بستن

کار مگاپروژه گازی خنج شروع شد

هفت‌برکه: عملیات اجرایی احداث ایستگاه‌های تقویت فشار گاز هما، وراوی و مرکز تفکیک تابناک با حضور مجازی وزیر نفت آغاز شد. حسین‌زاده این طرح یک مگاپروژه برای توسعه گازی خنج می‌داند.

به گزارش روابط عمومی دفتر حسین حسین‌زاده، پیش از ظهر دوشنبه ۱۰ خردادماه ۱۴۰۰؛ آیین آغاز عملیات اجرایی احداث ایستگاه‌های تقویت فشار گاز هما، وراوی و مرکز تفکیک تابناک به صورت ویدئو کنفرانس با حضور مجازی زنگنه وزیر نفت برگزار شد. این طرح شامل احداث ایستگاه تقویت فشار گاز هما خنج، وراوی و مرکز تفکیک تابناک لامرد با سرمایه‌گذاری بالغ‌ بر ۲۸۱ میلیون یورو، با هدف نگهداشت و افزایش سقف تولید ۶۰ میلیون متر مکعب گاز در روز است و اشتغالزایی در سطح سه هزار نفری را خواهد داشت.

حسین  حسین‌زاده رئیس کمیته نفت و فرآورده‌های نفتی و نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز، عباسی رئیس کمیسیون انرژی مجلس و نماینده مردم کازرون در مجلس، موسوی نماینده لامرد و مهر در مجلس،رحیمی نماینده سروستان در مجلس،  حجازی مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت نفت‌وگاز پرشیا (وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره))،  محمدی مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت‌ و گاز زاگرس جنوبی و مجموعه مدیران وزارت نفت، در سالن پالایشگاه پارسیان سپهر لامرد برگزار شد.

دهقان رئیس توسعه مدیریت شرکت ملی نفت ایران،آقامحمدی معاون نظارت و هماهنگی در سیاست‌های اقتصادی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و کرباسیان رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز از مدیران بودن که به صورت مجازی در این نشست حضور داشتند.

این طرح از جمله طرح‌هایی است که مهندس حسین‌زاده پیش از نمایندگی در زمان حضور خود در چاه‌های عملیاتی به دنبال اجرای آن بود و ۱۰ خرداد عملیات اجرایی آن آغاز شد. این طرح باعث اشتغال مستقیم ۳۰۰ نفر در شهرستان خنج می‌شود.

میدان گازی ارم در محدوده شهرستان خنج قرار دارد. به گزارش سایت شرکت ملی نفت ایران، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی در این برنامه گفت: توسعه میدان های ارم و پازن به عنوان میدان های گازی مستقل همجوار پالایشگاه با مجموع دبی ۳۰ میلیون متر مکعب با ذخیره مطمئن و قابل توجه، در طرح ضربتی گاز تعریف و برنامه ریزی شده که با پیگیرهایی که در حال انجام است، به زودی عملیاتی می شود.

رامین حاتمی در مورد ضرورت اجرای این طرح گفت: «با توجه به افت طبیعی میادین و اهمیت تامین خوراک پایدار پالایشگاه ها، مجموعه اقدام هایی از سوی وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران برنامه ریزی و پیگیری شد که امروز با دستور وزیر نفت، عملیات اجرایی نخستین حلقه از مجموعه این اقدام ها، آغاز می شود.»

در این طرح افزون بر ایستگاه تقویت فشار و مرکز تفکیک، ۸۸ کیلومتر خطوط لوله جدید، ۹۰ کیلومتر خطوط انتقال برق و ۴ ایستگاه فشار قوی احداث می شود. که در محدوده شهرستان‌های لامرد، مهر و خنج قرار دارد.

فارس عسلویه دوم می‌شود

به گزارش خبرنگار شانا، حسین حسین‌زاده، در آیین امضای تفاهم‌نامه انجام مطالعات توسعه میدان آزادگان و آغاز عملیات اجرایی طرح نگهداشت تولید گاز میدان‌های هما، وراوی و تابناک گفت: تفاهم‌نامه امروز ارزشی حدود ۲۸۱ میلیون یورو دارد که ۳۶ ماهه ساخته می‌شود.

وی افزود: وقتی ما سبد انرژی خود را در پارس‌جنوبی بیش از ۷۰ درصد گاز قرار داده‌ایم، بی‌شک این میدان با افت فشار و افت تولید نیز روبه‌رو خواهد شد، از این رو برای جلوگیری از این مشکل باید میدان‌های پیرامونی را توسعه دهیم که تفاهم‌نامه امروز همسو با این مهم و فشارافزایی میدان‌های نفتی انجام می‌شود.

حسین‌زاده با بیان اینکه پروژه امروز اشتغال‌زایی خوبی به‌ویژه در فارس ایجاد می‌کند، گفت: استان فارس خطوط لوله گاز پرشمار، پالایشگاه و میدان‌های مشترک بسیاری دارد که فارس را به هاب انرژی تبدیل کرده و به نوعی فارس به عسلویه دوم بدل شده است.

وی ادامه داد: در پروژه‌ای که تفاهم‌نامه آن امروز امضا شد ۸۰ درصد نیروهای آن بومی هستند.

رئیس کمیته نفت کمیسیون انرژی مجلس به ضرورت ایجاد مرکز پژوهش‌های توسعه گازی در کشور اشاره و اظهار کرد: صنعتی که در شهرستانی ایجاد می‌شود باید در حوزه‌های مختلف کمک‌کننده باشد، همچنین توصیه می‌کنیم که در این پروژه برای حفظ محیط زیست از سیستم‌های تصفیه پساب استفاده شود.

3 نظر

  1. سلام
    اینکه جناب حسین زاده به فکر پیشرفت کل منطقه هستند قابل احترام هست،اینکه ایشون این سنت که نماینده اهل هر شهر بود فقط به فکر ابادی شهر خودش بود رو شکستن هم قابل احترامه اما به نظر من جناب حسین زاده دیگه دارن از اونور بوم میفتن یعنی کم کم دارن تبدیل میشن به نماینده ای که برای همه مناطق کار میکنن جز گراش، این مردم گراش بودن که شما رو نماینده کردن این مردم گراش بودن که توی گروه ها لحظه به لحظه امار شمارش ارا رو میگفتن و از جلو بودن شما فریاد شادی سر میدادن و خیلی ها اشک شوق میریختن،برای همه مناطق کار کن اما گراش رو هم دریاب، رقیب اصلی شما در انتخابات آینده از لار هست،شهری که نشون داده هیچ چیزی جز اینکه یه لاری بشه نماینده براش مهم نیست حتی اگه شما لار رو استان کنی پس انتخابات بعدی هم به گراش نیاز خواهی داشت
    انشاله که یادتون میمونه اهل کجا هستین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top