بستن

داغ شدن دوباره بحث تقسیمات کشوری لارستان

هفت‌برکه: احتمال تغییرات در تقسیمات کشوری در روزهای پایانی دولت روحانی و آغاز دولت رییسی، واکنش‌هایی را در منطقه در پی داشت. 

خبر اولیه به صورت مبهم در پایگاه خبری «صحبت‌نیوز» متعلق به کاظم رحیمی‌نژاد منتشر شد. «در روزهای اخیر تحرکات جدیدی در موضوع تقسیمات کشوری لارستان در حال انجام است که از دید ناظران آگاه دور نمانده است.»

صحبت‌نیوز در این مطلب کوتاه بدون اشاره به بخش مورد نظر نوشت: «تلاش برای ایجاد تقسیمات در لارستان بدون در نظر گرفتن تبعات و مطالبات منطقه و نیز بدون طی اقدامات معمول کارشناسی از سوی مسئولان بلندپایه‌ دولتِ پیشین و با همراهی نماینده مجلس در حال انجام است. در حالی که تبعات آن دامن دولتِ جدید را خواهد گرفت و واکنش‌های پیچیده منطقه‌ای را به‌دنبال خواهد داشت.»

اما بخش پایانی این یادداشت تحولات دیگری را در پی داشت : «در این شرایط لازم است پیش از هرگونه اتفاق و واکنش غیر قابلِ اجتناب علاوه بر فعالان منطقه، مسئولان جدید و فعالان ستادی دولت آقای رئیسی به موضوع ورود کنند و مسئولان دولت جدید را متوجه اقدامات شتاب‌زده دولت قبل نمایند.»

در پی دعوت صحبت‌نیوز به اقدام حامیان رییسی، «ائتلاف نیروهای انقلاب لارستان» ۱۵ مرداد در نامه‌ای خطاب به رییس‌جمهور اعلام خطر کرد: «در انتها اعلام هشدار می‌گردد که نتیجه‌ی این عملِ عامدانه یا غافلانه؛ به عکس‌العمل کِشاندن مردم مظلوم لارستان بوده و می‌توان در امتداد زنجیره‌ی اعتراضاتِ خیابانی مردم در خوزستان و غیره؛ مسائل تقسیماتِ کشوری را باعث و بانی اعتراضاتِ احتمالی در منطقه لارستان قلمداد کرد.»

تقسیمات کشوری می‌تواند باعث اعتراضات خیابانی در لارستان شود

بسمه تعالی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران؛ حضرت آیت‌الله رییسی (دامه عزه)
سلام علیکم و رحمه‌الله

هرچقدر که انتخاب حضرتعالی در مقام ریاست جمهور مایه مسرت و آرام‌بخش دل‌های بی‌قرار مردم و موجب تلطیف فضای ملتهب افکار عمومی گردیده؛ اما خطر فرو غلطیدن حضرتعالی و دولت جدید در طرح‌های خطرآفرین دولتِ گذشته موجب تشویش و نگرانی است.

دوست‌داران شما در شهرستان لارستان در «ائتلاف نیروهای انقلاب» و ستاد انتخاباتی «دولت مردمی»؛ در این آغازین روزهای فعالیت حضرتعالی مجبورند تا اعلام خطر نمایند که اندیشه‌ی دسیسه جویانه‌ی برخی عوامل دولتِ گذشته در راس هرم قدرت و در دولت و اقدامات دنباله‌های این عوامل در برخی دستگاه‌های اجرایی با ارائه طرح‌های تقسیماتِ کشوری در خطه جنوب فارس و خاصه شهرستان لارستان، موجب نگرانی عمومی گردیده است.

در همین راستا خبرها حاکی است که طرح‌هایی مبتنی بر تقسیم شهرستان لارستان بدون در نظر گرفتن نظر و اعتبار مرکزِ شهرستان در خفا؛ ولی با پیگیری همه‌جانبه و شتاب‌آلود به پیش رفته و در اقدامی عجیب در آخرین روزهای دولت روحانی، به‌صورت هیجانی و عاجلانه از استانداری فارس به طبقات وزارت کشور و از آنجا تاپشتِ درب نهاد ریاست جمهوری کشانده شده و از حالا برای دولتِ به اریکه ننشسته‌ی حضرتعالی «چالش امنیتی» ایجاد گردیده است.

