بستن

نورافکن‌های بت‌من بر فراز کلات

گریشنا: دیشب، بیست‌ و دوم فروردین ماه، دو نور جستجوگر بر فراز کلات، چشم‌ها را به خود خیره کرد. نورهایی که یادآور سری‌ فیلم‌های بت‌من و یا فیلم‌های جنگ جهانی دوم است.

به گزارش روابط عمومی شهرداری؛ شهرداری گراش در اقدام جدید خود در راستای اهداف زیباسازی شهری، دو شعله نور جستجوگر (searchlight) بر بام گراش نصب کرد. این نورافکن‌ها عصر دیروز ۲۲ فروردین بر روی کلات نصب شد و بعد از غروب آفتاب به صورت آزمایشی نورپردازی آن اجرا شد. این نورافکن‌ها با قدرت ۴۰۰۰ وات و با هزینه‌ای بالغ بر ۱۱ میلیون تومان خریداری شده است. قرار بود این نورافکن‌ها به مناسبت جشن سال نو آغاز به کار کند که با توجه به ممنوعیت تردد خودروهای سنگین و باربری در ایام نوروز و نرسیدن این نورافکن‌ها در زمان مورد نظر، این پروژه به تعویق افتاد. این نورافکن‌ها تا شعاع ۵ کیلومتر برد مفید دارد و در ادامه پروژه نورپردازی کلات راه‌اندازی شده است.

شهرداری پیش از این در زمان سرپرستی مهندس هاشمی روشنایی بلوار شیدای گراشی و از زمان حضور مهندس زارع به عنوان شهردار، نورپردازی شهابی درختان بلوار شهید سعادت و پارک محبی را نیز به انجام رسانیده است.

بلافاصله بعد از روشن شدن این نور‌های جسنجوگر، شهروندان نظرات خود را در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند. محمد رستم‌پور، خبرنگار گریشنا، با پیگیری یکی از گروه‌های واتس‌آپ نظرات افراد حاضر در گروه در مورد این نورافکن‌ها را گردآوری کرده است.

kalat

عبدالله سراجی گفته است: «در این که این نور‌ها باعث جذابیت بیشتر شهر می‌شود شکی نیست اما باید ببینیم که آیا هزینه‌ای که صرف آن شده و مکان انتخابی برای نصب این نورافکن‌ها کارایی لازم را به همراه دارد یا نه؟»

مهندس حامد عبدالهی اما دید خوش‌بینانه‌ای به این نور‌ها ندارد و می‌گوید: «کافی است یک بار ۱۲ شب به بعد در خیابان اصلی شهر راه بروید، می‌بینید که نور‌های مزاحم تابلو‌های تبلیغاتی مانع آرامش شما می‌شود و مردم نیز هنگام خواب باید این نورهای مزاحم را تحمل کنند. همچنین این نورهای اضافی با توجه به اکولوژی باعث اخلال در در روند زیستن حیوانات و پرندگان در این مناطق می‌شود.»

مهدی قنبری در این گروه بیان می‌کند: «این طرح برای من جذابیت خاصی دارد و فکر می‌کنم برای هر کسی که وارد شهر می‌شود هم این نور‌ها یک وجه تمایز به حساب آید. در مورد طول عمر این نورها نیز من تحقیق کردم و منابعی که در دسترس داشتم گفتند این نورافکن‌ها چهار سال ضمانت دارد.»

در ادامه حجت عابدی با بیان این که طرح جالبی است از شورا و شهرداری تشکر و قدردانی کرد.

مجید محبی عقیده دارد: «طرح خوبی است و نور آن نیز مزاحم رانندگی نیست.»  اما فردی دیگر در این گروه می‌گوید: «اگر نور کمی به سمت بالا متمایل شود جذاب‌تر می‌شود تا از همه‌ی نقاط شهر قابل رویت باشد.»

احمد رضا سجادی نظر خود را این‌گونه بیان کرده است: «کاش به جای استفاده از این همه نور و لامپ، درخت‌های بیشتری در شهر کاشته می‌شد تا باعث تعدیل آب‌وهوا شود نه این که آلودگی نوری ایجاد کند.»

در پایان عبدالرضا هرمزی سخنگوی شورای شهر، بعد از تشکر از نظرات افراد حاضر در این گروه مجازی گفته است: «این طرح امشب به صورت آزمایشی اجرا شد و از فردا شب بعد از انجام تنظیمات، ثابت می‌شود. ساعت روشن شدن این نورافکن نیز از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۴ در نظر گرفته شده است.»

