بستن

خانواده و فرهنگ دو دغدغه فلاحیان در گراش

گریشنا: در آخرین ساعت‌های سفر چهار روزه وزیر پیشین اطلاعات، حجت‌‌الاسلام و المسلمین علی فلاحیان در نمازجمعه گراش سخنرانی کرد. اهمیت تحکیم بنیان خانواده و همچنین پیش‌نهادهایی برای مقابله با تهاجم فرهنگی مهمترین موضوعات مطرح شده از سوی این عضو مجلس خبرگان رهبری در سخنرانی‌های خود در گراش از جمله سخنرانی در حسینیه اعظم بود.

اول اسفندماه ۱۳۹۳ حجت‌الاسلام و المسلمین سید رضا حسینی امام جمعه خطبه دوم نماز جمعه را کوتاه‌تر گفت تا در فرصتی ۲۵ دقیقه‌ای وزیر پیشین اطلاعات سخنرانی کند. فلاحیان سخن خود را در مورد بنیان خانواده و افرایش نسلشروع کرد: «برخلاف صحبت‌های مالتوس، به خاطر پیشرفت‌های تکنولوژی زمین برای ده برابر جمعیت فعلی هم ظرفیت دارد.»

وزیر پیشین اطلاعات اشاره کرده در دوران وزارت نیز با مساله تحدید نفوس مخالف بوده است: «توصیه رهبری این است که جوانانی که توان دارند در جوانی ازدواج کنند.»

فلاحیان با اشاره به آشنایی خود با محیط اجتماعی جنوب گفت: «من خودم جنوبی و بچه آبادان هستم. واقعا مردم جنوب مومن و انقلابی هستند. اما آسیبی که در بنیان خانواده می‌بینیم  این است که تشکیل بنیان می شود ولی به آن رسیدگی نمی‌شود.»

او با اشاره به سفر برای کار به کشورهای خلیج فارس گفت: «مثلا بعد از ازدواج آقایی خانواده را رها می‌کند و می‌رود. این کار درستی نیست و شرعا کار حرامی است و خدایی نکرده باعث معصیت می‌شود.»

وزیر اطلاعات برای جلوگیری از سفر جوانان به خارج از کشور که باعث تضعیف بنیان خانواده می‌شود پیش‌نهاد داد: « راه حل ایجاد صنایعی که نیاز به آب ندارد مانند صنایع الکترونیک و صنایع دستی است. همچنین یک صندوقی درست کنیم که کسانی که به آن طرف آب می روند برای برگشت برایشان بلیت تهیه کنند یا یک مدتی خانواده‌شان را بفرستند تا بنیان خانواده دچار مشکل نشود.»

ایجاد فرهنگ‌سراهای محله‌ور که در آن کار دینی شود، فعال کردن مدارس و دانشگاه ها از نظر ایمانی و تولبد خوراک فرهنگی و قرآنی سه پروژه فرهنگی مهمی است که فلاحیان بر آن تاکید داشت: «با این کارها اوقات فراغت نوجوانان و جوانان پر می‌شود.»

وی با اشاره به خدمات خیرین برای تمدن‌سازی گفت: «بالاترین شاخصه تمدن اسلامی خانواده خوب و متمدن است.» او همچنین خیرین را به ساخت مصلی، کتابخانه مرکزی و گسترش حوزه ترغیب کرد: «این حسینیه سالن خوبی دارد اما مناسب مصلی نیست.»

توضیح دفتر امام جمعه

بر اساس اعلام دفتر امام جمعه گراش سفر آیت الله حاج شیخ علی فلاحیان به دعوت امام جمعه محترم گراش صورت گرفته و هزینه ایاب و ذهاب ایشان را خودشان پرداخت نموده‌اند و در چند روز اقامت مهمان شخصی امام جمعه بودند و مردم محترم شهر هیچ گونه هزینه ای در این سفر ننموده اند و سفر ایشان هم یک سفر فرهنگی و شخصی بوده است.‬

FLAEEEE5

 عکس مربوط به حضورحجت‌الاسلام و المسلمین فلاحیان در دفتر امام جمعه است.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

7 نظر

  1. حاج اقا درد مردم این منطقه درد بی مهری دولت هست عدم وفا بهد است درد این منطقه استفاده از مردم واسه نردبان…همه طرح های شما بو بودجه مردمی میدهد پس دولت چکاره است دولت هیچ وظیفه ایی جز شعار ندارد! رفتن بخارج حرام علام میکنید با کدوم مجوز در ۳۶ سال بعد از انقلاب چکار کردین واسه مردم همش تهران تهران تهران از درد مردم چی میدونید در خطبه نهج البلاغه میدونید چه عواقبی در اتظار………های اسلامی هست برید ختلاسهای چند هزار میلیاردی جلوش بگیرید این طرحهای شما پیش کش . هردم از این باغ…………بقول شاعر گفتنی والا

  2. نمیخوام دیگه اینجاه دیدگاه بدم ولی بعضی صحبتها که ادم میشنوم ناچاره که دیدگاه بده
    جناب وزیر سابق
    مردم نرن خارج که مثل مناطق بندر بلوچستان شهرهای کار قاچاق انجام بدن
    شما اسم خیرین رو وسط کشیدید خوب پولی که این عزیزان خرج ساخت ساز میکنند از خارج داره میاد
    چه اندازه امار فقر در ایران بالاست اگر در جنوب از در سهرستانهای گراش خنج و لار نگاه کنید بخاطر اینکه بیشتر مردمان این شهرستانها درامدشون از خارج از کشوره امار فقر پاینه
    دولت که در مناطق جنوب هیچ کاری انجام نمیده خارج رفتن هم حرامه پس یک کلام بگید مردم جنوب بمیرید

