بستن

زیباکلام در گراش: حل بن‌بست هسته‌ای بزرگ‌ترین خدمت به کشور است

گریشنا: گذر چهره‌های سیاسی کمتر به شهرستانی مثل گراش می‌افتد. معروف‌ترین چهره‌ای که رسما برای سخنرانی به گراش آمد احمد توکلی نماینده تهران بود که سیاست‌های اقتصادی دولت احمدی‌نژاد را یک سال و نیم پیش نقد کرد.

۲۷ خرداد ۱۳۹۳ گذر صادق زیباکلام به گراش افتاد. زیباکلام در مورد گراش گفت شهر خشکی است اما قدرش را بدانید. استاد دانشگاه تهران در یک سال گذشته پرکارتر شده است و در شهرستان‌های متعدد سخنرانی داشته است. بعد از مناظره ۲۲ خرداد در شبکه سه در همین هفته، شنبه را در زاهدان گذرانده بود بعد از سفر به بجنورد و کرمانشاه، سه‌شنبه زیباکلام به گراش رسید.

DSC08472

در سالن دانشکده علوم پزشکی گراش، میزبان همیشگی این گونه مراسم‌ها، حدود ۱۸۰ نفر حضور داشتند. برنامه به مناسبت سالگرد انتخابات از سوی حامیان دولت برگزار شد، اما نه حامیان دولت به این تعداد محدود می‌شود و نه همه حاضرین حامیان دولت بودند. در سالن طیف‌های مختلفی حضور داشتند و در سمت چپ، تنها تعداد انگشت‌شمار زنان جلب توجه می‌کرد. به گفته یکی از برگزارکنندگان: «سرانجام دیروز حضور دکتر زیباکلام به عنوان مهمان قطعی شده است و مجوز برنامه در پایان ساعت اداری ۲۶ خرداد صادر شد. فرصت چندانی برای تبلیغات وجود نداشت.»

با تاخیر ۳۵ دقیقه‌ای برنامه آغاز می شود. عبدالرضا هرمزی سخنگوی شورای شهر گراش و اصغر فرودی فرماندار با خیر مقدم برنامه را آغاز کردند. فرودی با تشکر از ستاد روحانی برای برگزاری برنامه گفت: «این‌گونه برنامه‌ای در کل استان برگزار شده است. این جشن در واقعیتِ امر جشن پیروزی ملت است و برنامه تشکر از همه مردم است. مردم در این انتخابات اعتدال و عقلانیت را پسندیدند و به آن رای دادند.»

فرودی گفت در انتخابات حماسه سیاسی مورد نظر رهبری محقق شد: «اما حماسه اقتصادی اتفاق نیفتاد. مشکلات فراوانی داشتیم و تورم یک کابوس برای مردم است. با برنامه‌ریزی‌ها شاهد رشد تدریجی اقتصاد هستیم و امیدواریم با تدبیر دولت امسال شاهد تحقق حماسه اقتصادی باشیم.»

DSC08489

بازبینی فیلم انتخابات ۲۴ خرداد

ساعت ۱۱ و ۱۱ دقیقه سخنران اصلی برنامه پشت تربیون رفت. زیباکلام که ترجیح داد پشت تربیون بایستد، سخنان خود را با تشکر از حاضرین آغاز کرد. او در سخنان نیم ساعتی خود برای بررسی کارنامه دولت روحانی، بازخوانی انتخابات سال گذشته و فضایی که منتج به انتخاب روحانی شد را ضروری دانست: «هر داوری‌ای نمی‌تواند منصفانه باشد به جز این که فیلم را به عقب برگردانیم و ببینیم در انتخابات چه گذشت.»

زیباکلام در ابتدا گفت: «با توجه به وضعیتی که منطقه خاورمیانه دارد. باید خداوند را شکرگزار باشیم که بدون هیچ تنشی این انتخابات برگزار شد. این انتخابات نه تنها در داخل بلکه در سطح جهان با احترام و تایید همراه بود.»

