بستن

گاه‌شمار یک انتخاب: اجماع و مشارکت، کلیدهای مجلس یازدهم

هفت‌برکه: از چهار آذر ۱۳۹۸ تا ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ در چهار شهرستان لار، خنج، گراش و اوز، انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی سرخط خبرها بود. این حوزه انتخابیه در این پنج ماه شاهد اوج و فرودهای زیادی بود که شاید نمونه‌اش در دوره‌های قبل وجود نداشت. نقطه‌ی اوج این دوره‌ی پنج‌ماهه، انتخاب حسین حسین‌زاده به عنوان نماینده‌ی مجلس یازدهم بود.

در زمان انتخابات، روند سریع حوادث باعث شد نقاط عطف کمتر دیده شود. یک سال بعد از روز تاریخ‌ساز گراشی‌ها در ۲ اسفند، در این گاه‌شمار (تایم‌لاین)، مهم‌ترین نقاط عطف انتخابات مجلس یازدهم را مرور کرده‌ایم. اخبار مربوط به انتخابات در گراش از هفت‌برکه و بیشتر اخبار مربوط به انتخابات در لار از آفتاب لارستان نقل شده است.

 

۴ آذرماه ۱۳۹۸: دورخیز اولیه نامزدها

ابتدای آذرماه ۱۳۹۸، دیگر فضای گراش انتخاباتی شده است. چهار گراشی در گفتگو با هفت‌برکه اعلام کردند قطعا برای نامزدی انتخابات مجلس ثبت‌نام خواهند کردند: خسرو حسن‌زاده، حسینعلی حسین‌شیری، حسین حسین‌زاده و ناصر دلخوش. پنج نفر دیگر نیز در حال برآورد ثبت‌نام در انتخابات بودند: سید عباس جهانبانی، حسین فقیهی، ابراهیم مهرابی، حسن وقارفرد و عبدالرضا هرمزی.

۴ آذر: حضور علنی بروجردی

علاالدین بروجردی که در ماه‌های بعد از فوت مادر همسرش، سفرهای زیادی در منطقه داشت، با حضور در جشن منادیان وحدت در حسینیه اعظم لار نشان داد برای نامزدی از حوزه انتخابیه لارستان، خنج و گراش و اوز جدی است. آغوش گشوده جعفرپور و بروجردی را عکاسان ثبت کردند.

 

۹ آذر: تراکم نامزدها در لار

فضای انتخابات به غیر از گراش، تنها در لار وجود دارد. بقیه‌ی شهرها بیشتر نظاره‌گر وضع موجودند. در لار، با اعلام حضور بروجردی و جعفرپور احتمال بروز اختلاف تشدید می‌شود. محتاجی و زاهدی هم گفته‌اند یک بار دیگر حضور در انتخابات را تجربه می‌کنند.

 

۱۰ آذر: آغاز ثبت نام نامزدهای انتخابات

ثبت‌نام نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه لارستان، خنج، گراش و اوز از ۱۰ آذرماه در فرمانداری لارستان آغاز شد و به مدت یک هفته ادامه داشت. حسین‌ حسین‌زاده اولین کسی بود که ساعت ۱۰ صبح همان اولین روز برای نامزدی ثبت نام کرد. او از همان ابتدا با توجه به تخصصش، بر بخش انرژی و اشتغال تاکید کرد، و رقبایش را نیز از میان نامزدهای لار معرفی کرد.

جمشید جعفرپور هم برخلاف دو دوره قبل، این بار با همراهی لشکری از هوادارانش در نخستین روز برای ثبت‌نام حضور پیدا کرد.

در ادامه، تا ۱۷ آذرماه ۱۳۹۸، هشت نفر از شهرستان گراش ثبت نام کردند: سیدعباس جهانبانی، حسینعلی حسین‌شیری، حسین فقیهی، ناصر دلخوش، ابراهیم مهرابی، جواد خدادادی، و داریوش سپاده از بخش مرکزی.

۱۷ آذر: استقبال از نامزدی انتخابات 

با ۳۹ نفر پرونده ثبت‌نام انتخابات بسته شد. ۳۹ نفر رکورد ثبت‌نام نامزدهای انتخابات مجلس در جنوب فارس بود. ۱۹ نفر از شهر لار، ۷ نفر از شهرستان لارستان، ۷ نفر از شهر گراش، یک نفر از شهرستان گراش، ۳ نفر از شهرستان اوز و ۲ نفر از شهرستان خنج مجموع نامزدهای ثبت‌نامی بود. تنها ۲ زن از اوز در میان نامزدهای انتخابات دیده می‌شد.

 

۲۷ آذر: تایید صلاحیت همه به جز جهانبانی در هیات اجرایی

هیات اجرایی انتخابات از بین ۳۹ نامزد ثبت‌نامی حوزه انتخابیه لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس یازدهم، تنها دو نفر را تایید صلاحیت نکرد: سیدعباس جهانبانی از گراش و کرامت‌الله تقوی از جویم. جهانبانی به دلیل عدم استعفا از مسئولیت ستاد نماز جمعه در هیات اجرایی انتخابات تایید نشد. او به این تصمیم به هیات نظارت فارس اعتراض کرد، اما ۲۰ دی‌ماه، یک روز پیش از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها در هیات نظارت استان فارس، از ادامه نامزدی در انتخابات مجلس یازدهم انصراف داد.

