بستن

آشنایی با دیدگاه‌های احمد عظیمی درباره شورای شهر

احمد عظیمی، کاندیدای چهارمین دوره انتخابات شورای شهر گراش، در مطلبی که برای سایت گریشنا فرستاده، خودش را اهداف و برنامه‌های خود را بدین شکل معرفی کرده است.

سخن اول: آشنایی

این‌جانب احمد عظیمی فرزند محمد جواد متولد ١/٧/۵۴ با سابقه ده ساله وکالت پایه یک دادگستری  که مدرک کارشناسی حقوق قضایی از دانشگاه شیراز را در سال ٧٩ اخذ نموده و دوره کارشناسی ارشد حقوق خصوصی نیز از سال ٩٠ در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه ازاد اسلامی اراک آغاز و اکنون در مرحله تالیف پایان نامه قرار دارم؛ با توجه به آشنایی با معضلات شهر گراش و تجربه ده ساله وکالت و آشنایی با حقوق مردم و نهادهای عمومی و انگیزه تلاش به رفع کاستی ها با شعار «تکریم شهروند؛ پایه توسعه» در رقابتهای چهارمین دوره شورای شهر حاضر گردیده‌ام. جهت آشنایی بیشتر با دیدگاه‌ها، در ذیل نکاتی را به استحضار شما مردم خوب می‌رسانم:

سخن دوم: ضرورتهای حضور

 شورای شهر سوم به برکت عمر طولانی و انسجام درونی فعالیت‌های چشمگیری در حوزه عمرانی و زیباسازی شهر اغاز نمود که مورد تقدیر قاطبه شهروندان قدرشناس قرارگرفت؛ اما به عقیده اینجانب عمدتاً در دو حوزه مبنایی نارسایی‌هایی مشاهده گردید. اولاً به حقوق شهروندی و کرامت شهروندان آن طور که باید و شاید توجه ننمود و غالباً حامی شهردار بود تا شهروند و متاسفانه در برخی مقاطع فراموش می نمود که نمایندگان مردم‌اند نه نماینده شهرداری! بنابراین در ایجاد تعادل و تعامل بین شهروندان و شهرداری کاستی‌هایی داشت و غالباً حقوق مردم تضییع می‌گردید.

و از طرفی در رابطه با حقوق شهرداری نیز علی‌رغم سخت‌گیری‌های غیر قانونی متاسفانه در بعضی موارد دچار سهل انگاری های افراطی می‌گردیدند، به طور مثال بسیاری از حقوق شهرداری در رابطه با تفکیک اراضی و تعیین کاربری های مجاز دچار تسامح گردیدند! ثانیاً در بحث محدوده علی رغم تلاش وافر هیچ‌گونه دستاورد قابل دفاعی ارائه ننمودند! و اکنون نیاز مبرم است که با تکیه بر دانش حقوق و فن دفاع از این خواسته به حق مردم دفاع گردد! لذا با توجه به این نارسایی ها تصمیم به حضور در رقابتها گرفته شده است!

 سخن سوم: شعار «تکریم شهروند؛ پایه توسعه»

ما تنها از طریق تکریم شهروندان می‌توانیم آنها را به مشارکت در توسعه شهر همراه نماییم! لذا یکی از راهبردهای اساسی تکریم؛ آگاهی دادن به مردم در رابطه باحقوق شهروندی است که در صورت انتخاب مرکز مشاوره حقوق شهروندی جهت آگاهی بخشی به مردم در زمان رجوع به ادارات مختلف راه اندازی خواهد شد تا از این طریق مردم عزیز را به همکاری با نهادهای مختلف از جمله شهرداری پایبند نماییم! راهبرد دیگر راه اندازی دفاتر مشاوره سرمایه گذاری است که شهروندان بتوانند راساً با رجوع به آن با اطمینان خاطر طرح‌های اقتصادی و توسعه را با حضور کارشناسان ارزیابی نمایند و نهایتا در صورت تمایل ارباب رجوع؛ اعضا دفتر با اخذ وکالت رسمی از صفر تا صد راه اندازی مجموعه به طور شفاف و با هزینه معقول بعهده گیرند! راهبرد سوم رسیدگی به معضلات اجتماعی و فردی شهروندان در مراکز فوریتهای اجتماعی است. متاسفانه علی رغم رشد شهر و پیچیده شدن ارتباطات مردمی و بعضا گرفتار شدن فرد در تنهایی شهری خویش هیچ مرکزی جهت آسیب شناسی اجتماعی برقرار نگشته و جای خالی مراکز خصوصی فوریت‌های اجتماعی به طور جدی احساس می‌شود! وقوع طلاق‌های متعدد و روزافزون و افسردگی های بیش از پیش که بعضا منجر به خودکشی می‌گردد و سایر آسیبهای روحی و روانی نیاز به واکاوی و برخورد شایسته و کریمانه دارد که باید با توجه به رسالت اجتماعی شورای شهر به طور مجدانه این مسایل اساسی نیز مد نظر قرار دهد؛ مثالی دیگر اینکه با توجه به آمار بالای طلاق در شهر گراش لزوم راه‌اندازی نهادهای مدنی مانند کانون هم اندیشی طلاق با هدف بازپروری مطلقه ها و زمینه سازی بازگشت انها به جامعه و همچنین جلوگیری و ریشه یابی این پدیده اجتماعی مدنظر قرار گیرد! رسالت شورا فراتر از تصورات جا افتاده است شورا باید تسلط و تمرکز خود علاوه بر امور شهرداری به امور اجتماعی و فرهنگی و هنری و فراغت و فکری شهروندان نیز اهتمام ورزد و اعضای شورا مکلفند با آغوش باز این پدیده های اجتماعی را رصد و حل نمایند