این استاد دانشگاه تهران با مثال‌هایی از انتخابات کشورهای هند، فرانسه و آمریکا گفت: «انتخابات یعنی این که از مردم پرسیده می‌شود اگر از عملکرد یک گروه راضی هستید به آن‌ها رای بدهید و اگر راضی نیسیتید به گروه رقیب رای بدهید. در زمان انتخابات مشخص است اگر حزبی رای بیاورد چه کسی وزیر امور خارجه یا وزیر کشور می‌شود.» او در تفاوت انتخابات ایران با این کشورها گفت: «آیا در خرداد ۹۲ قضیه این‌گونه بود؟ در یک نگاه آن زمان تنها آشفتگی و ناهماهنگی دیده می‌شد. تا روز آخر اصلا معلوم بود نامزد منتقدان دولت چه کسی است؟»

استاد علوم سیاسی از دیگر مشکلات را احتمال عدم حضور مردم در انتخابات دانست و گفت: «از منطقه خودتان بگذریم که مردم به اتفاق در صحنه هستند. همه جا مثل شهر شما نیست. من از قبل از عید برای انتخابات شروع کردم و شهر به شهر و دانشگاه به دانشگاه رفتم. بزرگ‌ترین مشکل‌ام در انتخابات سال گذشته این بود که به خصوص در دانشگاه و به خصوص در شهرهای بزرگ با کسانی روبه‌رو شدم که می‌گفتند ما چرا باید رای بدهیم؟ در بحث گفتگو صحبت من این بود که چاره دیگری نداریم. اگر خواهان پیش‌برد اصلاحات هستیم، به جز صندوق رای راه دیگری نداریم.»

زیباکلام گفت در روزهای پایانی به دلایل گوناگون موجی به راه افتاد و خود آقای روحانی و اطرافیان آقای روحانی بیش از بقیه بهت‌زده شده بودند. او در تحلیل این موج گفت: «بخشی به دلیل بغض و کینه از رد صلاحیت آقای هاشمی بود. بخشی به دلیل شوری بود که دکتر عارف با کنار رفتن خود آفرید.»

DSC08550

کشور را در وضعیت فاجعه تحویل دادند

زیباکلام گفت بر خلاف دموکراسی‌های دیگر، تازه بعد از انتخابات گزینش اعضای کابینه آغاز شد؛ در حالی که در کشورهای دیگر این مساله قبل از انتخابات مشخص است: «این کار ساده‌ای نیست زیرا که بدنه دولت را یک حزب نمی‌سازد و یک مجموعه و طیف این حماسه را ساختند. تمام آن چیزی که گفته می‌شود که اصلاح‌طلبان فشار گذاشتند درست نیست. من شهادت می‌دهم که هیچ کس سهم‌خواهی نکرد. اما مشکل جای دیگری بود. ما قوه مجریه را گرفته بودیم و در مجلس اصولگراها بودند. یادتان است که در مجلس چه گذشت.»

زیباکلام در بخش پایانی در مورد آغاز کار دولت گفت: «وضعیتی که کشور را اصول‌گرایان تحویل دادند فاجعه بود، فاجعه. آدم نمی‌داند از کجا بگوید؛ از فساد بگوید، از تورم بگوید، از رشد اقتصادی منفی، از سقوط ایران در جایگاه بین‌المللی بگوید.»

زیباکلام در جمع‌بندی نهایی گفت معتقد است: «در خیلی از بخش‌ها دولت هنوز نتوانسته گام‌های درست و اساسی که از دولت انتظار می‌رفت را بردارد. اما بزرگ‌ترین کاری که دولت می‌کند این است که بعد از ده سال کشور را از بن‌بست هسته‌ای خلاص می‌کند و اگر این گام را بردارد بزرگ‌ترین خدمت را به کشور کرده است. اما نظر شخصی من این است اگر دولت روحانی نتواند مذاکرات را به نتیجه برساند و به توافقی با غرب برساند، بنده چندان امیدی ندارم که در سه سال آینده در بخش‌های دیگر بتواند موفق باشد.»