۲۸ آذرماه: عکس مشترک داماد و برادرزن

علاالدین بروجردی و سیدمحسن آیت‌اللهی در مراسم چهلم رحیمه بیگم رکنی، همسر مرحوم آیت الله سیدعبدالعلی آیت اللهی، در کنار هم قرار گرفتند. در ادامه انتخابات، اختلافات سید محسن با دیگر اعضای بیت آیت‌اللهی تشدید شد.

۳ دی: اولین نشست هم‌اندیشی برای اجماع

«گروه ده‌نفره» اولین نشست هم‌اندیشی نامزدهای گراشی انتخابات را برگزار کرد. آنها در سالن جلسات آبشار اندیشه میزبان پنج تن از هشت نامزد انتخاباتی شهرستان گراش، و نماینده یکی دیگر از نامزدها، برای اولین نشست رودررو بودند تا درباره اجماع و طراحی سازوکاری برای رسیدن به آن گفتگو کنند.

تحرک جوانان در قالب «جمعیت جوانان گراش» برای تبدیل کردن اجماع به یک خواست همگانی از مدتی پیش شروع شده بود. آنها در مساجد و منزل چند تن از نامزدها، جلساتی را برگزار می‌کردند. شعار اصلی آنها این بود: «یک گراش، یک کاندیدا».

 

۱۷ دی: فراخوان گروه ده‌نفره برای طرح اجماع

گروه ده‌نفره برای استفاده از خرد جمعی برای رسیدن به یک طرح اجماع، فراخوانی منتشر کرد. این فراخوان اعلام می‌کرد: «گروه ما بر این عقیده است که تمام این فرآیند باید شفاف، دقیق، قابل اندازه‌گیری و قابل اجرا باشد و همچنین مورد قبول تمامی نامزدهای محترم قرار بگیرد.» دو سوال اساسی فراخوان این بود: چگونگی تشکیل جمع معتمدین؛ و روند انتخاب نامزد اصلی.

 

۲۲ دی: حسین‌شیری و حسین‌زاده تایید صلاحیت نشدند

یکشنبه بیست و دوم دیماه ۹۸ نتیجه بررسی صلاحیت‌های حوزه انتخابیه لارستان، گراش، خنج و اوز منتشر شد و تنها صلاحیت ۱۶ نفر از ۳۹ نامزد ثبت نامی، تایید شد. از شهرستان گراش، ناصر دلخوش، حسین فقیهی و داریوش سپاده تایید صلاحیت شدند و خودشان را در مقابل کسانی مانند علاالدین بروجردی، جمشید جعفرپور و یوسف محبی که سابقه نمایندگی مجلس را دارند، دیدند.

یک روز بعد، حسین‌زاده (که عدم احراز صلاحیت گرفته بود) و حسین‌شیری (که رد صلاحیت شده بود) به طور جدی اعلام کردند به این مساله اعتراض خواهند کرد. ابراهیم مهرابی و جواد خدادادی برای اعتراض و پیگیری آن عزم جدی نداشتند، و در نهایت هم با انتشار بیانیه‌هایی از انتخابات کنار رفتند.

با عدم تایید صلاحیت نامزدهای سرشناس‌تر و از دست رفتن امیدواری برای تاثیرگذاری در انتخابات در مقابل نامزدهای قدر لار، تب و تاب انتخابات در گراش تا حد زیادی فروکش کرد.

 

۱۲ بهمن: اعتراض نامزدهای گراش به جایی نرسید

شورای نگهبان بعد از بررسی اعتراضات نامزدهایی که صلاحیتشان احراز نشده بود، تنها به سه نفر صلاحیت شرکت در انتخابات را برگرداند، که هیچ‌یک از آنها گراشی نبودند. «میلاد خرمی» از خور، «محمود جوکار» از بنارویه و «نادر زمانی» از لار نامزدهای تایید شده بودند. 

حسین‌شیری که در مرحله قبل رد صلاحیت شده بود، این بار با حکم عدم احراز صلاحیت روبه‌رو شد، حکمی که هیچ تغییری در وضعیت او ایجاد نمی‌کرد. در حکم حسین‌زاده هم تغییری ایجاد نشده بود: عدم احراز صلاحیت.

به نظر می‌رسید ماشین انتخابات در گراش به دیوار سختی خورده باشد، هفت‌برکه در تحلیلی انتخاب را بین برادران همسان لاری، جعفرپور و بروجردی، خواند. با این حال، تلاش برای یک‌دست کردن رای گراش از طریق اجماع سه نامزد باقی‌مانده ادامه داشت. در غیاب نهادهای دیگر، این تلاش‌ها از طرف گروه ده‌نفره و جمعیت جوانان انجام می‌شد. هدف از این تلاش‌ها را می‌توان اینطور خلاصه کرد: «حالا که می‌بازیم، بگذارید آبرومندانه ببازیم.»

