بستن

یادداشت: آقای فرماندار! تشکر

مهدی وفائی‌فرد*: اصل بر این است که انجام کارهای مثبت وظیفه‌ی هر شخصی است که مسوولیتی را به عهده می‌گیرد و به همین دلیل همیشه نقطه ضعف‌ها و کم‌کاری‌های یک مسوول بیش‌تر به چشم می‌آید. آن‌چه نیز در رسانه‌ها بیش‌تر به نقد کشیده و پررنگ می‌شود، کارهای ضعیف یک مسوول است.

اما این‌بار، روز‌هاست قصد دارم دست به قلم شوم تا بر خلاف معمول رسانه‌ها، از یک مسوول برای کاری که انجام داده و سنتِ نکویی که بنا کرده است، تشکر کنم. کار خوب، زیبا و قابل تقدیری که در این سال‌ها، کم رنگ شده بود؛ سر زدن به خانواده‌های شهدا و جانبازان و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس.

تا آن‌جا که من به یاد دارم، سال‌ها قبل حجت‌الاسلام محمدرضا اسماعیلی ـ در کسوت امام جمعه گراش ـ توجه جدی به جانبازان داشت، به آنان سر می‌زد و حال‌شان را جویا می شد. بعد از او حجت‌الاسلام حلاجی اگر چه شاید کمتر، اما باز هم این راه را ادامه داد و به جانبازان، ایثارگران و خانواده‌هایشان توجه داشت.

بعد از این دو امام جمعه ـ برخلاف قبل ـ نوبت به فرماندار رسید. حمیدرضا کریمی‌فرد از نزدیک به یک سال و نیم پیش که بر صندلی فرمانداری گراش تکیه زد، این سنت پسندیده را به خوبی ادامه داد و حتی شاید بتوان گفت آن را در بین مسوولین نهادینه کرد. اطلاع ندارم حجج‌الاسلام اسماعیلی و حلاجی علاوه بر جانبازان ۷۰ درصد، به سایرین هم سر می‌زدند یا نه؛ اما از زمان حضور کریمی‌فرد در گراش، همواره خبر و تصاویر حضور فرماندار گراش در منزل خانواده‌های شهدا، آزاداگان و ایثارگرانی با درصد جانبازی کمتر از ۵۰ درصد به گوش می‌رسید و این جای خوشحالی داشت.

این اواخر و پس از اتفاقاتی که برای چند تن از جانبازان عزیز شهرمان افتاد، با بعضی از رزمنده‌ها و خانواده‌های‌شان که صحبت می‌کردم، نگرانی را در صحبت‌های‌شان تشخیص می‌دادم. گویا هر آن منتظرند خبری ناگوار به گوش‌شان رسیده و یا حتی خود سیاه‌پوش یکی دیگر از ایثارگران شوند.

ایثارگرانی که در اوج جوانی، به جبهه‌ها اعزام شدند و با بدنی پر از ترکش و روحی که از موج توپ و خمپاره خراش دیده بود، به شهر خود بازگشتند. آن‌ها هشت سال زمانِ یادگیری حرفه و کار را از دست داده بودند و در این بین آنانی که باید متکی به خود می‌بودند و پشتوانه‌ی مالی نداشتند، ساده‌ترین کارها را به عهده گرفتند؛ و دم بر نیاوردند!

سرکشی فرماندار و نفس حضور در کنار یک جانباز و ایثارگر و دقیقه‌ای دم‌خور شدن با آنان، اگرچه به ظاهر دردی از دردهای آنان دوا نمی‌کند، اما اثر آن بر روحیه ایشان و خانواده‌ی وی ـ که سال‌هاست کم‌تر مسوولی، حتی از نهادهای مربوطه سراغی از آنان می‌گیرند ـ مثبت و موثر خواهد بود.

این سنت حسنه‌ای است که کریمی‌فرد از همان روزهای ابتدایی بر خود واجب دید و یک‌شنبه‌های هر هفته را به این امر اختصاص داد. در کنار او دیگر مسوولین نیز ـ با شوق یا اکراه ـ همراه‌اش شدند و توفیق حضور در کنار این انسان‌های صبور را پیدا کردند. هرچند هنوز جای برخی مسوولین در قاب عکس‌ها خالی است!

