بستن

طرح خطرناک زمین‌خواران برای کلات

آوریل نیوز- رضا پلنگدان:‌ بر اساس اعلام انجمن زمین‌خواران گراش، این برادران موفق شده‌اند در سال گذشته بیش از ۱۵۰ درصد زمین‌های گراش را بخورند. در این جلسه همچنین مشخص شد زمین‌خواران گراش چشم طمع به کلات دارند.
۲۵ اسفند ۱۳۹۱ سالن سراجی شاهد حضور پیش‌کسوتان زمین‌خواری، همکاران انجمن و مهمانان ویژه در سیزدهمین مجمع مخفی انجمن علمی زمین‌خواران گراش بود. جلسه بر خلاف عرف معمول این نوع جلسات، سر وقت آغاز شد که نشان از دقت نظر و نظم و انضباط آقایان زمین‌خوار داشت. دکتر ب. ظ. رئیس انجمن سازماندهی زمین‌خواران گراش، ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان، خلاصه‌ای از عمل‌کرد یک ساله اعضای سخت‌کوش انجمن را ارائه کرد: «طی یک سال گذشته، زمین‌های زیادی توسط اعضای انجمن صرف شد. شایان ذکر است مساحت کل پروژه‌های کار شده، بالغ بر ۳۰۰۰۰ هکتار بوده که بیش از ۱۰۰۰۰ کیلومتر مربع از مساحت کل شهرستان بیشتر است و این مهم محقق نشده جز با همت دوستان و همکاران بنده و البته تلاش‌های شبانه‌روزی این حقیر.» وی از همکاری برخی نهادها و ادارات که باعث شدند زمین‌خواران با آمادگی کامل به این موفقیت بزرگ نائل شوند تشکر کرد.

دوره‌های علمی-عملی

دکتر ب. ظ. همچنین از افتتاح دانشگاه «علمی عملی زمین‌خواری» خبر داد: «دوره‌های کاربردی برای فارغ‌التحصیلان این رشته که به تازگی وارد بازار کار می‌شوند مهم است. دوران زمین‌خواری سنتی به پایان رسیده است و باید با دانش روز همراه شد.» وی گفت زمین‌خواران ما رتبه اول استان فارس را در اختیار دارند و اگر حمایت‌ها ادامه داشته باشد می‌توانیم در کشور هم اول شویم. ما زمین خورده‌نشده در شهرستان باقی نگذاشتیم و نیاز به واردات زمین از شهرستان‌های همجوار احساس می‌شود. هر چند خود آن در این زمینه بسیار باسابقه هستند.
تبادل تجربیات نیمه‌محرمانه زمین‌خواری جذاب‌ترین بخش برنامه همایش سالانه زمین خواران است. ع. ا. ن. درباره تجربه خود سخن گفت: «من سی و خرده‌ای ساله هستم و از کلاس سوم ابتدایی با تصاحب ۹۶ درصد از فضای نیمکت مشترک فعالیت عملی خود را شروع کردم. یکی از دوستان را در این زمینه استاد خودم می‌دانم. او «بئر» بین یک دانه نخل پدریش با نخلستان بزرگ همسایه را از طرف خودشان با ناخن می‌کَند تا مرز وسط به طرف همسایه عقب‌نشینی کند و زمین پدریش بزرگ‌تر شود. وقتی با حضور کارشناسان متخصص و شارلاتان گرامی با دوربین نقشه‌برداری و متر و شاقول و … پیشرفت کارش را محاسبه کردیم، مشاهده کردیم که بعد از چند ماه تلاش بی‌وقفه، او دو متر در عرض یک سانت پیشرفت داشت. بنده هر چه در کتاب‌های دانشگاهی و مقالات علمی زمین‌خواری و منابع غیر رسمی و رسمی گشتم، حتی در پاورقی آن کتاب‌های مذکور، این نوع زمین‌خواری را نیافتم.»

نگاه علمی به زمین‌خواری

ج. ا. ل. مهمان ویژه این گردهم‌آیی بود. او که دکترای مجازی خود را در رشته زمین‌خواری از دانشگاه هاروارد سفلی گرفته است، با دو مقاله علمی، یکی با عنوان «سایکوجئولوژی» و دیگری با عنوان «اهمیت بُخارشناسی در فرآیند زمین‌خواری» در این همایش حضور پیدا کرده بود. او در قسمتی از مقاله سایکو جئولوژی گفت: «پرداختن به پژوهش درباره روان‌زمین‌شناسی، نسبتا جدید است، در حالی که بشر مثلا درباره سیارات و کرات آسمانی از همان روزگاران گذشته به جستجو و مطالعه پرداخته است. شاید بتوان استانلی هال روانشناس آمریکایی را از اولین دانشمندانی دانست که با روش‌های جدید پژوهشی به تحقیق درباره رشد روان آدمی و ارتباط‌اش با زمین و هر آنچه به زمین ارتباط دارد، پرداخته است.»
و همچنین در قسمتی از مقاله اهمیت بُخارشناسی در فرآیند زمین‌خواری گفت: «در وجود هر آدمی ذرات ریز بخار از آبِ مخصوصی وجود دارد و البته در همه انسان‌ها یکسان نیست و این بخار در فرآیند زمین‌خواری نقش حساس و قابل توجهی را ایفا می‌کند.»

