بستن

صدقه رفع بلا با قربانی سه گاو و دو شتر

گریشنا: گوشت سه راس گاو و دو نفر شتر بعد از قربانی به عنوان صدقه رفع بلا بین نیازمندان توزیع می‌شود.

به گزارش حجت عابدی صبح جمعه ۲۲ شهریورماه مراسم قربانی در پنج نقطه شهر انجام شد. عبدالله نظامی متولی جمع‌آوری صدقات و انجام مراحل کار شده بود. به گفته عبدالله نظامی: «حدود ۱۸ میلیون تومان پول جمع‌آوری شده است و هنوز دریافت صدقه از مردم ادامه دارد.»

نظامی در مورد محل مصرف این صدقات گفت: «حدود هزار کیلو گوشت بعد از کشتار وجود دارد که برای توزیع بین نیازمندان تحویل کمیته امداد، بهزیستی، هلال‌احمر و موسسه خیریه علی ابن ابیطالب می‌شود.»

قربانی احشام با کمک جرثقیل در میدان گریش (ورودی سمت اوز)، میدان شهید بهشتی (روبه‌روی اداره آموزش و پرورش)، مرکز شهر روبه‌روی پارکینگ باغ ملی، میدان شهید برزگران (شهرداری) و بالا سرخ (ورودی سمت لار) انجام شد. جمعی از مردم صبح جمعه نظارگر این مراسم بودند. دو روز قبل نیز پنج راس گوسفند با مساعدت خیرین و نمازگزاران و هیئت امنا مسجد امیر‌المومنین(ع) برای رفع بلا ذبح شدند. احمد خوشرو مسئول هیئت امنا مسجد امیر‌المومنین(ع) می‌گوید:« روز چهارشنبه تعداد سه راس گوسفند مقابل مسجد امیر‌المومنین(ع) قربانی شد که مردم از آن استقبال کردند کمک‌های مردمی برای این کار ادامه داشت و با مبالغی که جمع شد دو راس گوسفند دیگر در آن روز خریداری و قربانی کردند و گوشت‌ها بین فقرای محل توزیع شد.» احمد خوشرو در ادامه گفت :«مبلغ هفتصد هزار تومان دیگر از کمک‌های خیرین باقی ماند که به عبدالله نظامی تحویل داده شد.» برخی از عکس‌های این مراسم  در روز جمعه را ببنید.

بعد از وقوع چندین حادثه در شهر این نظر وجود داشت که باید برای رفع بلا کاری کرد. عبدالله نظامی جمع آوری صدقات را از دو هفته پیش شروع کرد. (خبر در گریشنا) او گفته بود که این ایده را از سخنان امام جمعه گراش گرفته است. (گفتگو با عبدالله نظامی با هفت‌سانه) این کار بحث و گفتگو‌های زیادی در مورد تاثیر این عمل و نحوه انجام آن را به همراه داشت. (یک یادداشت در رویداد شهر)

مطالبی و عکس‌هایی که خوانندگان گریشنا و نشریه افسانه ارسال کرده‌اند.

16 نظر

  1. با سلام در اوایل سال جاری بود که دو نفر شتر در فداغ به همین نیت قربانی شد ولی متاسفانه از آن روز به بعد شاهد بلایای متعددی برای شهروندان فداغی اهم از تصادفات مرگبار و مسائل دیگر بود نکته قابل توجه اینکه شخصی که خود این شترها را ذبح کرده بود در بین قربانیان این حوادث مرگبار قرار دارد (جابر دارش )

    1. وا
      یعنی خداود ( العیاذ بالله) لجبازی میکنه و تو ذوق ما میزنه ؟یا یر شوخی با ما داره؟
      در روایات بسیار داریم که ریختن خون مانع بلا میشه. حالا اگر بلایی اتفاق میفته صورت دیگری داره و بعلاوه چه بسیار بلاها که بابت اینها از ما دفع میشه و طبعا ما نمیفهمیم