DSC08476

نیم ساعت و کلی سوال

بعد از نیم ساعت نوبت به پرسش و پاسخ رسید. فرصت کم باقی‌مانده باعث شد تنها چند سوال از میان انبوه سوالات رسیده به مجری خوانده شود. مثل بسیاری از جلسات سوالات انتخابی خوانده شده دارای معیار مشخصی نبود و همین مساله باعث گلایه حاضرین از هر دو طیف شد. در فرصتی نیم ساعتی حدود ده سوال مطرح شد. در میانه پرسش‌ها گاهی صدای اعتراضی شنیده می‌شد و یا سخنان سخنران با تشویق حاضرین روبه‌رو می‌شد.

در پاسخ به اولین پرسش در مورد دلیل انعطاف رییس جمهور در مقابل منتقدان و مخالفان، دکتر زیباکلام گفت: «من اتفاقا معتقدم در برابر تندروها، آقای روحانی از این هم باید نرم‌تر برخورد کند. هدف اصلی انقلاب اسلامی این بود که حکومت با مخالفین درست و در چارچوب قانون برخورد کند. آقای روحانی حق برخورد با مخالف را ندارد و اگر کسی قرار است برخورد کند قوه قضاییه است.»

زیباکلام در پاسخ به این سوال که «آیا جریان ۸۸ فتنه بود؟» گفت: «پاسخ من این است که نمی‌دانم. شواهد و قرائنی در هر دو طرف وجود دارد که قرص و محکم نمی‌توانم بگویم که تقلبی در انتخابات رخ داده بود یا نه. تا شرایطی به وجود نیاید که بتوان خیلی بی‌طرفانه و منصفانه در مورد رویدادهای سال ۸۸ بررسی کرد به نظر من هر چیزی آدم بگوید حدس و گمان است.» او در مورد حصر سران جنبش سبز نیز گفت: «حصر غیر قانونی بوده و هیچ محکمه‌ای به جرم رسیدگی نکرده‌اند. البته از نظر کسانی که پشیزی برای قانون ارزش قائل نیستند جرم این‌ها ثابت شده است.»

او در مورد بر هم زدن جلسات در بعضی از شهرها گفت: «این آقایان ۲۴ ساعت، هفت روز هفته، سی روز ماه و ۳۶۵ روز رادیو و تلویزیون، نمازجمعه، مجلس و بیرون مجلس و رسانه‌های‌شان در اختیارشان است. دو ساعت که ما جمع شده‌ایم هم تحمل مخالف‌شان را ندارند.» او در پاسخ به یک از حاضرین که جلسه را یک طرفه دانست گفت: «مگر نماز جمعه یا صدا و سیما دوطرفه است؟»

در یک سوال خوانده شده سوال کننده گفته بود: «اکثر صحبت‌های شما بر خلاف صحبت‌های رهبری است.» زیباکلام گفت: «وقتی شما من را در برابر رهبری قرار می‌دهید من چه می‌توانم بگویم؟»

او در مورد انتخاب یک اصول‌گرا به وزارت کشور گفت: «مجلس در اختیار اصول‌گرایان بود و روحانی مجبور بود مصالحه یا معامله بکند. علی‌رغم مصالحه‌ای که انجام گرفت و دولت مهم‌ترین عضو کابینه‌اش را داد به اصول‌گرایان، می‌بینید که در مجلس چقدر مخالفت می‌شود. این امر اجتناب‌ناپذیر بود، هر چند معتقدم آقای رحمانی فضلی می‌توانست خیلی بهتر از این عمل کند.»

زیباکلام در مورد توهم توطئه بین احزاب گفت: «این نگاه که هیچ چیزی اصالت ندارد متاسفانه و متاسفانه در ایران بسیار عمیق و ریشه‌دار است. اصطلاحاتی مثل «این‌ها دست خودشونه» نشانه آن است. یکی از دلایل توسعه‌نیافتگی جامعه ما همین گفتمان توهم توطئه است. احزاب ما نیز محصولات همین جامعه هستند و طبیعی است که نگاه احزاب به یکدیگر از آبشخور فرضیه توطئه نشات می‌گیرد.»