90
عکس از محمدکاظم خشنود

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

44 نظر

  1. حیف پول که خرج این نورپردازی شده. کلات به حد کافی نورپردازی داره. اگه این پول رو در جایی واجبتر خرج میکردین بهتر بود. تا اینکه یه فانوس دریایی اون وسط درست کنید.

  2. سلام

    بسیار کار قشنگیه و تشکر میکنم اما
    ای کاش از مصرف بی ریونه برق و صرف هزینه برای تامین این نوع نو افکن ها جلوگیری شود
    اون مکان ، مکان مقدسیه چون مقبره شهداست و شهدا خودشون نورانی اند و نور پردازی قبلی خیلی عالیه ، چه نیازه که دو شعله نور جستجوگر (searchlight) یا بقول شما نور بت من نصب بشه با هزینه زیاد.
    کارهای مفیدی هم است مثل فضا سازی محیط اطراف کلات یا امکان اسانسازی رفت و امد به اون مکان مقدس و یا
    با اون پول میشه گره از کار یک نیازمند یا یک معلول باز کرد یا دل یک نیازمند رو شاد کرد

  3. بازم خرج های بیخودی و بدون مشورت با شهروندان
    بجای این هزینه های اضافی به درد نخور مزخرف به فکر ابادسازی باشید.
    چند بار باید به شهرداران وقت تذکر داده شود که شهرک ایمان جزیی از این شهر بوده و از ممالک غریبه نیس؟ والله اگه از ممالک غریبه تصرف هم شده بود شهردار وقت کمی به فکر اینجا بود.
    حتما ما اهالی این منطقه باید همه باهم دسته جمعی اقدام به شورش کنیم و شهردار وقت را به دادگاه بکشانیم تا حالیش بشه؟
    آی شهردار یا این منطقه و سایر مناطق رو ابادش کن یا از سمت شهرداری کناره گیری کن.

  4. تنها ارگانی که کار خودش رو به خوبی دارد انجام میدهد همین شهرداری گراش هست
    کاش دیگر ادارها هم از شهرداری یاد میگرفتن حلل خصوص منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست و جهاد کشاورزی ):

  5. یعنی آقای عبدالهی تو خیابون میخوابن که نور بره تو چشاشون و آقای سجادی هم به نظرم یه سرچ ساده بزنن تو نت شهر های بزرگ دنیا چه نور افشانی هایی می کنند

    1. میدان شهید برزگران (فلکه شهرداری) قطعا تغییر شکل خواهد داد. در حال حاضر چندین طرح به شهرداری ارائه داده شده که از لحاظ شکل، طراحی و قابل اجرا بودن آن این طرح ها رد شده اند.
      علاوه بر بحث تصادفات و ایمنی آن زیبایی و استفاده بهتر از این فضای بزرگ تر نیز لحاظ شده است. به احتمال زیاد زیرگذر نیز در طرح ها لحاظ خواهد شد. در صورت ارائه طرح مناسب امسال این پروژه نیز اجرا خواهیم کرد.

  6. هر کاری تو این شهر انجام بشه عده ای میان برای انتقاد الکی کردن بدون اینکه راهکار خوبی بدن،مثلا اقای سجادی میگه درخت کاری یا اون یکی میگه برق مصرف میکنه مگه درخت اب نمیخواد ؟ادم نمیخواد برای ابیاری و غیره

    1. به هر حال نظرات متفاوته و نظر هر کسی محترم . فضای سبز رو اگه پیگیری کرده باشید در حال انتقال به بخش خصوصی است . هرچند درختای بلوارها و خیابان های اصلی شهر با نظر به اینکه فضای محدودی در اختیار داریم (بین خیابان و پیاده رو ها) تا جایی که امکان داشته درخت کاشته شده. و اون نوع درختایی که ریشه هاش به موزاییک ها آسیب می رسونه و باعث بلند شدن موزاییک می شه رو با نوع دیگه (مثل کویتی) عوض شدن. و همانطور که جناب ایسین گفتند کاشت هر درخت نیازمند داشتن زیرساخت هست یا اینکه تانکر بیشتری استفاده کرد که مقرون به صرفه نیست.

