بستن

ویترین مرگ

گریشنا:هفته‌ی جهانی مبارزه با مواد مخدر بهانه‌ای شد تا تحقیقی در رابطه با شکل و شمایل تازه‌ی اعتیاد داشته باشیم، این اطلاعات از طریق بروشور‌هایی از اداره‌ی بهزیستی گراش برای گریشنا ارسال شده است.

یکی از خطراتی که جامعه ما را تهدید می‌کند ناآگاهی جوانان، مسولان و خانواده‌ها از اشکال جدید مواد مخدر است. شکل، ماده، شیوه مصرف، نوع تاثیر و عوارض ماده‌ی جدید به طور کلی با مواد پیشین تفاوت اساسی دارد.

شیشه (آمفتامین):مواد محرک در کشور ما زیاد شناخته شده نیست و در طی چند سال گذشته، شیشه به عنوان یک ماده مخدر، شمار images زیادی از جوانان این مرزوبوم را گرفتار کرده است که بخشی از این به نا آگاهی افراد از مسایل و مشکلات این گونه مواد مخدر جدید بر‌می‌گردد.

تصور بسیاری از مردم ما در مورد اعتیاد هنوز تصوری قدیمی است و فکر می‌کنند چون شکل و آثار این مواد با مواد پیشین تفاوت دارد و به قول عوام خماری ندارد، پس این‌ها ماده مخدر نیستند. غافل از آنکه زیان‌های این مواد بسیار بیشتر و پایدارتر از مواد قدیمی و درمان آنها نیز بسیار مشکل است. آمفتامین‌ها گروهی از مواد محرک مغزی هستند که از نظر ساختمانی با ناقل‌های عصبی مربوطند.

آمفتامین‌ها آزادسازی دوپامین را افزایش می‌دهند. افزایش ترشح این مواد باعث افزایش انرژی و ایجاد علایم بیماری روانی می‌شود. این مواد معمولا به شکل پودر سفید و گاه متمایل به قهوه‌ای روشن و بلورهای کریستالی شفاف، یا مایع زرد – قهوه‌ای دیده می‌شوند.

عوارض جسمی آمفتامین: افزایش فشار خون، بیماری عروق مغزی، تشنج، اغماء، رفتار پر خطر جنسی

مهمترین و خطرناکترین عارضه روانی آمفتامین بیماریی به نام روان پریشی مت آمفتامین است. روان پریشی یک حالت مغزی شبیه شیزوفرنیا است و اثرات آن عبارتند: اختلال و آشفتگی، وحشت، سراسیمگی، هذیان‌گویی، بدبینی(پارنویا)، این حالت به علت توهم و بدبینی شدید می‌تواند منجر به خودکشی یا دیگر کشی شود و به طور کلی فرد رفتار تهاجمی ‌پیدا می‌کند.

crack  کراک: بر اساس پژوهش‌های به عمل آمده الگوی اعتیاد در کشور ما به سرعت در حال تغییر است و مصرف مواد جدید همچون کراک رو به رشد است به طوری که مصرف این مواد هم‌اکنون بین ۱۵ تا ۲۰ درصد در بازار مصرف کشور رسیده، این در حالی هست که سهم هرویین با ۴۰ سال سابقه ۲۱ درصد است و این زنگ خطری آزار دهنده است.

کراک یکی از قوی‌ترین مواد مخدر محسوب شده و به شدت احتیاط ایجاد می‌کند به طوری که طی چند ماه اول مصرف دایم از آن مقدار مصرف به ۳ یا ۴ برابر روز اول مصرف رسیده و تعداد دفعات مصرف روزانه به ۱۰ بار در روز میرسد.

دلایل عمده گرایش جوانان به کراک:

رویای ترک: معتادانی که به هرویین اعتیاد دارند و می‌خواهند با یک ماده دیگر آن را ترک کنند نوع مصرف خود را به کراک تغییر می‌دهند در حالی که ماده جدید به مراتب خطرناکتر از ماده اولی است.

– برای تسکین عوارض ماده محرک یا توهم‌زا که معمولا در پارتی‌ها مصرف می‌شود باید از این نوع مسکن استفاده کرد. معمولا هم تصور می‌شود این مسکن اعتیاد آور نیست در حالی که بلافاصله وابستگی ایجاد می‌شود.

جنبه فرهنگی«مد» و فشار همسالان نقش به‌سزایی در گسترش مصرف داشته است. روش مصرف ساده‌تر و هزینه کمتر هم از عوامل شیوع این مواد مخدر است.

کراک به علت نداشتن بو و سهولت استفاده نسبت به سایر مواد مخدر، باعث جذب مصرف کنندگان سایر مواد مانند تریاک شده است.