۱۴ بهمن: اصطلاح‌طلبان از هیچ نامزدی حمایت نکردند

با رد صلاحیت تمامی نامزدهای با گرایش اصلاح‌طلبی، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در لارستان، خنج، گراش و اوز در بیانیه‌ای  اعلام کرد: «از هیچ یک از نامزدهای محترمِ این حوزه در انتخابات مجلس شورای اسلامی «حمایت تشکیلاتی» نمی‌کند و مشارکت در این فعالیت سیاسی را به میل و رغبت تک تک اعضا می‌سپارد.»

البته طیف‌هایی از اصلاح‌طلبان در روزهای بعد از علاالدین بروجردی حمایت کردند.  تمام ۱۹ نامزد باقی‌مانده از طیف سیاسی اصولگرا و مستقل هستند.

۱۶ بهمن: دومین جلسه با نامزدها برای اجماع

گروه ده‌نفره دومین نشست هم‌اندیشی برای اجماع را با سه نامزد حاضر در رقابت انتخاباتی برگزار کرد. در این جلسه، داریوش سپاده و حسینعلی فقیهی با همراهی معتمدین‌شان، و نماینده‌ی ناصر دلخوش، و همچنین پنج تن از جوانان به نمایندگی از جمعیت جوانان گراش حضور داشتند. در این جلسه، سازوکاری که برای اجماع نامزدها طراحی شده بود ارائه و به آنها اعلام شد که تنها در صورت ورود هر سه نفر به این طرح، قابلیت اجرا شدن خواهد داشت. در انتها نیز فرصتی دو روزه (تا ظهر روز جمعه، ۱۸ بهمن‌ماه ۹۸) به نامزدها داده شد تا در صورت موافقت با ورود به این فرآیند، تعهدنامه‌ای را مبنی بر قبول طرح و رضایت به ورود به آن و قبول نتیجه‌ی حاصل از آن امضا کنند و به امضای دو تن از معتمدان خود نیز برسانند.

۱۹ بهمن: کناره‌گیری زاهدی به نفع بروجردی

اسعد زاهدی نفر دوم انتخابات مجلس دهم از انتخابات کناره‌گیری کرد. زاهدی در این دوره از ابتدای انتخابات همراه با علاالدین بروجردی بود و حتی دو سفر غیر علنی نیز به شهر گراش داشتند. بعد از کناره‌گیری نیز همراهی زاهدی با بروجردی ادامه داشت.

۱۹ بهمن: محتاجی نامزد رسمی اصول‌گرایان

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، نهاد اجماع‌ساز اصول‌گرایان در انتخابات مجلس یازدهم، منصور محتاجی را به عنوان نامزد اصول‌گرایان در حوزه انتخابیه لارستان، خنج، گراش و اوز معرفی کرد. در حالی که علاالدین بروجردی از چهره‌های ملی اصول‌گرایان و جعفرپور رییس کمسیون فرهگی مجلس بود، انتخاب محتاجی تعجب‌برانگیز شد.

این خبر با واکنش حمید مقیمی، رئیس شورای مرکزی ائتلاف نیروهای انقلاب لارستان، در زمان تشکیل جلسات شورا روبه‌رو شد. مقیمی اعلام کرد در حالی که قرار بود معرفی نامزد از بالا به پایین باشد، تاکنون نامزدی از منطقه به استان معرفی نشده است. 

در نهایت این لیست توانست کرسی‌های اصلی مجلس یازدهم را به دست بیاورد. در استان فارس نامزد این لیست فقط در دو حوزه انتخابیه لارستان و جهرم توفیقی نداشت. 

۲۰ بهمن: اعلام شکست طرح اجماع

بعد از گذشت حدود دو روز از مهلت ارائه شده به نامزدها، «تعهدنامه‌ی پایبندی به نتیجه‌ی طرح همراستایی (اجماع) نامزدهای شهرستان گراش» را تنها حسینعلی فقیهی امضا و برای گروه ده‌نفره ارسال کرد. داریوش سپاده نیز در لحظه‌ی آخر تصمیم به امضای این تعهدنامه گرفت. اما ناصر دلخوش تصمیمی برای حضور در طرح اجماع نداشت. بنابراین، گروه ده‌نفره اعلام کرد که موفق به کسب رضایت نامزدهای گراش برای حضور در طرح اجماع نشده است، و در نتیجه، فعالیت گروه در این فاز پایان یافته است. این گروه طرح اجماع را نیز منتشر کرد.

۲۱ بهمن: شورای همگرایی، تلاش نامزدهای غیر مطرح

با اعلام موجودیت «شورای همگرایی»، «توانا» و «افروشته» به نفع «محمود عسکرپور» کناره‌گیری کردند.

