بستن

پایان حمایت و به دنبال راهی تازه

با این اوصاف باید پرونده حمایت گراش را بست. اما تیمی که در موسسه هفت برکه مشغول کار فرهنگی هستند به قرار خود به مردم گراش پایندند. در حال رایزنی هستیم که در هفته های آینده بتوانیم با نامی تازه وارد دوباره برگردیم. پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال حداقل سه شماره از نشریه گراش را منتشر کنیم.

از وقتی که کار مطبوعاتی خود را در گراش آغاز کرده‌ایم. روال ما بر شفافیت و ارتباط مستقیم با مخاطبان بوده است. بر اساس همین مشی بوده که همواره سعی کرده‌ایم تغییرات پیش آمده را شفاف به مخاطبان خود منتقل کنیم.

بعد از مشکلاتی که برای صدف گراش به دلیل محدودیت توزیع در استان فارس پیش آمد به پیش‌نهاد دوست گرامی آقای فریدونی همکاری خود را با روزنامه حمایت شروع کردیم و قرار بود این همکاری حداقل تا پایان سال ۹۰ ادامه داشته باشد. اما اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که ادامه این همکاری ممکن نیست و حمایت ویژه گراش در شماره ششم متوقف می‌شود. موارد زیر مهمترین دلایل عدم انتشار است.

درخواست مالی سنگین

همکاری ما با حمایت بر اساس پرداخت صد هزار تومان به عنوان حق لوگو بوده است. اما به تدریج مسئولین حمایت تقاضای مبلغی بیشتری را نمودند و در آخرین تقاضا مبلغ ششصد هزار تومان مطرح شد. با توجه به این که درآمد اصلی نشریه از راه آگهی است و هزینه‌های جاری دفتر و همچنین چاپ بر دوش نشریه بوده است، پرداخت ماهانه این مبلغ از توان ما خارج بود. مشکلات مالی همواره دامن‌گیر مطبوعات است و گردانندگان نشریه گراش برای حل این مشکلات نیازمند یاری همشهریان خود هستند.

مشکلات قانونی در آستانه انتخابات

«حمایت» روزنامه‌ای حکومتی و متعلق به قوه قضاییه است. روزنامه‌نگاران گراشی در این سال‌ها تلاش داشته‌اند به صورت مستقل و بی‌طرف فعالیت کنند. با توجه به نزدیک شدن به فضای انتخابات از نظر قانونی «حمایت» مجاز به نشر تبلیغات و خبرهای انتخاباتی نبود و این مساله در شرایط فعلی محدودیت زیادی برای ما اجرا می‌کرد. گذشته از این شماره آخر حمایت گراش به پرونده دبی اختصاص داشت. نظر بخش نظارتی حمایت بر این بود که نشریه‌ای متعلق به قوه‌قضاییه نمی‌تواند بی‌طرفانه درباره دبی بنویسد و نگاه باید صرفاً انتقادی باشد. مسائلی از این دست باعث شده بود که در ماه‌های اخیر چرخه انتشار حمایت گراش کند شود و هر شماره تا ده روز در تهران معطل بماند.

در نزدیکی زمان انتخابات نیاز به نشریه‌ای فعال، خبری و سریع وجود داشت و حمایت به دلیل معذوریت‌های قانونی نمی‌توانست به این شکل منتشر شود.

با این اوصاف باید پرونده حمایت گراش را بست. اما تیمی که در موسسه هفت برکه مشغول کار فرهنگی هستند به قرار خود به مردم گراش پایندند. در حال رایزنی هستیم که در هفته های آینده بتوانیم با نامی تازه وارد دوباره برگردیم. پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال حداقل سه شماره از نشریه گراش را منتشر کنیم.

راه در پیش

سردبیر نشریه آقای صادق رحمانی درخواست خود برای مجوز را به اداره مطبوعات داخلی وزرات ارشاد تحویل داده است و همچنان منتظر پاسخ هستیم. تا زمان صدور مجوز قطعی باید به روال فعلی دست همکاری به سوی دیگران دراز کنیم. مذاکرات با نشریه عاشقان ولایت نیز انجام شده است. اما مجوز این نشریه صرفاً فرهنگی است و محدودیت‌هایی را برای کار خبری ایجاد می‌کند. با حضور آقای حسنی در گراش نتیجه مذاکرات از همین سایت به اطلاع شما خواهد رسید.

خوشحالیم که همشهریان عزیز و فرهنگدوست مشتاقانه منتظر انتشار نشریه هستند اما با پوزش فراوان از آن‌ها می‌خواهیم ۱۵ روز تا یک ماه به ما برای برگشتن به روی میز مطبوعات فرصت بدهند تا آن وقت سایت گریشنا فعال‌تر به کار خود ادامه خواهد داد.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

7 نظر

  1. jenabe aghaei mohammad khajepor va tamame zahmat keshan arse matboat gerash ba arze salam va khaste nabashyd be shoma az rah dor samimane dastaei shoma ro mifesharim…be omid dashtan ye hafteh name makhsos shahrestan bozorg gerash azizeman..

  2. از عرب حمایت میکنید باید این بلا سر روزنامه بیاد چی کار دارین که کی دبی زندگی میکنه کی کار میکنه. مگه هر کی رفت دبی باید عکس و مطالب بیاره بندازه تو روزنامه.
    این همه شهر داریم تو ایران.

  3. ضمن ابراز تاسف از خواندن این خبر تلخ (هرچند تکراری!!) خواستم بپرسم تاکنون با نشریات استان فارس مثل افسانه یا خبرجنوب یا عصر و… هم رایزنی کرده اید یا خیر؟ در تجربیات قبلی ما (قبل از صحبت نو) با عناوین عصر لارستان، خبر لارستان و افسانه لارستان تقریبا مشکل خاصی نداشتیم، خصوصا با «افسانه».
    به هر حال صمیمانه برایتان آرزوی توفیق و افتتاح باب جدید نگارش می کنم.

  4. از خبر توقف انتشار حمایت گراش ناراحت شدم. اما از اینکه صادقانه با مخاطبان خود صحبت می کنید خوشم آمد. این روزها فعالیت مطبوعاتی بسیار سخت شده است و هر چند ما در بندرعباس برخی از مشکلات شما را نداریم ولی با مشکلات مالی و مسائل دیگری درگیر هستیم و رمق مان را گرفته است.
    امیدوارم هر چه سریعتر نشریه دیگری برای جایگزینی حمایت بیابید. (موفق باشید)

  5. با سلام و خسته نباشی به پرسنل محترم ماهنامه حمایت
    فقط میتونم بگم متاسفم و انشالا در آینده ای نه چندان دور نشریه ای کاملا مستقل داشته باشیم

    با آرزوی موفقیت برای شما و تمام کسانی که درزنده نگهداشتن نام و فرهنگ اصیل گراش تلاش میکنند

  6. خبر بسیار ناراحت کننده ای بود. امیدوارم به شکلی دیگر شاهد فعالیت عزیزان باشیم.
    اما فکر کنم با گذر از مرحله انتخابات شرایط برای ادامه راه هموار تر شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 نظر
scroll to top