بستن

«الف»، مجله ادبی هفتگی در گریشنا

گریشنا: بهار ۹۴ را با شروع انتشار مجله‌ی ادبی «الف» در گریشنا شروع می‌کنیم. «الف» نام بامسمای نشریه داخلی انجمن شاعران و نویسندگان گراش است که بیش از ۱۳ سال بی‌وقفه هر هفته در جلسات این انجمن بین اعضا توزیع می‌شود و اکنون به شماره ۷۲۸ رسیده است. مطالب برگزیده «الف» را می‌توانید در ادامه بخوانید، و کل نشریه را نیز می‌توانید به فرمت pdf از گریشنا دریافت کنید (کلیک کنید). از این پس این نشریه در بخش «الف» در بالای صفحه اول سایت گریشنا در دسترس است.

الف شماره ۷۲۸ هم‌زمان با جلسه ۸۲۸ انجمن در روز سیزدهم فروردین ۱۳۹۴ در گراش منتشر شده است. جلسات انجمن شاعران و نویسندگان گراش هر هفته پنجشنبه دو ساعت مانده به غروب در خانه فرهنگ گراش برگزار می‌شود. شماره‌های قبلی این نشریه را می‌توانید از سایت الف به نشانی aleph.ir دریافت کنید.

الف نشریه‌ای مستقل است و آثار منتشر شده تنها دیدگاه نویسندگان است. شما هم می‌توانید آثار خود را به ایمیل gerash@gmail.com برای الف بفرستید.

 Aleph728png_Page1

 

دختر رسول من نیستم

حوریه رحمانیان

در اتوماتیک که باز شد خنکای باد به داغی صورتش خورد. عینک بزرگ آفتابی را بالا داد. ال‌ا‌ی‌د‌ی‌های سقف به نگین‌های رنگارنگ شال سیاه‌اش تابید. مغازه‌دارها تازه پشت پیشخوان رفته بودند. پاساژ یک دست سفید و هنوز خلوت بود. مغازه لیدی رز وسط‌های پاساژ بود. مرد مغازه‌دار لوازم آرایش تازه رسیده را در ویترین می‌چید و زنی جوان هم با فاکتورها مشغول بود. سلام کرد. دست از کار کشیدند و جواب دادند. کیف بزرگ روی ساق گندمگون نازکش سنگینی می‌کرد.

از طرف لیلا اومدم سفارش آرایشگاه رو ببرم.

زن فاکتورها را روی پیشخوان گذاشت. نگاهی به او انداخت و گفت: شما؟

من فهیمه‌ام دختر رسول.

دختر رسول؟ نشناختم‌ات همیشه توی چادر دیدم‌ات و به جایی که باید پاهای دختر می‌بود نگاه کرد.

عبای سیاه همه‌ی اندام‌اش را پوشانده بود. ته عبا خاکی بود.

 

Aleph728png_Page2

 

کارگاه ترجمه شعر – ۱۷

انتخاب و ترجمه از مسعود غفوری

China III

By Adrienne Su

It is too much a part of things,

even though the source is not within.

In small American cities

with and without universities,

it keeps a constant presence

in the Confucian sense,

 

the inner arriving to match

the outer, spirit not separate

from matter (the latter illusion

left by the missions

the people have made such fine

use of). There are times

 

when you have to pretend

to embrace an idea or befriend

your adversaries. If constantly

misinterpreted, use the mystery

as currency. You have to start

somewhere. Be wise: depart

from where they’ve already put you.

A country itself can’t betray you.

 

چین ۳

اِیدریِن سو

 

با بخش‌بخش چیزها آمیخته است

هرچند سرچشمه‌اش درون نیست.

 

در شهرهای کوچک آمریکایی

با یا بدون دانشگاه،

همیشه حضورش را حفظ می‌کند

به مفهومی کنفوسیوسی،

 

درون به مطابقت با برون تمایل دارد

روح از ماده جدا نیست

(توهمی که از رسالتی به جای مانده

که مردم خوب به کارش می‌گیرند.)

 

وقت‌هایی باید وانمود کنی

ایده‌ای را در آغوش بکشی

با دشمن‌ات رفیق شوی.

 

اگر سوء برداشت دائمی است

از رازآلودگی مثل یک امتیاز استفاده کن.

 

باید از جایی شروع کنی.

عاقل باش

ترک کن جایی را که قرارت داده‌اند.

