بستن

هیات نینوا، نوای جدیدی در محرم گراش

گریشنا: «هیأت مذهبی نینوای شهرستان گراش» از دهه دوم محرم امسال فعالیت‌اش را شروع می‌کند. هدف تشکیل این هیات، ایجاد فضایی متفاوت و نوین در عزاداری سالار شهیدان امام حسین (ع) در گراش است.

در گفتگوی مکتوب با گریشنا، دکتر امیرحمزه مهرابی توضیح می‌دهد: «یکی از برنامه‌هایی که سال‌هاست در آرزوی اجرایی کردن آن بودم، راه‌اندازی یک هیأت مذهبی بود که بتواند در گراش، بعضی از خلاءها را پر کند. به حمدالله در گراش هیأت‌ها و تکایای خوب و تأثیرگذاری فعال هستند. اما فکر کردم هیأتی را راه‌اندازی کنیم که به سبک هیأت‌های شهر مقدس قم و مراسم قدیم گراش، «منبر محور» باشد. برنامه اصلی ما طرح مباحث و مسائل اساسی به شیوه و سبک نوین و روزآمد است که نیاز فکری و معرفی نسل جوان را رفع کند و سؤالات و شبهات روز پیرامون نهضت و فلسفه‌ی عاشورا را پاسخگو باشد.»

مراحل اخذ مجوز برای این هیأت از فروردین در اداره سازمان تبلیغات پیگیری شده و مجوز هیأت به نام «هیأت مذهبی نینوای شهرستان گراش» صادر شده است. مراسم این هیات از دهه دوم محرم و شب‌ها بعد از نماز مغرب و عشاء در سالن تربیت بدنی معروف به سالن ریاست جمهوری برگزار می‌گردد.

مهرابی درباره دلیل انتخاب دهه دوم به جای دهه اول محرم برای مراسم می‌گوید: «تلاش بر این است که برنامه‌های ما حتی‌الامکان با سایر هیأت‌ها تلاقی نداشته باشد. لذا مراسم سخنرانی و سینه‌زنی هیأت نینوا از شب دوازدهم یا سیزدهم محرم آغاز می‌شود. اتفاقا یکی از خلاءهایی که از قدیم‌الایام احساس می‌شد، همین موضوع بود. در دهه اول بیشتر حال و هوای سینه‌زنی غلبه دارد و مجالس سخنرانی نیز با ورود گاه‌و‌بی‌گاه دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی قطع می‌شود و سخنران و مستمعین تمرکزشان از بین می‌رود؛ و در دهه دوم هم یا مراسم تمام می‌شود یا به شدت کاهش پیدا می‌کند. لذا هیأت نینوا فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد که نیاز بیشتری به آن احساس می‌شود.»

همان‌طور که از زمان برگزاری مراسم پیداست، تاکید مسئولین هیات بر بحث محتوایی مراسم است. مهرابی می‌گوید: «محتوای سخنرانی‌ها مسائل مبتلا به جامعه و سؤالات و مباحث مورد نیاز نسل جوان درباره محرم و عاشورا خواهد بود. همچنین قبل و بعد از سخنرانی، برنامه‌های متنوعی خواهیم داشت. تلاش می‌کنیم CD برنامه‌های هر شب با کمترین فاصله زمانی ممکن در اختیار علاقه‌مندان گذاشته شود و در جوار مکان مراسم، عرضه محصولات فرهنگی نیز خواهیم داشت. بنا داریم وب‌سایتی نیز به نام هیأت راه‌اندازی کنیم تا افراد خارج از شهر و منطقه نیز از برنامه‌های هیأت بهره‌مند شوند.»