  3. من موندم بعضیا با این افکارشون میخوان به کجا برسن!!
    خب اینجا چی نوشته! نوشته برای تسکین بنیاد خانواده آدم بهتره تو اینجا در کنار خانواده اش کار کنه؛ داره پیشنهاد هم میده! چرا بعضیا منطقی صحبت نمیکنند!
    الان متاسفانه شاهدیم که وضعیت خانواده و بعضی از آقایان و خانم ها تو گراش چه شکلی شده! اینا همش بخاطر همین موضوع ها هستش!
    ————————-
    والا من که دیگه نمیدونم چی باید بگم!

  4. می‌گویند در زمان خان عادل {مرحوم حاج رستمخان) مرحوم حاج آخوند بفرموده رو به کاکاجی بی‌زبونی کرد و گفت «باتو از گشنه‌ای مرد» (یدرت از گرسنگی مرد). کاکاجی جواب داد «اوشوا و اوشنخه» (داشت و نخورد). حالا فرمایشات و پیشنهادهای وزیر اسبق اطلاعات در روز حمعه در حسینه اغظم می‌باشد. کاکاجی باور دارد هیچ‌کس مایل و علاقمند نیست که از شهر و دیار خود به غربتی رود و به دور از عزیزان و کسانش در آنجا به کاری مشغول شود مگر این که محبور باشد. اگر گراشی‌ها به غربت می‌روند از روی اجبار و نیاز است و لاغیر. وقتی در وطن امکان کار و کاسبی و ظرفیت تولیدی نباشد چاره چیست؟ چاره در هجرت است. حال گراشی‌های شیر پاک خورده‌ای هستند که وطن خود را رها نکرده‌اند و با عشق و علاقه به وطن خود کمک می‌رسانند.
    شیخا اول لطفی کن و زمینه کار فراهم کن بعد برای‌مان نسخه بپیچ. شرعا کاری درستی نیست یعنی چه؟ مگر ما دوست داریم که دور از عزیزانمان باشیم؟ این جا بحث صواب و گناه نیست. بحث احتیاج است. هنر دارید این گوی و این میدان. از همین امروز هر جوان گراشی که به سن کار رسید تحویل شما و حکومت جمهوری اسلامی. نون بخور و نمیری و سرپناهی و کاری برایشان فراهم کنید. اگر یک نفرشان فکر دبی رفتن کند ما خودمان قدمشان خرد می‌کنیم. بفرمایید و انجام دهید تا خدای نکرده معصیت نکنند. اما داستانی و نقل رویدادی از پاکدامنی. نجابت و چشم پاکی گراشی‌ها برایتان بگویم که بدانید پدران و اجداد ما اگر سالیانی در غربت از خانواده به دور بوده‌اند ولی چه مردمانی پارسا و عفیفی نیز بوده‌اند که آوازه‌اش هنوز در کشورهای عربی خلیج فارس به گوش می‌رسد.
    می‌گویند حدود صد سال پیش حاکم وقت دبی از جمعی از مردان گراشی شاغل در آنجا سئوال می‌کند. ای گراشی‌ها شما که یک دو سال از خانواده به دور هستید و همسرتان را تنها گذاشته‌اید آیا فکر نمی‌کنید خدای نکرده به معصیتی گرفتار شوند؟ بزرگ گراشی جمع متوجه پرسش حاکم دبی می‌شود ولی به عمد جواب نمی‌دهد. شیخ سه بار سئوالش را تکرار می‌کند تا بالاخره گراشی محترم را مجبور به جواب دادن می‌کند. می‌گوید شیخ درست است که چند سالی ما دور از همسران‌مان هستیم ولی حجاب و عفاف با خون همسران‌مان عجین است. و تازه اگر خدای نکرده واقعه‌ای برای فردی پیش آید. تمام مردان گراش مرد هستند. شیخ متوجه نمی‌شود. می‌پرسد یعنی چه که تمام مردان ما در گراش مرد هستند. دوباره می‌گوید شیخ مگر ما گراشی‌ها در دبی مرد نیستیم. باز هم حاکم متوجه نمی‌شود. گراشی می‌گوید اگر هم زنی مهیا معصیتی باشد هیچ مردی در گراش به نامردی گرفتار نخواهد شد. تازه حاکم متوجه ظرافت جواب گراشی می‌شود و از همان روز جکم می‌کند که مردان گراشی محرم و امین خانواده‌ ها هستند و حتی بی دق‌الباب کردن هم می‌توانند برای امورات کارشان وارد خانه‌ای شوند.
    جناب فلاحیان و امام جمعه محترم. اگر به غربت می‌رفته‌ایم این چنین پاکدامنی هم داشته‌ایم که محرم دیگران می‌شده‌ایم .حال اگر شما وضعیتی ناخوش آیند اخلاقی در گراش ملاحضه می‌کنید .علتش سفر و دوری ما از خانواده شاید نباشد. کم‌رسی از فرهنگ‌سازی شما بزرگوران است که جدیدا در گراش پدید آمده است و دین و ایمان مردمان را نشانه رقته است. خود را مقصر بدانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 نظر
scroll to top