بستن

دومین نشست میراث فرهنگی در «هفته گراش»

گریشنا: به عنوان یکی از برنامه‌های «هفته گراش» (۱۱ تا ۱۸ بهمن) و هم‌زمان با دهه فجر، انجمن ایکوموس دومین نشست میراث فرهنگی شهرستان گراش را برگزار می‌کند.

مهندس عبداللهی، دبیر موقت انجمن معرفی و حفظ آثار و بناهای تاریخی شهرستان گراش (ایکوموس) با اعلام برگزاری این نشست در تاریخ پنج‌شنبه ۱۶ بهمن، آن را نقطه عطفی بر فعالیت‌های این انجمن، بخصوص در یک سال اخیر می‌داند. نزدیک شدن به ثبت نهایی انجمن و برگزاری انتخابات هیات مدیره انجمن در این نشست، از مهم‌ترین این فعالیت‌هایند.

Miras-ICOMOS

موضوعات نشست

از جمله موضوعات مورد توجه در این نشست می‌توان به اهمیت حفاظت و معرفی میراث فرهنگی و نقش نهادهای مردمی در این زمینه، توجه به خانواده شهدا و ایثارگران به عنوان میراث فرهنگی شهر، تاکید بر سنت حسنه وقف، معرفی ظرفیت‌های گردشگری شهر گراش، تاکید بر گویش گراشی، و ایجاد فضای با نشاط در نشست با رویکردهای میراث فرهنگی اشاره کرد.

برنامه‌های نشست

سالن آمفی‌تئاتر دانشکده علوم پزشکی گراش از ساعت ۱۸:۳۰ روز پنج‌شنبه ۱۶ بهمن شاهد شکل‌گیری نهایی یکی از فعال‌ترین انجمن‌ها در زمینه میراث فرهنگی خواهد بود. مهمان ویژه و سخنران اصلی این برنامه، دکتر محمودزاده، استاد دانشگاه شیراز، است، که درباره‌ی اهمیت حفاظت و معرفی میراث فرهنگی و نقش نهادهای مردمی در این زمینه صحبت خواهد کرد.

ارائه‌ی گزارش عمل‌کرد فعالیت یک‌ساله انجمن نیز یکی از بخش‌های اصلی برنامه است. مهندس عبداللهی مهم‌ترین بخش‌های این گزارش را این‌گونه معرفی می‌کند: برگزاری ۱۶ تور گراش‌گردی، تاسیس صندوق جذب منابع مالی مردمی، راه‌اندازی سایت میراث فرهنگی و گردشگری شهر گراش، و ابتکار در زمینه‌ی خرید خانه تاریخی «استاد علی‌پور» و آغاز طرح مرمت پنج‌برکه.

تقدیر از فعالان میراث فرهنگی شهر گراش در سال‌های دور و نزدیک و پخش کلیپ‌های سخنان افراد فعال در دهه هفتاد تا هشتاد در زمینه میراث فرهنگی بخش بعدی برنامه است. مهندس عبداللهی می‌گوید با این که افراد زیادی در میان تقدیرشدگان قرار دارند، مطمئن‌ایم که افراد زیادتری نیز در این عرصه فعال بوده‌اند، و امیدواریم فرصت همکاری بیشتر و مستمرتر با آنها را نیز داشته باشیم. در لیست تقدیرشدگان، فعالان در عرصه‌های مختلف به چشم می‌خورند، از جمله در عرصه‌ی برگزاری تورها و بازدیدها از آثار و مکان‌های تاریخی، فن‌آوری و اطلاعات دیجیتال، ادبی و گرافیک، عکاسی و فیلم، و در نهایت حامیان مالی انجمن.

برگزاری انتخابات هیات مدیره و بازرسین انجمن، برنامه نهایی نشست خواهد بود. مهندس عبداللهی ضمن تقدیر از مهدی قنبری، دبیر انتخابات، تاکید می‌کند که پروسه انتخابات به نحوی طراحی شده است که کاملا آن‌لاین و بی‌نیاز از حضور فیزیکی افراد باشد. «کسانی که در سایت انجمن ثبت نام کرده‌اند و عضو انجمن محسوب می‌شوند، از طریق واتساپ و دیگر شبکه‌های اجتماعی با همدیگر ارتباط مستمر دارند. نامزدهای انتخابات از طریق این شبکه‌ها معین می‌شوند و می‌توانند برنامه‌های خود را برای دیگر اعضا ارائه کنند. رای‌گیری در روز انتخابات نیز به صورت الکترونیک و از طریق کد ملی و شناسه عضویت انجام می‌شود. همه‌ی پیش‌بینی‌های لازم برای کارآیی و حفظ امنیت انتخابات اتخاذ شده است.»

عمل‌کرد یک‌ساله انجمن

به گفته مهندس عبداللهی، پس از توضیح ساختار تاسیس انجمن در این نشست، گزارش مستندی از روند فعالیت‌های انجمن در یک سال اخیر ارائه خواهد شد. از جمله مهم‌ترین نکات این گزارش می‌توان به این موارد اشاره کرد:

– شناساندن انجمن به عنوان مرجعی تخصصی و قابل اعتماد در امور حفاظتی، نظارتی، تحقیقاتی و اجرایی در زمینه مسائل مختلف میراث فرهنگی شهر گراش در یک سال گذشته با داشتن نزدیک به ۱۲۰ نفر عضو

– برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی میراث فرهنگی و جلسات انجمن

– تاسیس صندوق جذب منابع مالی مردمی جهت حفظ و مرمت آثار و بناهای تاریخی و کمک اعضای انجمن به صندوق

– آغاز طرح پژوهشی بررسی نقش عقاید و باور های مذهبی مردم گراش بر خلق فضاهای معماری خانه های سنتی با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه شیراز

– برگزاری ۱۶ تور گراش‌گردی و بازدید بیش از ۴۰۰ نفر از اقشار مختلف جامعه از فروردین ماه تا بهمن ماه در جهت معرفی آثار تاریخی شهر گراش

– تاسیس سایت میراث فرهنگی و گردشگری شهر گراش

– خرید خانه تاریخی «استاد علی‌پور» یکی از معماران سنتی شهر گراش با حمایت شورای اسلامی شهر و جلوگیری از تخریب آن

– آغاز طرح مرمت پنج برکه توسط رضا نریمانی، یکی از اعضای فعال انجمن

– نهایی کردن ثبت رسمی انجمن

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top