مهرابی درباره ساختار هیات نیز توضیح می‌دهد: «بر اساس اساسنامه مصوب، این مجموعه به شکل هیات اُمنایی اداره می‌شود، که اعضاء آن فرامحله‌ای و فراجناحی هستند. یعنی از همه طبقات و محلات حضور دارند. تا آنجایی که ذهن‌ام یاری می‌کند افرادی مثل مهندس محمود نوروزی، مهندس جعفر اژدری، حاج محمود جاوید، حاج محمود امانتی، مهدی قنبری، حبیب فروزش، حاج غلامرضا شاکری، حاج آقای فخاری، حاج آقای غلامی، حاج محمد رهنورد، حاج خلیل فرهادی، کربلایی یعقوب مهرابی، عبدالرضا ابراهیمی و … اعضاء هیات موسس هستند. البته تیم اجرایی هیأت نیز تعداد زیادی از آقایان و خانم‌ها می‌باشند که اکثر آنها جوان و پرانرژی هستند و در برگزاری هر چه بهتر مراسم همکاری می‌کنند. این مراسم متعلق به امام حسین (ع) است و همه افراد علاقه‌مند می‌توانند در زمینه‌های مختلف اعلام همکاری نمایند و طبق اساسنامه تعداد اعضای هیئت امنا قابل افزایش و کاهش است.»

مهرابی در خصوص نحوه برگزاری مراسم، بر فرامحله‌ای بودن این هیات تاکید می‌کند، و این که سعی شده است در انتخاب محل برگزاری مراسم نیز تعلق به محله‌ای خاصی تداعی نشود. این هیأت دسته‌زنی یا زنجیرزنی که در خیابان حرکت کند نخواهد داشت و عزاداری و سینه‌زنی هیأت در خود سالن صورت می‌گیرد. فعلاً برنامه‌ای برای ولیمه و توزیع غذا هم وجود ندارد، و در برنامه‌ریزی برای زمان و نحوه برگزاری مراسم و گستره‌ی سیستم صوتی نیز تلاش می‌شود که کمترین مزاحمت برای همسایگان و مجاورین داشته باشد. او انتخاب سالن ورزشی برای اجرای مراسم را به این دلیل می‌داند که معذوریتی برای حضور کسی نداشته باشد و فضای منطقه نیز محل مناسبی برای پارک وسیله نقلیه و عبور و مرور فراهم می‌کند.

مهرابی در نهایت اضافه می‌کند: «برای اجرای هر چه بهتر مراسم، از همه ظرفیت‌های هیأت‌های دیگر بهره خواهیم گرفت و همه مسئولین و مجریان سایر هیأت‌ها را به همکاری و حضوری فعال دعوت می‌کنیم.»

AmirHamzeh Mehrabi

31 نظر

  1. انشاء الله اینگونه هیئت ها و این نوع برنامه های روشنگرانه در گراش بیشتر بشود . البته بعضی هیئت ها هستند که دارند همین کار می کنند و لی محدود است . اجرتان با امام حسین (ع)

  2. چه عجب بالاخره جناب آقای دکتر امیر حمزه مهرابی بفکر گراش افتادند و قدمی برای ترویج دین و مذهب برداشتند .انشالله که اهداف ایشان خیر باشد و نیتشان خیر باشد چون انتخابات مجلس نیز نزدیک است

  3. اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

    قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ. مَلِکِ النَّاسِ. إِلَهِ النَّاسِ.

    مِن شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ.
    الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ.
    مِنَ الْجِنَّهِ وَالنَّاسِ

  4. این کارها بوی سیاسی می دهد و برپایی مجلس به نام مذهب برای طرفداری از قشر خاص و جهت دار کردن جوانان براین انتخابات مجلس و پیروی از محله و فرد خاصی می باشد دارن زمینه سازی می کنن، جوانان به هوش باشید.

    1. جناب محمد علی اگر امکانش هست لطف بفرمایید یکمی واضح تر صحبت کنید که ما هم متوجه بشویم چطور این کارها بوی سیاسی می دهد و این هیأت قراره از کدوم قشر یا محله و فردی طرفداری کنه…!!!؟؟؟
      اگر جواب شما منطقی باشه ما هم قبول می کنیم ولی اگر از روی قصد و غرض داری ما جوون ها رو گمراه می کنی این رو بهت بگم که این جور افکار پوچ دیگه به گور پیوسته.
      منتظر پاسخ شما هستیم.

    2. امان از حسادت.
      بنده با دکتر مهرابی هیچ نسبتی ندارم و ایشان هم احتمال زیاد مرا نمی شناسد اما من به قدری ایشان را می شناسم و میدانم ایشان کسی نیست که به خاطر اهداف سیاسی و شخصی هیات عزاداری تشکیل دهد و از مجلس امام حسین(ع) سوء استفاده کند.
      آقای محمدعلی فقط این را می توانم به شما بگویم که یا از حسادت لبریز شده اید و یا خودتان همیشه افکار مغرضانه و پلیدانه در ذهن می پرورانید که دیدتان نسبت به ایشان این چنین است.

