بستن

امام جمعه گراش در فنلاند نماز جمعه خواند

گریشنا: حجت الاسلام سید رضا حسینی امام جمعه گراش در بازگشت از سفر ۱۲روزه تبلیغی خود به کشورهای اسکاندیناوی درگفتگو با ایزدیان، خبرنگار اتقان‌نیوز، به سئوالات وی پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر استقبال شیعیان مقیم کشورهای سوئد و فنلاند اظهارکرد: «با توجه به بعد مسافت، استقبال مسلمانان مقیم این کشورها چشم‌گیر بود و نماز جمعه‌ای که در مسجد شیعیان هلسینکی پایتخت فنلاند اقامه کردیم، گذشته از ایراد خطبه‌ها به زبان‌های فارسی و عربی توسط خود من، از طریق امام جماعت مسجد که فنلاندی تبار است، به زبان‌های انگلیسی و فنلاندی ترجمه و پخش شد.»

وی با اشاره به توجه رسانه‌های فنلاند به این مراسم سخنرانی در آن کشور خاطرنشان ساخت: «شما می‌دانید که این کشورها فاقد رسانه مکتوب بوده و از آن جهت که دارای آنفورماتیک مطلوبی می‌باشند، اطلاع‌رسانی صرفا از طریق رسانه‌های نرم‌افزاری و مجازی صورت می‌گیرند و این رسانه‌ها به سخنرانی‌های ما توجه داشته و در انعکاس آنها اهتمام می‌کردند.»

Emam Jome

کشورهای شمال اروپا از جمله سوئد، نروز و فنلاند به عنوان کشورهای اسکاندیناوی نامیده می‌شوند. نماینده ولی فقیه در شهرستان گراش افزود: «این کشورها در شمار ده کشور ثروتمند جهان قرار دارند و مردم‌شان دارای بضاعت سرانه مطلوبی می‌باشند.» حجت الاسلام حسینی با عنوان این که مردم این کشورها دارای فرهنگ غنی هستند اضافه کرد: «استقبال آنها از مراسم‌ها و بالاخص مراسم شیعیان فوق‌العاده است و به فرهنگ‌های گوناگون علاقه‌مندند. به نقل از امام جماعت هلسینکی، در ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و روز عاشورا، شیعیان مقیم پایتخت فنلاند با هزینه جوانان شیفته به ابتکاری جالب دست زده‌اند: آنها با تهیه لیوان‌های کاغذی و درج زندگانی سرور و سالار شهیدان (ع) بر روی آنها به صورت مختصر و با زبان فنلاندی، به پذیرایی قهوه در میان مردم اقدام کرده‌اند که مورد اقبال مردم آن شهر بوده است.»

امام جمعه گراش با تاکید بر حقانیت تشیع تصریح نمود: «با توجه به پیشرفتگی مذهب حقه شیعه، ما نیز قادریم در بحث تبلیغات به گونه‌های مختلف اهتمام و شیعه را به مردم این کشورها معرفی کنیم و وثوق داشته باشیم که با تبلیغات فرهنگی وسیع، قلوب این مردم به شیعه متمایل و مجذوب اسلام می‌شوند.» رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان گراش در مورد تعداد ایرانیان مقیم عنوان کرد: «آمار دقیق را مسئولین مربوطه این کشورها در دسترس نداشتند، لیک آن‌چه از آمار اتباع ایرانی مقیم می‌توان استخراج کرد این که درکشور فنلاند بالغ بر بیست هزار ایرانی و در سوئد نیز بیش از یک‌صد هزار ایرانی اقامت دارند.»

امام جمعه گراش از مرکز اسلامی شیعی امام علی (ع) واقع در کشور سوئد به عنوان  یکی از بزرگ‌ترین و‌ مجهزترین مراکز مذهب تشیع در اروپا یاد کرد و گفت: «این مرکز دارای ۴ شبستان وسیع و سالن‌های جداگانه خواهران و برادران و نیز سالن زبان‌های غیر فارسی است که در عاشورا مملو از جمعیت ده‌ها هزار نفری عزاداران شیعه با تابعیت‌های ایرانی، عراقی، پاکستانی و … می‌شود که با عنایت مقام معظم رهبری و توسط مرکز جهانی که از نهادهای وابسته به مقام عظمای ولایت می‌باشد احداث و نگهداری می‌گردد.»

وی در بخشی دیگر عنوان کرد: «بسیار مشتاق بودم با این کشورها تبادل فرهنگی داشتیم و برخی نقاط قوت‌ها را از آنها اخذ و  بسیاری قوت‌ها را به مردم این کشورها انتقال می‌دادیم، زیرا خداوند همه محاسن را در یک جا گرد نیاورده است. ای کاش بشر به جایی نائل شود که از تجربیات، اندوخته‌های علمی و فرهنگ‌ها بهره برده و ناقل این مسائل باشند، که درزمان حضرت نبی خاتم (ص)، این‌گونه تبادل فرهنگی وجود داشته است.»