متاسفانه در این مسیر خطا و اشتباه، شاهد پیگیری و اعمال فشار از سوی برخی مسئولین جوان و احساساتی و غیربومی شهرستان نیز هستیم؛ که این رفتار سوال برانگیز و ناراحت کننده است.

در انتها اعلام هشدار می‌گردد که نتیجه‌ی این عملِ عامدانه یا غافلانه؛ به عکس‌العمل کِشاندن مردم مظلوم لارستان بوده و می‌توان در امتداد زنجیره‌ی اعتراضاتِ خیابانی مردم در خوزستان و غیره؛ مسائل تقسیماتِ کشوری را باعث و بانی اعتراضاتِ احتمالی در منطقه لارستان قلمداد کرد.

این تحرکات که از طریق اتاقِ فکر رقبای منطقه‌ای لارستان در مرکز کشور و مرکز استان طراحی و با پیگیری عوامل احساساتی، جوان و جویای نام انجام پذیرفته؛ منطقه لارستان را آبستن اعتراضات عمومی نموده و ممکن است مثل اعتراضات تقسیمات کشوری سال ۸۸ در لارستان، موجب خسران عمومی و خصوصی برای مردم گردد.

لذا با اعلام این هشدارِ صریح و سرگشاده به حضرتعالی و مقامات سیاسی امنیتی کشور و استان و نیز نماینده جوان و احساساتی منطقه؛ امیدواریم شاهد صدور دستور فوری ریاست محترم جمهور برای ملغی کردن این چنین طرح‌های غیرضروری و چالش برانگیز و مخل نظم و امنیت منطقه باشیم.

جلوگیری از این تحرکات حساس و تنش‌آفرین و وزیدن نسیم آرامش، کمترین خواست مردم منطقه لارستان – اولین خاستگاه حکومت اسلامی در ایران- از حضرتعالی در روزهای نخست خادمی مردم در مقام ریاست جمهوری است.
سایه امام خامنه‌ای مستدام و نظام و دولت اسلامی در آرامش، برقرار و استوار باد.

جبهه انقلاب لار، مخالف محرومیت‌زدایی است

با انتشار بیانیه ائتلاف نیروهای انقلاب لارستان که در واقع ستاد اصلی رییسی در شهر لار بود. جبهه انقلاب اسلامی بیرم نیز واکنش مشابه داد. در بخشی از بیانیه این جبهه که برای هفت‌برکه ارسال شده است، آمده است: « کسانی که با استفاده از بهانه‌های امنیتی به دنبال جلوگیری از محرومیت‌زدایی هستند ، خودشان بزرگترین چالش امنیتی هستند و قصد دارند مقدمات تکرار خوزستان در لارستان را فراهم آوردند.»

متن کامل را ادامه بخوانید:‌ 

محرومیت زدایی و توجه به قشر ضعیف و مستضعف از مهم ترین آرمان ها و رسالت های انقلاب اسلامی است ، بر همگان واضح و روشن است «ارتقای سیاسی مهم ترین رکن محرومیت زدایی است.»

متاسفانه امروزه شاهد هستیم که عده‌ای در لار به نام انقلاب به مقابله با یکی از مهم‌ترین ماموریت‌ها و اهداف انقلاب اسلامی می‌پردازند ،و حال سوال اساسی مردم مستضعف و محروم بخش های لارستان که سال ها شاهد بی عدالتی مسئولان لارستان بوده اند این است که چرا برای اهداف شخصی و قومی خود از انقلاب هزینه می‌کنیم؟!؟

«از لارستان خیری به ما نرسید ، حداقل انقلاب را برای ما بگذارید و به نام انقلاب تبر بر ریشه انقلاب نزنید.»

این روزها عده ای با انتشار نامه ای خطاب به حضرت آیت الله رئیسی از یک «چالش امنیتی» در لارستان نامبرده اند. به محضر حضرت آیت‌الله رئیسی عرض می‌کنیم ، کسانی که با استفاده از بهانه‌های امنیتی به دنبال جلوگیری از محرومیت‌زدایی هستند ، خودشان بزرگترین چالش امنیتی هستند و قصد دارند مقدمات تکرار خوزستان در لارستان را فراهم آوردند.

