بستن

معماری خانه‌های سنتی گراش زیر ذره‌بین دانشگاه شیراز

گریشنا:ده نفر از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌ی معماری در طرح پژوهشی هشت ماهه، نقش آداب و رسوم در خلق معماری فضاهای سنتی گراش را بررسی خواهند کرد.

حامد عبدالهی مسئول این طرح پژوهشی می‌گوید؛بررسی تاثیر و تاثر دوسویه‌ی فرهنگ و آداب و رسوم و معماری در گراش موضوعی جالب و قابل توجه‌ای بود که نظر ما را جلب کرد،پیشنهاد تحقیق بر روی این مساله به صورت طرحی پژوهشی در دانشکده هنر و معماری شیراز مطرح شد و بعد از بررسی همه‌ جوانب در شورای بخش دانشگاه اجرای این طرح به عنوان دومین طرح پژوهشی دانشکده هنر معماری به تصویب معاونت فرهنگی دانشگاه رسید، از دیگر امتیاز‌های این پروژه این است که عنوان اولین طرح پژوهشی تاریخ و معماری در منطقه‌ی لارستان را دارد.

mamary3در حال حاضر روی ده خانه‌ی قدیمی گراش از جمله خانه‌‌ی محسن‌زاده، امید‌علی علی‌پور، قهرمان خان اقتداری، میر محمود سعادت و شهیدان عظیمی، برداشت معماری انجام شده و برای شروع این پروژه‌ی تحقیقی مورد تایید قرار گرفته است.

عبدالهی همچنین به همشهریان گراشی پیشنهاد می‌دهد تا با معرفی خانه‌های سنتی در سطح شهر یا بیان فرهنگ و آداب و رسوم اصیل گراش برای پیشبرد و رسیدن به هدف نهایی این طرح با این گروه جوان همکاری کنند.

این پروژه در پایان با همکاری دانشگاه شیراز به صورت کتاب منتشر می‌شود و از مقالات نوشته شده در این کتاب در سطح ملی و بین‌المللی نیز استفاده خواهد شد.

 دکتر اختیاری و مهندس حائری از اعضای هیئت علمی دانشکده هنر و معماری به عنوان مشاور و استاد ناظر این طرح با این گروه پژوهشی همراه هستند.

برای ارتباط بیشتر با این گروه پژوهشی می‌توانید با شماره ۲۲۲۹۹۷۰ تماس بگیرید و یا به آدرس hamedabdullahi@gmail.com ایمیل دهید.

چند عکس ببنید از لنز دوربین محمد امین نوبهار از خانه‌‌ی علی‌پور و شهیدان عظیمی.

mamary2

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top