وی در قیاس فرهنگ‌ها افزود: «شما ببینید در کشور ایتالیا از نوعی پرده به صورت سایه‌بان استفاده می‌شود که بی‌شباهت به پرده کرکره‌های رایج در ایران نیست، ولی نام این پرده را پارسی (فارسی) نهاده و مفتخرند که ساخت این پرده‌ها را از ایرانیان آموخته‌اند و از بیان آن نیز ابایی ندارند.»

امام جمعه گراش ضمن تقدیر از اصحاب رسانه و خبرنگاران از این رسالت به عنوان خدمات کم‌نظیر نام برد و در پایان ابراز امیدواری کرد که با ایجاد تبادل فرهنگی، پیام جهانی مذهب تشیع که در حقیقت وصیت حضرت امیر مومنان (ع) از ناحیه مقدسه حضرت رسول (ص) بوده در جای‌جای جهان طنین افکن شود.

11 نظر

  1. سلام بهتر نیست حاج آقا برن به تبلیغات خارج از کشور بپردازن تا یک فردی دیگری که تمام وقت در شهر باشن تا تبلیغ کنن و به امورات شهر بپردازن ………..

  2. کاکاجی چندی قبل از مخبر صادقی شنیده بود که امام جمعه محترم گراش سفر تشریف دارند .گفت تشریف برده اند فنلاند . البته مثل همیشه بی بسوادی و بی حواسی کاکا سبب شده بود متوحه حرف دوست حبرنگار ولایی خود نشه . که فنلاند جه ده کوره ایه .گفتم مگر فداغیها ده جدیدی درست کرده اند و به ثبت داده اند که شاید توابع ودهستانهای فداغ به حد نصاب برسد وفداغ بشه بخش . و از امام جمعه محترم گراش دعوت کرده اند بزرگی کند منت روی سر آنها بگدارد وبازدیدی از آنحا داشته باشد که در آینده پشتشان بگیرد وکمکشان کند و سر راه باز گشت هم سری به دهاتهای دیگر مثل اغصه .مالچه .سوزپیش و یا زینل آباد بزند که یک وقت مشکلی وکمبودی نداشته باشند . جوابم داد واقعا که کاکاجی هستی مرد حسابی این چه مزخرافاتیست که میگی . فنلاند کجا و اغصه وفداغ کجا . خدا حافظی نکرده داشت می رفت گفت خره فنلاند یک کشور اروپاییست برو سواد یاد بگیر . راستی تا فراموش نکرده ام به همه تون خبر دهم . از روزی که امام جمعه محترم اشاره ای به «« وایسته نشدن به خیرین در شهر وحفظ غزت وکرامت انسانی »» کردند و زدن توی ملاذ مسجدهای متمکن . ارادت قلبی کاکا به ایشان بیشتر وبیشتر شده وامیدم به ایشان چندان شده که هر آن منتظرم .بودحه هنگفتی از تهران بیاورد و روی خیرینی که تمکین نمی کنند و به صوت خود در مسجدشان اذن می گویند کم کند که پررو نشوند . خلاصه هر چه کاکا فکر می کرد فنلاند کجاست کله پوکش قد نمی داد از درس انگلیسی یادم مانده بود که لند یعنی سر زمین ولی توی فنش گیر افتاده بودم .از بچه های همسن خود که در دبی مدرسه رفته بودند یادم مونده بود فن یعنی خوشی .سرگرمی یا بازی ولذت ولی نمی توانستم باور کنم که فنلاند یعنی سرزمین خوشی ولدت . من امام جمعه را خوب می شناختم که این سید بزرگوار هر جا برود کار اصلیش تبلیغ ولایت واقامه نماز می باشد و ربطی به کج فهمی کاکاجی ندارد . چند روری مشوًش بودم که آقای ایزدیان مرا نحات داد وفهمیدم که سفر مبارک وتبلیغی چه بوده ونماز جماعت در قلب یلاد کفر چه ارزشی دارد . البته آنجا چیز با ارزشی ندارد که سوغاتی برای گراش آورده باشند ولی انشاالله در سفر یعدی ایمان ولایی مردم گراش به آنجا سوغات خواهد برد .

  3. خاب برادر عزیز شما که بیشتر دلت انور ابه برای تبلبغ دین بیا برو همون ور تبلیغ کن :/!!!

    1. ای برادر یاد آقای بزرگ بخیر . روحش شاد . با ان مقام و مرتبه علمی که داشت در خانه خشت و گلی زندگی کرد و ادعای تبلیغ و ترویج دین در اروپا و فنلاند نداشت .

