بستن

ایکوموس: شروع دوباره برای معرفی و حفظ آثار تاریخی

گریشنا: علاقه‌مندان میراث فرهنگی در نشست هم‌اندیشی دغدغه‌های خود برای حفظ آثار تاریخی و فرهنگی را با یکدیگر در میان گذاشتند.

۱۹ بهمن‌ماه اولین نشست هم‌اندیشی انجمن معرفی و حفظ آثار و بناهای تاریخی و فرهنگی گراش برگزار شد. این نشست ساعت ۹ شب در سالن پینگ‌پنگ حاجیه رضوی آغاز شد. این انجمن در سطح جهانی با نام ایکموس (+) شناخته می‌شود.

13921119 (24)

مهندس سلمان مهرابی رییس اداره راه و شهرسازی و از اعضای هیات موسس انجمن درباره چگونگی شکل گیری انجمن در فضای مجازی صحبت کرد: «علاقه‌مندان میراث فرهنگی در یک گروه واتساپ در هم جمع شده‌اند و این جلسه نخستین جلسه همگانی آن‌‌ها است.» به گفته مهرابی مساله اصلی در حال حاضر تجاوز به حریم آثار تاریخی حتی آثار ثبت شده ملی است.

مهندس حامد عبداللهی در ادامه وضعیت برخی از بناهای تاریخی گراش را تشریح کرد. عبداللهی بر روی مساله آگاه سازی در حفظ بناهای تاریخی تاکید کرد. او به نمونه هایی از ناآگاهی در تخریب آثار تاریخی همانند برکه کل و قلعه همایون دژ اشاره کرد.

مهندس احمد عبداللهی از مهندسین باسابقه گراش گفت: «این دغدغه از حدود ۲۰ سال پیش وجود داشت.»

13921119 (13)

حبیب اله مهرابی نایب رییس شورای شهر گراش از دغدغه های موجود تشکر کرد. مهرابی از مهندس مهدی حسینی که در ثبت آثار تاریخی گراش نقش داشت نیز یاد کرد.

نایب رییس شورا از دو اقدام شورای چهارم برای تقویت توریسم نیز نام برد: «برای تقویت توریسم شورا اقداماتی را برای شروع ساخت دوباره هتل آغاز کرده است که می تواند یکی از گام های اصلی برای صنعت توریسم است. همچنین خانه ای در تهران رهن شده که افراد می توانند برای مذاکرات و جلسات مرتبط با شهر از آن استفاده کنند.»

نوبت به صحبت‌های دیگر اعضا نیز رسید از جمله امیرحسین نوبهار خواستار ریشه یابی وندالیسم در آثار تاریخی شد و با دسته بندی آن ها پرداخت.

13921119 (15)

مهدی آیینه افروز عضو گروه گردآورندگان فرهنگ گراشی از سوابق فعالیت‌های انجام شده گقت: «تلاش گروهی افراد علاقه مند ثبت آثار تاریخی بود که برخی از مهم ترین آثار تاریخی در این زمان ثبت شد.»

این نشست با اعلام خبر نصب تایلو شناسایی برای برکه کل از سوی انجمن به پایان رسید.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

1 نظر

  1. man ham be nobe khodam az in neshaste arzeshman kamala hamkari ro be ja miaram va omidvaram ke in neshasthaa asare mosbate khodesho beja bezare …va az aghaye mohandess haamede abdollahi taghdiro tashakkor mikonam baraye hesse delsooziyo hamkari dar hefze aasaare baastani

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top