بستن

من یک معلم هستم: سکوتم از رضایت نیست

«سلام از تحصن معلم‌ها، جلوی اداره عکس و گزارش تهیه نمی‌کنید؟» وقتی می‌رسم ساعت ۱۰ است و حدود ۲۰ نفر از معلم‌ها از جلو اداره آموزش و پرورش گراش وارد محوطه آن می‌شوند.

Amozesh Parvaresh

تجمع آرام

یک ساعتی از تجمع خاموش معلم‌ها می‌گذارد. خبرهای آمادگی تجمع در شهرهای مختلف از واتساپ بین معلم‌ها دست به دست می‌شد و همین انگیزه‌ای شد تا معلم‌ها گراش نیز حرکتی داشته باشند. یکی از حاضرین می‌گوید:«از ساعت ۹ آمده‌ایم و حضور افراد بین ۲۰ تا ۴۰ نفر در نوسان بود.» بین آن‌ها هم معلمان گراشی و هم معلمان غیرگراشی دیده می‌شوند. بیشترشان دبیر دبیرستان‌های گراش هستند. بر خلاف انتظارم حضور معلم‌های گراشی و چهره‌های آشنا بیشتر است.

دوست دارند صداشان شنیده شود و مساله آن‌ها تبعیض در پرداخت‌های حقوق و دغدغه معیشیتی است اما دقیقا نمی‌دانند که این صدا را چطوری به گوش تصمیم‌گیران برسانند. برای انعکاس خبر کسی حاضر نمی‌شود نمایندگی بقیه را بر عهده بگیرد و از جانب آن‌ها سخن بگوید. هر چند امیدوارند که اعتراض آن‌ها با تعطیلی کلاس‌ها و از طریق دانش‌آموزان به گوش خانواده‌ها هم برسد.

یکی از دبیران باسابقه‌ جمع می‌گوید: «بحث ما نیست، بحث دانش‌آموزان و آینده آن‌ها است. کسی که دغدغه زندگی دارد نمی‌توانند درست آموزش دهد.»

چند دقیقه بعد یکی از دبیران آشنا با کاغذهای «من یک معلم هستم.» به جمع اضافه می‌شود. قرار است که این کاغذها را تا ۱۲ اردیبهشت پشت ماشین‌های خود و دیگران نصب کنند.

این راه‌اش نیست

محمدهاشم درویشی مدیر آموزش و پرورش گراش با جمله «آقایونی که می‌خوان برن باغ اینجا واینسن؟» به طور غیر رسمی وارد جمع ۲۰ نفره معلم‌ها می‌شود. مثل این که قرار است جمعی از معلمان پرورشی عازم یک اردو باشند اما این ۲۰ نفر به قصد دیگری به اداره آمده‌اند.

خواسته معلم‌ها انعکاس دغدغه‌ها و تجمع آن‌ها به مراجع بالاتر است. درویشی می‌گوید: «این که گفتن ندارد و همه خبر دارند. راه‌اش این نیست و اشتباه کرده‌اید و قطعا افرادی هستند که خبرها را ببرند و چهار تا حرف به آن اضافه کنند. این کار شما قشنگ نیست.»

مدیر آموزش و پرورش بر جلوگیری از سواستفاده تاکید دارد و در مورد عواقب این کار به معلم‌های حاضر هشدار می‌دهد: «فردا ممکن است شما را بخواهند. از ما گفتن از شما نشنیدن. من هم همدرد شما هستم اما هر تجمعی باید مجوز داشته باشد.»

پیش‌نهاد مدیر فرهنگیان این است که دبیران خواسته خود را مکتوب بنویسند و تحویل دهند. دبیران هم که به دنبال پایانی برای این برنامه هستند کم و بیش با این پیش‌نهاد موافقند. قرار می‌شود اگر نامه‌ای نوشته شد رونوشتی هم برای گریشنا ارسال کنند.

