بستن

شبی به لهجه‌ی بومی با یاد باقر فداغی

گریشنا: شاعران بومی‌سرای گراش و لارستان در شبی بهاری به یاد باقر فداغی شعر خواندند.

به گزارش خبرنگار گریشنا «شب شعر شاعران بومی سرا و یادواره باقر دوبیتی سرای فداغی» ۸ فروردین ۱۳۹۲ در دهستان فداغ برپا شد. در شبی بهاری نزدیک سیصد نفر از جوانان و مردان فداغ شنونده شعرهای ۱۶ شاعر از فداغ و شهرها و روستاهای نزدیک بودند که بیشتر به زبانی آشنا سروده شده بود و خوانده شد.

در کنار شاعرانی چون دکتر اسدالله نوروزی، صادق رحمانی و راشد انصاری مسئولین سیاسی نیز حضور داشتند. حاج احمد راستی مدیرکل فداغی کار و اموراجتماعی استان هرمزگان به همراه سلیمان کرمی معاون فرماندار گراش و عبدالرحیم رحمانی بخشدار مرکزی گراش شاخص‌ترین چهره‌های حاضر بودند.

بخشدار مرکزی گراش با خوشامد گویی به حاضرین صحبت‌های خود را به نامگذاری امسال به نام سال «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» اختصاص داد. دکتر اسدالله نوروزی اولین ادیبی بود که با چند پیش‌نهاد پشت تریبون شب شعر قرار گرفت. نوروزی پیش‌نهاد داد که حداقل محل تقریبی دفن «باقر» مشخص شود و مقبره‌ای شایسته بر آن ساخته شود.

ظرفیت‌های امروزین رباعی

این استاد ادبیات فارسی دانشگاه هرمزگان با اشاره به کتاب «دوبیتی‌های باقر لارستانی به اهتمام صادق همایونی» آن را تنها منبع مکتوب در مورد باقر دانست و از آن تقدیر کرد. او پیش‌نهاد کرد که دانشجویان کارشناسی ارشد ادبیات فارسی این کتاب را بازنگری کنند و آن را به لهجه فداغی تطبیق دهند.

پیش‌نهاد دیگر شاعر دهکویه‌ای استفاده از ظرفیت‌های قالب دوبیتی در شعر امروز بود.

صادق رحمانی از پژوهشگران بنام فرهنگ در جنوب فارس نیز بر ظرفیت‌های دوبیتی تاکید داشت. رحمانی مجموعه‌ای از دوبیتی‌های خود در مورد روستاهایی شهرستان گراش را خواند. دوبیتی او در مورد فداغ «دلم مهجور و خانه بی چراغه/ شبیه شعر باقر سینه داغه/ الهی درد خود را با که گویم/ خودم در بندر و دل در فداغه» با استقبال فداغی‌های حاضر در حیاط مدرسه راهنمایی بعثت همراه شد. شاعر کتاب «انار و بادگیر» با چند دوبیتی گراشی سخنان خود را به پایان برد.

شاعر بر لبه عاشقی

راشد انصاری شاعری دیده‌بانی نیز چون همیشه با چند شعر طنز تشویق حضار را دریافت کرد. راشد گفت: «من همانقدر که دیده‌بانی هستم فداغی هم هستم.» شعر راشد عاشقانه‌ای به لهجه‌ای دیده‌بانی بود. شاعر در این شهر سعی کرده بود به سبک دوبیت ‌های محلی به فضایی عاشقانه و خطوط قرمز آن نزدیک شود.

صفدر خوشنود از پیران فداغ نقدی بر مقدمه صادق همایونی بر کتاب باقر را خواند نظر خوشنود این است که باقر و معشوقه‌اش عامی نوبده از طبقه «آقایان» بوده‌اند.

بعد از خوشنود این بار طنزسرایی از فداغ به جایگاه رفت. حاج غلامحسین خرم‌نژاد شعرش را با شوخی با احمد راستی آغاز کرد و بارها در شعرش به سن بالای خود اشاره کرد. شعرهای حاج غلامحسین نیز به سبک شعرهای مردمی قدیمی به خط قرمزها تنه می‌زد.

تریبون جوان‌ها و مهمانان

کم‌کم سن شاعران کمتر می‌شد. عبدالرضا نعمتی متخلص به عبدی برای تشکیل انجمن ادبی فداغ از مسوولین درخواست کمک کرد. محمد باقری شعری به نام «رهگذر» در ستایش از فداغ خواند. محمد خوشنود، قاسم نژاد و مهدی غلامی دیگر شاعرانی فداغی بودند که در این شب برای همولایتی‌های خود شهر خواندند.

محمد خواجه‌پور و علی اکبر شامحمدی از گراش هر کدام شعرهای کوتاهی خواندند. دیگر مهمانان فداغی‌ها «کیومرث محمدپور از روستای آغصه و «تنها» از روستای ارد بود. عبدالرضا مفتوحی بومی‌سرای لاری و ناصررزمجو غزلسرای دیده‌بانی ساعت ۱۱ و ۲۰ دقیقه پایان‌بخش شب باقر فداغی بودند.