  4. امیدوارم که امام جمعه محترم که برای تبلیغ دین اینقدر رنج سفر را تحمل کردند و به چند کسور اروپایی مشرف شدند آیا تحقیقی هم کرده‌اند که چرا در اروپا که به قاره سبز معروف است اینقدر بارون و برف میاد آیا دعایی که ملت اروپا میخوانن بعنوان سوغاتی و هدیه مردم گراش نیز آورده اند که آن دعا را بخوانند که عنایت خداوند شامل ما شود. آیا آنجا دروغی شنیدند آیا در اداراتشون رشوه و اختلاس و پارتی هم بود آیا فقر هم مشاهده کردند آیا پایین آمدن قیمت تفت بر معشیت مردمشون اثر گذاشته بود آیا دادگاهها و بیمارستانها با ازدحام مردم همراه بود آیا ملتشون یارانه ۴۵۰۰۰ تومانی بعنوان صدقه می‌گیرند؟ بقول کاکاجی ما فکر کردیم فنلاند بین ارد و فداغ است اگر امام جمعه محبوب ما به این سوالات پاسخ دهند به اطلاعات من بیسواد و دتیا ندیده خیلی اقزوده خواهد شد.

    1. حالا اگه رفته بود کشورهای خلیج و دیداری با هموطنان مقیم انجا داشت یه چیزی بود . بگو نانمان از فنلانده . آبمان از فنلانده . پول خیرین از فنلانده ؟ !!!!!!!!!!! چی آخه

  5. با عنایت به سخنان امام جمعه محترم که فرمودند: «بسیار مشتاق بودم با این کشورها تبادل فرهنگی داشتیم و برخی نقاط قوت‌ها را از آنها اخذ و بسیاری قوت‌ها را به مردم این کشورها انتقال می‌دادیم»
    اگر ایشان بتوانند فقط نظام آموزشی آن کشور در گراش اجرا کنند سفر ایشان به این کشور ها مفید واقع میشود.
    «نظام آموزشی فنلاند سیستمی برابرطلب بدون هیچ گونه شهریه‌ای می‌باشد. در مدرسه به دانش آموزان تمام وقت صبحانه رایگان داده می‌شود. برنامه‌های آموزش پیش دبستانی که عمدتاً در مهدکودک‌ها وکودکستان‌ها به کودکان رده‌های سنی۰تا۶سال ارائه می‌گردد. علاوه براین، مراکز مراقبتی روزانه خانوادگی نیز جهت نگهداری و مراقبت از کودکان مادران شاغل دایر می‌باشند. کودکان رده‌های سنی ۶ تا ۷ سال نیز قادر به پیگیری آموزش خود در مراکز پیش دبستانی یا مدارس جامع می‌باشند. مدارس جامع، مدارسی می‌باشند که آموزش در آن ۹ سال به طول می‌انجامد. در این مدارس همچنین آموزش پیش دبستانی به کودکان رده سنی۶سال عرضه می‌گردد».
    ایشان اذعان داشته اند که: «آمار دقیق اتباع ایرانی را مسئولین مربوطه این کشورها در دسترس نداشتند.»
    با توجه آمار های دقیق این کشورها از موارد مختلف مانند: پنج میلیون و ۲۳۴ هزار و ۶۲۴ نفر که میانگین سنی آنها ۴۱٫۶ سال است. دور از ذهن است که آماری از ایرانیان مقیم فنلاند در دست مسئولین آن کشور نباشد.
    امام جمعه محترم به عنوان رئیش شورای فرهنگ عمومی شهرستان بد نیست در کنار سفرهای فرهنگی خارجه شان سری هم به همین نزدیکی ها بزنند. فقرلند کنگ و ریشه –سخت لند محمدزینا – گرم لند دره پلنگی و … به تحولی در فرهنگ عمومی نیاز دارند!. شما به عنوان رئیس فرهنگ عمومی شهرستان چند بار به این مناطق سر زده اید؟
    به نظر میرسد توانایی فرهنگی ایشان در گراش به هدر میرود.

  6. عزیز دل برادر فداغ و خلیلی الان ۱۱ روستای تابعه دارند و جمعیتشان هم بالای ۱۲ هزار نفر هست. مشکل ارتقاء فداغ توابع و جمعیت نیست. مشکل خود گراشه که اگه فداغ رو بخش کنن دیگه هیچ گونه توابعی نداره. گراش باید خودش به فکر ی دهستان دیگه باشه. الان لامرد و لار و شهرستانهای دیگه بیش از ۱۰ دهستان در بخش مرکزیشون دارن. اما گراش اگه فداغ و حومش را جدا کنن دیگه از سهرستانی میافته و حاج اقا بایستی فکری به حالش بکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 نظر
scroll to top