زیباکلام در سخنرانی‌های پرشمار خود سخنانی گفته است که گاه جنجال‌آفرین شده است. در یک سوال از زیباکلام پرسیده شد. «آیا به عنوان تحصیل‌کرده این مملکت اعتقادی به ولایت‌ فقیه دارید؟» و او کوتاه جواب داد: «به عنوان تحصیل‌کرده این مملکت اعتقادم به ولایت فقیه همان مقداری است که در قانون اساسی آمده است. ایشان را مجلس خبرگان انتخاب کرده است و حدود اختیارات محدود می‌شود به آن چیزی که در اصل ۱۱۰ قانون اساسی آمده است.»

در پاسخ به سه سوال مطرح شده در مورد مساله هسته‌ای زیباکلام از حاضرین خواست که به فایده و زیان این مساله دقت کنند: «هسته‌ای را جدی بگیرید و یک سوال اساسی را از خودتان بپرسید که بالاخره هسته‌ای برای این مملکت چه فایده‌ای داشت و هزینه و فایده هسته‌ای چه بوده است؟»

ساعت به حدود ۱۲:۲۰ رسیده بود که فرصت نیم‌ساعتی پرسش و پاسخ به پایان رسید، اما منتقدان و موافقان زیباکلام او را تا در خودرو همراهی می‌کردند و سوالات متعدد خود را می‌پرسیدند. در گوشه‌ای دیگر از سالن، مسئولین در حال برآورد اولین جلسه سیاسی در فضای جدید دولت تدبیر و امید بودند.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

43 نظر

  1. واقعا هم سخنان ایشان منطقی و درست است
    و مهم تر از همه که صادق هستند و هر چی نظرشون است میگن و اهل تملق و چاپلوسی نیست

  2. جواب های دکتر زیبا کلام بسیار منطقی بود اگه افراطی ها یه کم احساساتی نشن و برای یه بار هم شده عقلانی فکر کنن می فهمن درود بر دکتر که از هیچ شخص و مقام و مسئولی ترسی ندارد و سخنانش رو محکم بیان می کند

  3. ماشالله چه جمعیتی ؟ !!
    چقدر اینا طرفدار دارن !!!!!!!!!!!
    اگر مسئولین و کارمندانی که مجبورشان کرده اند در جلسه شرکت کنند ، ازشان کم کنی ، دیگه چی میشه ؟؟؟
    واقعا که اینا بی نهایتند !!!!!!!!

    1. باید عرض کنم که:
      ۱): اجازه نداده بودن واسه این مراسم تبلیغات درستی صورت بگیره.
      ۲): فکر کنم اجازه نداده بودن که این همایش در بهترین ساعت که معمولا” عصر یا شب هستش برگزار بشه.
      ۳): درضمن اون عزیزانی که هم تشریف فرما شدن به میل خودشون اومدن نه مثل عده ای بخاطر ساندیس و چیزایی دیگه اومده باشن.
      البته همه ملت میدونن که بیشتر کسانی که تو تجمعات شما شرکت میکنند بیشتر بخاطر منافع شخصیشونه شرکت میکنند مثل کسری خدمت…….
      ۴): درضمن یه عده ای هم اون ته نشسته بودن که فقط مسئول بر هم زدن مراسم بودن که تو عکس هم مشخصه.

      1. ۱.کی اجازه نداده بود؟که تبلیغات کنن
        ۲.کی بد برنامه ریزی کرده بود؟
        ۳.این حرفا فقط برا توجیه عدم استقبال مردم است و خودتون هم خوب میدونین که این آقا طرفدارهای بسیار کمی داره که اگه به سخنانش تو جاهای دیگه توجه کنی خودش هم اعتراف کرده
        ۴.کی موافق این جلسه بود ؟ طرفدارهای این جلسه کجا بودن؟

  4. آزادی بیان و حق اظهار عقیده از اصلی ترین حقوق شهروندی است که در قانون اساسی ایران نیز به رسمیت شناخته شده است اما آشکار نیست که چرا بعضی ها حاضر به قبول این حق انسانی نیستند و همیشه در مقابل اظهار عقیده می ایستند. حضور افرادی از این دست خصوصا نخبگان علوم انسانی در گراش میتواند اثر گزار باشد و محیط را از یکنواختی که در اختیار یک گروه خاص است خارج کند روزی خواهد رسیدکه عقیده و ابراز آن آزاد باشد در صورتی که به کسی لطمه ای وارد نشود.

