بستن

بعد از دو شماره؛ درج جوابیه افسانه در میلاد لارستان

گریشنا: بالاخره بعد از دو شماره تاخیر، نشریه میلاد لارستان جوابیه‌ی نشریه افسانه ویژه گراش را در شماره‌ی ۷۵۱، هفته چهارم تیرماه چاپ کرد؛ البته نه در صفحه‌ی دو که مطلب اولیه در آن درج شده بود، بلکه در صفحه ۴ که صفحه اجتماعی نشریه است.

سه شماره قبل، یعنی در شماره ۷۴۸، میلاد لارستان با برداشت اشتباه از ستون طنز «مثلسل» نشریه افسانه گراش، در ستون نامه‌های خوانندگان علی‌اصغر حسنی را ناآگاه به قوانین و عامل ایجاد تشتت و اختلاف خوانده بود. در توضیحی که از طرف افسانه در تاریخ ۶ تیرماه برای میلاد ارسال شد، نوشته شده بود که «برای رعایت اخلاق حرفه‌ای و همچنین کاهش سوظن ها شایسته است از سوی نشریه میلاد از ایشان عذرخواهی شود.»

اما نکته قابل توجه این که میلاد لارستان نه تنها از نشریه افسانه و علی‌اصغر حسنی که مورد اهانت اصلی بود عذرخواهی نکرده، بلکه نصیحت کرده است: «از دوستان نشریه افسانه انتظار می رود حساسیت های منطقه را در چاپ مطالب مد نظر قرار دهند و بدانند یک جمله یا عبارتی که وحدت منطقه را نشانه رفته باشد فارغ از هر عنوانی مثلاً (طنز) پذیرفتنی نیست و با رسالت حرف های یک نشریه محلی همخوانی ندارد.»

میلاد لارستان در توضیحی که بعد از درج جوابیه آورده است نوشته است: «نویسنده مقاله به دلیل ذهنیتی که از قبل داشته به مطلب نوشته شده در نشریه حساس شده که به دلیل عملکرد گذشته فرد مورد نظر [علی اصغر حسنی] می باشد و این نشریه صرفاً مبادرت به چاپ آن نموده تا از محدوده مورد نظر فراتر نرود. این که اشاره داشته‌اید مطلب در ستون «مثلسل» درج شده بیانگر طنز بودن مطلب است به نویسنده مقاله برمی‌گردد و مسئولیتی متوجه دست اندرکاران میلاد نیست.»

علاوه بر این، میلاد لارستان با طرح چند نکته و تذکر سعی در توجیه مطلب نوشته شده دارد: «اما نکته ای که باید به دوستان نویسنده در نشریه همسایه تذکر داده شود این است که: اولاً واژه مثلسل در کدام فرهنگ به معنی طنز است که شما آن را تیتر ستونی قرار داده اید که آن را طنز نامیده‌اید؟! … ثانیاً اگر کسی فقط همین جمله را خوانده باشد و سایر پاراگراف ها را ندیده باشد از کجا به صحت مطلب شما پی ببرد؟»

این در حالی است که استفاده عامدانه از یک کلمه‌ی بی‌معنی برای «عنوان ستون» نشان از طنز بودن آن دارد؛ مساله‌ای که برای هر کس که این ستون را کامل خوانده باشد محرز است؛ و مسئولیت «ندیدن» بقیه پاراگراف‌ها به عهده‌ی نویسندگان نشریه افسانه نیست.

قابل ذکر است که در شماره ۱۸ افسانه، در ستون طنز «مثلسل» مطلبی با عنوان:‌ »روز اول زندگی مشترک» منتشر شد. در این ستون یک سوال فرضی مطرح شده بود به این شرح: «اگر نامزدهای فعلی در انتخابات شورا برنده شوند، اولین طرح آن‌ها در شورای شهر چه خواهد بود؟» و سپس به طنز، نظرات برخی از نامزدهای شورای اسلامی شهر گراش در این مورد آمده بود. از جمله از زبان علی اصغر حسنی نوشته شده است: «انتخاب شهردار برای اوز و بیرم». نویسنده‌ی میلاد لارستان نیز در هفته اول تیرماه تحلیلی بر این مطلب نوشته و در آن علی‌اصغر حسنی را  ناآگاه به قوانین و عامل ایجاد تشتت و اختلاف خوانده بود. محمد خواجه‌پور سردبیر نشریه افسانه نیز از ارسال توضیح برای میلاد لارستان خبر داد و گفت: برای روشن شدن اذهان خوانندگان میلاد لارستان و این که این جمله نقل قولی از حسنی نیست، توضیحی در تاریخ ۶ تیرماه برای میلاد ارسال شده است.

