلق به مجموعه، بخش‌های قابل اعلام این فشارها بود.

خبر این تعطیلی خودخواسته و اعتراضی، بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی بخصوص اینستاگرام داشت، به طوری که کاربران این شبکه، بیش از ۲۵۰ بار آن را استوری کردند و با این حرکت اعتراضی همراه شدند. برخی از رسانه‌های شهرستان نیز همچون کانال تلگرامی انجمن هوای جنوب (اینجا) و کانال خبری ارد شهر من (اینجا) به این خبر واکنش‌های حمایت‌آمیزی نشان دادند. مهدی وفایی‌فرد، سردبیر سایت پندری، نیز در یادداشتی (اینجا) نوشت: «در کنار همه‌ی نقدهایی که به این رسانه [گریشنا] داریم، هیچ‌گاه -نه فقط در حوزه رسانه، بلکه در تمامی عرصه‌های فرهنگی- برخورد چکشی را اثرگذار نمی‌دانیم و معتقدیم اگر امروز ما در مقابل فشارهایی که به رسانه‌های مستقل وارد می‌شود سکوت کنیم، در آینده از فرهنگ انتقاد و آزادی بیان چیزی جز یک آرزو باقی نخواهد ماند.»

سایت آفتاب لارستان نیز با انجام یک مصاحبه با محمد خواجه‌پور، مدیر رسانه‌های هفت‌برکه، تعطیلی گریشنا را با این تیتر بازتاب داد: «عمده شکایت‌ها علیه ما از سوی اعضای سابق شورای شهر گراش بود/ از مدیران شهرستان می‌خواهیم موضع خود را نه خصوصی که علنی اعلام کنند» (اینجا).

ایرنا فارس نیز در خبری با عنوان «تعطیلی یک سایت محلی و توضیح اداره ارشاد گراش» (اینجا) با مدیر رسانه‌های هفت‌برکه و همچنین مهدی آینه‌افروز، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گراش، گفتگو کرد. رییس اداره ارشاد گراش در این زمینه گفت: «رویکرد و جهت‌گیری اصلی این نهاد همواره بر حمایت قاطع از مطبوعات و رسانه ها از هر طیف و جناح و اندیشه سیاسی خاص در منطقه شهرستان  است.»

علاوه بر حمایت رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش، هفت‌برکه (گریشنا) در این مدت از حمایت و همراهی جمعی از مسئولان شهرستان، بخصوص فرماندار شهرستان گراش، رییس و معاونان دانشکده‌ی علوم پزشکی گراش، و رییس جمعیت هلال احمر شهرستان گراش نیز برخوردار بود. اصغر فرودی، فرماندار گراش، پیشنهاد ادامه‌ی این رسانه با نام «گریشنا» را مطرح کرد و برای پیگیری این تغییر نام، نامه‌ای به مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان فارس نوشت. بدین ترتیب، درخواست تغییر نام «هفت‌برکه» به «گریشنا» با نظر مثبت فرماندار در حال پیگیری است.

دکتر احمد عبدالهی، رییس دانشکده علوم پزشکی گراش، نیز در نامه‌ای به فرماندار گراش، حمایت این مجموعه را از مجموعه رسانه‌ای هفت‌برکه اعلام کرد. در بخشی از این نامه آمده است: «با یک تحقیق میدانی به وضوح مشخص است کمتر فردی در این شهرستان خبرهای این سایت و کانال‌های مربوط به گریشنا را دنبال نکند و مجدد تاکید می‌گردد تعطیلی این سایت، خبررسانی‌ها را با مشکل جدی روبه‌رو می‌کند.» دکتر عبدالهی در ادامه با لیست کردن همکاری‌های رسانه‌ها با مجموعه علوم پزشکی، اظهار کرده است: «گریشنا، رسانه‌ای بوده و هست که همواره مورد توجه کل مردم منطقه بوده و مجموعه علوم پزشکی گراش مراتب قدردانی خود را از تلاش‌های ارزشمند دست‌اندرکاران گریشنا اعلام می‌دارد.»

محسنی، رییس جمعیت هلال احمر گراش، نیز در نامه‌ای به فرماندار گراش نوشت: «با توجه به تلاشهای شبانه روزی این سایت خبری که با بضاعت اندک تاکنون توانسته است در انعکاس اخبار و رویدادهای خبری ادارات به ویژه در انعکاس اخبار امدادی و گسترش فرهنگ نوعدوستی و آموزش همگانی امداد و نجات با جمعیت هلال احمر این شهرستان همکاری گسترده ای داشته باشد و از آنجائیکه بعنوان یک رسانه محبوب و پرطرفدار تاکنون بسیاری از حقایق و مشکلات مردم را منعکس نموده است ایجاب میکند در چنین شرایطی مسئولان به فکر حرفه ای نگهداشتن فضای رسانه ای و خبری و حمایت از رسانه های شناسنامه دار شهرستان باشند.»

شش سمن فعال شهر گراش، یعنی انجمن روانشناسی و مشاوره، تشکیلات توسعه آموزش نردبان، انجمن مردمی معرفی و حفظ آثار و بناهای تاریخی شهرستان گراش (ایکوموس)، انجمن حافظان محیط زیست گراش، انجمن هنرهای نمایشی شهرستان گراش و انجمن دانش‌آموختگان تربیت بدنی، نیز در حمایت از گریشنا بیانیه‌ای صادر کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «ارتباط جامعه مدنی و رسانه بسیار تنگاتنگ و مرتبط است و تفکیک آن کاری بسیار دشوار خواهد بود و گریشنا توانست نقش مهمی در شفافیت، دیده‌بانی و نظارت در عملکرد تشکل‌های غیر دولتی و سمن‌ها داشته باشد و همچنین با بازتاب اخبار برنامه‌ها و کارنامه تشکل‌ها علاوه بر جذب مشارکت مردمی موجب اعتمادسازی برای تشکل‌ها و سمن‌ها در سطح شهرستان گراش شد.»