  5. این جشن خیلی چیز ها رو ثابت کرد:
    ١.افراطی بودن مدعیان اعتدال که با شلوغ کردنشون سعی در ب هم زدن جلسه داشتن که با سخنان قاطع دکتر رو برو شد
    ٢.اعتدال ما رو رسوند که نگذاشتیم افراد با دستبند سبز وارد شوند
    ٣.می شود جناح چپ هم در گراش فعال شود
    ۴.فضای کلی شهر رو به اصلاح طلبی است
    ۵.بصیرت جناب فرماندار
    ۶.مردمی بودن تمام هزینه های جشن
    ٧.استقبال عالی از برنامه با توجه به اجازه ی تبلیغاتی چند ساعته فقط جا داره از همه به خصوص فرماندار و افرادی که با کمک های فکری و اجرایی همکاری داشتند تشکر کنم.اجرکم عندالله

  6. عده ای نان آزادگی خود را میخورند وعده نان خود را درتخریب دیگران گروه داعش که درعراق وسوریه که آن فجایع را بنام حکومت اسلامی مرتکب شده است نه منطق دارند ونه میتوان آنها را مسلمان نامید
    درایران عده ای امثال ….هستند که اگر روزی حکومت بدستشان بیفتد دستور قتل اصلاح طلبان را صادر میکنند
    من در تعجبم که بااین همه کامنت که درروزنامه ها درمخالفت سخنان ایشان ابراز میشود باز هم ایشان گوششان به غیرجهارتا ازهمفکران خود بدهکار نیست

  7. بنظر من فقط فقط دکتر زیباکلام از حرفه ی زبان بازی زیاد استفاده کرد و من حاضرم شرط ببندم ۹۰٪ افرادی که حضور داشتن حتی مسولین اجرایی هم متوجه نشدن که دکتر فقط قصد پیچوندن داشت و موفق هم شدن..
    طرف حرفه اش سیاسته.. و به راحتی میتونه با ذهن حضاران بازی کنه بدون اینکه کسی متوجه بشه..
    حالا بگذریم ولی باید بخش پرسش و پاسخ بیشتر وقت بهش میدادن..
    *ولی خودمونیما خیلی خیلی حرفهاشون رو پیچوندن و کسی اصلا متوجه هم نشد…. ؛)
    پس با سیاست به راحتی میشه گول زد حواستون باشه…

  8. آقای مشتاقی
    در مورد گزینه اولتون باید بهتون بگم که کسی قصد برهم زنی جلسه رو نداشت٬خواه یا ناخواه همچین برنامه های در تمامی چنین جلساتی هست و در اینجا هم قصد به اشکارسازی برخی مسایل سیاسی بود که متاسفانه بی جواب موند…
    در مورد دومی هم باید بگم در اینکه دستبند سبز کسی نبنده اعتدال نیست٬ممنوع بود و اینکه ضرورتی به دستبند بستن و همایت از قضیه فتنه ۸۸ نبود و جالب تر اینکه باید دونست که دستبند سبز از طرف ارگانهای دولتی ممنوع بود و هر کی میبست باهاش برخورد میشد…

  9. امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند : [حقیقت علم] به فراگیری بسیار نیست٬ بلکه نوری است که خداوند در دل کسی که بخواهد او را هدایت کند٬ می افکند.

    منبع : منیه المرید١۶٧

  10. حذف تبری از شیاطین یعنی تبدیل شدن به یک عنصر بی خاصیت و فاقد غیرت دینی و احساسات و عواطف مذهبی؛ همان راهبردی که در دوران اصلاحات مورد توجه ویژه اصلاح‌طلبان بود و می‌خواستند در سایه آن، به براندازی حکومت دینی دست یابند؛ ولی با هوشیاری مردم همه رشته هایشان پنبه شد.