حدود ده و نیم صبح کم‌کم معلم‌ها پراکنده می‌شوند به نظر می‌رسد در شهری که کمتر اعتراض‌های صنفی تمرین شده است برای گام اول، معلم‌ها از کار خود راضی هستند، اگر فردا یک تلفن آن‌ها را احضار نکند.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

42 نظر

  1. سلام بر همه معلمان زحمت کش که برای ما دانش اموزان از جون و دل تلاش می کنند.
    لطفا برای رسیدن صدای این تجمع به همه در شبکه های اجتماعی عکس اموزش و پرورش شهر خودتون رو با هشتگ #من #یک #معلم #هستم و یا #من-یک-معلم-هستم قرار بدید. با تشکر

  2. با تمام احترام به اساتید ارجمند…
    خواهشمند هست بیاد داشته باشید
    پنجشنبه تعطیل…
    ایام امتحانات نوبت اول تعطیل…
    ده روز قبل نوروز تعطیل…
    پانزده روز در فروردین تعطیل..
    ایام امتحانات خرداد تعطیل…
    خرداد، تیر، مرداد و شهریور هم تعطیل…

    بازهم از حقوق پایمال شده میگویید..
    پس من کارمند اداره… چه بگویم؟

  3. واقعا حقوق دبیران نسبت به زحمتی که میکشند بسیار ناچیز است.
    اون وقت همین آقایان مستقر در اداره وقت انتخاب رشته میان هی به گوش دانش آموز میخونن که برید تربیت معلم که خیلی خوبه .!!!
    در خوب بودن تربیت معلم حرفی نیست اما وقتی دانش آموز به دبیرانش نگاه میکنه میبینه حق اونها در جامعه واقعا ادا نمیشه.

  4. این معلم ها با ۲۴ ساعت کار در هفته و ۲۲۹ روز از سال تعطیلی و حقوق بالای ۱،۳۰۰،۰۰۰ تومان عجب رویی دارن. دارن تهدبد می کنند که اگه اینجور حقوق باشه به بچه هاتون بد درس می دیم. متاسفانه این آموزش و پرورش مملکت ماست. برین با حقوق بقیه کارمندای مملکت که ۴۸ ساعت در هفته کار می کنند با تعطیلات رسمی مقایسه کنید. خدا عاقبت مملکت را به خیر کند

  5. به نظرم نباید بین حقوق یک حسابدار اموزش و پرورش بایک حسابداروزت ویاشرکت نفت اختلافی باشد ان حسابداروزارت نفت همان کاری راکه حسابداراموزش وپرورش انجام میدهد اوهم انجام میدهد این یک نوع تبعیض ناحقی واجحاف است ویا یک کتابداروزارت ارشاد یا یک کتابدارنهاد کتابخانه های عمومی کشور چه تفاوتی با کتابداربانک مرکزی یادیوان محاسبات دارد چرا حقوقهای افراد تبعیض امیزی است

    1. سهراب می فرماید : من نمی دانم
      که چرا می گویند اسب حیوان نجیبی است
      کبوتر زیباست
      و چرا در قفس هیچ کسی کرکس نیست
      گل شبدر چه کم از لاله ی قرمز دارد
      چشمها را باید شست جور دیگر باید دید
      واژه ها را باید شست
      واژه باید خود باد
      واژه باید خود باران باشد
      چتر ها را باید بست
      زیر باران باید رفت
      فکر را خاطره را زیر باران باید برد
      با همه مردم شهر زیر باران باید رفت
      دوست را زیر باران باید دید
      عشق را زیر باران باید جست.
      این چراها را هیچ کس جواب نمیده یا اگه جواب بدن با عقل و منطق جور درنمیاد فقط چاره ای جز پذیرفتنش وجود نداره.

  6. قبل از هر چیز باید اعلام کنم که در کرمانشاه نیز تجمع نستبا بزرگی صورت گرفت وبسیاری از مدارس نیز تعطیل شدند،ایضا قطعا یکی از دلایل پیروزی جناب روحانی حمایت بی دریغ جامعه شریف فرهنگیان از ایشان میباشد که یکی از دلایل ان هم خفقان موجود در دولت قبل و پیگری مطالبات از دولت جدید میباشد. قطعا همگان حتی جناب روحانی عزیز از تبعیض وناعدالتی نسبت به اموزش وپرورش و سختی های این قشر به خصوص اقتصادی اذعان دارند ، اما متاسفانه توجهی در خور شان که باید به اموزش وپرورش صورت گیرد در نگاه دولت ومجلس وجود ندارد،

  7. شمایی که خود رو وارث شغل انبیا می‌دونستید اینجوری می‌خوایید الگوی قانونمندی و قانونمداری دانش آموزاتون باشید؟!
    وااااقعاکه براتون متاسفم.