  5. استاد مهرابی
    افتخار خدمت به اهل بیت عصمت وطهارت گوارای وجودتان.اگر لایق بدانید به کوری چشم بدخواهان اینجانب امادگی خود را جهت نوکری در هیات نینوا اعلام می نمایم

  6. دکتر جان شنیده ام که قصد باز گشت بگراش داری که نینوایی برپا کنی وبعضی از خلاۀها را پر کنی آنهم در دهه دوم ماه عزا .کاکاجی عوام ودکتر ندیده در تعجب است که دکتر چه می گوید .بزبان کاکاجی فهم بگو این خلاۀها چیست کجاست وکدام یک را پر خواهی کرد.گفته ای می خوای روضه خوانی کنی ولی مثل قم و روضه های قدیم گراش خودمان .کاکاجی رسم روضه خونی قمیها را نمی داند ولی ملاهای که از قم به گراش آمده اند دیده که یک تۀری (جوری)بی نمک می خوانند که تا حالا هیچ کدامشان نتوانسته اند چشم هیچ کاکاجنی در عزا ورزضه تر کنند

  7. آقای دکتر آفرین حقا که شیر حلال خورده هستی .کاکاجی صد در صد با این کارت موافق است که روضه خونی قدیم خودمان از تمام روصه خونیهای شهرهای دیگر بهتر ووزینتر است.خدایشان بیامرزد مرحوم رحمانی آقا سید حبیب . چه معرفتی در رزضه خوانی داشتند .دهه اول برای ما جوانها گذاشته بودند .از شب سوم که با سر دار سر کوی حسین حر دلاور شروع می کردیم وسینه می زدیم وراه می افتادیم تا ظهر عاشورا که با یاحسین یا حسین قهرمان خان یا حاج عباس رحمتی تمام می کردیم . در اوج لذت وبی وزنی و نشاط بودیم .این بی ادبی واین قرتی بازهای امروزی . همهاش شور حسینی بود

  8. خود مرحوم رحمانی می گفت این حستان شور حینیست . نهار که می خوردیم وسفر امام که جمع میشد . کار ما هم تمام میشد می رفتیم دنبال کار خودمون چون بیکار نبودیم باید می رفتیم دنبال کار و روضه ومنبر تحویل آدمهای مسن وبیکار وزنها می دادیم .والبته بعد از دهه عاشور روضه برای ما جوانها چیزی در بر نداشت وخسته کنند میشد . حال شما بفرمایید در دهه دوم روضه خوانیتان می خواهید چه ریتمی .شوری ونواییو.حرکتی به روضه اضافه کنی که جوانها حال کنند و حرکتی بدنبال .والا بخواهید سی دی بخش کنید و حرفهای بزرگ بزرگ ارشادی بزنی وفت خود وجوانها هدر داده اید ودکانی گشوده اید

  9. افزایش تعداد هیت های که به فلسفه وجودی عاشورا بپردازد خوبه واز رواج بدعتها و عوام زدگی وقشری نگری مکاهد .بنظرم اگه هم در این بین کاندیدی متعهد پیدا بشه چه اشکالی دارد.بلاخره یکی باید از گراش به
    میدان بیاد.چه کسی بهتر از مهندس نوروزی یا دکتر مهرابی.

    1. یاسلام
      متاسفانه یکی از عیوب شهر ما انتقاد و حمله به افراد هست باید عرض کنم که اولا روضه امام -مراسم سوگواری امام -حتی سفره امام باند و جناح سیاسی نمیشناسه و هر کس ذره ای از محبت اهل بیت در وجودش باشه از این مراسمها بهره میبره ثانیا چه اشکالی در برگزاری مراسم در نیمه دوم ماه هست ؟ثالثا با برپایی این مراسم ها مخصوصا از طریق قشر تحصیل کرده (آکادمیک)درکناردیگر عزیزان شاید نتیجه بهتری در شناسایی امام و اهداف امام داشته باشه . (نیمه پر لیوان ببینیم)