  11. سلام
    ببخشید بنده ازاون بی سوادها هستم
    ولی نه اصولگرا(ع) و نه اصلاح طلب(س) اگه فقط اسم خودمون رو مسلمون بزاریم دعوت ازهمچی شخصیت هایی بی دین جالب نیست اگه تو صحبتهاش کمی توجه می کردیم اصلا هیچی و هیچ کی رو قبول نداشت همه رازیر سوال برد ازامام و قانون اساسی رهبری…حتی دوستان طرفدار جناب دکترروحانی که زحمات زیادی کشیده بودند قراربود جشن یک سالگی انتخاب دکترروحانی برگزاربشه اصلا خدایش شباهتی به جشن داشت؟
    سوالی داشتم از دعوت کنندگان این شخص و آقای خواجه پور آیا هدف از دعوت ایشون فقط جشن آقای دکترروحانی بود؟ یااین که به ظهور رساندن اهداف پوپولیستی؟

  12. “پشتیبان ولایت فقیه باشید تاآسیبی به مملکت نرسد.”امام خمینی ره
    جناب زیباکلام باجمله ی ولایت فقیه رودرحدقانون اساسی قبول دارم خیلی چیزاروثابت کرد.البته قسمت بعدش روکه سانسورکردین این بود که تمام قانون اساسی روهم قبول ندارن .حالا توخود حدیث مفصل بخوان ازاین…

  13. باغ ویلا برای هر ایرانی ۱۰۰۰مترو مبلغ یکمیلیون تومان برای هر نوزاد ایرانی – مدیریت جهانی برای کل دنیا – شور ونشاط و شادابی با مسافرتهای نوروزی و شارژکارت سفر – تبدیل قطعنامه به کاغذ پاره – تبدیل یک دلار از ۱۰۰۰تومان به ۴۰۰۰تومان (البته خودش یک نوع انقلا ب در علم کیمیا میباشد که جابربن حیان هم متعجب شده!!

  14. با سلام و احترام ضمن تشکر و سپاس فراوان ذکر چند نکته الزامی است. ۱- جناب آقای دکتر صادق زیبا کلام در دولت تدبیر و امید هیچ جایگاهی ندارد و تمام نظریات شخصی خود منتقل می کند ودر بعضی مواقع حتی مخالف دولت نیز حرف می زند. ۲- قدری در خصوص نحوه و چگونگی پذیرش خود او با چه رشته ای و چطوری به عضویت هیئت علمی دانشگاه تهران در آمده اند و حتی رشته تحصیلی و گروه مورد پذیریش او تحقیق کنیدو به نتایج جالبی خواهید رسید و آنگاه خواهید دانست که سطح سواد و مدارک او از کجاست. ۳- این همه افراد خوب و دانشمند در اطراف رئیس جمهور هستند لااقل فردی مفید به حال منطقه دعوت می کردید. با تشکر از زحمات خادمان واقعی

  15. ای کاش هواداران روحانی، یک اصلاح طلب واقعی دعوت می کردند . اصلاح طلبان حقیقی، اسلام ، انقلاب ، نظام اسلامی و ولی فقیه را قبول دارند.
    ولی ایشون که نه اصلاحات را قبول دارد نه روحانی ، نه اسلام و نه نظام جمهوری اسلامی و نه هیچ چی
    من موندم چرا ایشون را دعوت کرده اند ؟؟

  16. جناب اقای فعلی
    تبلیغات از این بیشتر دیگه!!
    اسمس همگانی که فرستادن٬بنر هم که زدن٬ واتس اپ هم که مشاالله همه دارن و بصورت گسترده اطلاع رسانی میکردن..
    و اینکه اون ته سالن کسی قصد نداشت مجلس به هم بزنه٬همینطور که شما طرفدار حاج صادقتون بودی٬اونا هم طرفداری رهبری و ولایت فقیه بودن…
    در کل هم به قول اون دوست عزیزمون از طرز گفتن در حد قانون اساسی به ولایت فقیه اعتقاد دارم٬مشخص بود که اصلی اعتقادی تو کارش نیست این شد که طرفداران رهبری فقط طرفداری کردند… و اینجور مسایل تو چنین جلساتی عادیه!