در پی آبادانی و پیشرفت بخش‌های لارستان اگر کسی دیدگاه انقلابی داشته باشد ما شاهد «هیچگونه چالش امنیتی نخواهیم بود.». «چالش امنیتی سلاح ناکارآمد» عده ای معدود است که با تعصبات خود می خواهند مانع از محرومیت زدایی و رشد و پیشرفت بخش های محروم لارستان شوند.

امام جمعه جویم: مساله تقسیمات کشوری موضوعی عادی و حق مردم است

در جویم، حجت‌الاسلام و المسلمین اسماعیل احمدی امام جمعه جویم در پیام کوتاهی با طبیعی دانستن پیگیری موضوع تقسیمات کشوری از جوانان انقلابی جویم خواست پاسخ لازم و منطقی را به انقلابیون لار بدهند

متن پیام امام جمعه جویم را در ادامه بخوانید:

همانگونه که دوستان مستحضرند و شنیده‌ها حاکی از آن است یک نفر از شهرستان لار آن هم به نام حزب الله و انقلابیون لارستان
اقدام به انتشار نامه ای سرگشاده به رئیس جمهور محترم کرده و در آن به ساحت مردم و حق آنان و افراد خدوم و مسئول و نماینده محترم جسارت کرده و پیگیری مساله تقسیمات کشوری که موضوعی عادی و طبیعی و حق مردم و موجب پیشرفت منطقه است را خیانت و زمینه اغتشاش و نا امنی در منطقه قلمداد کرده است.

ضمن در خواست از مسئولین محترم امنیتی و انتظامی نسبت به برخورد با اینچنین افرادی که موجب سلب آرامش از جامعه و مردم هستند ، از جوانان غیور و انقلابی جویم انتظار می‌رود که پاسخ لازم و منطقی خود را به گوش آنان برسانند.

مولفه مهم انقلاب بودن نداشتن تعضب منطقه‌ای است

«جبهه مردمی جوانان انقلابی جویم» در پی پیام امام جمعه جویم در پاسخی به نیروهای انقلاب لارستان نوشت: از مولفه‌های مهم انقلابی بودن نداشتن تعصب منطقه‌ای و داشتن تعصب برای انقلاب است و این یک روحیه فرا جناحی‌ست.

متن کامل بیانیه جبه مردمی جوانان انقلابی جویم را ادامه بخوانید:

▫️جبهه به اصطلاح انقلابی شهر لار این بار در لباس آشوبگران درآمده و به صورت رسمی در سایت‌های میلاد و آفتاب لارستان نظام و ریاست‌جمهوری را تهدید امنیتی می‌کنند و سود این آشوبگری را نفوذی‌های کشورهای عربی حوزه خلیح فارس خواهند برد.

▫️سالهاست که با تعصب همه چیز برای من، هم لار را از پیشرفت دور نگه داشته‌اید هم منطقه را و این حاصل کوته‌بینی شماست. شهرستان لامرد و جهرم به سرعت مسیر پیشرفت را طی می‌کنند و چنان به سمت صنعتی شدن رفته‌اند که کل کشور و حتی بعضا کشورهای دنیا محتاج همکاری با آنان هستند. این امر حاصل نمی‌شود مگر با خرد جمعی و استراتژی عمیق توسعه همه جانبه کل لارستان

▫️امروز اگر لارستان بزرگ؛ بزرگ می‌ماند و پدری و رهبری می‌کرد و بجای تحریک بخش‌ها و اختلاف انداختن بین آنها؛ بخش های بیرم؛ جویم و بنارویه رو با سرعت و درایت به شهرستان بدل می‌کرد تا نگران شهرستان‌های اطراف در جهت استان شدن نباشد.

▫️ولی می‌بنیم که چقدر اولویت‌ها کوچک و سخیف و بعضا ضد نظام شده است. امروز شاهدیم که عده‌ای لباس جبهه انقلاب را بر تن کرده و از نردبان ولایت فقیه و نهادهای انقلابی بالا رفته‌اند تا جلوی محرومیت فرزندان خود را بگیرند به جای این که از ترقی و توسعه مناطق خوشحال باشیم که سالها اگر بگذرد نزدیک شهرستان های اطراف هم نخواهیم شد.