عوارض مصرف طولانی: تغییرات رفتاری یا روانی،تهوع و استفراغ، کاهش احساس درد، احساس گرما، گر گرفتن و خارش بینی، سنگینی دست و پا، خشکی دهان، کاهش فشار خون، تنگی مردمک، افت عملکرد شغلی و اجتماعی، تیره شدن رنگ پوست، افسردگی، کاهش وزن و سوتغذیه و …  .

ترامادول: ترامادول نوعی مسکن صناعی از دسته ضد دردها شبیه به داروهای مخدر یا اوپیوییدی است که در پزشکی جهت تسکین دردهای tramadilcمتوسط تا شدید به کار می‌رود.

اشکال دارویی این ماده که در بازار دارویی ایران موجود است شامل قرص و کپسول ۵۰ و ۱۰۰ میلی‌گرم و آمپول ۱۰۰ میلی‌گرم در هر میلی‌لیتر است. این دارو به صورت خوراکی یا تزریقی در دردهای نسبتا شدید حاد یا مزمن از قبیل دردهای بعد از عمل جراحی و دردهای سرطانی استفاده می‌شود.

علایم و عوارض مصرف ترامادول:خاراندن بدن به ویژه بینی، پرحرفی، پس از گذشت یک روز حالات عصبی، کلافگی و خمیازه، بی‌خواب یا خواب زیاد، تهوع، گنگی و گیجی، سرگیجه، یبوست، تعریق، کاهش فعالیت سیستم تنفس، افزایش فشار داخل جمجمه، افزایش آنزیم‌های کبدی، کاهش هموگلوبین خون، افت شدید فشار خون، تنفس سطحی و کم عمق،خواب آلودگی،تحریک سیستم عصبی مرکزی و … .

xx  اکستاسی: یکی از مواد مخدر جدیدی که چندین سال است رایج شده، اکستاسی است، این ماده به صورت پودر، مایع و قرص‌های رنگی و با نام‌های جوان‌پسندی به بازار عرضه شده است. نام‌هایی مانند گشنیز، موتورلا، تی‌ان‌تی، یورو، ورساچت، جت، دکترهافتمن، سوپرمن، صلیب، سی‌دی و …

مکانیسم تخریب سلول‌های مغزی توسط اکستاسی: مصرف اکستاسی باعث بهم ریختگی در آزاد سازی ناقل عصبی در مغز می‌شود که این خود از علل اصلی تجربیات اولیه فرد است ولی در طولانی مدت این تحریکات غیر عادی و شدید، باعث تخریب بافت مغزی می‌شود.

عوارض اولیه: افزایش درجه حرارت بدن، احساس شادی و نشاط غیر عادی، توهم، پرخاشگری،بی‌خوابی، بی‌اشتهایی که معمولا این علایم موجب کم‌آبی و سوق دادن بدن شخص به نارسایی قلبی، کلیوی و تحریک عضلات می‌شود.

عوارض روانی: احساس شادی غیر معمول، افزایش انرژی و هوشیاری، احساس صمیمیت با دیگران، اضطراب و بی‌قراری، افسردگی، بی‌خوابی، جنون، لرزش، گرفتگی عضلات، انکار مشکلات، وسواس فکری و عملی.

