بستن

نمایش روبه رو شدن با خطر

گریشنا: به مناسبت هفته ایمنی و کاهش اثرات بلایای طبیعی نجاتگران جمعیت هلال احمر گراش و اوز، به صورت مشترک، مانور امداد و نجات جاده‌ای برگزار کردند.

به گزارش روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر گراش؛ دیروز، بیست‌و دوم مهر ماه، این مانور با تماس یک رهگذر به کشیک جمعیت هلال احمر اوز مبنی بر وقوع حادثه تصادف در خیابان اصلی شهر اوز، جنب ساختمان شهرداری شروع شد. manover4

از آنجایی که ایجاد آمادگی در برابر حوادث و سوانح طبیعی و غیرطبیعی مستلزم تمرین و افزایش مهارت در برخورد با آثار و تبعات ناشی از بروز آن‌ها است، انجام مانورهای مختلف در طول سال به عنوان شاخصی جهت نمایان ساختن نقاط ضعف و قوت و توانایی انجام کارهای گروهی محسوب می‌شود.

در این عملیات نجاتگران تیم امداد و نجات جاده شعب گراش و اوز بلافاصله در محل وقوع حادثه حاضر و در کوتاهترین زمان و با همکاری نیروهای عمل‌کننده شامل: نیروی انتظامی – آتش نشانی – بیمارستان و  اورژانس بخش اوز و با استفاده از ست‌های نجات هیدرولیک و پنوماتیک، خودرو آتش نشانی و سایر تجهیزات امدادی و پزشکی به یاری آسیب‌دیدگان شتافته و مصدومین فرضی را نجات و جهت مداوا با دو دستگاه آمبولانس به بیمارستان امیدوار اوز انتقال دادند.  

اجرای مانور به هر شکلی نیازمند وجود برنامه و سناریوی از پیش طراحی شده‌ای است که تمامی جوانب انجام آن، به عنوان پایه‌ای جهت اجرای مانور امداد و نجات جاده‌ای‌ در نظر گرفته شود.

این سناریو به نگارش و تنظیم واحد آموزش امداد و نجات جمعیت هلال احمر شهرستان گراش به شرح زیر است:

manover5ابتدا با ایجاد یک صحنه تصادف در شهر با استفاده از لاشه خودرو و وسیله نقلیه دیگر در محل مناسبی که از قبل مشخص شده و با گریم کردن ۲ سرنشین در درون خودرو و دادن اطلاعات لازم به آنها در مورد نوع آسیب وارده به مصدومین حادثه تلاش لازم جهت نزدیکتر کردن مانور به واقعیت باشد سپس  بدون هماهنگی و عدم اطلاع به اعضاء کارگروه ستاد حوادث، مبنی بر وقوع حادثه مرکز شهر روبه‌روی شهرداری اوز توسط بخشدار اعلام می‌شود و با تماس تلفنی به پلیس ۱۱۰ و آمبولانس‌های هلال احمر و اورژانس و نیز آتش‌نشانی استارت مانور زده می‌شود.

 نجاتگران جاده ای با حفظ اصول ایمنی خود نسبت به انجام مراحل ۱۲ گانه امداد و نجات، شامل؛ آمادگی برای عملیات، چگونگی رویارویی با محل حادثه، ارزیابی، دستیابی به منطقه و مصدومین، مدیریت صحنه حادثه، دستیابی به افرادی که در دام افتاده‌اند، مراقبت از کسانی که حیات آن‌ها در معرض خطر است،رهاسازی مصدومین، تثبیت،پایان عملیات، خارج کردن مصدوم از خودرو، انتقال مصدوم به آمبولانس، اقدام می‌کنند.

شروع مانور با این ترتیب:

  اعزام گروه‌های اول پیشرو ( هلال احمر – پلیس ۱۱۰- بیمارستان – آتش نشانی )، ارزیابی اولیه توسط گروه پیشرو هلال احمر، ایمنی و ارزیابی جاده manover2توسط پلیس ۱۱۰ و ایجاد نوار خطر و مخروط خطر و تابلوهای هشدار، ایمنی  و ارزیابی سانحه توسط هلال احمر و آتش‌نشانی.

  گروه دوم، گروه تجسس کار خود را با جستجو و کاوش و ارزیابی مصدومان فرضی شروع می‌کند تا زمانی که گروه سوم، گروه نجات،

کار نجات افراد محبوس با ست‌های هیدرولیک و تجهیزات سبک و اقدامات اولیه اورژانس را شروع کند و گروه چهارم با ارزیابی اولیه مصدوم و چک کردن ABC، اقدامات اولیه و پانسمان و بانداژ و آتل‌بندی مصدومان نجات یافته‌، تهیه گزارش از وضعیت مصدومین و انتقال مصدومین به منطقه امن و سپس منطقه تریاژ، وضعیت را تحت کنترل خود داشته باشد.

و گروه پنجم، گروه تریاژ عملیات خود را آغاز کند که شامل، تریاژ مصدومین بر اساس نوع عارضه با کارت‌های مخصوص کارت قرمر: اولویت اول، کارت زرد: اولویت دوم ،کارت سبز: اولویت سوم، کارت مشکی : اولویت چهارم، تهیه گزارش از وضعیت مصدومین و اقدامات بعدی کمک‌های اولیه می‌شود.

گروه ششم وظیفه‌ی جمع آوری تجهیزات امدادی، جمع آوری ستهای سبک و نیمه‌سنگین، جمع آوری موانع و تجهیزات کمک‌های اولیه را به عهده خواهد داشت و گروه هفتم، گروه اعزام به واحد درمانی با انتقال مصدومین اولویت قرمز به واحد درمانی سپس مصدومین اولویت زرد و سبز و اعزام فوتی‌ها توسط وسیله نقلیه حمل متوفیان کار را به پایان می‌رسانند.

manover3

 

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top