🔻باید به جبهه انقلابی شهر لار چند نکته مهم را یادآوری نمود و خاطر نشان کرد که روحیه انقلابی و فراجناحی یک فرد مومن در چیست؟ و قطعا باید این افراد در تفکرات خود به عنوان یک فرد مومن نمازگزار و سینه‌زن امام حسین علیه السلام بازنگری نمایند:

▪️از مولفه‌های مهم انقلابی بودن نداشتن تعصب منطقه‌ای و داشتن تعصب برای انقلاب است و این یک روحیه فرا جناحی‌ست.

▪️نداشتن حب قدرت و جاه طلبی

▪️داشتن روحیه ظلم‌ستیز و عدالت‌محوری

▪️همگام و همراه با انقلاب بودن و سرلوحه قرار دادن منویات مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای مدظله العالی

▪️جریان‌شناسی و داشتن بصیرت در جهت مقابله با آسیب زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی (نقش افراد نفوذی از امارات برای اغتشاش در منطقه)

▪️پیشرفت حتی یک نفر پیشرفت نظام اسلامی‌ست

▪️ایجاد اتحاد و وحدت نه تفرقه اندازی

▫️ آیا امروز اولویت جبهه انقلاب این است و بدتر از آن در زمین جاسوسان یهودی اسرائیلی برای به اغتشاش کشاندن منطقه بازی کنیم؟

▫️به امید پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور مقدس جمهوری اسلامی ایران

 بیانیه دوم از جویم: ریشه‌های تفرقه‌افکنی مشخص شود

در ادامه بیانیه‌نویسی‌ها در مورد احتمال تغییرات تقسیمات کشوری، مجمع ائتلاف انقلابی توسعه پایدار شهر جویم که برخی اعضای شورای شهر جویم نیز در آن عضو هستند در بیانیه‌ای به بیانیه ائتلاف نیروهای انقلاب لارستان واکنش نشان داد.

باسمه تعالی
به دلایل زیر بیانیه ائتلاف نیروهای انقلاب لارستان را مخالف انقلابی بودن، مصالح ملی و آرامش و توسعه منطقه می‌دانیم.

۱) یک انقلابی منافع عمومی و امنیت ملی را بر منافع و غرض‌ورزی‌های شخصی ترجیح نمی‌دهد.

۲) با تشویش و تحریک اذهان عمومی با هر وسیله ای نباید به اغراض و اهداف شخصی خود دامن زد ،مقایسه با خوزستان ، رسما به چه معناست؟ آیا به معنای دعوت به اختلال در نظم عمومی نیست ؟ پس همراه شدن با عناصر معاند و تیترهای مشابه با رسانه‌های بیگانه که هدفی جز تخریب نظام و انقلاب ندارند و آسیب به مردم و سوء استفاده از دلهای پاک نتیجه‌ای ندارد.

۳) پیشرفت و رفع محرومیت و برخورداری از امکانات حداقلی حق همه هموطنان می‌باشد، دوران انحصار و انحصارطلبی تمام شده است.
نویسنده متن به اصطلاح دلسوز از حداقل‌های امکانات بهداشتی و درمانی و مسافت ۱۵۰ کیلومتری و خطرات جاده‌ای برای یک امضا اداری چه می‌دانی که خود را این طور مدیون انقلاب و مردم مستضعفی که چشم و امیدشان به انقلاب هست می‌فرمایی؟

۴) پیشرفت به معنی سد شدن نیست، پبشرفت همچون جریان آبی که از چشمه پاک و زلال سرچشمه گرفته باشد، از تمام موانع عبور می‌کند و به هدف اصلی خود دریای بیکران وصل می‌گردد و آب زلال در مسیر خود قبل از رسیدن به دریا باعث رشد و پیشرفت سر سبزی مسیر می‌گردد. تنها مرداب است که با محدود کردن خود تبدیل به گنداب شده و بوی تعفن خود همه رو درگیر می‌کند. چشمه به دریای بیکران و آبادانی مسیر می‌اندیشد.

۵) به جای ایجاد زیرساختهای صنعتی و جذب سرمایه‌گذار و کاشت بذر پیشرفت، منطقه را وارد حاشیه کردن و بذر نفاق و اختلاف کاشتن نتیجه‌ای جز پسرفت حاصلی ندارد.