امروز دولتی جدید بر سر کار آمده است و فردا صبح حمیدرضا کریمی‌فرد جای خود را به اصغر فرودی ـ به عنوان اولین فرماندار گراش در دولت اعتدال ـ می‌دهد و از این شهر خداحافظی می‌کند. ابتدا باید به‌عنوان یکی از کسانی که با مشکلات جسمی و روحی جانبازان و خانواده‌هایشان آشنا هستم، از کریمی‌فرد تشکر کنم. بعد هم باید متذکر شوم این نوشته مثال نقضی خواهد بود بر برخی صحبت‌ها که می‌گوید ما گراشی‌ها خوش استقبال و بد بدرقه هستیم. در پایان نیز امیدوارم سنت نکویی که کریمی‌‌فرد به جای گذاشته است، با رفتن‌اش محو نشود. هم فرماندار جدید و هم مسوولین شهر باید برای سرکشی و رسیدگی به خانواده‌های شهدا و جانبازان و ایثارگران همت داشته باشند و ساده از کنار این موضوع نگذرند. نگذارید بار دیگر خانواده‌ای داغ‌دار بی‌توجهی جامعه و در راس آن مسوولین شود. این حداقل کاری است که می‌توان انجام داد.

* مهدی وفایی‌فرد: فرزند جانباز هفتاد درصد جواد وفایی‌فرد و دانشجوی خبرنگاری

5 نظر

  1. پس دولت قبلی دولت اعتدال بوده.واقعا تو این هشت سال چه اعتدالی کرد.فکر کنم اقای وفایی فرد بعضی از جمله هاش با طنز بود.مثلا اقای فرماندار ما چکار مهمی واسه شهرمان انجام داده.به والله اگه شما هم جای ایشون فرماندار بودی.

  2. ماجد جان: دوست عزیزمون آقای وفایی فرد از یک اخلاق حسنه آقای فرماندار تعریف کردند، نه از یک دولت. روزگار عجیبی ست، اشاعه یک اخلاق خوب از دید شما میشه طنز؟!!
    انصاف داشته باشیم در روزگاری که انجام گناه شده میدان سبقت گرفتن از همدیگر، خوبیها رو تبلیغ کنیم.
    اهدنا صراط المستقیم

  3. محمود جان چقدر شما صراط مستقیمی.تعریف اخلاق حسنه یک شخص به دولت چکار داره؟نباید اینقدر غریبه پرست باشیم.اگه فرماندار گراشی بود همه ایراد میگرفتیم.باید تدبیر و امید داشته باشیم

  4. همشهریان عزیز سیاست را باید فهمید نه خواند عالم تاریکی است درمقابل روشن ماییم که روشنش میکنیم فرماندارهم انسان معمولی است ساحر ومعجزه گرنیست که چون عیسی بن مریم مرده زنده کند اوهم ضعف وقوت دارد ضعف اورابا موعظه وقوت اورا با مشورت ناصحانه باید پوشش داد آقای کریمی فرد هم انسان بود آمده بود خدمت کند دارای ظرفیت بالایی هم بود اما با کج سلیقگی ما روبروشد اونشان داد که دربرخی حوزه ها دارای بردبسیار است ماباید کشف میکردیم تااستفاده میبردیم مثلا یکبار برای رفع مشکلی درحوره ی انرژی به ایشان مراجعه کردم باوجود صعب بودن موضوع باپیگیری تلفنی فی المجلس حلش کرد وازاین بابت سپاسگزارم چه می شو اگر سرشناسان شهر ستان ظرفیتهای او راکشف میکردند ودران حوزه ها ازاو بیشترکارمی خواستند پس گرگدا تنبل بود تقصیر ……

  5. امیدواریم این کار برای رضای خدا بوده باشد…
    واقعا جالبه مسوولین ما تا وقتی مسوول هستن و دنبال پست میگردن یاد جانبازا و خانواده های شهدا می افتن…
    حق الناس در سیستم آقای کریمی فرد جایگاهی نداشت…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 نظر
scroll to top