هیات‌های ورزشی گراش (شامل فوتبال، تنیس روی میز، اسکیت، دوچرخه‌سواری، بدن‌سازی و پرورش اندام، و تیراندازی) و باشگاه‌های فوتبال گراش (شامل گراش‌جوان، شهدا، شاهین، اتحاد، استقلال، جوشن، هلال احمر و ستاره آبی) نیز بیانیه‌ای در حمایت از گریشنا منتشر کردند. در متن بیانیه‌ی ورزشکاران آمده است: «ارتباط روابط عمومی هیئت‌ها و باشگاه‌های ورزشی شهرستان با مجموعه هفت‌برکه و سایت گریشنا ارتباطی تنگاتنگ و فعال بود که موجب ایجاد انگیزه جوانان ورزشکار، نزدیک شدن رابطه مسئولین شهرستان با هیات‌ها و باشگاه‌ها و همچنین اطلاع‌رسانی برای عموم مردم شده بود. پوشش رسانه‌ای منظم و مداوم مسابقات ورزشی در سطح استان و کشور پررنگ‌ترین نقش گریشنا در ورزش گراش بود.»

البته تمام واکنش‌ها به تعطیلی گریشنا مثبت نبود. در مقابل، گروهی اعتقاد داشتند تصمیم به تعطیلی برای «مظلوم‌نمایی» و تکنیکی برای جلب مشتری است. مهم‌ترین سخنگوی این گروه، دکتر امیرحمزه مهرابی بود که به بهانه‌ی تعطیلی گریشنا در یادداشتی در سایت پندری (اینجا) «ثروتمندان ناصالح»، «مسئولین غیر مسئول» و «رسانه‌های وارونه» را به عنوان سه ضلع مثلث زر و زور و تزویر معرفی کرد و ضمن نواختن همه‌ی رسانه‌های گراش، اعلام کرد در هدف و در روش با گریشنا موافق نیست. این یادداشت البته بی‌جواب نماند، و محمد خواجه‌پور، مدیر رسانه‌های هفت‌برکه، در یادداشتی که در پندری منتشر شد (اینجا)، نوشت: «ما همه رسانه هستیم و صدای مردم و این خوشایند سیاست‌پیشگانی نیست که مردم و رسانه‌ها را ابزار می‌بیند.» علاوه بر این، در نظرات برخی از کاربران در زیر این خبرها و همچنین در شبکه‌های اجتماعی نیز مباحثی همچون اعتراض به رویه‌ی کلی گریشنا و همچنین «جوسازی» برای تعطیلی آن برجسته شده بود.

اکنون با سرعت عمل خوب دادسرای شهرستان گراش، آخرین پرونده از ۴ پرونده ماه‌های اخیر علیه هفت‌برکه هم بسته شد. با مساعد شدن شرایط فعالیت دوباره‌ی سایت با نام «هفت‌برکه»، امروز اول مردادماه ۱۳۹۹ فعالیت خبری مجموعه‌ی رسانه‌ای هفت‌برکه با انتشار «هفت اصل رسانه‌ای هفت‌برکه» (اینجا) از سر گرفته شد، به این امید که هفت‌برکه همراه همیشگی گراشی‌ها باشد.

 

مطالب مرتبط:

http://www.gerishna.com/archives/104423

http://www.gerishna.com/archives/104408

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

3 نظر

  1. باز هم عدم صداقت در نقل قو لها
    این کارها را مردم خوب می فهمند و فراموش نمی کنند

    این بخشی از نوشته دکتر مهرابی است که در دفاع از رسانه و رسالت قلم و در اعتراض به عدم پاسخگویی مسئولین بیان کرده ولی مسئولین هفت برکه عمدا آن را نادیده گرفتند :
    «مسئولین زحمت‌کش شهرم (البته برخی) نه‌تنها متعهد به پاسخگویی به مردم و رسانه‌ها نیستند، بلکه سوال و حتی ارزشیابی عملکرد آنان را جرم تلقی می‌ کنند. وقتی یکی از رسانه‌های محلی در مورد عملکرد یکی از مسئولین شهر، نظرسنجی کرد، چنان با تهدید داغ و درفش مواجه شد که هنوز هم از ترس عقوبت کمر راست نکرده و سکوت اختیاری! را پیشه‌ی خود ساخته است.
    رفت و آمد سوال کنندگان از عملکرد شورای شهر منحله و بعضی از اعضای آن به مراجع ذیربط و تعطیلی گروه و سایت منتشرکنندگان آن( منظور گریشنا) و گوشمالی جوان معترض به کم‌کاری بعضی‌ها در جریان مبارزه با کرونا (هر چند ادبیات به‌کار گرفته شده نامناسب بودند) و … نمونه‌هایی است از جرم‌انگاری سوال. »

  2. از سر گیری فعالیت مجدد سایت وزین گریشنا موجب خرسندی اهالی دانش و فرهنگ گردید برای یکایک عزیزان این رسانه ارزوی موفقیت و سربلندی می کنیم
    اکبری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top