۶) نکته آخر این که منطقه همواره الگو وحدت و هم دلی چه در سطح داخل و چه بین‌الملل بوده با بزرگانی مانند آیت‌الله سید عبدالحسین لاری ،آیت‌الله سید عبدالعلی آیت‌الهی، آیت‌الله سید مجتبی موسوی لاری ….. ایثارگران شهدا عزیز که فخر و اعتبار ملی و وجهات بین المللی دارند، نمی‌گذاریم عده ای معلوم الحال، این اعتبارات و سرمایه‌هایی که حاصل مجاهدت، شجاعت‌ها و زحمات گذشتگان می باشد را یک شبه بر باد دهند.

با مقدمات فوق از بازوهای نظارتی و قضایی کشور انتظار داریم
۱) ریشه این نوع تفرقه‌افکنی و عاملین اخلال در نظم عمومی شناسایی و مطابق با قوانین برخورد و به اطلاع عموم رسانند.
۲) با رسانه های که می بایست در کنار مردم باشند و مردم را از حق قانونی خود آگاه سازند.
از وظایف و رسالت اصلی خود فاصله گرفت با نشر گسترده این نوع پیام‌ها هیزم در آتش نفاق دشمن ریختن برخورد قانونی و جدی گردد.

ان شا الله که بتوانیم زیر سایه الهی در پناه امام زمان و با بهر گیری از منویات مقام معظم رهبری همواره بیش از گذشته با هم متحد و بلند نظر باشیم.

صحرای باغ: از لارستان جدا نمی‌شویم

بعد از لار، بیرم و جویم بیانیه‌ای از صحرای باغ نیز در موضوع تقسیمات کشوری منتشر شد. «صدای صحرا» رسانه صحرای باغ از نامه صریحِ «جبهه مردمی نیروهای انقلاب صحرای باغ» به  «آیت الله رئیسی» رئیس جمهور کشور نوشته است: «صحرای باغ فرزندِ لارستان بزرگ است و تن به تقسیمات و الحاقات استبدادی و خودخواهانه نخواهد داد.»

در متن این نامه آمده است

بسم الله الرحمن الرحیم

صحرای باغ از دیرباز به عنوان خطه ای وحدت آفرین در جنوب لارستان بزرگ و استان فارس زبانزد خاص و عام است.

دیاری کهن که اولین شهیده ی زن تاریخ انقلاب اسلامی را تقدیم راهِ امام و مقتدای خویش نمود و جامعه خیرین تشیع و تسنن آن همواره در کنار نظام مقدس جمهوری اسلامی و انقلاب شکوهمندمان ایستاده اند.

حضرت آیت الله جناب آقای  رییسی ، ریاست محترم جمهور

ضمن عرض سلام و تحیات ؛ به استحضار می رساند صحرای باغ فرزندی است که در کنار پدر خویش لارستان بزرگ به بلوغ رسیده و با کمک و یاری برادران عزیزمان در لارستان به بخش ارتقاء یافته است.

به همین دلیل هیچ گاه خدمات پدر معنوی خویش را به دست فراموشی نخواهد سپرد و تن به پذیرش تقسیمات استبدادیِ معدود نا مسئولانِ خودخواه و معلوم الحال نخواهد سپرد.

صحرای باغ خطه ی دلیران و مبارزان است و هرگز اجازه نمی دهد که غریبه ها یا مسئولان تازه به دوران رسیده  با انگیزه های سیاسی و بدون در نظر گرفتن مصالح منطقه ای برای آن تصمیم بگیرند.  

بی تردید آنچه می تواند موجبات خوشحالی مردم صحرای باغ را فراهم کند، در مرتبه اول ارتقاء صحرای باغ به شهرستان مستقل بوده و در مرتبه دوم اگر موانع قانونی وجود دارد مایل و خرسند است که تحت لوای شهرستان بزرگ لارستان به حیات طیبه ی خویش ادامه دهد.

لذا با صدای رسا اعلام می‌داریم که ارتقاء هر نقطه ای از این سرزمین نباید موجب خسران و ضرر صحرای باغ شده و مردم نجیب و عزیز تسنن و تشیع صحرای باغ گوشت قربانی سایرین گردند.

لذا صحرای باغ را قابل تفکیک از لارستان نمی‌دانیم و مراتب اعتراض خود را از دور جدید پیگیری های ناشایست تقسیمات کشوری به حضرتعالی و سایر مسئولان اعلام می داریم.