12 نظر

  1. بابا شما زیاد جدی نگیرید! در خود لار هم کسی میلاد را نمی خواند. رویکرد آن هم کاملا معلوم است. خنده دار اینکه آنها به شما می گویند حرفه ای باشید!!!

  2. فکر نمیکردم خبرنگاران میلاد اینقد غافل از جامعه مطبوعاتی و رسانه های نوشتاری باشن! اقای جاهل و بی منطقی که گفتی وازه مثلسل در کدام فرهنگ به معنی طنز است، محض اطلاع عرض میکنم وازه مثلسل نتنها در هیچ فرهنگی به معنی طنز نیست بلکه در هیچ فرهنگ لغتی چنین وازه ای وجود نداره! عرفا در رسانه های نوشتاری برای اینکه نشون بدن مطلبی طنزه، عمدا کلماتی رو با غلط املایی مینویسن. این گفته شما دو دلیل میتونه داشته باشه، یا اینکه واقعا از سر جهالت و نادانی همچین حرفی زدی که باید در شعور مطبوعاتی شما تردید کرد یا اینکه از روی غرض ورزی و برای بی پاسخ نگذاشتن جوابییه نشریه افسانه چنان اراجیفی سرهم کردی که باید گفت، شما در بعد مطبوعاتی کودک نابالغی هستی در لباس مرد چرا که اگر جز این بود، با شجاعت و مردانگی به اشتباه کودکانه و البته ناشیانه خود اعتراف، و عذرخواهی میکردی. به هر حال درووووووود بر حسنی بزرگ. تا کور شود هرآنکه نتوان دبد.

  3. جریان تندروی در گراش در دو مقطع زمانی بیشترین قدرت رو داشتن،یکی اوایل انقلاب و دیگری این ۸سال ، چهره دین، نظام دینی و شخصیت های دینی و ملی را در اندیشه ایرانیان و جهانیان در پشت ابرهای سیاه ابهامات و شبهات جاهلانه مخفی کرد. تندروها به نام دین و حمایت از دینداری و ولایت‌مداری، حریم و حرمت‌ها را شکستند و به دین خدا، ارزش‌ها، شخصیت‌های دینی و ارزشی و ولایت مظلوم فقیه رحم نکردندو به روشنفکران گراشی تهمت زدند وتخریب کردند. امروز هیچ ضرورتی برتر از اعتدال‌گرایی در همه حوزه‌های دینی و ملی و شهری وجود ندارد و نجات کشور وشهرمان در همه زمینه‌ها را باید به خردورزی، کارآیی و اعتدال‌گرایی متصل ساخت

  4. سلام طبق قانون مطبوعات باید جوابه در همان صفحه و ستون با همان فونت چاپ شود و گرنه طبق ماده ۲۳ قانون مطبوعات قابل پیگیری است:
    ماده ۲۳ ـ قانون مطبوعات:
    هرگاه درمطبوعات مطالبی مشتمل بر توهین یا افترا، یاخلاف واقع ویا انتقاد نسبت به شخص (اعم از حقیقی یاحقوقی) مشاهده شود،ذی نفع حق دارد پاسخ آن را ظرف یک ماه، کتبا برای همان نشریه بفرستدو نشریه مزبور موظف است اینگونه توضیحات و پاسخها را در یکی از دو شماره ای که پس از وصول پاسخ منتشر می شود، درهمان صفحه وستون، وبا همان حروف که اصل مطلب منتشر شده است، مجانی به چاپ برساند، به شرط آنکه جواب از دوبرابر اصل تجاوز نکند و متضمن توهین و افترا به کسی نباشد.
    تبصره ۱ ـ اگر نشریه علاوه بر پاسخ مذکور، مطالب یا توضیحات مجددی چاپ کند، حق پاسخگویی مجدد برای معترض باقی است. درح قسمتی از پاسخ به صورتی که آن را ناقص یا نامفهوم سازد و همچنین افزودن مطالبی به آن در حکم عدم درج است و متن پاسخ باید دریک شماره درج شود.
    تبصره ۲ ـ پاسخ نامزدهای انتخاباتی درجریان انتخابات باید در اولین شماره نشریه درج گردد. به شرط آنکه حداقل شش ساعت پیش از زیر چاپ رفتن نشریه پاسخ به دفتر نشریه تسلیم و رسید دریافت شده باشد.
    تبصره ۳ ـ درصورتی که نشریه ازدرج پاسخ امتناع ورزد یا پاسخ را منتشر نسازد، شاکی می تواند به دادگستری شکایت کند و رییس دادگستری درصورت احراز صحت شکایت،جهت نشر پاسخ به نشریه اخطار می کند و هرگاه این اخطار مؤثر واقع نشود، پرونده را پس از دستور توقیف موقت نشریه، که مدت آن حداکثر از ده روز تجاوز نخواهد کرد، به دادگاه ارسال می کند.
    تبصره ۴ ـ اقدامات موضوع این ماده و تبصره های آن نافی اختیارات شاکی درجهت شکایت به مراجع قضایی نمی باشد.

