بستن

شانس «سایر» برای فرمانداری گراش بیش از دیگران است

هفت‌برکه: ساختمان سفید فرمانداری گراش این روزها خلوت و بی‌سروصداست اما بیرون از فرمانداری، گروه‌های سیاسی و اجتماعی به دنبال چیدن مهره‌های خود هستند. تغییرات مدیریتی در سطح ملی تکمیل شده است و با انتصاب استاندار فارس، فرمانداران نیز به تدریج تغییر خواهند کرد تا نیروهای همسو با دولت جایگزین شوند.

مجید غلام‌پور یکی از آخرین فرمانداران منصوب استان فارس در دولت تدبیر و امید بود و عمر حضور او در گراش به یک سال هم نمی‌رسد. همین موضوع باعث می‌شود که تغییر فرماندار گراش جزو اولویت‌های استانداری نباشد. با این وجود، دیر یا زود فصل تغییرات فرا می‌رسد و طبیعی است که شعار «انتخاب کنید قبل از آن که برایتان انتخاب کنند» شعار نیروهای سیاسی شهرستان‌های مختلف باشد.

استاندار مسئولِ اصلیِ انتخاب فرماندار شهرستان است و شناخت نسبی محمدهادی ایمانیه از اوضاع سیاسی و اجتماعی شهر گراش باعث می‌شود توقع برای انتخاب فرمانداری قوی بیش از گذشته باشد و نیروهای داخل شهرستان نیز مسیرهای بیشتری برای لابی و ارتباط با استاندار دارند. معمولا در انتخاب فرماندار، نظر نماینده‌ی مردم در مجلس، امام جمعه، شورای شهر و نهادهای امنیتی مد نظر قرار می‌گیرد؛ ولی در نهایت استاندار تصمیم‌گیر اصلی است.

اگر سیاست دولت در دو موضوع استفاده از بازنشستگان و انتقال بین دستگاهی مشخص شود، تکلیف برخی از گزینه‌های مطرح‌شده نیز معلوم خواهد شد.

باید دید بعد از چهار فرماندارِ غیر گراشی، در دولت سیزدهم و در دوره‌ی نمایندگی یک گراشی در مجلس، سرانجام یک گراشی فرماندار می‌شود؛ یا این که همچنان گزینه‌های بومی توسط دست‌های بومی از لیست خط خواهند خورد و یک فرماندار دیگر برای تجربه‌اندوزی راهی گراش خواهد شد.

هفت‌برکه این گزارش بدون اولویت‌بندی، گزینه‌های محتمل را بررسی می‌کند ولی همچنان به نظر می‌رسد که شانس «سایر» بیش از گزینه‌های مطرح شده است.

قاسم فرسوده

باسابقه‌ترین کارمند فرمانداری گراش تا سمت معاون سیاسی و امنیتی رسیده است. فرسوده از نظر اداری نزدیک‌ترین فرد به صندلی فرمانداری گراش است اما به نظر می‌رسد مخالفت‌هایی از داخل شهرستان، کار او را سخت کرده است. این مخالفت‌ها باعث شد که بعد از رفتن فرودی به داراب، سرپرستی فرمانداری نیز طبق روال معمول به معاون سیاسی سپرده نشود.

در زمان انتصاب غلامپور هم فرسوده می‌توانست یک گزینه باشد که به دلایل مختلف این گزینه از روی میز برداشته شد. با تغییر دولت، اگر سیگنال‌های مخالفت از داخل شهر کمتر شود، قاسم فرسوده در سال‌های پایانی خدمت اداری خود می‌تواند فرماندار شود.

برخی معتقدند دلیل مخالفت با فرسوده حمایت او از تعدادی از مدیران و روسای ادارات شهرستان در جایگاه معاون فرماندار بوده است. 

فرسوده اگر در گراش فرماندار نشود نیز این شانس را دارد که در یکی از شهرستان‌های دیگر به فرمانداری برسد. هر چند او در سال‌های گذشته تمایلی برای رفتن از گراش نداشته است، اگر گزینه‌ی فرمانداری گراش برایش منتفی شود، بعید نیست او راهی یک شهرستان دیگر یا یک اداره دیگر در گراش شود.

حسینعلی حسین‌شیری

سابقه‌ی فرمانداری شهرستان‌های خنج، مهر و ارسنجان در کارنامه حسین‌علی حسین‌شیری باعث شده است او در دولت جدید گزینه‌های زیادی برای بازگشت به مدیریت سیاسی داشته باشد.

رقابت حسین‌شیری با حسین‌زاده، نماینده فعلی، در دو دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی روابط آن‌ها را پیچیده کرده است. هر چند انصراف حسین‌شیری بعد از اجماع رسما به نفع حسین‌زاده نبود، اما عملا یکی از مهمترین تحولاتی بود که در نهایت منجر به انتخاب شگفتی‌ساز حسین‌ حسین‌زاده شد. ممکن است حسین‌شیری هنوز به دنبال دور سوم این رقابت در انتخابات مجلس دوازدهم باشد و نمی‌خواهد با حضور در پست‌های وزارت کشور، این شانس را از خود بگیرد.