  7. اگه این نور به رنگ سبز و سفید و قرمز بود مانند پرچم ایران ، خیلى زیباتر بود داخل کشور امارات هم پرچم کشور امارات با این نورپردازى مى کنند

  8. یادمه چن سال پیش دوستم میگفت روی،کلات شعر یه نور فانوسی کم داره
    ..پس،تبریک میگم به دوستم..درکل کار قشنگیه ولی تعداش بیشتر باشه جذابتره..شهر،باید نورانی و رنگارنگ باشه نه تاریک و دل مرده

  9. اقای امانی لطفا در نگارش کامنت های ارسالی دقت نمایید متاسفانه بیشترین غلط املائی در نوشتار شما می باشد
    بنویسیم علی الخصوص
    ننویسم حلل خصوص

  10. لطفا الکی انتقاد نکنید ، خیلی کار قشنگیه ، دست عزیزان درد نکنه که به فکر زیبایی شهر هستند. همیشه عده ایی پیدا میشن که خودشون رو عقل کل میدونن و الکی از عملکرد شهرداری یا دیگر ارگانها انتقاد میکنن بیشتر شهرهای دنیا به خاطر نورپردازی هستش که زیبا به چشم میان. من نمیفهمم نصب دو تا نورافکن چه ربطی به بی احترامی به شهدا داره؟

  11. کار خیلی عالی هستش.
    اصلا به نظر من هرچی واس زیبایی شهر. مخصوصاکلات هزینه بشه که.
    اخه یه دونه کلات که بیشتر نداریم وسط شهر..
    بعد خود راه کلات تا بالا یه دستکاری وزیباسازی ویه نرده خوب کم داره.

  12. معمولا اینگونه نور ها برای اطلاع مردم از برگزاری مراسمی چون نمایشگاه و غیره استفاده میکنند بنظرم مناسبتی ندارد و کارشناسی نشده احتمالا یکی از اعضای شورای شهر در یکی از شهرهای بزرگ دیده و چون بنده خدا بار اولش بوده بنظرش قشنگ اومده و پیشنهاد خرید آن داده ند حدود ۳۵ سال پیش در دبی در هنگام برگزاری نمایشگاه جهت اطلاع از محل و گشایش نمایشگاه از این نور استفاده میکردند بسیار قدیمی است

  13. یعنی بعضی ها اگه اظهار نظر الکی نکنن شب خوابشون نمیبره!
    یعنی این همه پولی که شهرداری داره میفروشه و به پول هنگفت میرسه رو خرج زیبا سازی نکنه و تنوعی ایجاد نشه مثل شهردار محترم قبل که پول زیاد اورد و خرج نشد و الان از اون پول خبری نیست و معلوم نیست تو حساب چه بنده خداییه،این همه پول خرج خواهد شد
    هر کی استفاده نکرد کس دیگه ای میخوره
    این همه سال داریم تو گراش میگردیم شب ها هیچ تفاوتی که ایجاد نشده حالا حداقل به عنوان تنوع هم دوس ندارین این نور ها نصب بشه!!

  14. در اصلاحییه کامنت بالا:
    این همه زمین هایی که شهرداری داره میفروشه*
    به قول کامنت بالا من نمیدونم نصب دو تا نور افکن چه ربطی به بی احترامی به شهدا داره؟؟

  15. سلام بنظرم کار باحالیه،خوشمان آمد،انگار یکی داره پاسبونی میکنه(البته بعد از خدا)
    ۱)اگه یه ناقوس بزرگ هم بود در مواقع ضروری یا قبل از اذون به صدا در می اومد جالب بود،
    ۲)همیشه توو فکرم بود کاش اون بالا رو ابادتر میکردن تا حتی بشه شهر توریستی،مثلا چرخ وفلک بزارن و همه شهر زیر پاتو ببینی حتی شهرهای اطراف،به یه پارک ولی هزینه هاش سرسام اوره یا اینکه ۳)ابشار مصنوعی بزارن مثل دروازه قران شیراز

  16. به نام خدا
    و یه عده ای هستن به همه چیز ایراد میگیرن.اگه مرد کار هستین توی این مدت کجا بودین.جای تشکر سنگ نندازین.
    اتفاقا کار بسیار زیبایی شده.من از همه کسایی که زحمت کشیدن تشکر میکنم.
    به امید ابادانی بیشتر

  17. دست کلیه زحمت کشای شهرداری درد نکنه ولی یه خواهش اگه یه مسول از شهرداری وقتش اجازه داد فرق هم نمیکنه کی باشه یه سری به شهرک آزادگان هم بزنن به نظرم اینجا هم جزیی از شهرستان گراش باشه……..
    مخاطب خاص روابط عمومی شهرداری

  18. گاهی اوقات در زندگی روزمره فکر می‌کنیم کاش شرایط بهتری داشتیم، کاش اصلا جای خودمان نبودیم… ولی هیچ شده گاهی هم به آدم‌هایی بیندیشیم که در گیرودار زندگی، به هر علتی معتاد می‌شوند، از شدت فقر به حاشیه‌نشینی گرایش پیدا می‌کنند و بعد در هزارتوی مشکلاتشان عمیقا درمی‌یابند که واااای… “زندگی” گاهی چه قدر کثیف، فاسد، تلخ و دردآور می‌گذرد.