  10. کاکاجی عوام ودکتر ندیده فقط از دکتر سوال کرده که چیز فهم بشه وبدونه خلاۀهای که دکتر گفته چیه که میخواد با روضه خوانی خودمونی وکاکاجی برو پر کنه .حالا دکتر راشدی آمده وکاکاجی را گیچترش کرده .کاکاجی که اهل مسجد ومعامله نیست وهیچ وقت هم شاگرد دکونهای قیصریه لار نبوده که قسم خوردن بلدباشه .آنهم حضرتعباسیش.عبا که مال آغاهاست هیچ یک لا قبا نداره که بتونه بالین(خروس دامادنشده) پنهان کنه تا په رسد خرس(خروس).غیر از سوال وکمی تعریف سینه زنی قدیم خودش جسارتی بساحت دکتر نکرده .حالا دکتر راشد برای اینکه کاکاجی گیچتر نشه بزبان دکتری خودت از خود دکتر بپرس .<>

  11. که فرموده <>> بقول کاکاجی سریال برره آه این یعنی چه ؟ بک وقت فکر نکنی کاکاجی موافق ویا مخالف کسی در گراشه نه .فقط حالا که اکابر میره .ویاد گرفته حروف بخواند عجله داره معنای نوشته ها هم یاد بگیرد. . آخه دکتر طوری نوشته که یکی قل اعوزمیخواند برای چشم نخوردن دکتر ؟با در امان ماندن از شری؟ یکی لیوان آب می بینه حمله وانتقاد .دیگری دکتر نینوا درست نکرده میخداهدمهندس محمود نوروزی بفرستد مجلس .جعفری نامی آرزی کوری بدخواهانش دارد .نمی دانم دکتر چه بدی دارد که بد خواه داشته باشد .

  12. کاکاجی نقل قول دکتر مهرابی ….محتوای سخنرانی مساۀل مبتلا به جامعه ومباحث موردنیاز…..الا آخر در نیمه پرانتز آورده بود که ظاهرا سیتم کامپیوتر کاکاجی به گریشنا منتقل نکرده .لطفا خواندن نقل فول دکتر را در خواندن کامنت کاکاجی فراموش نشود با پوزش از همه

  13. خداییش من اصلا متن جناب کاکاجی رو حالیم نمیشه،زبان متنش فارسی خودمونی نیست و سخته
    ولی بعضی جملاتش جالبه

  14. متعجب الدوله هم ولایتی خوبم کاکاجی رسما ومکتوبا اعتراف کرده که اکابر میرود وتازه حروف خوانی را یادگرفته برای همین عوامی وکم سوادیش است که معنی فرمایشات دکتر مهرابی را نمی فهمد. وبقول بندربها(گراشیهایکه درکشورهای خلیج فارس کسب وکار دارند) بالطبع زبان متنش فارسی خودمونی نیست و سخته .بخشیدن از شما خوبان وباسوادان است. راستی کاکاجی اکابر را از محضر آقای حاج محمد رضا ایزدی فرهنگی باز نشسته شروع کرده ولغز خوانی را از استادان مرحومان علی درویش واستا غلوم تلمذ نموده است شاد باشی وخوش

  15. کاکاجی جان تو همان (…) نیستی که الان کمی ادبیاتت فعلا مودبانه تر شده.به همه چیز وهمه کس بدبینی .میدانی که ظن بیجا گناه است.شماره دکتر پایین نوشته کمی فقط کمی وقت بزار از خودش سوال کن میگه منظورش چیه .حتما خلاهایی است که باید پر بشه ‌همین خودکشیها که جدیدترینش دیروز بود یا طلاق های دختران که امار وحشتناکه.بزهکاریها …شاید تو همین جلسات به نقد کشیده شد.مجلس که همش نباید چکاچک‌شمشر و کشت.کشتار باشه شناخت مشکلات جامعه وارایه راه حل تو جلسات روضه هم میشه مطرح کرد.بیا و سمپاشی وجو سازی نکن تا دلسوزان به کارشان برسند.علی یارت