حسین‌شیری در سال‌های اخیر در اتاق انتظار بوده است ولی در صحبت‌های خصوصی، او همیشه از عدم تمایل خود به فرمانداری گراش سخن گفته است. شاید تنها گراشی دارای سابقه‌ی فرمانداری، رویاهای بزرگ‌تری در سر دارد.

علی‌اصغر حسنی

نماینده‌ی دوره هشتم مجلس شورای اسلامی یکی از کسانی است که ممکن است بعد از مدتی غیبت، بازگشتی رعدآسا داشته باشد.

علی‌اصغر حسنی یکی از شناخته‌‌شده‌ترین چهره‌های سیاسی گراش است. به جز نمایندگی مجلس هشتم که مهم‌ترین سمت اوست، دو دوره نمایندگی شورای شهر و حدود ده سال ریاست هلال‌احمر گراش در کارنامه‌ی حسنی ۶۳ ساله دیده می‌شود. حسنی در حال حاضر نیروی استخدامی علوم پزشکی گراش است و با توجه به این که محمدهادی ایمانیه، استاندار اکنون فارس، پیش از این سال‌ها رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود، شناخت کاملی از حسنی دارد.

حضور علی‌اصغر حسنی در چهار سال اخیر به تدریج کمرنگ‌تر شده است. حسنی حتی در زمان ریاست شورای پنجم هم در بسیاری از جلسات شرکت نداشت و در نهایت با انحلال شورای پنجم، این دوره از فعالیت سیاسی او نیز به پایان رسید.

مهمترین مانع برای فرمانداری حسنی، روحیه‌ی شخصی او در مدیریت‌های پیشین است. البته مشخص نیست خود او با توجه مشغله‌های شخصی چقدر به دنبال قرار گرفتن در این پست حساس است.

محمدهاشم درویشی

رییس ستاد انتخابات رییسی در انتخابات ۹۶، در انتخابات ۱۴۰۰ به دلیل مسئولیت دفتر شورای نگهبان در شهرستان و ریاست هیات نظارت انتخابات، نتوانست یک بار دیگر رییس ستاد انتخابات رییسی شود. با این وجود محمدهاشم درویشی در شهری چون گراش که افرادی زیادی تمایل به فعالیت سیاسی ندارند، یک چهره‌ی شناخته‌شده‌ی اصولگراست.

درویشی در سال‌های آخر خدمت، رییس اداره آموزش و پرورش گراش بود و مشخص نیست آیا با وجود بازنشسته بودن، امکان بازگشت به کار دولتی را دارد یا نه؟

محمدهاشم درویشی بین گزینه‌های بومی بیشترین همسویی را با دولت جدید دارد. اما تمامی دوره‌ی خدمت او در آموزش و پرورش بوده است و سابقه‌ی مدیریت سیاسی ندارد.

ابراهیم مهروری

ابراهیم مهروری نیز شرایط مشابهی با محمدهاشم درویشی دارد. بیش از ۷ سال از بازنشستگی مهروری از آموزش و پرورش گراش می‌گذرد. ابراهیم مهروری در دهه هفتاد از سال‌های ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۹ شهردار گراش بود.

مهروری ارتباط زیادی با خیرین دارد و در سال‌های اخیر عضو مجمع خیرین مدرسه‌ساز و مجمع خیرین امنیت‌ساز بوده است و در شورای حل اختلاف و هیات اجرایی انتخابات نیز عضویت داشته است.

در دوره‌های اخیر، مهروری همیشه بر نامناسب بودن وضعیت سلامتی خود برای پذیرش مسئولیت‌ها تاکید کرده است.

حسین مهروری

حسین مهروری کسی بود که به عنوان بخشدار گراش، ساختمان سفیدرنگ فرمانداری در بلوار سرداران را افتتاح کرد. اما او با حکم عجیب روح‌الله احمدزاده کرمانی وداع تلخی با بخشداری گراش داشت.

مهروری بعد از آن به شهرداری بازگشت و چند بار در مقاطع مختلف شهردار و سرپرست شهرداری گراش شد و این موضوع او را به یک گزینه‌ی همیشگی صندلی‌های مدیریتی شهرستان تبدیل کرده است. مهروری به تازگی حکم شهرداری گراش را از استاندار فارس دریافت کرده است و رفتن او، دست شورای ششم را در حنا خواهد گذاشت.

این معادلات پیچیده است که احتمال حضور حسین مهروری در فرمانداری را کمرنگ می‌کند.