بعد از تایید صلاحیت‌ها، عده‌ای از نامزدهای کمتر مطرح انتخاب، جلساتی را برگزار کردند. به نظر می‌رسید طیفی از جوانان اصول‌گرا به دنبال نامزد سوم و انقلابی باشند. حامد توانا و محمود عسکرپور در این جمع فعال‌تر بودند و از گراش حسین فقیهی و دلخوش در برخی از جلسات این گروه شرکت داشتند. 

در نهایت خود عسکرپور نیز به نفع جعفرپور کنار رفت.

۲۲ بهمن: تایید صلاحیت حسین‌شیری و حسین‌زاده

یکی از دراماتیک‌ترین چرخش‌های انتخابات این دوره، تایید صلاحیت حسینعلی حسین‌شیری و حسین حسین‌زاده در دقیقه نود بود. تنها ده روز مانده به روز رای‌گیری، این دو نفر خبر تایید صلاحیتشان را دریافت کردند، در حالی که نه توانی برای تبلیغات داشتند و نه فرصتی. با این حال، وزن این دو نفر باعث تغییر معادله انتخابات شد. هر دو نفر می‌دانستند که اگر بخواهند در فرصت باقی‌مانده کوچکترین شانسی داشته باشند، باید تن به اجماع بدهند. و وقتی این دو برای شرکت در طرح اجماع اعلام آمادگی کردند، دو نامزد دیگر از گراش، یعنی حسین فقیهی و ناصر دلخوش نیز چاره‌ای جز تن دادن به این طرح نداشتند. داریوش سپاده، نامزد بخش مرکزی گراش، اعلام کرد در طرح شرکت نمی‌کند و بعد از مشخص شدن نامزد گراش، با او به مذاکره می‌پردازد.

بدین ترتیب، یک ماراتن نفس‌گیر شروع شد: گروه ده‌نفره باید کاری را که برای دو ماه برنامه‌ریزی‌اش کرده بود، در تنها دو روز به سرانجام می‌رساند. تنها دو روز به شروع مهلت تبلیغات انتخاباتی مانده بود، و نامزد گراش باید حداقل یک هفته فرصت داشت که رای سایر مناطق را هم جذب کند. یک شب بعد، کمی پس از نیمه‌شب، نشست با نامزدها شروع شد.

۲۴ بهمن: آغاز تبلیغات انتخاباتی

تبلیغات انتخاباتی مجلس آغاز شد. به جز برنامه‌های همیشگی، برگزاری نشست‌هایی با عنوان «انتخاب اصلح، تکلیف الهی» که در سالن «بستگان» شهر «دهکویه» برگزار می‌شد و همچنین انتشار کلیپ‌هایی در مورد شفافیت مالی نامزدها از طرف بسیج دانشجویی از برنامه‌های خاص این دوره بود.

۲۴ بهمن: کلید خوردن طرح اجماع

سالن جلسات موسسه آبشار اندیشه از حدود نیمه‌شب تا بعد از ساعت ۵ بامداد پنجشنبه، میزبان یکی از حساس‌ترین جلسات انتخاباتی این دوره بود. چهار نامزد گراشی انتخابات مجلس یازدهم حدود پنج ساعت بر سر میز اجماع نشستند تا اولین مرحله‌ی اجرای طرح را شروع کنند؛ جلسه‌ای طولانی، جدی و البته نویدبخش که به دعوت گروه ده‌نفره برگزار شد. در پایان این ماراتن، هر چهار نامزد شهر گراش، یعنی ناصر دلخوش، حسین حسین‌شیری، حسین حسین‌زاده و حسین فقیهی، تعهد دادند در فرآیند اجماع حضور داشته باشند و نتیجه را قبول کنند.

طبق زمانبندی گروه ده‌نفره، باید همان روز پنجشنبه دعوت از معتمدانِ نامزدها انجام می‌شد، و عصر فردا، جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۸، رای‌گیری نهایی صورت می‌گرفت. مکان اجرای طرح در ابتدا سینما فرهنگ اعلام شد، اما به دلیل عدم اعطای مجوز از طرف فرمانداری، به حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) منتقل شد.

۲۵ بهمن: خورشیدی بیانیه داد که اجماع غیرقانونی است

شب همان روز پنجشنبه، عجیب‌ترین اقدام از سوی مصطفی خورشیدی، یکی از اعضای شورای شهر گراش، علیه سازوکار اجماع رخ داد. خورشیدی ۱۲ ساعت پیش از برگزاری جلسه اجماع، در ساعت ۲ و ۳۶ دقیقه بامداد روز جمعه، با انتشار متنی در واتساپ، عملکرد کارگروه اجماع را «غیر قانونی» دانست.

این بیانیه با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد. خورشیدی بعدا در جوابیه‌ای نوشت که مخالفت او با اجماع نبوده بلکه به دنبال بهبود سازوکار اجماع بوده است.

