بستن

آب و جاروی خانه علیپور برای مهمانان نوروزی

گریشنا: انجمن ایکوموس با احیای سنت و سبک زندگی گراشی در خانه‌ی علی‌پور یاد پدر‌بزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را زنده می‌کند.

alipor5به گزارش فاطمه ابراهیمی؛با همکاری انجمن ایکوموس، امسال، مهمانان نوروزی از خانه‌ی علی‌پور که قدمتی نود ساله دارد، بازدید می‌کنند. این انجمن برای نخستین بار، با برپایی نمایشگاهی در این خانه گوشه‌ای از سبک زندگی، پوشش، آداب و رسوم و … ما را ده چند دهه گذشته به نمایش می‌گذارد.

مهندس حامد عبدالهی، عضو هیات مدیره انجمن ایکوموس در مصاحبه با خبرنگار گریشنا گفت: بیست‌و سه نفر از اعضای گروه مسئولیت برپایی این نمایشگاه را برعهده گرفته‌اند که کار پاکسازی این خانه در اوایل اسفندماه انجام شد و تا به امروز کارهایی از قبیل خرید وسایل مورد نیاز، جمع آوری وسایل قدیمی، فرش کردن اتاق و چیدمان آن‌ها انجام شده است.

یکی از اعضای انجمن ایکوموس برای راهنمایی و دعوت از مهمانان نوروزی در چادر فرهنگی و گردشگری که در ورودی گراش نصب می‌شود مستقر می‌شود تا مهمان را به این مکان تاریخی هدایت کنند.»
عبدالهی در ادامه گفت:«این خانه دو طبقه‌ای  فضای مناسبی را در اختیار برنامه‌های ما گذاشته است و با فضای زیادی که دارد این امکان را برای ما فراهم کرده تا در هر طبقه و اتاق برنامه و چیدمان خاصی داشته باشیم. طبقه بالایی این خانه مختص برپایی سفره هفت‌سین حصیری است. اتاقی که با گچ‌بری‌های قدیمی تزئین شده است برای عکس‌برداری بازدید‌کنندگان این نمایشگاه با لباس محلی در کنار سفره‌ی هفت‌سین حصیری انتخاب شده است.

اتاق‌های طبقه زیرین نیز به اتاق‌های پذیرایی، شاه نشین(سه دری)، نشیمن در اتاق زمستان خانه در فصل زمستان، تنبی یا همان اتاق نوزاد که با گهواره سنتی چیدمان شده، اتاق حنابندان عروس به سبک قدیمی و در نهایت آشپزخانه اختصاص دارد.
حضور خانم‌ها در مراحل آماده‌سازی این خانه، قابل توجه بود. راضیه عظیمی، یکی از اعضای انجمن ایکوموس و سرپرست فعالیت‌های بانوان این نمایشگاه که در حال مرتب کردن مانکن عروس برای مراسم حنابندان بود در صحبت‌هایش گفت:«در این اتاق سعی داریم پوشش عروس قبل از مراسم حنابندان را نشان دهیم و تمامی وسایلی که با این مراسم در گذشته مرتبط بوده را نیز در این اتاق آماده کرده‌ایم.»

alipor2

عظیمی، با نشان دادن گوشه‌ی حیاط در ادامه صحبت‌هایش بیان کرد:«تمامی وسایل ساخت مهیاوه (غذای سنتی گراشی) نیز در این مکان برای بازدید مهمانان به نمایش گذاشته می‌شود.»
عبدالهی هدف از انتخاب و احیای خانه قدیمی علیپور گفت:«متاسفانه خیلی‌ها فکر می‌کنند وسایل قدیمی دیگر قابل استفاده نیست و باید آن را از زندگی مدرن امروزی حذف کرد. انجمن ایموکوس با برگزاری این برنامه نوروزی، سعی دارد نشان دهد فرهنگ حفاظت از هویت و میراث باید از خودمان شروع شود و حفظ و پاسداشت میراث و هویت تاریخی، ملزم توجه بیشتر همه‌ی مسئولین و شهروندان به حفظ و نگهداری آن است.»
پخت نان و شیرینی‌های سنتی، فروش صنایع دستی از برنامه‌های دیگر این انجمن است و همچنین از مهمترین فعالیت‌های این انجمن در خانه‌ی علی‌پور برگزاری گالری از عکس‌های عکاسان گراش با موضوع معرفی مکان‌های دیدنی و طبیعیت گراش است.

مراسم افتتاحیه خانه علیپور بیست و هفتم اسفندماه با حضور مسئولین و علاقه‌مندان میراث دوست برگزار می‌شود و در صورت مهیا بودن شرایط تا دهم فروردین ماه ادامه خواهد داشت.
خبرهای خانه علیپور را می‌توانید از سایت انجمن دنبال کنید و انتقاد و پیشنهادات خود را نیز برای بهتر برگزار شدن این برنامه به شماره‌ی  ۰۹۳۳۰۹۰۳۳۸۰ ارسال کنید.
هزینه برگزاری این مراسم را شورای اسلامی شهر و دفتر سازمان نظام مهندسی تامین کرده‌اند.

مهندس عبدالهی با اشاره به اولین سالگرد تشکیل انجمن ایکوموس در پایان گفت:«هفتم فروردین، اولین سالگرد فعالیت این انجمن است و تصمیم داریم بیست و یکمین تور گردشگری‌مان را در همین تاریخ برگزار کنیم.»

alipor3

alipor1

 

 

9 نظر

  1. می گم این خانه علی بور ادرس بدهید ببینم کجاست چون ما بلد نیستیم شاید گرا شی های خودمان هم کسانی باشند که بخواهند بیا یند ببینند ممنون

  2. سلام و خسته نباشید خدمت تمامی کسانی که زحمت کشیدن به خصوص خانم عظیمی که در جریان کاراش بودم و در تهیه و تدارک دیدن وسایل فعال بودن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 نظر
scroll to top