تجربیات گران‌بها

«س سه دندانه»، یکی از پیش‌کسوتان زمین‌خواری در عرصه ملی از خاطرات خود گفت. او رکورددار این رشته در سال‌های ۴۵ تا ۵۵ در کشور بوده است. سین سه دندانه بر اهمیت و احترام گذاشتن به پیش‌کسوتان این رشته تاکید کرد: «چه معنی می‌دهد هر چغله‌ای از راه می‌رسد می‌خواهد همه چیز را هپلی کند.» او با اشاره به سختی‌های این بخش در آن سال‌ها، گوشه‌ای از خاطرات و تجربیات خودش را بیان کرد: «آن وقت‌ها یک تکه زمین را به حداقل ۳۰ نفر می‌فروختیم. البته سختی‌های خاص خودش را داشت. یا اینکه جمعی از زمین‌خواران با هم، مساحت زیادی زمین را با کمک دوستان می‌خوردیم و بعد مثلا به یکدیگر می‌فروختیم و یک دعوای الزام ثبت سند در دادگاه حقوقی راه می‌انداختیم و داستان به خوبی ختم به خیر می‌شد. البته این روش‌ها کمی قدیمی شده و فقط در شهرهای کوچک کاربرد دارد. به نظر من برای برون‌رفت از بحران عدم زمین‌خواری باید دانشجو به خارج بفرستیم و از تجربیات به روز آنها چیز یاد بگیریم و ….»
در بخش دوم برنامه‌ها اعظم اعظمی، دکترای اخلاق حرفه‌ای از دانشگاه آکسفورد و هم‌شاگردی سابق دکتر کردان، از پای‌بندی به مبانی اخلاقی در رشته زمین‌خواری صحبت کرد. این که هیچ کس نباید تحت هیچ شرایطی با رابطه و مجاری غیر قانونی در رشته علمی و صد البته تخصصی زمین‌خواری کارش را پیش ببرد. او در قسمتی از صحبت‌هایش گفت: «حفظ مبانی اخلاقی در هر نظام و سازمانی موجب قوام و دوام آن سازمان می‌شود. فلذا باید به این مسئله توجه اکید داشت.» وی تاکید کرد: «زمین‌خواری یک مساله شخصی است و هیچ کس حق دخالت در این علاقه و عقده شما را ندارد.»
در پایان مراسم از پروژه‌های آینده انجمن رونمایی شد. خوردن کلات در طول یک ماه و ده روز مهم‌ترین پروژه زمین‌خواران گراش است. در این طرح، کلات به صورت عام‌المنفعه به فروش می‌رسد. با خوردن کلات ۲۶ درصد به مساحت شهر گراش افزوده می‌شود. گرفتن پیزاب نخل‌هایی که هنوز کاشته نشده‌اند، طرح خلاقانه‌ای بود که بیشترین متقاضی اجرا را داشت. طرح خلاقانه دیگر، فروختن زمین‌هایی بود که مشکل تفکیک و جدول‌کشی و آوردن زیر ساخت‌ها به سر زمین دارند و شهرداری مانع از فروش گشته است. قرار شد زمین‌خواران حداقل یک نماینده رسمی در شورای آینده داشته باشند. از اهداف آینده زمین‌خواران گراش این است که قیمت زمین بر مبنای قیمت زمین در خیابان جردن تهران محاسبه شود.
در پایان مراسم سرود «زمین‌خوار قهرمان/ سرنوشت ما به دست تو» به صورت دسته‌جمعی خوانده شد. امسال به دلیل رقابت نزدیک نامزدها زمین‌خوار برتر معرفی نشد.

2 نظر

  1. سلام ، مطلب رو جالب نوشتیــــــــــــــن( هم چنین مطلبی رو که در مورد ملخ نوشته بودین) ولی فکر نکنم جای مطالب فکاهــــــــی توی گریشنا باشه ، آخه من از گریشنا به عنوان یک سایت رسمی خبری(با توجه به در پیش رو بودن انتخابات) استفاده می کردم ، حداقل بیــــــــــن مطالب فکاهی و رسمی تمیـــــــــیز قائل شوید ،
    در غیر این صورت صحّــت خیلی از مطالب واقعی نیز زیر سؤال میره
    مؤفق باشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top