بستن

پایان چشم‌انتظاری هنرمندان گراش برای اداره فرهنگ

گریشنا: بعد از مدت‌ها انتظار، امروز دهم مهر ماه، درِ اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش به روی فرهنگ‌دوستان و هنرمندان شهر باز شد و نعمت‌الهی به روی صندلی ریاست این اداره نشست.

به گزارش خبرنگار گریشنا، مراسم معارفه رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش با حضور همتی بوشهری، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، ساعت ۹:۱۶ دقیقه در سالن دانشکده‌ی علوم پزشکی گراش آغاز شد.

فرماندار گراش: گراش پتانسیل فرهنگی و هنری بالایی دارد

مهندس کریمی‌فرد، فرماندار شهرستان گراش اولین سخنران برنامه بود. او گفت: «مدت زیادی است که مردم فرهنگ‌دوست و محب اهل‌ بیت (ع) گراش دغدغه‌ی راه‌اندازی اداره‌ی فرهنگ و ارشاد را داشتند. از بهمن سال گذشته مقدمات افتتاح این اداره آماده شده بود، اما به دلیل مشکلات نقدینگی و کمبود بودجه و مهیا نبودن محل اسکان سرپرست، این امکان تا به امروز فراهم نشد.»

کریمی فرد گفت: «شهرستان گراش از پتانسیل‌ بالای فرهنگی و هنری برخوردار است که عمده‌ی فعالیت‌های فعالین در این عرصه، بدون اتکا به اُرگان خاص و به صورت خود‌جوش بوده است. با شروع فعالیت اداره‌ی ارشاد اسلامی در گراش این مسئولیت تقسیم می‌شود و کیفیت و مطلوبیت بیشتر محصولات فرهنگی و هنری را در گراش باعث می‌شود.»

کریمی‌فرد در ادامه‌ی سخنانش گفت: «از جمله وظایف اصلی اداره‌ی ارشاد اسلامی، اجرایی کردن برنامه‌های فرهنگی، انتقال ارزش‌های اسلامی به همه‌ی اقشار به خصوص قشر جوان، هم‌افزایی و تعامل فرهنگی بین مراکز فرهنگی و … است.»

او به برگزاری جشنواره فیلم کوتاه کل نیز اشاره کرد و گفت: «کم‌تر از چهار، پنج ماه دیگر برای برگزاری جشنواره فیلم کوتاه کل وقت باقی مانده است و برگزاری جشنواره در سطح ملی یکی از خواسته‌های به حق مردم گراش است.»

نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری 

بعد از پخش آنونس جشنواره فیلم کوتاه کل، انجمن نمایش، به اجرای یک نمایش پرداخت. همچنین نمایشگاهی از صنایع دستی، هنرهای تجسمی، مشبک، معرق‌کاری، خوشنویسی و نقاشی از حبیبه بخشی، زینب کوزلی‬، زهرا خوشابی‌زاده و علی قنبر‌پور‬ در گوشه‌ای از سالن برپا بود. یعقوب عالی‌زاده در این برنامه به صورت زنده نقاشی می‌کرد و زینب کوزلی قالی می‌بافت.‬

در بخش دیگری از مراسم نیز، حاج درویش پورشمسی به عنوان نماینده‌ی انجمن شاعران و نویسندگان گراش چند شعر محلی خواند. از انجمن موسیقی  نیز ابوالحسن حسینی و عباس امانی شعری از محمد خواجه‌پور را به اسم «تکه‌های تنهایی» اجرا کردند.

مدیر کل: هنر در مقابل تهاجم فرهنگی

همتی بوشهری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز در سخنان‌اش درباره‌ی ارزش هنر گفت: «هنر هنرمندان این است که تهاجم فرهنگی را به تبادل فرهنگی تبدیل کنند و زبان هنر، قدرتمند‌ترین روشی است که با آن می‌شود به مقابله با تهاجم فرهنگی رفت.»

بعد از سخنان مفصل همتی بوشهری، نعمت‌الهی حکم انتصاب خود را  به همراه یک جلد قرآن مجید از دستان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفت.

صلاحی: درخواست ارتقای جشنواره به سطح ملی

عبدالله صلاحی به عنوان دیگر سخنران برنامه از شکل‌گیری خانه فرهنگ در سال ۸۳ توسط گروه گردآورندگان فرهنگ صحبت کرد. او گفت: «از آن‌جا که کلید موفقیت هر ملتی، شناخت فرهنگ و اصالت بومی خویش است، این گروه با گردآوری فرهنگ بومی و مذهبی منطقه فعالیت خود را آغاز کرد و با کمک خیرین و مسئولین ۹ سال قبل در خانه‌‌ای که متعلق به مرحوم شادرام بود ساکن شد.»

دفترچه‌ای نیز بین حضار پخش شده بود که قسمتی از عمل‌کرد خانه‌ی فرهنگ از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۲ در آن گزارش شده بود. این فعال فرهنگی همچنین اشاره کرد که با وجود خود‌جوش بودن و پشتوانه‌‌ی کم مالی و انسانی، فعالیت‌های انجام شده در خانه‌فرهنگ و برگزاری منظم انجمن‌ها‌ی مختلف ثمرات خوبی داشته است و موفقیت و رسیدن به مقامات استانی و کشوری را می‌توان در کارنامه‌ی نه‌ساله‌ی خانه‌ی فرهنگ دید.

صلاحی نیز از بودجه‌ی کمی که مسئولین و اداره‌ی کل ارشاد اسلامی در این چند سال برای برگزاری جشنواره فیلم کوتاه کل اختصاص داده‌اند گلایه داشت و امیدوار بود که این جشنواره  طبق وعده‌ی سال‌های قبل به جشنواره‌ی منطقه‌ای و ملی ارتقا پیدا کند؛ و خانه‌ی فرهنگ نیز در سایه‌ی همکاری‌های اداره‌‌ی ارشاد از این به بعد فعالیت‌های پربارتری را ارائه دهد.

نعمت‌اللهی: بار سنگین غنای فرهنگی گراش

سخنان کوتاه نعمت‌الهی، رییس تازه‌ی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش، پایان‌پخش برنامه بود. او گفت: «اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش در حالی راه‌اندازی می‌شود که می‌بایست با حداقل نیرو و نوپا بودن، بار سنگین غنای فرهنگی شهر را به دوش بکشد و پاسخگوی توقعات زیاد و به‌جای مردم باشد.»

بعد از این مراسم در سالن دانشکده‌ی علوم پزشکی، مسئولین و حضار برای افتتاح ساختمان نمایندگی فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش به طرف شهرداری حرکت کردند. این اداره در ساختمان سابق شورای شهر، پشت شهرداری گراش قرار دارد.

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top