بستن

حیای زن و غیرت مرد دو اصل اسلامی

مریم فرهادی: قرآن برترین امانت پیامبر، ضامن سعادت و سربلندی انسان و نقطه‌ی شروع حرکت انسان به سوی خداست که تمام ابعاد زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی، تربیتی، اقتصادی، سیاسی و … را شامل شده و برای جزئی‌ترین موارد زندگی انسان دارای راهکار و برنامه است.
زن و شخصیت او نیز از جمله موضوعات مطرح و مهم قرآن کریم است که از مناظر گوناگون فلسفه‌ی وجودی زن را مورد توجه قرار داده و به معرفی زنان موفق و جریان‌ساز و ناموفق و خیانت‌کار و هیزم‌کش دوزخ پرداخته است و برای افتخار زنان نیز همین بس که سوره‌ای از قرآن به نام آن‌ها مزین است. (النساء/۴) و البته این امر محقق نمی‌شود جزء این که زنان جایگاه، ارزش و شخصیت الهی و معنوی خود را باز یابند و بدان عمل نمایند.

اگر قرآن صریحاً دستور به عدم خودنمایی و آرایش در مجامع عمومی داده و حد و مرزهایی را مشخص کرده است و حرف زدن با نامحرم را در چارچوب خاص و مورد لزوم قرار داده و قهقهه و شوخی با نامحرم را ممنوع کرده است در وهله‌ی نخست به نفع زن و استحکام بنیان خانواده‌ها است. چرا که خانواده به عنوان اولین و مقد‌س‌ترین کانون اجتماعی دارای حرمت است و حفظ و احترام آن وظیفه‌ی تک تک اعضای این مجموعه است.

اسلام دین عدالت است و مخالف پیشرفت زن نیست. اسلام دین آرامش و آسایش است و سختی و مشکل را برای هیچ یک از دو جنس نخواسته است و البته معضلات موجود به طرز تلقی و نگاه‌ افراد به مقوله‌ی حجاب، نوع تفکر، بینش‌ و در آخر به نوع رفتارها و عملکردها مربوط است. بر این اساس سخن الگوی تاریخ انسانیت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها جالب و قابل تأمل است آنجا که فرمود:« نزدیکترین حالت زن به خدا زمانی است که در خانه خود باشد.» (و در میان اجتماع و نامحرمان ظاهر نشود) بحار‌الانوار ج ۴۳ ص ۹۲ به نقل از حجاب عزت است یا اسارت؟( ج۱.محمدصادق ذبیحی)
امام خمینی(ره)، رهبر لایق و اندیش‌ورز عصر حاضر، ناجی بزرگ قرن که درود و رحمت خدا بر او باد زن را بر محور انقلاب و در مدار اجتماع با رعایت کامل پوشش اسلامی که حجاب مورد نظر قرآن است تعریف کرد.
حیای زنان و غیرت مردان دو اصل اساسی و دو فاکتور ارزشمند در روند حیات دینی و اجتماعی است که نباید مورد بی‌توجهی قرار گیرد و کم‌رنگ شدن آن اثرات مهلک و جبران‌ناپذیری بر زندگی سالم اجتماعی می‌گذارد و سلامت و رفاه جامعه را تهدید می‌کند.

استاد شهید مرتضی مطهری در کتاب مسئله‌ی حجاب، فلسفه‌ی حجاب را آرامش روانی، استحکام پیوند خانوادگی، استواری اجتماع و ارزش و احترام زن را بیان می‌کند و می‌نویسد:«آیا حیثیت زن ایجاب می‌کند که اینچنین باشد؟ آیا ساده و آرام بیاید و برود، حواس پرت‌کن نباشد و نگاه‌های شهوت آلود مردان را به سوی خود جلب نکند، بر خلاف حیثیت زن یا بر خلاف حیثیت مرد یا بر خلاف مصالح اجتماع یا بر خلاف اصل آزادی فرد است؟»
با این امید که زنان و مادران توانمند ایران اسلامی با الگو پذیری از اسوه‌ی زنان عالم حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) و با تکیه بر دانش و هوشمندی خود با صبر و حیا و خویشتن‌داری آینده‌ای سالم و جامعه‌ای پویا و با نشاط رقم زنند و سلامت و سعادت خود و فرزندانشان را تأمین و تضمین نمایند.

94928924635176436408

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top