بستن

آغاز شب‌های پرشور محرم در گراش

گریشنا: با فرارسیدن محرم، مردم گراش در این شب‌های پاییز پرشور و تپنده عزادار امام همیشه شهید هستند.

عزاداران حسینی امسال نیز همانند سال های گذشته پرچم های عزای خود را برافراشته اند. دسته های سینه زنی و زنجیر زنی در محل‌های از پیش تعیین شده ای در حال برگزاری مراسم عزاداری سالار شهیدان هستند. در اولین گزارش از سلسله گزارش‌های محرمی گریشنا ملیحه حاجی‌زاده از هیات‌های مذهبی درباره برنامه‌ حرکت هیات‌های‌شان پرسیده‌ است. شما هم اگر عضو هیاتی هستید می‌توانید برنامه هیات محله خود را برای گریشنا بفرستید.

برخی از هیئت ها از شب اول ماه محرم دسته های عزاداری خود را به خیابان‌ها روانه کرده‌اند و برخی نیز از شب‌های آینده مسافتی را طی خواهند کرد. هیئت زنجیرزنی حضرت ابوالفضل (ع) قدیمی‌ترین دسته زنجیرزنی در گراش، از شب اول ماه محرم زنجیر زنی را آغاز کرده است. این هیات از ساعت ۱۹ تا ۲۰:۳۰ دقیقه در محل حسینیه حضرت ابوالفضل به عزاداری پرداخته و از  ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۲ دقیقه مسیر حسینیه تا انتهای خیابان بسیج و بالعکس را طی کرده است و تا شب چهارم برنامه عزاداری این هیئت به همین صورت انجام می پذیرد. هیات حضرت ابوالفضل (ع) از شب پنجم  تا دهم، مسیر حسینه حضرت ابوالفضل (ع) در خیابان بسیج تا حسینه اعظم را طی می‌کنند.

تکیه شهدا نیز با به راه انداختن دو دسته سینه‌زنی و زنجیر زنی محفل عزداری پر شوری را ایجاد کرده است و از شب پنجم ماه محرم پس از اینکه هیئت ثارالله دسته سینه زنی را از ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه به بیرون از تکیه هدایت کرد، دسته زنجیر زنی حضرت علی اصغر (ع) در این محل تجمع می‌کند.

برنامه حرکت هیئت سینه زنی ثارالله از تکیه شهدا  در دهه اول ماه محرم بدین شرح است: شب پنجم مسیر تکیه شهدا تا حسینیه حاج علیرضا خانی ، شب ششم  تکیه شهدا تا حسینیه اعظم، شب هفتم تکیه شهدا تا بقعه شیخ عبدالله انصاری، شب هشتم تکیه شهدا تا حسینیه برق روز، شب نهم تکیه شهدا تا حسینیه ۱۴ معصوم (ع) و شب دهم نیزمسیر تکیه شهدا تا حسینیه ۱۴ معصوم و حسینیه اعظم را خواهند پیمود.

زنجیر زنان هیئت حضرت علی اصغر(ع)  نیز بلافاصله پس از خارج شدن هیئت سینه زنی از تکیه شهدا، ۳۰ دقیقه در این محل زنجیر می زنند و سپس مسیر های هیئت ثارالله را طی خواهند کرد.

هیئت جان نثارن حیدر کرار نیز از شب اول محرم عزاداری‌های خود را آغاز کرده‌اند. هیات جان‌نثاران حیدر کرار قرار است هرشب مسیر حسینیه ۱۴ معصوم(ع) تا تکیه شهدا و برعکس را طی کند. وتنها شب هفتم است که از مدرسه علمیه به  حسینه حضرت ابوالفضل تغییر مسیر می‌دهند.

خبرهای دیگر هیات‌های گراش را در شب‌های آینده خواهید خواند.

5 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 نظر
scroll to top