 

یک کشور که نمی‌تواند به تو خیانت کند.

 

Aleph728png_Page3

 

تقویم الف – ۱۹

ختنه کردن طالع سلسله قاجار

ابوالحسن محمودی

بدون تردید سلسله‌ی قاجاریه یکی از دوره‌های درخشان تاریخ حکومت ایران است و به حق اتفاقات خوبی در این دوره حاصل شد که فقط یکی از آنها ترویج فرهنگ ازدواج است. اما رمز موفقیت پادشاهان قاجار در فراهم آوردن یک فضای سالم برای ازدواج چه بود؟ تقویم این هفته را با یادآوری این نکته که هدف ما از پرداختن به شخصیت‌های دوره‌ی قاجاریه توهین به این افراد نیست بلکه تمسخر آنها است، به محمدعلی شاه، ششمین پادشاه این سلسله اختصاص می‌دهیم که در ۱۶ فروردین ۱۳۰۴ درگذشت.

محمدعلی‌شاه در اول تیرماه ۱۲۵۱ به دنیا آمد. اگر به طالع‌بینی اعتقاد دارید باید بگوییم که کسانی که در تیرماه به دنیا آمده‌اند عموماً انسان‌های خشونت‌طلب و در عین حال سرد مزاجی هستند. اما اگر اعتقادی به این مزخرفات ندارید، ادامه‌ی تقویم را بخوانید:

محمدعلی‌شاه در دوران ولیعهدی و بعد از تاج‌گذاری پدرش مظفرالدین‌شاه، حاکم آذربایجان شد. در آنجا چند تن از طرفداران سید جمال‌الدین اسدآبادی را به جرم دست داشتن در قتل پدربزرگ‌اش ناصرالدین شاه «سر برید». او همچنین علی‌رغم این که نوه‌ی ناصرالدین شاه بود اما تنها دوبار اقدام به ازدواج کرد و ماحصل این اقدام یک فرزند از همسر اول و شش فرزند از همسر دوم بود.

اوج هنرنمایی محمدعلی‌شاه در دوران سه ساله‌ی حکومت‌اش، به توپ بستن مجلس بود. چیزی که در ابتدا او قصد نداشت انجام دهد اما دو اتفاق باعث شد که او دست به این اقدام بزند: اول ترور نافرجام او توسط مشروطه‌خواهان که باعث بدبینی‌اش نسبت به این قشر درس‌نخوان اجتماع آن زمان شد، و دوم شدت علاقه‌ی او به طالع‌بینی، فال و استخاره.

استخاره‌های محمدعلی‌شاه را یکی از آخوندهای درباری به نام میرزا ابوطالب زنجانی انجام می‌داد. در اینجا به دو مورد از معروف‌ترین استخاره‌های محمدعلی شاه یعنی «به توپ بستن مجلس» و «ختنه احمدشاه» می‌پردازیم:

در مورد اول، متن درخواست استخاره با خضوع تمام این گونه بود: «پروردگارا، اگر من امشب توپ به درِ مجلس بفرستم و فردا با قوه‌ی جبریه مردم را اسکات نمایم خوب است و صلاح است. استخاره خوب بیاید والافلا یا دلیل المتحیرین، یا الله» و با توجه به کن فیکون نمودن مجلس و کله پا شدن مشروطه‌خواهان قطعاً می‌توانیم حدس بزنیم که نتیجه‌ی استخاره چه بود.

اما در مورد دوم، آمیرزا در پاسخ به استخاره‌ی ختنه کردن احمدشاه گفت: «بد است، پشیمانی دارد، وقت دیگر اقدام شود انسب است.» این که منظور استخاره کننده از عبارت «پشیمانی دارد» چیست را دقیقاً نمی‌دانیم، اما نکته‌ی مشکوک قضیه آنجاست که در هیچ کجای تاریخ نیامده است که پاسخ استخاره‌های بعدی محمدعلی‌شاه در باب امر خطیر ختنه کردن فرزند خلف خود چه بود؟ احمدشاه در استخاره چندم ختنه شد؟ آیا او وقتی که در دوازده سالگی به سلطنت رسید، ختنه شده بود؟

Aleph728png_Page5

 

برای دریافت تمام صفحات نشریه، اینجا کلیک کنید.

مجله‌ی ادبی الف را در اینستاگرام نیز می‌توانید دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top