    1. اولا” حاج صادق نه و جناب دکتر صادق زیبا کلام….راستش ما مثل شما پاچه خواری نمیکنیم که هی به این و اون میگین حاج اقا فلان و …….
      دوما” اگه اینطوره پس از این به بعد هم به همه اجازه بدین که اگه شما هم کسی رو دعوت کردین اجازه بدین بیان حرفشونو بزنن….
      ولی متاسفانه همچون چیزی امکان نداره چون همه دستگاههای حکومتی دست یه جناحه از صدا وسیما که به اصطلاح خودشون رسانه ملی گرفته تا جراید مختلف….
      اون سایت ها و روزنامه هایی هم حرف دل ملت رو میزنن سریعا” توقیف و فیلتر می شوند.
      تازه اقای دکتر زیبا کلام یه انتقاد کوچکی کردن سریع حکم ۱۸ ماه حبس تعزیری واسش زدن.
      اون وقت میگن تو ایران ازادی بیان وجود داره….

  17. باسلام به نظر من هر دسته از افراطیون یک سر دسته ای دارد و در نهایت دود آتش اینها دیر یا زود مثل حامیان القاعده به چشم خودشان وارد خواهد شد. می گویند بعضی از این سر دسته ها در حد صدور حکم ترور هم هستند

  18. مدت هاست ما ایرانی ها فراموش کردیم به عقاید هم احترام بزاریم. سلفی گری به نوعی در میان ما یرانی ها هم هست که فرهنگ و ادب ما را به چالش طلبیده. اخلاق را فراموش کردیم و عزت و شرف و اخلاق و جوونمردی را قربانی سیاست کردیم که تا امروز هیچ چیزی برای ما نیاورده.

  19. جناب سردبیر سایت!
    عکس اول این خبر که زیرش نوشته “سخنرانی دکتر زیباکلام در گراش” باید اصلاح بشه. ایشون روی صندلی جلوس کردن و مهندس هرمزی پشت تریبون هستن.
    لطف کنین یا متن رو اصلاح کنید یا عکس رو.

  20. آقای فعلی، شماها مگه معتقد نیستین ریختن برخی دوستانتون به خیابون و اون آتش زدن و راه بندون فقط به جهت گرفتن حق خود و گفتن حرفتون بوده و اصلا نمیشه اسم اون رو گذاشت فتنه و آشوب و … ؟
    شما که برا افعال خودتون این دیدگاه رو داری چرا برای رقیب این رو حق رو قائل نمیشی که اونها هم میخواستن توی جلسه حرف خودشون رو بزنن و از حق دفاع کنن و قصد آشوب و … رو نداشتن!
    – فرمودین خیلی از افراد با اراده خودشون اومدن و نه مثل مراسم و جشنهای جناح مخالف بخاطر ساندیس و … ;
    اتفاقاً نکته خوبی بود،برخی از افراد فقط بخاطر این اومدن توی جلسه که اگه حرف بیخودی و برخلاف حقی زده شد از حق دفاع کنن و به شخصه خدا رو شاکرم که به سمت ساندیس های جلسه هم نرفتم تا مبادا گرفتار همان تهمت از دوسو بشم!
    – مواضع بجا و حق!!؟
    تا ببینم معیار حق نزد شما حضرت علی(ع) باشه یا معاویه(لعنت الله علیه)!!
    – از شجاعت و بصیرت یکی ازمسئولین ارشد شهرستان صحبت شده، کاش ترس و استرس ایشون رو بعد از جلسه مثل بنده نظاره گر بودین و دیگه تا آخر عمر همچی متنی نمی نوشتین.
    – اجازه تبلیغات نبوده؟!؟
    من نمیدونم منظورتون کدوم تبلیغاته دیگه!
    بنر و پیامک و شبکه های اجتماعی و همین گریشنا برای کشوندن حداقل ۳۰۰ نفر(ظرفیت تخمینی سالن) کافی نبود؟
    اما خوب میدونم که برای یه جشنواره مردمی با نصف این تبلیغات اینقدر سالن دانشکده پر شد که عده بسیاری بصورت نشسته بر روی زمین نظاره گر برنامه بودن.
    این جمعیت کم فقط یک چیز رو میرسونه !
    – خوبه بدونید همون سالنی که جهت این برنامه در اختیار شما قرارگرفت برای برنامه ای نه صرفاً سیاسی در اختیار رقیب شما قرار نگرفت، داد و بیداد بیخود فایده نداره.
    – بنده که افرادی رو با دستبند سبز دیدم!
    ذکر مثال هم راحته اما نیاز نیست فعلا!
    – استقبال عالی!!
    این روفکر کنم جهت تغییر فضا و من باب مزاح فرمودین.
    – در ضمن،جناب مدیر سایت;
    دیدگاهها رو زیادی گلچین میکنید و یکطرفه نمایش میدید.
    باتشکر