    2. سلام.
      انشالله بخیر بگذره.
      اما نمیشه همه چی و گذاشت پای تقدیر و سرنوشت.
      تصادفات عجیب غریب این چندروزه واقعاً دست خود آدمه.
      سرعت, بی دقتی, کله شقی جوونا.
      هم خودشون بدبخیت شدن و هم خانواده های بیچاره که باید داغدار این عزیزان باشند.
      نباید همه چی و گردن خدا انداخت… (به قسمت و تقدیر معتدقم اما نه همیشه…)
      صدقه خیلی خوبه. خیلی بلاها را از آدم دور میکنه ولی آدم بخاد با سرعت ۱۷۰ به بالا از کسی سبقت گرفت دیگه صدقه بیچاره چیکار کنه؟
      باید خودمون مواظب رفتارمون باشیم.

  2. [سوره نوح : آیات ۱۰ تا ۱۴]
    …اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کانَ غَفَّاراً (۱۰) یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً (۱۱) وَ یُمْدِدْکُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِینَ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ جَنَّاتٍ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهاراً (۱۲) ما لَکُمْ لا تَرْجُونَ لِلَّهِ وَقاراً (۱۳) وَ قَدْ خَلَقَکُمْ أَطْواراً (۱۴
    ترجمه:
    ۱۰-… از پروردگار خویش آمرزش بطلبید که او بسیار آمرزنده است.
    ۱۱- تا بارانهاى پر برکت آسمان را پى در پى بر شما فرستد، ۱۲- و شما را با اموال و فرزندان فراوان امداد کند، و باغهاى سر سبز و نهرهاى جارى در اختیارتان قرار دهد.۱۳- چرا شما براى خدا عظمت قائل نیستید؟! ۱۴- در حالى که شما را در مراحل مختلف آفریده است.
    استغفار پشتوانه عملی میخواهد و آن ترک گناهان است.چه بسیار گناهانانی که برخی گناه بودن آن را فراموش کرده اند.
    آیا دیدن صحنه های مستهجن از ماهواره ها خرام نیست ؟
    آیا تمایل قلبی برخی از جوانان و … به اشاعه فحشاء در جامعه اسلامی (گر چه آن را ابراز نکنند)گناه نیست؟مگر خداوند نفرمود: إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشِیعَ الْفاحِشَهُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَهِ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ:کسانى که دوست دارند زشتیها در میان مردم با ایمان شیوع یابد عذاب دردناکى براى آنها در دنیا و آخرت است، و خداوند مى‏داند و شما نمى‏دانید (نور_۱۹)آیا در این آیه کریمه حرفی از اقدام عملی است؟خیر،بلکه صرفا از دوست داشتن قلبی اشاعه فحشاء سخن میگوید. توجه به این نکته نیز ضروری است که هم وعده عداب دردناک در این دنیا و هم در آن دنیا را میدهد.
    آیا ربا و رشوه حلال شده اند؟
    و هزار پرسش و آیای دیگر.
    البته میدانیم که برخی از بلایا برای امتحان بندگان است و نمیشود حتما به گناهان ارتباط داد ولی بسیاری از بلاها نیز انعکاس عمل خودمان است،پس همگی با هم باید از همه گناهان دست برداریم تا خداوند رحمتش را بر ما فرو ریزد.

  3. چند حیوان بیچاره و بدبخت را کشتید که رفع بلا بشود؟ بلایی که خود بر سر خود می آورند. رانندگی با سرعت بالا، یا در خواب و بیداری، قتل و درگیری، سرقت از منازل آیا واقعا بلای آسمانی است که با کشتار چند حیوان همه چیز به خیر و خوبی و خوشی تمام شود؟

