بستن

باستان شناسان در جستجوی شهر ساسانیان به روستای خلیلی رفتند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از توقف عملیات تسطیح و ساخت وساز در شهر تاریخی «ماخرد» گراش خبر داد و گفت: با اعزام تیم کارشناسی این اداره کل به محل، هر گونه عملیات ساخت و ساز در شهر تاریخی مذکور متوقف شد.

فرید فعالی در گفتگو با روزنامه خبر جنوب ۲۱ دی‌ماه ۹۱ بر ضرورت گمانه‌زنی باستان‌شناسی در منظقه «ماخرد» تاکید کرد و افزود: درخواست بررسی و گمانه‌زنی در این محدوده که وسعت بسیاری هم دارد به پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی کشور داده شده و این اقدام هفته آینده آغاز خواهد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: اختلاف‌نظرهایی در خصوص تاریخی بودن شهر «ماخرد» وجود دارد که با گمانه‌زنی و بررسی باستان‌شناسی و شواهد و آثار فرهنگی موجود در محل می‌توان به یک تصمیم جدی و واحد رسید.

وی ادامه داد: چنانچه تاریخی بودن محل اثبات شود مراحل تهیه و تکمیل پرونده ثبت ملی آن آغاز خواهد شد و حفاظت و حراست از شهر، اصولی و طبق ضوابط و مقررات میراث فرهنگی صورت می‌گیرد که بی‌تردید امکان ساخت و ساز در منطقه دیگر میسر نخواهد بود.

فعالی با تاکید بر این که در حال حاضر منابع مالی برای بررسی و گمانه‌زنی باستان‌شناسی شهر «ماخرد» تامین شده است گفت: «تیم کارشناسی این اداره کل تعیین شده و از هفته آینده فعالیت آن‌ها در محل شروع می‌شود.

وی همچنین افزود: تعیین حریم و ساماندهی شهر «ماخرد» نیز در دستور کار است و مراحل بعدی اقدامات کارشناسان میراث فرهنگی خواهد بود.

به گفته برخی از کارشناسان شهر ماخرد یکی از محوطه‌های تاریخی در استان فارس است که در نزدیکی روستای خلیلی در شهرستان گراش قرار گرفته است و قدمت آن به دوره ساسانیان می‌رسد. در این محدوده ۴۳ هکتاری بقایایی از آثار تاریخی چون سفال، قلعه، آب‌انبار و سنگ قبرهای متعدد کشف شده است که بر ارزش این شهر می‌افزاید.

نحوه فعالیت در این محدوده یکی از مساپل بحث برانگیز در دوره فرماندار پیشین گراش بود.

عکاس پایگاه خبری هفت‌برکه گراش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top