    1. تذکرات‌تان کاملا به‌جاست آقای اکسیر. با این که نشریه افسانه همچنان حق توضیح را برای خود محفوظ می دارد، ما امیدواریم دوستان ما در نشریه میلاد با چاپ جوابیه آقای حسنی، به تعهد مطبوعاتی‌شان عمل کنند.

  5. ببخشید دوستان محترم افسانه.
    ۱) چه خوب بود که شما کل مطلب چاپ شده توسط میلاد رو منتشر می کردید. دوستان شما در میلاد خود به این موضوع واقفند که “طبق قانون مطبوعات باید جوابه در همان صفحه و ستون با همان فونت چاپ شود” و دقیقا به همین خاطر هم بوده که بیان داشتند به دلیل مشکل فضای نشریه در اون شماره به جای صفحه۲ مطلب در صفحه ۴ قرار گرفته است.
    ۲) در مورد کلمه مثلسل ذکر شده، فارغ از این که طنز هست یا نیست دو مطلب را باید در نظر گرفت
    الف) طنزی که هیچ محتوایی در بر نداشته باشد و تنها به عبارتی محض خنده باشد بیهوده بوده و اصلا ارزش چاپ کردن ندارد.
    ب) در صورتی که مورد الف مردود باشد پس طنز مورد نظر محتوا داشته و اصلا با قصد و منظور بیان شده است.

    شما خود به خوبی واقفید که قضیه تقسیمات کشوری در لارستان بزرگ امری حساس می باشد. حال بیان تنها نقل قولی طنز آمیز از شخصی که داعیه دار تغییرات تقسیمات کشوری در منطقه بوده و تمرکز کردن روی موضوعاتی که اساسا از عهده ایشان خارج بوده و تنها حساسیت افزایی می کند، جز غرض ورزی چیز دیگری است؟
    مطمئنا دوستان افسانه این موضوع را به دقت در نظر گرفته اند که چگونه سوالی را از چه کسی بپرسند.

  6. آقا رضا تقسیمات کشوری در همه جا اهمیت داره نه فقط لارستان بزرگ و مقدس شما(آخه چهارمین حرم اهل بیت هستش). این شمایید که فکر میکنید فقط مسائل و دغدغه های لارتون مهمه.چرا وقتی محدوده گراش رو غصب میکنید به فکر حساسیت موضوع نیستید؟؟چون منافع مغرضانه قوم و نژاد برتر منطقه(لاری!!!!!!!!!) اقتضا میکنه؟؟

    1. جهت اطلاع شما واژه لارستان بزرگ رو مقام معظم رهبری در سفر تاریخی شون به منطقه بیان داشتند. این لینک رو ببینید
      http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3437

      “اگر ارزیابى ما در باره‌ى ملتها تابع این است که مقدار آگاهى آنها را بسنجیم، مقدار عزم و اراده‌ى ملى آنها را بسنجیم، روشن‌بینى و شجاعت آنها در اقدام را بسنجیم – اگر این وسیله‌ى سنجش قدر و قیمت جمعیتها و ملتهاست – باید بگوئیم مردم لار و منطقه‌ى لارستانِ بزرگ، به حسب این مقیاسها و معیارها جزو برجسته‌ترین مردم کشورِ پهناور ما هستند.”

      خواهش می کنم مستند سخن بگویید.

  7. باسلام .
    جناب آقای مستند !
    آزموده را آزمودن خطاست .ولایت مداری گراشی ها به تمام ایران وبه خود مقام معظم رهبری (آقا) امر ثابت شده ای است .ما کلمه به کلمه کلام گهر بار آقا رابا جان دل می شنویم و به کار می گیریم اما این را هم ما می دانیم هم خود رهبر که منطقه ی لارستان بزرگ یعنی همه شهر ها وشهرستانها وروستاها در لارستان نه فقط لار .لطف بفرمایید یکبار دیگر شما بخوانید :یکبارفرمودند لار وبعد منطقه لارستان بزرگ .باز هم شماو استفاده ی ابزاری به نفع خودتان حتی از صحبت های رهبر …؟؟؟!!!
    انگار به جای بصیرت منفعت را برگزیده اید .دست مریزاد..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 نظر
scroll to top