    مشکل جای دیگری است . خواهیم دید که چنین اقداماتی مشکلی از کسی حل نمی کند. تا زمانی که سطح فکر و تفکر و فرهنگمان این است همچنان شاهد این مشکلات خواهیم بود. به جوانهایمان یاد بدهیم با دقت و نظم رانندگی کنند. مسولین ما چهارچشمی مراقب شهرمان باشند. جرائم را کنترل کنند. کمی شادی به شهر وارد کنن تا این همه جوان دست به خودکشی نزنند که همه اش ناشی از افسردگی و سرخوردگی جوانان ما در جامعه و از جامعه است. جامعه ای که جوانان ما را به حال خود رها کرده است و هیچ برنامه منظمی برای آنها ندارد. شور و هیجان و سر زندگی را در این جوانان کشته شده است. دوران ما انقلاب بود. جنگ بود. سرزنده و جنگنده بودیم. نمی گویم جنگ خوب است. نه. منظورم روحیه بالای جوانانمان بود که جلوی هجوم نیروهای متخاصم ایستادگی کردند. الان جوانان ما بی رمق هستند. هیچ خلاقیتی از خود ندارند. تنها تفریحشان صحرا رفتن و موتورسواری است. چقدر به دخانیات روی آورده اند؟ فکر کرده ایم تقصیر آنهاست؟ مقصر اصلی ما هستیم. مقصر اصلی مسولان شهر هستند. شهر باید هیجان داشته باشد. شهر باید برنامه داشته باشد. چه برنامه های تفریحی چه فرهنگی و چه مذهبی. همه چیز باید در کنار هم باشد. لطفا پیام مرا به مسولین برسانید. که شماها همه پایتان گیر است و در مقابل خداوند باید پاسخگو باشید . تقصیر این همه اتفاقات ناخوشایند را گردن خدا و بلاهای آسمانی نیاندازید. از ماست که برماست. قران خود تعریفی دارد از بلاهای آسمانی. این آن بلایی نیست که قران می گوید. ما دچار بلای فرهنگی هستیم. ما دچار بلای اقتصادی هستیم. حضرت می فرماید در خانه ای که فقر وارد شود فحشا هم وارد شده است. چرا گوش نمی کنید این سخن امامانمان را؟ بروید یک همه پرسی برگزار کنید . از این روزنامه و سایت محترم می خواهم یک نظر سنجی راه بیاندازد و میزان رضایت مردم از زندگیشان را بسنجد. یک آمار بگیرد تا معلوم شود . مطمئن باشید آمار رضایت از زندگی و امید به آینده به شدت پایین خواهد بود. مردمی که شدیدا درگیر نان و قوت لایموت هستند مطمهنا به چیز دیگری نمی تواند فکر کند. افکاری مثل مفید واقع شدن برای اجتماعش . و اگر این قوت لایموت را از دست بدهد دیگر فاجعه شکل می گیرد. سرافکندی جلوی خانواده سخت است. نگذارید کار مردم به این جاها بکشد. دزدی هم به همین شکل. مگر آنکه وضع اقتصادیش خوب باشد دزد می شود؟ مگر اینکه مرض دزدی داشته باشد. و یا همین ها که از امارات اخراج می شوند. نیروهای کاری که بی سرمایه و دستمزدی کار می کنن باز به همین جامعه برمیگردند. به هوش باشید این مسولین که این مشکل نیز اضافه خواهد شد. با کشتن چند حیوان بی گناه این مشکلات رفع نمی شود. فکر اقتصادی کنید. فکر فرهنگی کنید. برای جوانان ما برنامه بریزید. محض رضای خدا سریع باشید. دیگر فرصت برای وقت تلف کردن نیست. شتاب کنید.

    هرچند می دانم به شماها امیدی نیست.

    1. لطفا مقاله جوان عزیز مان بعنوان راهکار پیشگیری از تصادف باعنوان کیسه های هوا ضرورتی برای خودروها که در مجله معتبر آمریکایی به چاپ رسیده ودر همین سایت گذاسته شده مطالعه نمایید شاید …..

    2. یه جوری حرف میزنی انگار قربانی کردن حرامه و دفه‌ی اوله که تو دنیا حیوانی ذبح میشه و اینقدر دلخراشه. روزانه هزاران حیوان ذبح میشه و الان به نیت صدقه ذبح شده که طبق منابع دینی باعث دفع بلا هم میشه. کجای این کار مشکل داره؟
      با کلیات صحبت‌های شما موافقم که قربانی کردن تنها راهکار نیست اما کار بدی هم نیست. در کنار این قربانی کردن باید علت‌های دیگر (فیزیکی و فرهنگی و روحی و…) حوادث هم بررسی و پیشگیری بشه.

