بستن

کارآموزان گردشگری گراش را دیدند

گریشنا: انجمن معرفی و حفظ آثار بناهای تاریخی و فرهنگی شهرستان گراش تور یک روزه گراش‌گردی را برای تورلیدرهای آینده استان فارس برگزار کرد.

torleder3

به گزارش فاطمه ابراهیمی؛ این انجمن روز شنبه، بیست و نهم آذرماه، میزبان چهل کارآموز رشته‌ی راهنمای گردشگری از استان فارس بود.

برنامه از بام گراش شروع شد، تولیدرهای آینده به سرپرستی حکمتی‌نیا به دامنه کلات رفتند تا از آن بالا با روند شکل گیری گراش بیشتر آشنا شوند و با دید بهتری بافت‌های قدیمی شهر را ببینند.

گروه از خانه قدیمی علیپور تا برکه کل را پیاده رفتند تا بهتر با بافت‌های قدیمی شهر بیشتر آشنا شوند. حسینیه سنگ آوی ،حمام دهباشی، برکه حاج اسدالله نیز از مکان‌هایی بود که در حین پیاده روی سوژه این تولیدرها شد.

حامد عبداللهی دبیر انجمن ایکوموس درباره این برنامهگفت:«هدف از این کار معرفی دو بعد فرهنگی و اقتصادی شهرستان گراش بود.با توجه به ظرفیت‌های گردشگری این شهر و پتانسیل‌هایی که در اینجا وجود دارد می‌تواند گردشگران را به خود جذب کند و از طریق دوست‌داران میراث فرهنگی بیشتر با این شهر آشنایی پیدا کنند. و از لحاظ اقتصادی نیز منافعی را برای شهر دارد به عنوان مثال، هر گردشگر با خرید سوغاتی و صنایع دستی گراش باعث جذب درآمد در سطح منطقه می‌شود.»

عبداللهی همچنین در ادامه گفت:«انجمن معرفی و حفظ آثار بناهای تاریخی و فرهنگی گراش فعلا گام‌های اولیه را برمی‌دارد تا مسیر برای گام‌های اقتصادی باز شود.»
گله‌ای که دبیر این انجمن داشت این بود که؛«ما مجبوریم برای گردشگران یک برنامه‌ی فشرده و یک روزه برای بازدید از مکان‌های تاریخی و تفریحی گراش در نظر بگیریم که مانع از توجه به جزییات و مطالعه دقیق بناها و آثار می‌شود برای این که گردشگران بتوانند چند روز بیشتر در گراش بمانند، نیاز به اقامتگاه و محلی برای استراحت داریم.»

کارآموزان تورلیدری سپس مهمان خانه شهیدان عظیمی بودند. آن‌ها در ابتدای ورودشان با نان‌های خانگی و سنتی پذیرایی شدند. بالاتوه و نان تپ‌تپی گرم با مهیاوه و روغن از لذیذ‌ترین غذاهایی بود که این تولیدرها در گراش خوردند. اسکندر امانتی سنگ‌های تراشیده شده خود را که هرکدامشان شکل و شمایل منحصر به فردی داشت به معرض نمایش و فروش گذاشته بود. نمایشگاه مشبک‌کاری حبیبه بخشی نیز در گوشه‌ای از حیاط این خانه به چشم می‌خورد، خانم افشار لباس‌های بافتنی و دست‌ساز خود را به معرض نمایش گذاشته بود وماکت‌های ساخته‌ شده به دست زینل اکبری نیز در قسمت دیگر حیاط به چشم می‌آمد و زینب کوزلی نیز پشت دار قالی خود هنر قالی‌بافی را به نمایش گذاشته بود.

خانه محسن‌زاده و کارگاه ارده سازی فسیل نیز از دیگر برنامه‌های بازدید بود که این کارگاه یکی از پر رونق‌ترین مکانی بود که این تورلیدرها بازدید کردند. در نهایت تورلیدرها با خرید سوغاتی خود را برای صرف شام در باغ آقای عابد آماده کردند.

برای بازدید این گردشگران از مکان‌های تاریخی و تفریحی استان سه روز و دو شب برنامه‌ریزی شده است که یک روز آن در بازدید از گراش گذشت.

این برنامه باهماهنگی شورای اسلامی شهر گراش، شهرداری ، دفتر گردشگری نسیم بهشت ایرانیان و انجمن ایکوموس انجام شد و هزینه آن را شورای شهر و شهرداری گراش تامین کرده است.

بازتاب این بازدید در شبکه اجتماعی اینستاگرام کاملا مشخص بود و بر اساس آن  به نظر می‌رسید که این گردشگران از گشت و گذار در شهر گراش راضی بودند.
این افراد بعد از گراش به سمت فیروز‌آباد حرکت کردند.

4 نظر

      1. اقا مرتضی نمی دونم چی بگم
        از انجا که من به شخصا حدودا ۲۰ سال در صنعت گردشگری و خدمات مسافرتی مشغول به فعالیت هستم بر خود دانستم کمی هم دلواپسی ! نوع خودم را بگویم

        یه بار توی یه مجلسی که تجار که معمولا کالاهای خود را از اون ور با قاچاق می ارن و بدون مالیات و تشریفات گمرکی به خورد من و شما می دهند و بعد سر سال فلانی می ارن که مثلا داریم مغازه را حساب می کنیم(بعد چند دیگ پخت از اشپرخانه فیروزی می گیرند) و به سلامتی خودشان و پولهای کلانی که بدون هیچ حساب و کتاب سرازیر جیبشان می شود یک طرف داشته باش

        و طرف دیگر شاید خدمات گردشگری تا ریال اخرش باید مالیات ۱۵ روزه بدید بابت مقدار فروشتان (دقیقا مثل اروپا و امریکا و کشورهای پیشرفته!!) و چندین شغل بوجود بیارید با سرمایه شخصیتان بدون هیچ کمک دولتی (البته قاچاق و پاچاق هم خبری نیست)

        و امثال شما تو خونه بابات بشین و تهمت بزن عزیز دل

        یه جایی خوندم تهمت اشد من زنا (همچین چیزایی)

        خدا یا عاقبت همه ما را ختم به خیر کند

  1. اقا مرتضی دوست من برادر عزیزم مشکل شما اگه اینه میگم دفعه!!!بعد این موضوع را مد نظر قرار بدند فرمایش دیگه ای باشه؟(مثل گراشی که میگه خر با بارش فنان) البته معذرت میخوام قصد جسارت به هیچ کسی نداشته و ندارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top