۲۵ بهمن: برگزیده شدن حسین‌زاده در طرح اجماع

جلسه‌ی اجرای طرح اجماع نامزدهای شهر گراش در انتخابات مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۲۵ بهمن‌ماه از ساعت ۱۵:۳۰ در سالن حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) برگزار شد. در این جلسه هر چهار نامزد شهر گراش، حضور داشتند تا نشان دهند که به قول خودشان مبنی بر اعتقاد به اجماع و شرکت در فرآیند اجماع پایبند هستند. آنها تعهد داده بودند که در صورت انتخاب نشدن، حداکثر تا روز شنبه عصر، ۲۶ بهمن، انصراف خود را به فرمانداری ویژه لارستان تقدیم کنند.

هر کدام از این نامزدها، یک ناظر را نیز به کمیته برگزاری معرفی کرده بودند. در شمارش اولیه، ۱۲۴ نفر از معتمدان شهر گراش که نامزدها انتخابشان کرده بودند، در سالن حضور داشتند. در دو مرحله اول رای‌گیری، به ترتیب حسین فقیهی و ناصر دلخوش کمترین رای را به دست آوردند و از میدان خارج شدند. رای‌گیری بین دو نامزد دیگر، حسین حسین‌شیری و حسین حسین‌زاده، در مرحله سوم به تساوی کشید، اما در مرحله اضطراری و رای‌گیری چهارم، حسین‌زاده با ۶۸ رای در مقابل ۵۹ رای حسین‌شیری، از او پیشی گرفت و به عنوان نامزد مورد اجماع گراش معرفی شد.

به جز حسین فقیهی که در آرامش نتیجه را پذیرفت، دو نامزد دیگر در دو مرحله دقایقی به این طرح و شیوه‌ی انتخاب اعتراض کردند. اما در نهایت، نظم و رسمیت جلسه پایدار ماند و اختلافات به بعد از جلسه‌ی اجماع موکول شد.

 

۲۵ بهمن: علمای دینی اوز از کسی حمایت نمی‌کند

حاج شیخ محمد صالح انصارى در نماز جمعه اوز اعلام کرد که علمای دینی اهل سنت از هیج نامزدی حمایت نمی‌کنند. 

میلاد خرمی از خور نخستین نامزد اهل سنت از حوزه انتخابیه لارستان، خنج، گراش و اوز در انتخابات ادوار مجلس شورای اسلامی بود. جعفرپور از طریق ارتباط با شوراهای روستاها و بروجردی با وساطت بیت آیت‌الله آیت‌اللهی امیدوار به کسب حمایت اهل سنت بودند. 

۲۶ بهمن: انتشار گزارش گروه ده‌نفره از روند ثمر دادن طرح اجماع

روز بعد از اجرای طرح اجماع، گروه ده‌نفره که مسئولیت طراحی و اجرای این سازوکار را به عهده داشت، گزارشی منتشر و روند اجرای فرآیند اجماع را مرور کرد. در این گزارش چگونگی حصول نتیجه توضیح داده شده بود و در نهایت، همگان به حمایت از نامزد برگزیده دعوت شدند.

انتشار این گزارش حاکی از این بود که به جز حسین فقیهی، دو نامزد دیگر هنوز نتیجه را رسما قبول نکرده و از نامزدی انتخابات انصراف نداده بودند. تلاش گروه‌های مختلف اجتماعی برای راضی کردن کردن این دو نفر و تکمیل فرآیند اجماع در این روزها بسیار نفس‌گیر و فشرده بود.

۲۶ بهمن: مخالف بروجردی از بروجرد آمد

هیئت‌های نظارت، اجرایی و بازرسی انتخابات در حوزه لارستان، خنج، گراش و اوز بیانیه‌ای منتشر کرد که به نظر می‌رسد در پی برخی حواشی ایجاد شده به دلیل انتشار فراخوان برخی اشخاص برای انجام سخنرانی علیه نامزدها در منطقه باشد.

۲۶ بهمن: حمایت روسای شورای چند شهر از جعفرپور

نشست انتخاباتی جمشید جعفرپور شنبه شب، ۲۶ بهمن، با حضور حامیان و قشرهای مختلف مردم در «بنگاه داداللهی» محله کهوویه لار برگزار شد.

نوروزی رییس شورای بخش بیرم در این نشست گفت: سید شکرا… زندوی، نامزد دو دوره ی بخش بیرم که برای همه مردم بیرم عزیز و محترم است احساس و باورش این است که خیرالموجودین در بین نامزدهای حوزه انتخابیه دکتر جعفرپور است.

راستگو، رئیس شورای شهرستان اوز، حامد مقدم، رحیمی، رئیس سابق شورای شهر جویم، ستاری عضو شورای شهر عمادشهر، شیخ محمد چشم‌پیش از معتمدان منطقه‌ی بیرم از سخنرانان میتینگ انتخاباتی جعفرپور بودند.

۲۷ بهمن: حمایت یک نامزد از بروجردی

نادر زمانی که چند روز قبل از انتخابات کناره‌گیری کرده بود در بیانیه‌ای از بروجردی حمایت کرد.

