بستن

«کایه» محسنی در جشنواره سینماحقیقت

گریشنا: فیلم مستند کوتاه «کایه» از کیوان محسنی به بخش «مستند صنایع دستی و هنرهای سنتی» در هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت راه یافت. این جشنواره طی روزهای ۹ تا ۱۶ آذرماه در تهران برگزار خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی «سینماتجربی»، در این بخش ویژه که با مشارکت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برپا شده، ۱۱ فیلم مستند پذیرفته شده‌اند تا در ایام برپایی جشنواره سینماحقیقت روی پرده بروند. ضمن اینکه در آیین پایانی جشنواره هم دیپلم افتخار و جوایزی به بهترین فیلم، کارگردان و پژوهش اهدا خواهد شد.

محسنی که تمام کارهای تولید «کایه» را به تنهایی انجام داده، درباره این فیلم می‌گوید: «این مستند به نوعی شخصی‌ترین فیلم من محسوب می‌شود. پیش از این، فیلم را در ایران در جشنواره فیلم کوتاه کل و همچنین «بخش ملی» جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران شرکت داده‌ام؛ و خوشحال‌ام که به جشنواره معتبری همچون سینماحقیقت نیز راه یافته است.» فیلم کایه در دوره نهم جشنواره فیلم کل به نمایش در آمد، و برنده ۵ جایزه مهم شد.

مهدی بوستانی شهربابکی، یکی از اعضای هیات داوران آن دوره از جشنواره، در یادداشتی درباره این فیلم نوشت: «کایه آن قدر فیلم دل‌نشین و ساده و خوش‌ساخت و خوش‌تصویری است که وقتی اسفندماه گذشته به همراه پیروز کلانتری و هادی سبحانیان (داور استانی) داور جشنواره‌ استانی‌ فیلم کوتاه گراش (در استان فارس) بودیم، خود را چنان به ما تحمیل کرد که جای هیچ‌گونه بحث و جدلی را بر سر تصمیم‌گیری و رسیدن به اجماع برای انتخاب بهترین مستند و بهترین فیلم جشنواره  باقی نگذاشت.»

Kayeh

اسامی فیلم‌های بخش «مستند صنایع دستی و هنرهای سنتی» جشنواره سینماحقیقت به این شرح است: آس بادها (جمشید مجددی)، اوزال (مسعود میرزایی)، بافندگان خیال (سیدمحمدصادق جعفری)، درخت سخنگو (علیرضا قاسم‌خان)، زنگار (علی شفیعی)، صدای فیروزه (محمدامین شاه‌قلی)، عمو اوغلی (علی جلالی)، کایه (کیوان محسنی)، کلیدساز جلفا (فرهاد بردبار)، میل و نمد (لیلا خلیل‌زاده)، هر آنچه که من دارم (محمدعلی یزدان‌پرست). گفتنی است: فیلم‌های بافندگان خیال (سیدمحمدصادق جعفری)، درخت سخنگو (علیرضا قاسم‌خان) و صدای فیروزه (محمدامین شاه قلی)، در بخش مسابقه ملی جشنواره سینماحقیقت نیز پذیرفته شده‌اند.

طلایه رویایی، حسن نقاشی و حجت‌الله مرادخانی، اعضای هیات انتخاب و داوری بخش «مستند صنایع دستی و هنرهای سنتی» جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت هستند.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را هم‌زمان با ولادت باسعادت حضرت امام موسی کاظم‌ (ع) و طی روزهای ۹ تا ۱۶ آذرماه ۱۳۹۳، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در شهر تهران برگزار خواهد کرد.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

4 نظر

  1. سلام
    امیدوارم موفق باشید و باشند اما حضور در این جشنواره و یا هر جشنواره ی دیگری معیار نیست.مهم کسب مقام است. خیلی از دوستان گراشی در سوگواره ها جشنواره ها و یا مسابقات حضور یافته و می یابند اما…

    و من ا… توفیق

  2. سلام. ممنون دوستان عزیز
    در خصوص صحبت هنرمند گراشی باید بگم اتفاقا راه یافتن یک فیلم در بخش مسابقه مهمترین معیار است. مثلا انجمن فیلم کوتاه ایران که زیر نظر خانه سینماست و مهمترین انجمن فیلم کوتاه خاورمیانه است برای حضور فیلم در جشنواره (مخصوصا جشنواره بین المللی) امتیاز بالای میده. اما برای جایزه بردن فیلم در هر جشنواره ای فقط ۳ امتیاز از ۱۰۰ میده. برای همین حضور فیلمساز در یک جشنواره بسیار مهم است و طبیعی است که همه از جمله من دوست داشته باشند فیلمشون جایزه ببره.
    ناگفته نماند که جشنواره فیلم کوتاه بسیار متفاوت تر از جشنواره عکس و دیگر جشنواره های هنرهای تجسمی است. همونطور که در نوشته شما اومده ما دوستان گراشی زیادی داریم که در جشنواره ها حضور پیدا می کنند. اما در جشنواره فیلم خیر!

  3. تبریک به آقای محسنی
    شخصا این فیلم رو بخاطر بکر بودن موضوع پسندیدم. تو برهه ای که شهرهای مختلف در حال اثبات میراث فرهنگی یه جورایی این هنردستی رو به نام گراش ثبت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top