همت جمعی

باقر فداغی یا باقر لارستانی از شاعران دوبیتی‌سرا و مردمی جنوب است. اشعاری از او در یاد مردمان جنوب مانده است و بخشی از این اشعار با شعرهای دیگر دوبیتی‌سرایان در هم آمیخته است. گفته می‌شود شغل اصلی باقر تفنگچی‌گری بوده است و عشق دختر عمویش او را به وادی شعر و شلوا می‌کشاند. قبری منسوب به باقر در دامنه قلعه میمون فداغ قرار دارد.

شب شعر بومی‌سرایی به یاد باقر فداغی را شورای اسلامی روستای فداغ و دهیاری آن با همکاری یک هیات اجرایی برگزار کردند. راشد انصاری و انجمن شاعران و نویسندگان نیز در هماهنگی شب شعر همکار کردند. شاعران بعد از شعرخوانی برای شام نیز طعم مهمان‌نوازی فداغی‌ها را چشیدند. شب باقر فداغی با استقبال زیاد مردمان فداغ با این امید به پایان رسید که برنامه‌های فرهنگی بیشتر بین گراش و فداغ برپا شود.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

7 نظر

  1. با سلام خدمت شما مسولان عزیز و زحمت کش این سایت و تشکر ویژه از تشریف فرماییتان.
    نکته کوچکی که شاید گفتن ان را وظیفه خود میدانم خدمت شما عرض می نمایم و ان گله مندی از مسولان برگزاری به دلیل کم لطفی شان نسبت به شاعر محبوب و برجسته دهستانمان اقای بهروز قاسمنژاد میباشد که حقیقتا جای خالی ایشان در این مراسم احساس میشد.
    ایشان که متاسفانه از ناحیه چشم هایشان اسیب دیده اند و کمتر در مراسم عمومی شرکت میکنند انتظار داشتند که مسولان برگزاری مراسم توجه بیشتری به ایشان مینمودند و از ایشان نیز دعوت میکردند هر چند که اگر شخصی را جهت اوردن ایشان به مراسم فرستاده بودند بسی جای قدر دانی داشت …

  2. با سلام
    با تشکر از وب سایت خوب و محبوب
    در جواب آقای نریمانی باید عرض شود که بنده به عنوان یکی از عوامل اجرایی این مراسم از بسیاری از شاعران بومی از جمله آقای بهروز قاسم نژاد دعوت نمودیم اما ایشان از حضور در جلسه و ارائه اشعار خود امتناع نمودند .

  3. سلام . باتشکر از مسئولان فداغی که چنین مراسمی را تدارک دیده بودند و باید اینگونه مراسم ادامه داشت باشد ومختص یک زمان ومکان خاصی نباشد. درضمن یاد اوری میکنم که آقای سعید رستگار جوان فداغی تلاش زیادی در جمع آوری اشعار باقر فداغی داشتند که مسئلان فداغ هیچکدام تشکر خشک وخالی نیز از ایشان ننمودن درصورتی که بیشتر آنها از تلاش این جوان باخبر بودن

  4. ” دکتر اسدالله نوروزی اولین ادیبی بود که با چند پیش‌نهاد پشت تریبون شب شعر قرار گرفت. نوروزی پیش‌نهاد داد که حداقل محل تقریبی دفن «باقر» مشخص شود و مقبره‌ای شایسته بر آن ساخته شود. ” ( منبع )

    امیدورام که جملات بالا نادیده گرفته نشوند و برای این کار تمام کوشش و تلاش مسئولین و مردم به کار گرفته شود. قبلا من این مطلب و کار را در سر می پروراندم اما آن را به نوعی غیرعملی و شاید آن را …. می دانستم؛ اما در آن شب بعد از شنیدن این جملات توسط فردی صاحب نظر، امیدوار شدم و دانستم که یگ گام را با آن کلام و سخنرانی عملا و ناخواسته برداشته ایم. فقط باید با استفاده از نظرات کامل تر و تخصصی تر و همچنین بهره گیری از نظرات دیگر کسانی که علاقه مند به این کار می باشند به بهترین نحو به انجام رساند.
    سعید رستگار
    اگه مناسب دیدین توی سایت درج کنید

  5. با سلام
    از زحمات همه مسولان جهت برگزاری مراسم قدردانی میکنم. بخصوص شما اقای قادری دوست وبرادر گرامیم.
    راحع به اقای قاسمنژاد چیزی که بنده از پسرشان شنیدم این بود که از ایشان دعوت نشده و خود اقای قاسمنژاد انتظار داشتند اعضای شورا که از دوستان نزدیکشان میباشند و همیشه همه جا باهم بودند، اینجا هم کسی را دنبال اقای قاسم نژاد میفرستادند تا ایشان هم حاضر باشند. یا لااقل قطعه شعری از ایشان در مراسم قرایت میشد.
    به هرحال بسیار خوشحالم که این چنین برنامه مهمی با کیفیت عالی در فداغمان برگزار شده. خداوند به شما اقای قادری و بقیه مسولان توفیق روزافزون عطا کند. ضمنا بابت اجرای بسیار خوبتان نیز تشکر دیژه دارم. احسنت بر شما و موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 نظر
scroll to top