    1. علی اعلی آخه چه ربطی داره کسی که قانون مدار است خرج زندگی نداره ونباید اینگونه آرام وبی صدا حرفش رو بزنه مثل همیشه خاموش وسرد وبی روح جاهای دیگه هم بوده باپلاکارد وشعارهم بوده.
      […]
      آخه تاکی لال مونی و نظاره‌ی این همه تبعیض برای معلم می‌گذره برای کشور فاجعه است سقوط به نقطه‌ی قهقرا وحضیض دانش است حتی بدتر از این توانایی دانش‌آموزان امروز با آن همه وسایل کمک آموزشی و تکنولوژی آموزشی با خود ۴۰ساله تان مقایسه کنید تا متوجه شوید و………..

      1. معلم خود خوانده‌ی اهل مریخ آیا این همه تبعیض فاحش را نمی‌بینی؟؟ افت آشکار تحصیلی را؟؟؟؟ حضیض شان معلم؟؟؟ همردیف شدن شغل معلمی با سوفور شهرداری را؟؟ خجالت کشیدن معلم از بیان شغلش را؟؟؟ آخرین انتخاب دانش‌آموزان در کنکور سراسری را؟ آمار بالای معلمای غیربومی در منطقه شاهد مطمئنی بر این وضعیت نیست؟؟ باز هم برایم متاسفی؟؟ استعدادهای منطقه‌ی ما از کدام منطقه پایین‌تر است که هر سال با کمبود معلم مواجه هستیم و مجبوریم به سرباز معلم آن هم سرباز معلم لکنت زبان دارش رضایت دهیم اگر این گونه نیست شما دلیل تاسفت را بگو تا مالال مونی بگیریم.

    2. خرج و مخارج بالا و حقوق کم نه قانون سرش میشه و نه شغل انبیاء…
      هر کسی میتونه توی این جامعه هر جور زندگی کنه به غیر از دبیران زحمتکش؛ یک دبیر باید مرفه ترین شخص جامعه باشه دقیقا مثل کشور های توسعه یافته…

  8. پس اگر مثل ما حقوقتان ۹۰۰۰۰۰ تومان بود که در طول سال مثل شما معلمها تعطیلی هم نداریم ،بودید چکار می کردید ؟ برید شکر خدا بجا بیاورید که وضعتون مثل ما نیست .

    1. آقای کارمند عزیز مشکل فقط حقوق نیست بلکه نابرابری میان دبیرانی با مدارک مختلف است.
      چرا یک معلم با سطح علمی آقای روستایی که پژوهشگر عرصه ادبیات است باید مثل آقای … حقوق بگیرد؟

    1. معلم عزیز! تمام کارمندان و ….یه روزی توسط معلمین عزیز آموزش دیدند.شما شخصا خودت توی بحث پرورش دانش آموزت اون هم از نوع درستش چقدر مایه گذاشتی و میذاری؟ معلم پرورشی را میشناسم توی یکی از مدرسه های ابتدایی دخترانه که کسی بداخلاقتر از خودش توی اونجا نیست.ولی معلم درسی اون کلاس خیلی خوبه اون هم از نوع کسانیکه وجدان کاری داره.وقتی اینجور معلمها را آدم می بینه حض می کنه وقتی هم از اون نوعش می بینه جای تاسف داره.و ثانیا در مورد شغلی که داره و کارمندی برای تمام فصول است حرف درستی زده و منکر زحمات شما معلمین شریف نیست.