۲۸ بهمن: کامل شدن اجماع با اعلام انصراف نامزدهای دیگر

هر سه نامزدی که در طرح اجماع میدان را به حسین‌زاده واگذار کرده بودند، روز دوشنبه انصرافشان را قطعی کردند تا اجماع نامزدهای گراش کامل شود. حسین حسین‌شیری و حسین فقیهی صبح روز دوشنبه ۲۸ بهمن با حضور در فرمانداری لارستان انصراف خود را اعلام کردند تا در عمل پایبندی به فرآیند اجماع را تایید کنند. حسین‌شیری شب قبل از آن، با انتشار یک ویدئوی کوتاه، اعلام کرد با این که اشکالاتی در اجرای طرح اجماع وجود داشته، اما او به نتیجه‌ی نهایی احترام می‌گذارد و به تعهدش به پایبندی به این نتیجه عمل خواهد کرد. ناصر دلخوش نیز دوشنبه‌شب با انتشار بیانیه‌ای، از ادامه‌ی حضور در رقابت‌های انتخاباتی انصراف داد.

تنها نامزد باقی‌مانده در کنار حسین‌زاده در شهرستان گراش، داریوش سپاده بود. او نیز در نهایت از رقابت با نامزد مورد اجماع گراش کناره‌گیری کرد.

۲۸ بهمن: حمایت لارستان بیدار از بروجردی

اعضای تشکل «لارستان بیدار» به ریاست دکتر «کاظم رحیمی‌نژاد»، نامزد تایید نشده دو دوره اخیر انتخاباتِ مجلس توسط شورای نگهبان، طی بیانیه‌ای با امضای «جمعی از فعالان اجتماعی» حمایت خود از «علاالدین بروجردی» را اعلام کردند. این بیاینه در پی دیدار «بروجردی» با «رحیمی‌نژاد» و یاران وی در منزل رحیمی‌نژاد منتشر شد.

۳۰ بهمن: اجماع در شورای شهر لار به نتیجه نرسید

با قطعی شدن اجماع نامزدهای گراش، مسئولان شهر لار به تکاپو افتادند تا بین نامزدهای لار نیز اجماع ایجاد کنند. یکی از مهمترین جلسات در آخرین روز تبلیغات انتخاباتی در شورای اسلامی شهر لار برگزار شد. این جلسه از ساعت ۱۶ آغاز شد و چند ساعت به طول انجامید و حتی روز اول اسفند نیز جلسه دیگری تشکیل شد، اما اعضای شورای لار هر کدام به سمتی رفتند و این جلسه که می‌توانست سرنوشت‌ساز باشد، به بن‌بست رسید.

۳۰ بهمن: عسکرپور به نفع جعفرپور کنار رفت

محمود عسکرپور در آخرین ساعات تبلیغات انتخاباتی به نفع جمشید جعفرپور کناره‌گیری کرد. عسکرپور آخرین نامزد انصرافی انتخاباتی بود. به دنبال عسکرپور، دو عضو دیگر شورای همگرایی یعنی حامد توانا و حمید افروشته نیز از جعفرپور حمایت کردند. 

۳۰ بهمن: محتاجی گفت جعفرپور طبق توافق کنار برود

بعد از عدم توافق در شورای شهر، در حالی که شایعه کناره‌گیری محتاجی در لار منتشر شده بود، مجادله واتساپی دفاتر جعفرپور و محتاجی خبرساز شد. 

منصور محتاجی، نامزد لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در حوزه انتخابیه لارستان، خنج، گراش و اوز، طی بیانیه‌ای از نامزدهای طیف اصولگرا و حامی انقلاب خواست به نفع وی کناره‌گیری کنند. او در این بیانیه از توافق خود با دکتر «جعفرپور» در دوره قبل خبر داد و معتقد است طبق آن توافق باید وی کناره‌گیری کند: «در دوره گذشته طبق توافقی که قبل از کناره‌گیری آقای محتاجی با آقای جعفرپور انجام شد، مقرر بود چنانچه در این دوره جناب آقای محتاجی مدنظر ائتلاف نیروهای انقلاب و اصولگرایان قرار گرفت، آقای جعفرپور به نفع جناب محتاجی کناره‌گیری فرمایند؛ که این اتفاق نیز افتاد.»

ستاد جعفرپور هم پاسخ داد: «ایشان ادعا کرده‌اند برگزیده جمع اصولگرایان می‌باشند و این در حالی است که همگان می‌دانند برخلاف مرامنامه شورای ائتلاف که باید منتخب آن شورا توسط اصولگرایان آن شهرستان برگزیده شود، شورای ائتلاف استان در حرکتی مشکوک و غیر اصولی، نظرسنجی را درباره این حوزه انتخابیه برگزار ننمود و سپس بر خلاف ضوابط اعلام شده بدون توجه به نظر قاطبه اصولگرایان منطقه، راساً اقدام به معرفی نامزد خود نمود.»

و این بار دفتر محتاجی پای بهزاد مریدی را وسط کشید: «دوستان دفتر ارتباط مردمی بهتر است برای آگاهی بهتر درباره چند و چون توافق چهار سال قبل، از آقای دکتر «بهزاد مریدی» که واسطه این اتفاق بودند بپرسند‌. ایشان که هم اکنون در دسترس دفتر نماینده هستند و در حال رونق دادن به سبد آرا دکتر جعفرپور!»