    1. منتقدین محترم:
      شما کسانی می خواهید که سوادشان با شما همخوانی داشته باشد. شما افراد باسوادتر و داناتر از خودتان را قبول ندارید چون دیدگاهتان تا نوک بینی تان است. شما کسانی می خواهید که منافعتان تأمین کند بدون اینکه بپرسند آیا شما الفبای کار بلد هستید یا خیر؟
      ادعاهایتان بیشتر از درکتان است. بروید بنشینید همفکران شما چه بر سر اقتصاد این کشور آورده اند؟!! چون تابحال رانت های بی حساب و کتاب به شماها می داده اند.
      آیا شما چیزی از اقتصاد میدانید؟
      والسلام//

  21. از خداوند می خواهم که این جماعت را
    ۱. . . .
    ۲.مهر این ملت و منافع ملی را به دل آنها بیندازد
    ۳. نعمت عدالت را به آنها بچشاند
    ۴. حالشان را به حال نیکو مبدل کند
    ۵. درونشان را از خدعه و نیرنگ بزداید
    ۶. به زبانشان توفیق اقرار به اشتباه و عذرخواهی از ملت عطا فرماید
    ۷. صورتشان را ایینه درونشان گرداند
    ۸. سعادت با مردم بودن را به آنها عطا فرمای

  22. سلام
    بابا بسه دیگه
    چقد شماها خوشتون میاد از این همه حرف و حدیث. بابا بسه دیگه. چقد کش و قوسش میدین. دنیا همه نوع آدم وجود داره. با هرکسی باید مثل خودش رفتار کرد. یه زیباکلام و این همه ححرررررفف… واویلا…
    کاش به جا اقد حرف زدنتون یه خورده مغزتون به فکر می افتاد. همش بلدین انتقاد از حرف این و آن بکنید و بس.
    شما خو زشت کِس نپسندی.

  23. یادش به خیر جقدر ما رو سرکار کذاشتی اقا محمود. بازی مان دادی !!! با اون سهام عدالتت که جه شبها به عشقش با عشق عدالتت خوابمان برد

  24. ریاست احمدی‌نژاد را قبول نداشتم، اما از روی اضطرار به او رای دادم» افرود: در زمان احمدی‌نژ اد به عقل و مشورت اعتنایی نمی‌شد. در ز مان او تصمیمات در کشور به شکل استبدادی اتخاذ می‌شد؛ به عنوان نمونه پروژه مسکن مهر که معتقدم یکی از بهترین طرح‌ها بود به خاطر افزایش مقیاس و چاپ پول از سوی بانک مرکزی سبب تورم و رشد نقدینگی شد.

  25. من فقط تو یک توصسف جناب دکتر زیبا کلام لیدر محترم موندم اونهم آنجا که فرمود: شهرستان شما شهرستان خشکی است ؟؟؟؟؟؟؟؟
    اگه مفهوم این رو فهمیدی جدا وبی شوخی همه ی کامنت گذاران عزیز اظهارنظرفرمایند منت دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

43 نظر
scroll to top