      1. جناب معلم
        این چه استدلالی است که میکنی بر فرض حرف شما درست آیا تمام دانش آموزان شما کارمند ودکتر ومهندس و…شدن ؟
        پس این همه بیکار و بدکار و دزد و ولگرد همه بی سوادن والا اکثر آنها سواددارن یعنی روزی زیر دست یکی از این معلمهای زحمتکش با سواد شده اند ورورش یافته اند لطفا” قیاس مع الفارق نکنید لطفا”

  9. والا اینا دیگه کین در طول سال ۲۰۰روز که تعطیل هسنن حقوق هم مى گیرن دیکه ام ناشکر هستن، معلهاى گراش که داراى همه جیز هستن همه از برکات گراش جه بومى جه غیر بومى داراى مال و ملال شدن صاحب خانه و ماشین و غیره ، نگید اینجورى نى ، ولى اکه معلمان دیگر شهرها اعتراض کنند حق دارن

  10. معلم جان.
    اگه اینهمه دکترومهندس رونتیجه زحمات خودتون میدونید مس تعدادچندین برابری که بااینکه تحت تعلیمات شمابودن بازهم کاره ای نشدن وجذب بازارکارشدن روچی میگید؟
    اصلا باتمام احترامی که واسه تمامی صنوف،حرف ومشاغل قایلم احساس میکنم بااین تعریفهاحسابی دچارغروری کاذب شده اید.
    ضمنابنده نظرم اینه که هیچکس قرارنیست لال مونی بگیره وحرفی نزنه ولی ایکاش طبق همون آموزه های خودتون همیشه خودمون روبازیردستان مقایسه بکنیدتاببینیدکه چه مشاغلی سخت ترازشغل شماوجوددارن وحقوق ومزایاشون کمتره وتعطیلیهاشون هم یک پنجم شماست.تازه بااین تفاصیل اگرم خواستید اعتراضی کنین بهتربودبه شیوه صحیحترواردمیشدید وبهانه دست بدخواهان خودومملکت نمیدادید.
    اساتیدعزیزومحترم وبزرگانم بخدا شان ومنزلت معلم بدورازهمچین قضایاییست که خدایی ناکرده افرادی خفیف وسبک بهردلیلی بخواهندانواع برچسبهاروبهتون بزنن.
    قربون همتون.
    من علمنی حرفا قدسیرنی عبدا
    درپایان شرایط ناخواسته وتحمیلی اقتصادمملکت روبه شما یادآورمیشم.
    دست بوستونم.

  11. چرا آموزش و پرورش در بومی گرایی گامی بر نمیداره، تا چند تا غیر بومی بیان اعتراض کنند که خونه ،‌پول و … نداریم.
    این همه تحصیل کرده دارای مدرک گراشی داریم که بیکارن چرا نباید از این افراد استفاده بشه، چرا چرا؟؟؟؟؟
    بومی گرایی کنید تا این اعتراض ها رو نشنوید.

  12. حق با معلم هاست…
    بقیه هم اگه اعتراضی دارند، بفرمایند…
    دلیل نمیشه اگه بقیه کارمندا دم نمیزنن…این معلم ها هم لال بشن…
    دبیران محترم و محترمه،کارتون درسته.حق یارتان

  13. من یک فرهنکی هستم و به خاطر ارادتی که به آقای خاتمی دارم به دکتر روحانی رای دادم و از طرفداران دولت هستم اما این دلیل نمیشه که حق اعتراض نداشته باشم. ما تا الان صبر کردیم ببینیم دولت برنامه ای برای آموزش و پرورش داره، دیدیم خبری نیست. آمورش و پرورش هیچ فرقی نکرده هنوز با تفکر احمدی نژادی اداره میشه، اصلا ادارات آموزش و پرورش بخشنامه های ضد دولت تدبیر و امید صادر میکنن. در وزارت آموزش و پرورش تغییر دولت صورت نگرفته، اگه قرار بود اینجوری باشه خوب ما به جلیلی رای میدادیم

  14. برای ترمیم حقوق معلمین پیشنهادات ذیل ارائه میگردد:
    ۱-ازدرآمداقشارتحصیل کرده که زمانی رادرآموزش وپرورش سپری نموده اندمالیات کسروبه حساب آموزش وپرورش واریزگردد
    ۲-۲درصدازفروش نفت به آموزش وپرورش اختصاص یابد
    ۳-یارانه افرادپردرآمدکسروبه حساب آموزش وپرورش واریزگردد.
    ۴-۵درصدازدرآمدهای خالص بانک هاوموسسات مالی به آموزش وپرورش اختصاص یابد
    ۶-۳درصدازمالیات کالاهای وارداتی لوکس به آموزش وپرورش اختصاص یابد