    3. در جواب درد و دل…
      آفرین بر شما که حرف دل ۹۸% از افراد جامعه را به رخ مسوولین و تنگ نظران و کوته فکران و آن دسته از خرافات پرستان و خرافات گویان به تحریر درآوردید.
      قربانی کردن خیلی کار درستی است اما در مقابل بلایای طبیعی و غیر مترقبه نه در مقابل افراد نوکیسه و بیسواد که سوار بر ماشین می شوند و قانون راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی کنند و فاجعه برای خود فرد، خانواده و جامعه به بار می آورند.
      تذکر به دست اندرکاران قربانی:
      لطفاً هزینه اینکار را صرف استاد فن و بیان کنید تا افراد با مسائل روز جامعه روشن شوند تا از عقب افتادگی رهایی یابند.

  4. عزیزان یکی از عوامل نزول بلا یای طبیعی که به قهر طبیعت معروف است وبواقع هشدار خداوند است ظلم بندگان نسبت دیگران است شما ببینید وقتی درجامعه افرادکوچک وضعیف النفس بعنوان معلم کسوت خدایی و پیامبری را دردانه می ربایند وبه دانش آموزان یعنی فرزندان تحت تربیت خود ظلم میکنند و آنان را ازمسیر انسانیت منحرف میکنند و هرکاره بارمی آورند چه انتظار ترحمی از خدای طبیعت صد حیف از معلمان دلسوز قدیم همین باصطلاح معلمان بی شان بچه های خودشان را بخاطر اطلاح از نیت ناپاک خود نسبت به دانس آموزان مسکین به لار میفرستند تا خودبا خیال راحت تر به ظلم به آینده سازان شهر بپردازند وقتی نتیجه ی کنکور اعلام میشه هم ظلم کشیده ها قبول نمی شوند ولار رفته ها دانشگاه می روند تحصیل کرده ها هم بی توجه به این ظلم فاحش از اساتید بی تاثیر یا ظالم تقدیر هم می کنند

    1. این موضوع شما کلیت نداره. خواستن توانستن است ولی می بایست شرایط تحصیل خوب مهیا بشه که برخی مواقع کمک دیگران تاثیرگذاره.
      “هر کاره بار آوردن” دانش آموزان فقط تحت تاثیر معلمها نیست خانواده و محیط اجتماع و دوستان هم موثرند گرچه معلم نقش برتری داره. معلمانی که خودشون به خاطر شرایط سخت اقتصادی می مونن و یا معلمانی که برای ارتقای علمی و عزت خودشون تلاش نمی کنن دو مقوله جدا هستند.

    2. دوست من شما هم اگه دستت میرسه و توانایی داری بفرست بهترین مدارس لار بچه هاتو. دیگه اینهمه صغری کبری چیدن و دم از ظلم زدن نمی خاد. آدم میشناسم از هزینه ضروری زندگیش میزده و بچه هاش تو بهترین مدارس درس لار خوندن. الان هم بسیار راضی هست.

  5. من چند وقتی تو شهرتون بودم بابا کمی هم به حرف امام جمعه خودتون گوش کنید چرا به جای این همه خرج کمی به فر جوان هی خودتون نیستید من کسی رو میشناسم اونجا که تو خرج عروسیش مونده یا خونه نداره به جای اینکه این همه خیر های شهر مسجد میسازن یا اینکه تو ماه رمضون غذا میدن که اکثرش اصراف میشه چند تا جهزیه جور کنن یا خونه بسازن برای جوونها
    نمیدونم چی بگم

    راستی چه عجب که این فرماندهی گراش که اسمش در رفته که سرهنگه تو عکس پیداش نیست

  6. بازتاب: ایوا | ايزوپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 نظر
scroll to top