  16. متعجب الدوله عزیز . سپاس .شاد باشی وخوش. اما همولایتی جان .بابا نوشته های کاکاجی رابا دقت وحواس جمعی بیشتر بخوان .میگم تازه حروف خوانی یاد گرفته ام میگی تو همان نیستی که…….. نه جون همشهری. کاکاجی عوام همان نیست که بکسی ویا چیزی بد بین باشدتا چه رسد به همه .گناه وثواب هم مال علما وچیز دونهاست .پس ظن ومن یاد کاکاجی نده .که دل صاف وپاکش دودی کنی . کاکاجی نماینده خود خوانده همه کاکاجینیها گراش هست کار شخصی خودش نیست که تلفنی از دکتر بپرسد .میخواهد همه گراشیهای عوام مثل خودش متوجه فرمایشات دکتر بشوند.

  17. بگمون کاکاجی .هم ولایتی جان آنچه برای عوامی چون او ردیف کرده اید خلاۀهای نیست که دکتر می گوید .باید پر شود . بلکه تنها بعضی از مشکلات. و درد های جامعه گراش است که بدرستی گفته اید وکاکاجی بیشتر از اینها هم هر روزه شاهد وناظر است . ولی این دردها ومشکلات که با روضه ومجلس نینوا از بین نمی رود .خودکشی وطلاق و….غیره نتیجه ومحصول یک سری عوامل .اقتصادی فرهنگی واجتماعیست که شرح وبسطش .کار عوامی مثل کاکاجی نیست که ردیف کند ولی یقین دارد با روضه ونینوا از بین نمی رود .چون اگر اینها اثر داشتند .اصلا نبایستی مشکلات ودردها بوجود می آمدند .

    1. کاکاجی لغزش در حد وکًه وچارکه هنوز به من نرسیده ولی تو آقاییکه شفا برای همه میخواهی . ولی بیزحمت شفا کاج از خدا نخواه .اول بفرسش پیش مشاوری.روانشناسی دکتری تا بعد چه پیش بیاد. لغز با مسخره یکی نگیر . خدا همه رو شفا بده مگر لغزت برای کاکا نیست؟

  18. جناب کاکاجی لغزیان کمی انصاف داشته باشید هتک حرمت اشخاص انهم بدون معرفی خود کار ناشایست وناپسندیست.با وجود هیهات متعدد در سطح شهر اضافه شدن هیات نینوا انهم با کلام ومدیریتی نو چیزی از شایستگی های عزاداران امام حسین نمی کاهد بلکه مجالی نو برای درایت بیشتر در فلسفه وجودی عاشورا را فراهم می کند که باتدبیر همگانی باید از ان استقبال و استفاده کنیم اینکه استاد مهرابی در جواب شما سخن ویا تذکری نداده اند از سعه صدر ایشان است و ادامه ندهید
    من گریشنا را در همسویی یا هتاکی به بعضی از مشاهیر شهر از جمله آشیخ صادق رحمانی و دکتر مهرابی متهم میکنم حضور نخل فارس در کنار سایر مطبوعات و سایتهای فعال و زحمتکش شهرسبب ارتقاء فرهنگ عمومی می شود که هر کدام از اینها می توانند مکمل همدیگر باشند و ما باید دشمن اصلی را فراموش نکنیم و تا می توانیم در شهر بدنبال اتحاد و همدلی باشیم خواهشا از کامنت هایی که سبب بروز اختلاف ویا ناراحتی می شود خودداری نمایید
    برادر کوچک شما

    1. حاجی کلغلمبباس (کنر زیارت م جو بزد) اگر کاکاجی ترا دکتر مهرابی را و دشمنان اصلی وفرعیتانرا بشناسد .وبداند داری چه میگی .ومیخواهید چه کار کنید .آن کار که میخواهید انجام دهید چه است که این همه مسجد.حسینیه .فاطمیه .ومکانهای مشابه .امام جمعه.حوزه های علمیه اداره ارشاد .روحانیان بزرگ وکوچک مهمان واخیرا یکی از مراجع عظما تا حال نتوانسته انددر گراش انجام دهند که حال دکتر مهرابی ویاران بتوانند انجام دهند.والا هیات درست کردن ومطبوعاتی شدن حق همه است .