  15. خداراشکرمعلمهادوجاخیلی اعتباردارند:۱-وقتی کسی وام میخوادمیگن ضامن بایدحتما معلم باشه ۲-موفع انتخابات درکشوربرای انجام کارهای مربوط به صندوقهااونهم بادریافت حق الزحمه ای کمترازدیگرکارمندان ومدتهابعد.خداراش

  16. باسلام
    واقعا شأن ما معلم ها در این سالها خیلی آسیب دیده است.
    ما امیدی به این مجلس نداریم اینها به دکتر نجفی رای ندادند حالا شده اند دلسوز معلمان.
    بیایید به جای این که فقط درد دل کنیم نماینده ای جدیدی را انتخاب کنیم که ما را فراموش نکنند. (۲۹۳۷۰۱)

  17. برخی معلمان محترم عزیز! یک بار از خودتان بپرسید ببینم وظیفه ی معلمی خود را آن طور که باید ، انجام داده اید؟!
    تجمع باشد برای آنان که حرمت و شان معلمی خود را به خوبی نگه داشته‌اند
    (مرتبط با جمع نیست،کسی جبهه نگیرد)

  18. از تمام عزیزانی که نظر دادن خواهش میکنم الکی زخم زبون به این معلم های زحمتکش نزنید. همه معلم ها رو به یک دید نبینید و نظرتون رو به همه تعمیم ندید. بنده به شخصه تمام موفقیت های تحصیلی از ابتدایی تا مقطع ارشد و موفقیت های شغلی ام و تمام عزت و احترامی که در جامعه دارم رو مدیون زحمات این عزیزان میدونم. خودم هم بسیار زحمت کشیدم ولی اونها الگوها و مشوقین خوبی بودند. مخصوصا سرکار خانم خواجه زاده، سرکار خانم شیبانی، سرکار خانم فیاضه رادمرد، جناب آقای یعقوب سعادت، جناب آقای خلیل مهیایی، جناب آقای گرگین دبیر زبان.

  19. جناب صدا و سیما!! شما و امثال شما اومدین که فقط از هر جهت که بشه انتقاد کنید…شما که اهل رسانه و اخبار نیستین لطفا سکوت کنید…من خودم تو اخبار دیدم که اعتراض معلما رو نشون داد!!

  20. خیلی هم دلتان بخواهد معلم عزیز….این حقوق کافی نیست؟ بروید شکرخدا کنید …خودتان نمی‌خواهید کار کنید بهونه می‌گیرید…سطح علمی شما تعلق به عهد بوق دارد …چه زحمتی برای بچه‌ها کشیدید…آمار ۱۰ سال را بییند …بچه‌های‌مان پای ثابت پیام نور و آزاد هستن!
    انواع و اقسام مزایا و وام‌ها وعیدی‌ها! چه شده که الان کف گیرتون خورده به ته دیگ! بروید گذشته خود را نگاه کنید!
    از همان روز اول حقوق بگیرند و سابقه کاری دارند!اونوقت دم از پول می‌زنن!
    معلمم خودت را با کدام قشر مقایسه می‌کنی که الان هوایی شده‌ای؟ به اندازه کدام؟ مگر سختی بیشتر از این داری ۲۴ ساعت هفتگی و این همه تعطیلی و زیر کولر نشستن و تدریس کردن! پول میخواهی? سطح علمیت را بالا ببر برو ادامه تحصیل بده! شما که این همه ادعا می‌کنید چرا نمی‌روید دکترا بگیرد بروید دانشگاه تدریس کنید و آقایون دیگررررر
    اگر قرار بر اعتراض بود قشرهای جلوتر از شماها هستند که باید اعتراض کنند!
    مثلا مهندیسان بیکار و درس‌آموخته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

42 نظر
scroll to top