مسعود خواست‌خدایی

اولین فرماندار گراش بعد از ترک فرمانداری گراش به هواپیمایی آسمان بازگشت. با این وجود خواست‌خدایی در این ده سال همچنان از دور و نزدیک با گراشی‌ها در ارتباط بوده است.

برخی از نیروهای اصول‌گرا خاطره‌ی خوشی از روحیه‌ی جهادی خواست‌خدایی دارند و مایل به بازگشت او هستند اما گروهی دیگر هنوز چالش‌های ماه‌های پایانی حضور او در گراش را به یاد دارند.

خواست خدایی در زمان برکناری از فرمانداری گراش نیز در استانداری به شدت به برکناری خود اعتراض کرد و حتی این موضوع بازتاب رسانه‌ای پیدا کرد. احمدی‌نژادی‌ترین فرماندار گراش ممکن است از همان نقطه‌ای که وزارت کشور را ترک کرد، یک شروع دوباره داشته باشد.

مزیت خواست‌خدایی به نسبت دیگر نیروهای غیربومی، آشنایی با فضای سیاسی و اجتماعی گراش است. هر چند بعید نیست در دولت جدید، او به دنبال سمت‌های بالاتر از دولت قبلی اصول‌گرایان باشد.

غلامعباس زارع

غلامعباس زارع در مدت دو سال و نیم شهرداری گراش بین شهرداران غیر بومی به عنوان یک شهردار آشنا به قانون و مسلط شناخته می‌شد. شاید اگر وقایع ابتدای شورای پنجم رخ نمی‌داد، زارع هنوز هم شهردار گراش بود و به آباده نمی‌رفت.

سال‌ها سابقه‌ی حضور در امور شهری استانداری فارس باعث شده است که زارع یک گزینه مناسب برای شهرداری و فرمانداری شهرهای مختلف باشد. عده‌ای از فعالان سیاسی گراش نیز به دنبال برگرداندن او به گراش هستند.

غلامعباس زارع در مدت حضور در گراش، گرایش سیاسی خاصی نداشت اما به نظر نمی‌رسد گروه‌هایی که به دنبال یک فرماندار انقلابی هستند با غلامعباس زارع موافق باشند.

جواد قناعتی

حضور سردار وحیدی در وزارت کشور یکی از عامل‌های افزایش حضور پاسداران در بدنه‌ی اداری و سیاسی استان‌های مختلف بوده است. در لیست فرمانداران گراش نیز نباید این احتمال را نادیده گرفت. جواد قناعتی، رییس بسیج ادارات استان فارس، مطرح‌ترین گزینه سپاهی برای فرمانداری گراش است ولی بعید نیست گزینه‌های دیگری نیز از نیروهای نظامی در روزهای بعد مطرح شود.

البته قناعتی با خدمت در وزارت کشور بیگانه نیست. او در دوره احمدی‌نژاد، معاون فرماندار نیریز، بخشدار پشتکوه و بخشدار مرکزی شیراز بود. در سال ۱۳۹۱ در زمان استانداری سردار عزیزی در هرمزگان، قناعتی به مدت ۷ ماه فرماندار بستک شد. او بعد از فرمانداری در بستک دوباره به سپاه فجر برگشت. فرماندهی ناحیه سپاه بقیه‌الله شیراز و مسئولیت کنگره سرداران از سمت‌های او در سال‌های گذشته است. قناعتی از مرداد ۱۳۹۹ رییس بسیج ادارات استان فارس است.

سایر

تجربه‌ی سه انتخاب فرمانداری قبلی نشان داده است که لیست‌ها و تلاش‌های نیروهای داخل شهرستان تنها یکی از عوامل در انتخاب فرماندار است که بسیار وقت‌ها نیز نادیده گرفته می‌شود.

حضور نماینده گراشی در مجلس، آشنایی استاندار با شهرستان و رای بالای رییس جمهور منتخب در گراش باعث شده است این بار این امید وجود داشته باشد که به جای «سایر»، یک گزینه‌ی مورد اجماع، فرماندار آینده شهرستان گراش باشد.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

2 نظر

  1. وای چ غصه‌ی سنگینیه براتون. معلومه که هیچ درد و مشکلی ندارین که این موضوع براتون خیلی برجسته و مهم و حیاتیه.

  2. سلام لطفا نامی از اقای علی اضغر حسنی نبرید و دوباره این بلای بزرگ را بر مردم گراش نازل نکنید ایشان یک مهره سیاسی سوخته هست که مردم چوب سیاست یک بام و دو هوای ایشان را خورده اند به مردم رحم کنید و شخص لایق دیگری به جز ایشان انتخاب کنید
    پناه میبریم به خدا که مبادا استاندار محترم فارس جناب دکتر ایمانی با توچه به شناختی که از ایشان دارد انتخابشان اقای حسنی نباشد
    گراشی بهوش باش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top