بستن

خداحافظی با «خونه کدیم»

گریشنا: علاقه‌مندان میراث فرهنگی بعد از ۱۳ روز زندگی، با «خونه کدیم» خداحافظی کردند.

۱۱ فروردین فرش‌ها در حیاط خونه کدیم گسترده شده بود و علاقه‌مندان میراث فرهنگی در کنار چند تن از اعضای شورای شهر بر زمین نشسته بودند. ساعت به ۹ رسیده بود که برنامه آغاز شد. حامد عبداللهی دبیر ایکوموس در متنی احساسی از کسانی که در زنده شده خانه علیپور نقش داشتند تشکر کرد و افرادی که در طول تعطیلات نوروزی به شکل‌های مختلف در این خانه حضور داشتند را نام برد. با بخش چند کلیپ فعالیت‌های انجام شده در این چند روز مرور شد.

دکتر ابراهیم مهرابی سخنران این شب به جلوه‌هایی از فرهنگ در معماری و زندگی قدیم گراش اشاره کرد. حجاب در معماری مهمترین اشاره این استاد فلسفه بود. او گفت:«هر کدام از بخش‌های این خانه‌ها حاصل سال‌ها فرهنگ و پیشنیه است و نباید آن را به راحتی کنار بگذاریم.»

مصطفی کارگر با خواندن شعری در مورد خانه‌های قدیمی به روی صحنه آمد و لوحی سپاسی از سوی ایکوموس به فرزند استاد امیدعلی علیپور سازنده «خونه کدیم» اهدا شد.

بخش پایانی برنامه پذیرایی شام بود. برنج و خورشت گراشی در حیاط زیبای «خونه کدیم» طعم دیگری داشت.

خانه علی‌پور که در آستانه تخریب بود در اوایل سال ۱۳۹۳ از سوی شورای اسلامی و شهرداری گراش خریداری شد. به پیش‌نهاد انجمن ایکوموس نوروز ۱۳۹۴ این خانه موقتا به نمایشگاه زندگی گذشته در گراش تبدیل شد. گالری عکس‌های گراش، برگزاری روضه در ایام فاطمیه، برگزاری جلسه انجمن شاعران و نویسندگان، تور گراشگردی از برنامه‌های اجرا شده در این خانه بود. به گفته حامد عبداللهی در این ۱۳ روز ۳۶۲۱ نفر از خونه  کدیم بازدید کردند.

حامد عبداللهی دبیر ایکوموس در مورد آینده خونه کدیم گفت: «سعی می‌کنیم که به زودی طرح مرمتی خانه علیپور را تقدیم شهرداری و شورای شهر کنیم. امیدواریم همین‌طور که شورای شهر در برنامه خونه کدیم همکاری کاملی داشت و بدون همفکری و همکاری آن‌ها این خانه زنده نمی‌شد در آینده هم مرمت و بهسازی این مکان ارزشمند در اولویت برنامه‌های فرهنگی شورا باشد.»

13940111 Khona kadim (14)

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

11 نظر

    1. “خونه کدیم” نام این برنامه بود که در طراحی بنرهای نصب شده در خیابان، کلمه “کدیم” در وسط کلمه “خونه” نوشته شده بود که به اشتباه اکثرا “خونَ کدیمه” می خواندند.
      طرح روی بنر: “خونـــــ کدیم ــــه”

  1. باسلام جناب خواجه پور عزیز جناب فرماندار قبل ارنوروز قول دادند اداره میراث فرهنگی به زودی تاسیس میشه وگفتند حتی اواخر سال گذشته پس چی شد لطف کنید پیگیری کنید واطلاع رسانی کنید

  2. دست همه برو بچ ایکوموسی و غیر ایکوموسی که زحمت کشیدن و تمام تعطیلات نوروز را صرف خونه کدیم کردن درد نکنه.خدا بهشون قوت بده.اون دوستانی که اینجا دارن از اسم خونه قدیم ایراد می گیرین می تونن صراحتا بگن چقد وقت گذاشتن برای آماده سازی این خونه؟یا اصلا یه بار رفتن اونجا را ببینن؟چرا ما یاد گرفتیم که همه چی را به باد انتقاد بگیریم؟

  3. یه سلام و خسته نباشی خدمت تمامی دوستانی که برأی این برنامه سنگ تمام گذاشتن.
    و یه خدا قوت و مرحبای ویژه به مهندس حامد عبداللهی عزیز.
    برا همه ی بروبچ گراشی آرزوی موفقیت و سربلندی میکنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 نظر
scroll to top