ما خود را فرزندان انقلاب و تابع تصمیمات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دانسته و انتظار داریم تا دولت حضرتعالی دستان ناپاکی که برای بر هم زدن وحدت و برادری منطقه دراز شده را کوتاه نموده و از جدا نمودن بخش صحرای باغ از لارستان و الحاق آن به بخش های دیگر بصورت قطعی اجتناب گردد.

امیدوارم ریاست محترم‌جمهور با نگاه عدالت‌آفرین خود دل مردم رنج دیده صحرای باغ را آرامش بخشند و دستان آلوده‌ی مخلین امنیت و سازش و صفای منطقه را کوتاه نمایند.

جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی صحرای باغ

 

5 نظر

  1. 💠 *ترازوی مُقدّم*

    ✍ دکتر ابراهیم مهرابی/ گراش

    🔹مدتی که درگیر کرونا، بستری یا قرنطینه در منزل بودم سعی کردم از آخرین اخبار منطقه و نوشته‌های اهالی ارجمند قلم در منطقه بی‌خبر نمانم.
    🔹در این یک ماهه، از جمله مسائلی که درشت‌تر، به دید همگان در آمد و رسانه‌ها بیشتر به آن پرداختند، عبارت بودند از:

    ۱_ تکرار داستان تکراریِ تقسیم استان فارس (با سر و صدای برخی نمایندگان شهرستان‌های همجوار و سکوت هوشمندانه و معنادار برخی دیگر)
    ۲_ ضرورت تکمیل و توسعه‌ی جاده‌ی ترانزیتی جهرم_ لار _ بندر
    ۳-طرح تفکیک حوزه انتخابیه

    🔸نکته اول:
    بنده همانند خیلی از مردم در ضرورت تقسیمِ استان فارس، هیچ تردیدی ندارم ولی این که کدام شهرستان در متن واقع، از نظر مولفه‌های لازم برای مرکز استان شدن، اولویت (فرهنگی، سرزمینی، جمعیتی، قانونی و…) را دارد، بماند برای وقتی دیگر؛ هرچند پیشتر در این رابطه مطلبی را ارائه داده‌ام و دوستان در برنامه‌ی «لارـاُستان» نیز بطور مفصل به آن پرداخته‌اند.

    🔸نکته دوم:
    بنده نیز به عنوان یک هم_ وندِ منطقه آرزو دارم جاده‌های مهم منطقه جنوب از جمله جاده‌ی (جهرم_ لار_ بندر) هر چه سریع‌تر، وسیع و تماما یک‌طرفه گردد تا ان‌شاء الله هیچ خونی ریخته نشود، چرخ‌هایی بچرخند و بارهایی به مقصد برسند. اصولا جاده را شاهرگ و شاهراه توسعه می‌دانم.

    🔹 ظاهرا آنچه تاکنون در این مختصر نوشته‌ام از صراحت و شفافیت کافی برای طرح سوال اصلی، برخوردار است و نیاز به توضیح فنی‌تر و گسترده‌تر نمی‌بینم؛ چرا که قرار است این مطلب برای (عموم_ اهالی) نوشته شود و باز خورد نظرات مردم عزیز لارستان، خنج، گراش و اوز را دیده تا در دریافت داده‌های لازم، تحلیل‌ها، برآوردها و موضع‌گیری‌های آتی به‌کار گرفته شوند.
    نظرات نخبگان و نویسندگان مطالب این یک ماهه و پیش‌تر از آن را که بنده و شما عزیزان خوب می‌دانیم.