  19. سلام همون مجالسی که در دو دها اخیر در گراش باب شده که فقط درونش روضه توسروصورت زدن گریه هستش نه کار فرهنگی عدم بیان علت قیام حسین بقول دکتر شریعتی ما تشنه افکار حسین هستیم نه تشنگی اش بیاید مشکل جامه را ریشه یابی کنیدکه هیچ شهری به اندازه گراش دچار نیست اصراف طلاق و غیره که دوستان بیشتر بیشتر از هر کسی اطلاع دارن کاش میشد بیشتر حرف زد ولی مسولین سایت به ناگزیر فیلتر میکنن….یا حق

  20. کاکاجی جان مثل اینکه به زمین و زمان شک داری و به همه چیز بدبینی…!!!!
    اتفاقاً من فکر می کنم همچین هیأتی برای گراش یک امر واجب و بسیار ضروری هستش علت اون رو هم بیان می کنم…
    اول اینکه اگر کمی به قول خودتون با دقت و حواس بیشتر به دور و ورمون نگاه کنیم متوجه می شویم که گراش متأسفانه دچار فساد و ناهنجاری های زیادی هست از طلاق و خودکشی و قتل و سرقت و زنا و لواط و بی غیرتی و دزدی و غیبت و تهمت و دروغ گرفته تا گناهان دیگر که این برای مردم گراش که شیعه ی ۱۲ امامی هستند و آوازه ی این شهر در سراسر ایران پیچیده مایه ی شرمساری هست(البته عده ی کمی ممکن است این گناهان را انجام دهند و تمام مردم مدنظر نیستند).
    اگر کمی واقع بین باشیم میبینیم که اکثر هیأت های گراش به رسم هر ساله مراسم های خودشون رو به نحو خوبی برگذار می کنند ولی تغییر و تحولی در آن ایجاد نمیکنند اما از سوی دیگر در جوانان از همه لحاظ تغییراتی رخ داده و آن هم به سبب گذشت زمان است. جوان امروز ممکن است مانند جوان ۴۰ سال پیش فکر نکند.
    متأسفانه امروزه به بعضی از دوستان که میگوییم بیا پای منبر و سخنرانی فلانی اکثر اوقات جوابی که میشنویم این است که حوصله روضه ندارم یا من فقط میرم سینه زنی و ….یکی از علت ها شاید این باشد که مطلب خاصه برای جوانان در این سخنرانی ها کم گفته می شود.
    خودتان به خوبی میبینید که چقدر از جوان ها پای منابر می آیند و چقدر از آنها در سینه زنی و زنجیر زنی شرکت می کنند ویا در خیابان و حسینیه به تماشای این هیأت ها می ایستند. البته تمام این ها خوب است، نفس شرکت در عزاداری امام حسین (ع) خوب است، همین که قدمی در این راه بر میدارد خوب است. اما بحث ما جوانان شهرمان است بحث ما افزودن به بصیرت و آگاهی جوانان و جامعه ی امروز ماست.
    امروزه جامعه ی جوان ما نیاز مبرم به اطلاعات بروز در کنار روضه ی امام حسین (ع) دارد.
    و سخنرانی هایی که به جامعه ی ما کمک کند، به خانواده و جوان ما بصیرت و آگاهی کامل دهد در این روزگار با این هجمه ی سنگین دشمن و جنگ نرمی که علیه کشور ما به راه انداخته اند امری ضروریست.
    امیدوارم که این هیأت از همان آغاز کارش موفق باشد و تمامی این عزاداری ها و سخنرانی ها بدون ریا و تنها برای رضای خداوند باشد و بس.

    1. گراشی حامدم ناهنجاریهای که نامبرده ای زیبنده هیچ جامعه انسانی نیست در این مورد فرقی بین جامعه دینی وغیر دینی نیست .وحرف کاکا اینست که این بیماریهای اجتماعی را نمیتوان با هیات .روضه وخطابه از بین برد .وکاکاجی هم روی زمین و همراه زمان جرکت میکند وبه احدی مشکوک وبدبین نیست تا چه رسد همه..

  21. آقا محمود
    حرف من اینه که کسی که به ناحق عملکرد کسی رو به تاراج میبرد باید حداقل شهامتشو داشته باشه که خودشو معرفی کند
    نوشتن مطلب با اسامی غیر واقعی درست نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

31 نظر
scroll to top