    آیا تا به حال اندیشیده‌ایم به حال و روز مادری که به خاطر چندصد هزار تومان، مجبور می‌شود دخترش را که از زیبایی و معصومیت به فرشته‌ها می‌ماند، در دنیایی از ترس، جرم و فساد بزرگ کند؟

    اینجا محله است که هنوز کوچه‌هایش رنگ آسفالت را به خود ندیده‌اند، گویی سال‌هاست شهرداری و ماموران نظافت خیابانها به این منطقه سر نزده‌اند. وقتی وارد محله میشوی جز نشانه‌های آشنای فقر، چیز دیگری نمی‌بینی!
    لطف بفرمایید گزارشی در همین رابطه تهیه بفرمایید

  19. از پاسخگویی روابط عمومی شهرداری سپاسگزارم
    نفس احساس و ادای وظیفه روابط عمومی شهرداری ارزشمند است
    تشکر از گریشنا عزیز که نقش خود را به خوبی ایفا مینماید

  20. یکی تو سایت شهرداری زده سیزده میلیون تومان یکی زده یازده میلیون تومان یکی میگی ده میلیون؟اقایون مسئول شهرداری شما از اول راه دارید به شهروندان دروغ میگویید.خدا تا اخر راه بخیر کند

  21. اگه این نورپردازی بر روی مکان های خاص و کلیدی شهر نشانه روی کنه بهتر به نظر میرسه (مثل برکه کل ، هفت برکه و … در صورت احیا و مرمت) و در صورتی که امکان نورپردازی بدون مزاحمتی برای شهروندان باشه و ساختمان چیزی در مسیرش نباشه.

  22. وقتی این نور رو مشاهده کردم اولین چیزی که به ذهنم اومد ش یاد زندان افتادم ……انگاردارن دنبال مجرمی چیزی میگردن…شما چطور اولین چیزی که به ذهنتون خطور کرد چی بود؟
    ولی خدایش داره گراش زیبا میشه ها…ایشالا این پروژه کلاتم شروع بشه (درختکاری و ابرسانی و…)
    موفق باشید.یاعلی

    1. من یه بار این شعر به ذهنم خطور کرد . دی شیخ با چراغ همی گشت گرد شهر کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست. و یه بار احساس کردم شبانه دارن دنبال خدا می گردن خدا کنه هرچه سریعتر خدا را و انسان را که توی این زمونه خیلیها فراموشش کردن و یا گمش کردن پیداش کنن و یا لااقل راهشو پیدا کنن.

  23. با وجود این شو ای شهر بعیده که کار کلات و کمربندی واتصال انتهای خیابانهی درمانگاه بسیج ابیاری راه به جایی نمی برد
    عملکرد شورا افتضاح

  24. همون نورپردازی قبلی کافی بود این یکی، هم شلوغش کرده هم زیبایی انچنانی نداره
    جای اینکه همه تمرکز رو روی کلات بزارن میشه با یکدست کردن اسفالت بعضی کوچه ها و خیابون ها که واقعا داغونن ، چشم اندار بهتری از شهر درست کرد

  25. منو یاد فیلم های المان نازی و گشتاپو نور زندان که همیشه دنبال فراری ها میگشت انداخت .این نورهای سرگردان به چکار شهر ما می ایند .

  26. اقای شهردار بالاخره تکلیف روستای محمد اباد(جلو تر از باغ موسی) چی شد????????
    اهالی روستا نه اب دارن نه برق!!!!!
    یه فکری به حال این روستا هم بکنید…
    اهالی روستا ارزو دارن اب لوله کشی داشته باشن تا دیگه اب نخرند…
    اگه هم واقعا اینجا رو جز شهرستان نمیدونید. زودتر بگید تا یه روستای مستقل از گراش بشه و مردمش از این بی تکلیفی بیرون بیان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

44 نظر
scroll to top