بستن

وعده‌گاه عزاداران: برنامه‌ی هیات‌ها در محرم گراش، بخش تکمیلی

اختصاصی گریشنا_ حبیبه بخشی: محرم دارد به تاسوعا و عاشورا نزدیک می‌شود و حزن و اندوه در قلب‌های عزادارن حسینی سایه انداخته، حال و هوای مجلس عزای حسین(ع) همه‌ی شهر را سیاه پوشانده است. در تکمیل پست قبل مبنی بر معرفی برنامه‌های هیات‌های فعال در گراش در این پست نیز برنامه‌های سه هیات دیگر ،معرفی و اعلام می‌شود.

هیأت چهارده معصوم(ع) زیر نظر سیدعبدالحسین زیارتی اداره می­‌شود. یحیی‌پور می­‌گوید:« این هیأت در  تمام طول سال چه در اعیاد و چه در ایام عزاداری من جمله دو ماه محرم وصفر در حسینیه چهارده معصوم(ع) فعال است.» در طول این دو ماه، حجت­‌الاسلام والمسلمین سید عباس معصومی ساعت ۱۶:۳۰ برای این هیات سخنرانی می­‌کند. از شب اول محرم تا شب یازدهم در حسینیه مراسم سینه‌­زنی برقرار است و دسته­‌های زنجیرزنی و سینه­‌زنی هیأت­های دیگر نیز در این حسینیه خاتمه می­‌یابند. از دیگر فعالیت­های این هیأت،خواندن زیارت عاشورا در صبح عاشورا توسط یکی از روحانیون این حسینیه و پذیرایی ظهر در روز عاشورا، اربعین، ۲۸ و ۲۹ صفر از مردم است.

اصغر دانشور مسئول هیأت محمد رسوال­‌ا…(ص)  است، او می­‌گوید:« این دسته سینه‌­زنی مربوط به مسجد محمد رسوا‌‌‌ل­ ا…(ص) از اول ماه محرم تا شب دهم سینه‌زنی می‌کنند و از شب ششم این هیأت به سمت حسینیه­ چهارده­ معصوم(ع) (مدرسه علمیه) راهی می‌شود».

هیأت محبین حضرت علی­‌اکبر(ع) که با مسئولیت محمدرضا حسن‌­زاده اداره می­‌شود در سال ۱۳۹۲ با توجه به نیاز شهرک پردیس،در قالب یک هیأت مذهبی رسمی، به ثبت رسید. هیأت محبین حضرت علی­‌اکبر(ع) از جمله هیأت‌های فعال در طول سال بوده که تا کنون هیجده برنامه و مراسم را برگزار کرده است. امسال نیز مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت امام­ حسین(ع)، با شور و شوق خاصی در این هیات در حال برگزاری است.

برنامه­‌های این هیات از ساعت ۹ شب با خواندن زیارت عاشورا شروع و سپس با سخنرانی حجت‌السلام و‌المسلمین ابطحی و مداحی مداحان شهر ادامه می­‌یابد. مراسم زنجیرزنی نیز ساعت ۱۹ شب آغاز و بعد از خروج هیأت از تکیه، مراسم سخنرانی حجت‌السلام جلالی آغاز و تا برگشت هیأت به تکیه ادامه می‌­یابد. آن‌ چه بیش از همه به چشم می­‌خورد شرکت همه‌­ی اهالی مسکن ­مهر خصوصا جوانان در این مراسم عزاداری است.

moharam13

3 نظر

  1. با سلام هیات زنجیرزنی حضرت علی ابن موسی الرضا انتهای خ آبیاری اگه امکان داره بیارین جزو لیست هیات ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top