 سخن  چهارم: ظرفیت‌های شهر گراش

گراش پر افتخار ما ظرفیتهای فراوان بالفعل و بالقوه دارد که ابتدئاً باید طرح آمایش سرزمینی آن به همت متخصصین فراهم شود قطعا در این طرح ظرفیتهای انسانی متخصص و کارآمد و سرمایه های فراوان شهروندان در بانک‌های متعدد و  موقعیت جغرافیایی به لحاظ نزدیکی به بندرگاه‌های بین المللی و جاده های ترانزیتی و فرودگاه بین المللی و مناطق آزاد تجاری و صنعتی کشور و زیر ساخت‌های آماده شهر از قبیل انرژی و شهرک‌های صنعتی آماده تحویل و امکانات آن و همچنین پراکندگی جمعیتی در شهرها و کشورهای دیگر که زمینه ساز توزیع راحت‌تر محصولات میباشد و همچنین وضعیت بهداشت و درمان مناسب و اثار فرهنگی و تاریخی جهت جذب توریست درمانی و گردشگری و خیلی از ظرفیتهای دیگر مانند وضعیت مناسب آموزش و پرورش و آموزش عالی  و آموزش سنتی حوزوی همه و همه باید لحاظ گردد و طرحی جامع جهت استفاده بهینه همه این ظرفیتهای گفته شده و مغفول مانده با همفکری همه اعضای شورا  و کارشناسان فراهم گردد! به طور مثال می‌توان از ظرفیت بانکی با تعامل شرکتهای سرمایه گذاری بانک‌های مربوطه با توجه طرح آمایش سرزمینی طرحهای کلان اقتصادی پیاده نمود.

 سخن پنجم: عمران و آبادانی

در حوزه عمرانی گراش پرافتخار مسیر خوبی پیموده که باید با همت شهرداری و شهروندان و تعامل و برنامه ریزی شورا این مسیر به طور جدی تر ادامه پیدا کند. از جمله موارد دارای اهمیت به عقیده اینجانب پروژه های نیمه تمام راهسازی و خیابان کشی است که طرح‌هایی مانند کمربندی زیر دانشگاه و خیابانهای موازی خیابان اصلی جهت کاهش بار ترافیکی شهر یکی از اولویتهایت! اولویت دوم ساماندهی جدی بافتهای فرسوده شهر خصوصا محله پا قلعه که از تراکم بیشتری برخوردار است که می‌توان از این رهگذر به پارکینگهای مناسب جهت رفاه حال شهروندان و فضای سبز در کالبد شهر و سایر امکانات رفاهی در این محدوده دست یافت! سومین اولویت عمرانی بهبود محیط زندگی شهروندان از طریق ارتقا بهداشت عمومی و فاضلاب شهری و آسفالت معابر و توزیع عادلانه فضای سبز و امکانات شهری و جلوگیری از تمرکز ان در یک نقطه و رسیدگی به ورزش همگانی محلات و پارکهای کوچک محله‌ای و فضای ورزشی خواهد بود که در صورت انتخاب بر تحقق آن پافشاری خواهم نمود!

 سخن ششم: بحث محدوده شهر

بحث محدوده از مهم‌ترین موارد قابل پیگیری از طریق نهاد جامعی مثل شورای شهر می‌باشد که میبایست پیرو تلاش‌های نافرجام شورای سوم اقدامات جدی اداری و حقوقی انجام گیرد به طور مثال قسمتی از امورات راجع به آن از طریق نهادهای اداری قابل مطالبه است و بخشی دیگر از طریق دیوان عدالت اداری که مرجعی قضایی است باید پیگیری شود در هر صورت پیگیری این امور که جزئیات آن در این مختصر نمی‌گنجد و صلاح نیز بر طرح آن نمی‌باشد قطعا باید از طریق اعضا شورا و بالخصوص عضوی از حقوقدان که سابقه وکالت دعاوی داشته باشد مورد پیگیری جدی قرار گیرد که در صورت اعتماد شهروندان عزیز به این‌جانب تمام همت و بضاعت علمی و تجربی خود در این راه صرف خواهم نمود!

 سخن اخر

شورای شهر صرفا جای مهندسین نیست و رسالت شورا نیز صرفا مسایل شهرداری نیست. لذا از مردم عزیز خواهشمندم در انتخاب خود و چینش نیروها تنوع در تخصص و قدرت تفکر و برنامه ریزی مدنظر قرار دهند تا شورای آینده بتواند از حالت تک بعدی تمرکز بر عمران خارج گردد و هدف والای زیست انسانی را برای شهروندان رقم زند! نیازهای زیستی یک شهروند بسیار متنوع و درخور توجه و تعمق است لذا گاهی با پدیده های عجیب و غریب روبرو خواهد شد مانند سرمایه گذاری های مردم در شرکت برگ سبز؛ که اگر هشدارهای به موقع و اطلاع رسانی موثر و وسیع نبود فرجام کار نیز قابل کنترل نمی بود. بنابراین تنوع در تخصص اعضا شورا و برگزیدن انسان‌های زیرک و شجاع و آینده‌نگر سبب توسعه همه‌جانبه شهر خواهد شد.

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top