17 نظر

  1. باسلام
    مطلب مفیدی بود واقعا تکان دهنده هست خدا لعنت کنه اول سازندشوبعدواردکنندشواونایی که نه تنهایک جوان رو که کل خانواده آن جوان روکل یک جامعه رونابودمیکنن واقعاوحشتناک وتاسف باره ای کاش جوونای مابه خودشون بیان پریشب تونت یه عکسایی از عواقب مصرف این نوع ماده مخدر دیدم که واقعاوحشتناک بود ان شاءالله تمام جوونارو خداونداز شرروگزنداین هیولای وحشتناک درامان نگه داره به حق صاحب این ماه عزیز
    این هم یه نوع ماده مخدرجدیدویران کننده دیگه امیدوارم جوونای عزیزبخونیدوبه خودتون بیاید
    کروکودیل عنوان مخدر جدیدی است که بنابر گزارش‌های غیررسمی وارد بازار مصرف کشور شده است هرچند مقامات رسمی نیز این موضوع را شنیده‌اند اما آنرا هنوز به طور قطعی تایید و یا رد نمی‌کنند. مخدر کروکودیل که مصرف آن به عنوان ماده اعتیاد آور جدیدی در جهان بخصوص «روسیه» گسترش یافته، در قاره اروپا کشف شده است.ماده مخدر کروکودیل از ترکیب “قرص کدئین” با “بنزین”، “تینر”، “ید”، “اسید کلریدریک” یا همان “جوهر نمک” و “فسفر قرمز” تولید می‌شود. ایران ناز، این ماده مخدر کشنده به عنوان جایگزینی برای «هروئین» تبدیل شده و قیمت آن به مراتب پایین‌تر از این ماده مخدر (هروئین) است، اما به دلیل مواد خطرناکی که در آن وجود دارد، از هروئین کشنده‌تر است. ماده مخدر کروکودیل که از سال ۲۰۰۲ میلادی در دو منطقه سیبری و خاور دور شناخته شده، در سال‌های اخیر افزایش چمشگیری در این کشور داشته است، به طوری که تا سال ۲۰۱۱ میلادی حدود ۱۰۰ هزار نفر در روسیه به این ماده مخدر اعتیاد یافته‌اند. بررسی افراد معتاد به این ماده مخدر نشان داده است که مخدر کروکودیل باعث می‌شود تا “پوست بدن” به رنگ سبز درآید و پس از مدتی گوشت بدن به طور کامل پوسیده شده و از بین برود.تولیدکنندگان این ماده مخدر، از بنزین به عنوان ماده حلال و از سایر مواد ترکیبی به عنوان واکنش دهنده استفاده می‌کنند تا قرص دارویی کدوئین به این ماده مخدر تبدیل شود. مهمترین دلیل گسترش تولید و توزیع این ماده مخدر در روسیه، دسترسی آسان افرد به قرص کدوئین بدون نیاز به نسخه پزشک، گزارش شده است. مرکز کنترل مواد مخدر روسیه اعلام کرده‌ است که در سه ماه نخست سال ۲۰۱۱ میلادی حدود ۶۵ میلیون دوز از این ماده مخدر در این کشور کشف و توقیف شده است. ستاد مبارزه با مواد مخدر ورود مخدر «کروکودیل» به بازار را شنیده، اما نه تایید می‌کند و نه رد …علی علی‌اکبریان ـ مدیرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر ـ در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ورود و مصرف مخدر جدید کروکودیل به کشور این گونه اظهار نظر کرد که “ورود این مخدر به کشور را نه تائید می‌کنیم و نه رد”. وی تاکید کرد: شنیده‌ایم چنین مخدری وارد بازار شده، اما وجود آن را نه تائید می‌کنیم و نه رد و این موضوع در دست بررسی و تحقیق است. علی‌اکبریان افزود: شنیده‌ایم این مخدر جدید از دسته آمفتامین‌هاست، اما اینکه از کجا وارد کشور شده و آیا صحت دارد یا خیر؟ در دست بررسی است و بزودی جزئیات آن را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.گزارش‌های غیر رسمی از مصرف ماده مخدر جدید کروکودیل را دریافت کرده‌ایمهمچنین فرید براتی‌سده ـ مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ـ با اعلام دریافت گزارش‌های غیررسمی از مصرف ماده مخدر جدید کروکودیل، گفت: هنوز از مراکز درمانی اعتیاد سازمان بهزیستی گزارش رسمی در این زمینه دریافت نکرده‌ایم.

  2. سلام….ابن اقلام از اسمون که نیومده اول ترباک وهرویین بود باغفلت مسولین فرهنگی جامعه کار به اینجا کشید وقتی مسولین سرگرم تقسیم مناصب بودن حالا هم بچشن ابن عواقب وقتی میولین خابن ربطی به دشمن نداره بگن کار ایتکبار جهانیه تنها دارن شونه خالی میکنن

    1. تورو خدا ما را با کشورهای خلیج فارس مقایسه نکید ما با بزرگترین قدرتهای جهان ۵+۱ که در سازمان ملل حق وتو دارن کلکل و در حال مذاکره بودیم و هستیم وخواهیم بود و البته در فوتبال مقابل ارژانتین یکی از بهترینهای تیمهای جهان تا دقیقه نود باستیم و به کمک داور ملعون اهل صربستان ناجوانمردانه بازی را ببازیم.حالا چه میشد تو حال خوب امروز ما اسمی از کشورهای ترسو و که زورشون به ایران نمیرسه کمک مالی به داعش میکنن نمی اوردی

  3. خواهش میکنم علی آقا باید از سایت خوب گریشناتشکرکردبابت این اطلاع رسانی بسیارعالی وبه جاومفیدکاش میشدهمه جوونااین مطالب روبخونن ودرس بگیرن ودوری کنن ازش ای کاش…

  4. یادتون رفت از نیروی انتظامی بابت جان فشانی و درگیری با قاچاقچیان مواد مخدر که آینده جوانان را هدف قرار دادن تشکر کنیم /. خدا خیرشون بده .التماس دعا