    ❓سوال:
    برخی از دوستان ما بر واژه‌ی غیرتقسیماتی ولی فرهنگیِ «لارستان بزرگ» (شامل ۴ شهرستان) تاکید دارند.
    من هم عجالتا، با آنان همدل می‌شوم و بر آن صحه می‌گذارم.
    حال سوال این است که آیا دوستانِ پیگیر استان شدنِ لارستان، حاضرند قبل از وقوع آن آرزو، تلاش‌های خود را به سمت اتصال و تقویت جاده‌ای قدرتمند در ۴ شهرستان از سمت جهرم_( خنج_ اوز_ گراش_ لار )_ بندر متمرکز کنند تا:
    الف_ تنها جاده *کوتاه* بدون تونل بندر _شیراز_ مرکز، تقویت شود؟
    ب_ سه شهرستان غربی در حوزه فرهنگی لارستان بزرگ (گراش_ اوز و خنج) با ظرفیت جمعیتی بسیار بالا نیز از نعمت و برکت تقویت این جاده برخوردار گردند و از ضریب انزوای این سه پاره‌ی دیگر لارستان بزرگ کاسته شود؟
    🔹 اجازه دهید به موازات اصطلاحات موجود مانند جاده ابریشم و…، این جاده ترانزیتیِ تقویت شده را به حسب وجود درختِ استبرق در تمام مسیر آن، آن را جاده‌ی اِستبرق (خَرگ kharg، درختِ مظلوم، مفید و صبورِ بیابان‌های خشک)، نام‌گذاری کنیم.
    ج_ بار ترافیکی جاده‌ی جهرم _ لار تا حدودی، تقسیم شده و بخشی از این ترافیک کُشنده و ایضا فواید جاده، به یال غربی ۴شهرستان منتقل شود.
    🔹_ ما مردم سه شهرستان غربی، همین جا، با این سوال کوچک که حکم ترازویی مقدم بر هر تصمیمی را دارد، شما را به یک راستی‌آزمایی بزرگ و کارسازِ برادرانه دعوت می‌کنیم.

    فرمانداران، امامان جمعه، نماینده محترم، نخبگان ۴ شهرستان، اهالی قلم، وبسایت‌های مجوزدار منطقه و….و… ! این گوی و این میدان!

    🔸مشخصا و مجددا می‌پرسم:
    ۱_آیا نظرا موافق هستید تا به موازات جاده قبلی(جهرم _ لار _ بندر)، جاده استبرق (جهرم_خنج_اوز_ گراش_ لار _ بندر) را نیز علَم و بولد کنیم؟
    ۲-با توجه به تلاش‌های موازی و رقابتی در منطقه وساخت جاده‌های ضروری و راهگشا (دیگ اشکن در خنج، چک چک در گراش و مربط در اوز) به‌منظور دستیابی به مقاصد منطقی شهرستانی و خروج از بن‌بست و انزوای مدیریت شده، چه راه‌کاری را پیشنهاد می‌کنید؟ آیا تقویت جاده استبرق و مانند آن (مثلا مسیر جهرم، اکبر آباد به حوزه‌ی ۳ شهرستان)، چاره سازتر می‌دانید، یا تفکیک ۴شهرستان به دو حوزه انتخابیه و تلاش موازیِ تقسیم‌بندی جدید در ساخت و تقویت راه‌های مواصلاتی اصلی و ضروری؟!

    🔸نکته: می‌دانیم که تضعیف جاده قبلی نه میسر است و نه منطقی و نه کسی خواهان آن است. اصولا طرح آن نیز نه صلاح است و نه مشکل گشا.
    ما مردم، راستی و صداقت را می‌طلبیم، منتظر توجیه کردن‌های گیج کننده و یکی به نعل و یکی به میخ زدن‌های پیشینی نیز نیستیم.
    به امید ارتقای همگون و متوازن مناطق چهارگانه! یقینا، جاده‌های اعتماد، به اعتبار حوزه فرهنگی ۴شهرستان می‌افزاید.

    💠د.ابراهیم مهرابی/ هم_ وند ۴شهرستان
    ۱۵ مردادماه ۱۴۰۰

    ☀️آفتاب لارستان
    🪀 گروهِ ۳۴ واتساپ:
    https://chat.whatsapp.com/IhPGlhsmrttDnrbe3291cT
    ▫️اینستاگرام:
    instagram.com/aftablarestan

  2. سلام
    ایا گراشیها اجازه می دهند و راضی هستند که جاده چک چک احداث نشود و مسیر دوم جهرم لار از جهرم خنج اوز گراش لار بگذرد.(بهسازی جاده موجود خنج لار)
    یا مسیر می شود جهرم خنج چک چک گراش لار.

  3. اخه مگه تقسیمات کشوری الکیه که یک شهری که نه بخشی داره نه روستایی که بتونه بشه بخش یکدفعه بکنن شهرستان اگه بیرم بشه شهرستان بایدی یکی دوتا بخش داشته باشه چاهورز که از لامرد جدا نمیشه صحرای باغ هم از لار جدا نمیشه و فداغ هم که در دو سه ماه اینده به بخش شهرستان گراش اضافه میشه و از گراش جدا نمیشه و بیرم اینقدر جمعیت نداره که بتونه بشه مرکز شهرستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 نظر
scroll to top