۲ اسفند ۱۳۹۸: روز انتخابات

۸ صبح روز دوم اسفندماه، ۲۰۵ حوزه‌ی اخذ رای به روی شهروندان چهار شهرستان گشوده شد، در حالی که طبق انتظار، مشارکت مردم در انتخابات نسبت به دوره‌های پیش کمتر بود؛ البته نه در گراش. بررسی آمار نشان می‌دهد مشارکت مردم گراش با دوره‌های قبل تفاوت چندانی نداشت، نه کمتر و نه بیشتر؛ اما در بقیه‌ی شهرستان‌ها مشارکت افت محسوسی داشت. بالا رفتن مشارکت مردم گراش در عصر و ساعات پایانی نیز با روند دوره‌های قبل مطابقت داشت.

حسین‌زاده در بیرم رای خود را به صندوق انداخت. ساعتی بعد، انتشار عکسی از یک برگه رای در فضای مجازی جنجال به پا کرد. گفته می‌شد حسین‌زاده در برگه‌ی رایش به «آقا صاحب‌الزمان» رای داده است. دقایقی بعد، ستاد انتخاباتی حسین‌زاده این قضیه را تکذیب کرد.

۲ اسفند: بیانیه فوری شورای اسلامی شهر لار

شورای اسلامی شهر لار در بیانیه‌ای فوری از مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای دعوت کرد. به نظر می‌رسید این بیانیه با توجه آمار پایین تعرفه‌های مصرف شده در شهر لار صادر شده بود.

۲ اسفند: ساعت پایان رای‌گیری

در حالی که روز انتخابات به آرامی به پایان رسید. درباره ساعت پایان رای‌گیری بین مجریان ناهماهنگی وجود داشت. در حالی که اطلاعیه‌ای منتشر و اعلام شد رای‌گیری تا ساعت ۲۳ تمدید شده است. مجددا اعلام شد که رای‌گیری ساعت ۲۲ به پایان رسیده است و باید شمارش آرا آغاز شود. 

۳ اسفند: مشارکت، کلید انتخابات

با توجه به آمار ۲۲۶ هزار نفر واجدین شرایط در حوزه انتخابیه که قبل از انتخابات اعلام شده بود، مشارکت این دوره ۴۲ درصد اعلام شد. اوز با مشارکت کمتر از ۲۰ درصد، کمترین مشارکت را در انتخابات داشت. بیشترین مشارکت در شهرستان گراش بود.

حدود ۶ هزار رای باطله نیز از موارد جالب آماری در این انتخابات بود.

۳ اسفند ۱۳۹۸: پیروزی حسین‌زاده

بامداد سوم اسفند، خبر پیروزی حسین‌زاده در چهار شهرستان پیچید و خواب از چشم خیلی‌ها ربود. حسین حسین‌زاده با کسب بیش از ۲۸هزار رای، توانست با پیشی گرفتن از دو رقیب اصلی‌اش، علاءالدین بروجردی و جمشید جعفرپور، به عنوان نماینده‌ی دوره‌ی یازدهم به مجلس راه یابد. حسین‌زاده موفق شد نزدیک به ۲۰هزار رای از شهرستان گراش و ۸ هزار رای را نیز از شهرستان‌های دیگر کسب کند تا با مجموع آرای بیش از ۲۸ هزار رای، دو رقیب قدرتمندش را پشت سر بگذارد. علاالدین بروجردی حدود ۲۲ هزار رای،  و جمشید جعفرپور حدود ۲۰ هزار رای کسب کردند.

قرار بود به دلیل طولانی شدن روند شمارش آرا و اعلام نتیجه‌ی انتخابات در ساعات بامداد، جشن پیروزی به بعد موکول شود. اما این مساله نتوانست جلوی خیل هوادارن مهندس حسین‌زاده را بگیرد. آنها در ستاد حسین‌زاده، روبه‌روی مسجد ولی‌عصر(عج) به استقبال نماینده‌ی پیروز رفتند و سپس او را تا حسینیه چهارده معصوم همراهی کردند تا نماز صبح بخوانند و به سخنان احساسی حسین‌زاده گوش دهند.

۴ اسفند: پیام‌های تبریک به نماینده منتخب

در روزهای پس از انتخابات، رقبای دیروز نماینده‌ی منتخب با ارسال پیام‌های تبریک، برای همکاری برای مهندس حسین‌زاده در راستای انجام وظایف نمایندگی اعلام آمادگی کردند. اولین پیام تبریک را جمشید جعفرپور فرستاد. علاءالدین بروجردی و منصور محتاجی نیز که رقبای اصلی حسین‌زاده محسوب می‌شدند، پیام تبریک منتشر کردند. هرچند بروجردی در روزهای بعد، صحت انتخاب حسین‌زاده را زیر سوال برد و به شورای نگهبان اعتراض کرد.