  5. سلام
    اسم نیروی انتظامی اوردین اول تشکر میکنم از زحمات این عزیزان واسه شهرستان گراش
    دوم این نیروی انتظامی با اینکه جدیدا نیروهای بیشتری رو تو گراش جذب کرده ولی هنوز خیلی از مسائل رو نمیدونه در مورد وضعیت نوجوانان و جوانان در مورد مصرف مواد و امسال این ها

    من میتونم بگم به اندازه ی یک نیروی که سه ساله داره تو نیروی انتظامی خدمت میکنه اطلاعاتم بهتر باشه در مورد بعضی از مسائل مهم گراش
    نیروی انتظامی فکر میکنه امنیت تو گراش هست در صورتی که کاملا در اشتباه هست چون امنیت فقط تو خیابون نیست بلکه بی امنیتی تو کوچه ها داره اتفاق میفته
    و بقیه… انشاءالله بتونم به خود سرهنگ انصاری درمیان بگذارم

    نوشته یک جوان۱۹ساله

    1. جناب ناشناس . یعنی میگی دیگه معتاد و لاابالی و دزد اصلا تو گراش نیست ؟ خوب خدا را شکر . پس من اگر نا امنی دیدیم فکر کنم از جانب شما باشد چون میفرمایی نا امنی دیگه نیست.!!!!

  6. جناب ناشناس و آقایون نیروی انتظامی بدانید که:
    وقتی ما نتونیم ساعت۱۱شب تو کوچه خودمون دم در خونه خودمون از بی امنیتی نتونیم وایسیم به خاطر اینکه دو سه آدم مست بیان بیخود اذیتمون کنن و بهمون بزنن واقعا این بهش میگن امنیت

    وقتی تو بلوار جاده طرف لار که میریم جوانان میشینن بازی ورق میکنن و شیشه عرق دارن میخورن و مست میکنن و وقتی ما با موتور رد میشیم شیشه از مون پرت میکنن واقعا این بهش میگن امنیت

    وقتی بچه های ۱۳تا۱۷ساله هارو از دم در مدرسه،استخر آبشار،از دم در مسجد جوانان برمیدارن

  7. و نقطه مهم اینجاست که وقتی میریم واسه شکایت به جای اینکه ازمون سوال کنن و با شکایتی که داریم رسیدگی کنن مارو منصرف میکنن و میگن اگر شکایت کنی راه به جای نمیبری و از این پرونده ها خیلی داریم
    خوب این جا دارید ضعف خودتون رو نشون میدید
    دیگه توقع دارید مردم باهاتون همکاری کنن بخاطر این کاراتون هست که کسی باهاتون همکاری نمیکنه به خاطر این کاراتون هست که مجرم ها خیالشون راحته و هرکاری دلشون میخواد انجام میدن چون میفهمن که اگر کسی ازشون شکایت کنه فایده نداره و مجازاتی در کار نیست و باهاشون با جدیت برخورد نمیکنین به خاطر اینکارتون هست که یک بچه ی ۱۶ساله از تو خیابون اصلی با یک بطری۱/۵ عرق رد میشه با خیال راحت
    فقط بلدید موتور بگیرید بیشتری ترس مردم از نیروی انتظامی به خاطر موتورشون هست نه چیز دیگه

    آقایون نیروی انتظامی لطفا این مسائل ها رو جدی بگیرید و بیشتر به شکایت ها رسیدگی کنید تا مردم اینقدر زجر نکشن
    من خودم دوبار شخصا به ناحق بهم زدن و اومدم کلانتری و کاری واسم نکردید

  8. و میدونید به خاطر چی مردم نمیان واسه این اتفاق ها و شکایت کنن چون میگن مال زشتیش نمیشه که ما بریم و شکایت کنیم و مردم بفهمن شکایت کردیم و نیروی انتظامی هم درست پیگیری نکنه و به نتیجه نرسیم ۹۰درصد به خاطر اینکارها هست که از این اتفاق ها و مسائل تو شهر باخبر نمیشین

  9. احسنت به شما برادرعزیزآقاحسین کاملاباحرفاتون موافقم خداحفظت کنه امیدوارم بتونی حرفاتو باجناب سرهنگ انصاری هم درمیون بزاری و دربهترشدن امنیت گراش بتونی به نیروی انتظامی کمک کنی موفق باشی

  10. آقا ما یه بار رفتیم کلانتری مرکزی واسه شکایت از مزاحمت و پرتاب اشیا کفتر بازآی همسایمون و بی امنیتی که ۲۵ ساله باهاش دست وپنجره نرم میکنیم نه تنها ترتیب اثر ندادن بلکه ما رو پاس دادن به دادگستری و شکایت و از این حرفا آخرش پشیمون شدیم! و همچنان مزاحمت ها ادامه داره… خ آبیاری منزل … لطفا به گوش مسولین برسونید با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 نظر
scroll to top