بستن

بهمنی: تغییر در الگوی غذایی برای کاهش ابتلا به دیابت

گریشنا:به مناسبت هفته دیابت، نمایشگاه دیابت، روز دوشنبه، ۲۶ آبان ماه، ساعت چهار، در محوطه فضای سبز بیمارستان امیرالمومنین علی(ع) گراش برگزار شد.

به گزارش حبیبه بخشی؛این نمایشگاه، شامل سه غرفه‌ بود،غرفه اول، مختص مشاوره و آموزش رایگان و غرفه دوم به تست قند خون و فروش دستگاه تست با قیمت مناسب برای بیماران اختصاص داده شده بود، پوستر و اطلاعات عمومی در مورد دیابت و اهداء کارت‌های آویز و روبان‌های آبی رنگ که نماد از تعهد رعایت در کم خوردن شیرینی است در غرفه‌ی سوم به بازدیدکنندگان و بیماران دیابتی ارائه می‌شد.

در کنار این نمایشگاه به مناسبت هفته دیابت نیز برنامه‌ای برای بیماران اجرا شد. سعادت، مسئول کلینیک دیابت، مجری این برنامه بود. این مراسم ابتدا با تلاوت آیات کلام‌ا… مجید و خواندن سرود ملی شروع شد و سپس دکتر بهمنی، ریاست دانشکده علوم پزشکی در رابطه با بیماری دیابت(قند خون) گفت:« از سال ۱۹۹۱ میلادی به بعد عنوان روز دیابت توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته شد. علت نامگذاری این روز،دانشمند جوان به نام فردریک باتیک اهل کانادا است که نسبت به کشف انسولین اقدام مهمی را انجام داد، کار این دانشمند مورد توجه سازمان ملل قرار گرفت. سازمان ملل در سال ۲۰۰۶ عهدنامه‌ای در ارتباط با دیابت انتشار داد.»

بهمنی در خصوص پیشگیری از بیماری دیابت در گراش افزود:«ما باید در بحث تحرک و تغدیه بازنگری کنیم. و اگر میزان مصرف شیرینی را کاهش دهیم دچار بیماری متعدد از جمله دیابت نخواهیم شد.» او در مورد خطر جدی دیابت خاطرنشان کرد:«دیابت هر هشت ثانیه، یک نفر را می‌کشد و باید جلو این خسارت عظیم را بگیریم. دیابت زن و مرد، بزرگ و کوچک و ضعیف و قوی را نمی‌شناسد و تنها باید شیوه زندگی و نوع نگاه به زندگی را تغییر بدهیم.»

 بیشترین تاکید بهمنی، دیابت نوع ۲ بود که از سن سی سالگی  در صورت تغذیه نادرست و عدم تحرک به وجود می‌آید.

namayehgah deyabet5آشفته، یکی از بیماران دیابتی‌ است که توانسته است به خوبی با این بیماری کنار بیاید او می‌گوید:«نزدیک به بیست سال است که بیماری قند خون دارم و سعی کردم با ورزش صبحگاهی و تغذیه درست و پرهیز از شیرینی، از پیشرفت بیماری جلوگیری کنم و خدا را شکر تا امروز از انسولین استفاده نکردم و خوددرمانی بهترین راه برای جلوگیری از پیشرفت دیابت است.»

 خانم سعادت شعار این هفته را که پیشگیری، تحرک، تغذیه و خود مراقبتی است به بیماران توصیه می‌کند و اشاره می‌کند که کلینیک دیابت به صورت شبانه‌روزی در خدمت بیماران است. او در ادامه می‌گوید:«دکتر حلفی‌نژاد یک روز در هفته بیماران دیابتی را معاینه می‌کند و در روزهای دیگر نیز بیماران اورژانسی می‌بیند.» استفاده از طب سنتی از دیگر موارد یاد شده در این کلینیک است که در اختیار بیماران دیابتی قرار می‌گیرد.

آقای اسدی از هیأت امنا موسسه بیماران خاص باب‌الحوائج  که در کنار یکی از غرفه‌ها مشغول صحبت کردن بود در مورد این نمایشگاه چنین گفت:«این نمایشگاه اولین سال است که برگزار می‌شود،حدودا دویست نفر در این نمایشگاه شرکت کردند و قرار است به مدت سه روز ادامه داشته باشد. بازدیدکنندگان می‌توانند به صورت رایگان تست قند خون انجام بدهند و برای آگاهی بیشر از بیماری دیابت و کنترل پیشرفت این بیماری از این غرفه‌ها دیدن نمایند»

برنامه‌هایی از جمله سخنرانی دکتر بهمنی، تئاتر بهداشتی، سرود و اهداء جوایز به پنج نفر از بیماران دیابتی که توانستند به خوبی روش صحیح درمان را پیگیری کنند از جمله برنامه‌هایی است که قرار است در روز اختتامیه انجام بگیرد.

این برنامه با اجرای گروه سرود دانش‌آموزان راهنمایی شاهد و انجام عملی ورزش توسط  آقای مدنی و پذیرایی از بازدیدکنندگان به اتمام رسید.

namayehgah deyabet7

1 نظر

  1. با سپاس وقدر دانی از بانیان .برگزار کنندگان .مجریان . سخنرانان و بازدید کنندگان این نمایشگاه مفید وارزشمند وتشکر از مسولین بیمارستان. کلینیک دیابت وجناب دکتر بهمنی . عرض میشود که اینگونه نمایشگاه ها وسخنرانیها در روز دیابت بسیار بجا ومفید می باشد ولی کافی نیست کاکاجی دو پیام ودرخواست در این مورد از مسولین وسروران عزیز داشته که در همین گریشنا ذیل خبر ” ثرویج صبحانه برای پیشگیری از دیابت ” آمده است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top