در همین روز، حسین‌زاده نیز نخستین بیانیه‌اش را منتشر کرد. او در این بیانیه، ضمن قدردانی از مردم لارستان، خنج، گراش و اوز بر شعارهای خود برای توسعه انرژی-محور تاکید کرد.

۹ اسفند: اعتراض بروجردی به نتیجه انتخابات

بروجردی در گفتگو با آفتاب لارستان از اعتراض خود به نتیجه انتخابات خبر داد: «به نتیجه نهایی انتخابات اعتراض نوشته‌ام. در گراش هیچ ستاد انتخاباتی‌ای نداشتم، برای این کار اقدام کردیم اما بعد از اینکه دوستان ما اقلام انتخاباتی را به گراش بردند با برخوردی غیرقابل قبول و هجمه مواجه شدند و تبلیغاتمان در آنجا صفر بود.»

۱۲ اسفند: انتشار بیانیه جمعیت جوانان

«جمعیت جوانان گراش» متشکل از جمع پرشوری از جوانان بود که هرچند فعالیتشان از طرف مراجع رسمی با مقاومت روبه‌رو شد، اما در واتساپ دغدغه‌های انتخاباتی‌شان را دنبال کردند. اوج این فعالیت‌ها در کمک به گروه ده‌نفره در برگزاری جلسه‌ی اجماع و بعد از این جلسه نمایان شد. وقتی حسین حسین‌زاده به عنوان خروجی طرح اجماع مشخص شد، جمعیت جوانان گراش به وعده‌شان عمل کردند و به فعالیت در ستاد حسین‌زاده پرداختند. آنها در این بیانیه اعلام کردند «هدف جمعیت جوانان گراش در دوره جدید و اصلی، تشکیل جبهه عدالت‌خواهی جوانان در منطقه، ایجاد وحدت و رفع تبعیض و اختلاف و تلاش همگانی برای توسعه و پیشرفت چهار شهرستان است.»

۱۴ اسفند: تایید انتخابات از سوی شورای نگهبان

با تایید شورای نگهبان، انتخاب حسین حسین‌زاده به عنوان نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس یازدهم نهایی شد. بر اساس اعلام سایت وزرات کشور، تاییدیه این حوزه انتخابیه همراه با ۳۶ حوزه دیگر اعلام شد. 

بدین ترتیب، مشخص شد که اعتراض علاالدین بروجردی به نتیجه‌ی انتخابات به جایی نرسیده است. 

 

۲۶ فروردین ۱۳۹۹: پایان انتخابات با تحویل اعتبارنامه مجلس

با تحویل اعتبارنامه نمایندگی مجلس شورای اسلامی به حسین حسین‌زاده، عملا فرآیند انتخابات در حوزه انتخابیه لارستان، خنج، گراش و اوز به پایان رسید. سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ در نشستی که با حضور فرمانداران و روسای هیات‌های نظارت شهرستان‌های لارستان، خنج، گراش و اوز با نماینده منتخب مردم در فرمانداری ویژه لارستان برگزار شد، جلیل حسنی، فرماندار ویژه لارستان، اعتبارنامه‌ی مجلس شورای اسلامی را به حسین حسین‌زاده به عنوان نماینده‌ی منتخب مردم شهرستان‌های لارستان، خنج، گراش و اوز تقدیم کرد.

مدیر رسانه‌های هفت‌برکه و مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

4 نظر

  1. ای کاهش هیچ وقت پیروز انتخابات نبودیم، از اینکه حسین شیری را در این انتخابات قربانی کردیم خجالت میکشم

  2. بله صدرصد لیاقت آقای حسین شیری بیشتر بود ولی در اجماع چقدر مودبانه آقای حسین شیری کنار رفت .من یه سوال از آقای حسین زاده دارم اینکه چرا نمایندگان گذشته لار همش گراش را محدود کردند و بدون اجازه و با اجبار منطقه استحفاظی گراش را به وزارت کشور قبلا بردند ولی شما بخاطر اینکه محبوبیت خود را از دست ندهید در برابر این کار سکوت کرده اید .مگه هر چهارسال چند تا مجوز خوب به شهرستان ها تعلق میگیره که به لار چسبیدید.کاش بیمارستان گراش اورژانس هوایی داشت .کاش تابلو حوزه استحفاظی گراش بعد ۱۱سال زده می شد .

  3. از زحمات و دلایلی که جمعیت جوانان ایجاد شده بود ننوشتید ولی از چرخش این گروه برای مهندس حسین زاده گفتید
    تشکر

  4. اقایی که به اسم حقیقت نوشتین عزیز چه حوزه استحفاضی تازه توسایت افتاب لارستان لاریها دارن برنامه ریزی میکنندبین لاروگراش دانشگاه بزنندبعدهم شهرک سازی وگراش ولاربه یک شهرستان تبدیل کنندبعدگراش رامحله ای ازلارکننداونوقت مسولیین ما خواب تشریف دارند دلت خوشه حوزه استحفاضی کجابودگراش دلسوزوبزرگ نداره جانم مستدام باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top