بستن

فیلم: وضعیت بهداشتی خطرناک برکه حاج اسدالله

گریشنا: برکه حاج اسدالله یا برکه کشکول در مجموعه ابنیه وقفی حاج اسدالله قرار دارد. این برکه با گسترش شهر گراش در حال حاضر در مرکز شهر گراش و پشت حسینیه چهارده معصوم قرار گرفته است.

بخشی از فاضلاب شهری محلات گراش در مسیر خود به این برکه سرازیر می‌شود که از نظر بهداشتی وضعیت بغرنجی را به وجود آورده است. نهادهای مختلفی در بهسازی این اثر ملی می‌توانند نقش‌آفرینی کنند. با توجه به وقفی بودن برکه، اداره اوقاف و امور خیریه در این مورد می‌تواند وارد عمل شود. اداره میراث فرهنگی در شهر گراش وجود ندارد اما اداره میراث فرهنگی لارستان متولی آثار تاریخی گراش است. شهرداری در مورد جهت‌دهی مسیر آب‌های سطحی مسئول است و اداره آب و فاضلاب نیز باید به فکر فاضلاب شهری باشد. در نهایت چون این برکه به معضلی بهداشتی تبدیل شده است اداره بهداشت نیز می‌تواند وارد شود.

مجموعه‌ی ادارات گراش باید در این مورد وارد عمل شوند اما در نهایت روز به روز وضعیت این برکه بغرنج‌تر می‌شود. نکته دیگر این که در طرح آبشار کلات قرار بود بخشی از این آب آلوده به گردش در آید.

IMG-20150426-WA0052

این ویدیو را حسین فولادی از خوانندگان گریشنا از برداشت آب برکه کشکول ضبط کرده است که همراه با حجم زیادی از کف حاصل از مواد شوینده شیمیایی است.

 

مطالبی و عکس‌هایی که خوانندگان گریشنا و نشریه افسانه ارسال کرده‌اند.

8 نظر

  1. اوقاف چه به این کارها
    مگر اب انبار چالیسی تخریب شد این اوقاف حرف زد
    برای ادارهای گراش اصلا میراث قدیم شهر هیچ ارزشی ندارد
    تن پول به سلامت باد
    حاج اسدالله و هم سال حاج اسدالله برکه وقف کردن بخاطر نبود اب در گراش
    گراشی ها عزیز اگر جلو این تخریب اب انبار رو نگیرید تا چند سال بعد بخاطر بی ابی اب برای استفاده کردن ندارید از من گفته بود
    دیگه کسی هم حاظر نمیشه بیاد اب انبار وقف کنه که اوقاف حالشو ببر

  2. اینکه باید نهادهای مسوول دست به دست هم بدهند و کاری انجام گیرد حرف درستی است ولی مشارکت ساکنین خانه هایی که فاضلابشان منتهی به این برکه میشود از همه مهمتر است.باید ساکنین محله با نظر اداره بهداشت گراش راهنمایی شوند و با حفر چاه فاصلاب را روانه چاهک کنند .و اگر هم خانه ای تخطی کرد مئراث فرهنگی و اوقاف و شاید شهرداری اقدامات قانونی انجام دهند تا به نتیجه مطلوب برسند ‌اگر هم کسی هزینه حفر چاهک نداشت با معرفی به نهاد مسول کمکشان کنند تا این اثر مهم حفظ شود .از اقای فولادی بابت عکس تیزبینانه اشان هم تشکر میکنم

  3. سلام پس این اداره میراث فرهنگی گراش چی شد کی افتتاح میشه چرا فرماندارالکی قول راه اندازی این اداره را دراواخر سال قبل داداقای فرماندار جواب بده

  4. عزیز خان باعرض پوزش کمترین میزان الودگی برکه حاج اسد الله از طرف مجاورین ان می باشد واین در حالیست که فاضلاب خانه ها از جنب اداره اب منتهی به این اب انبار میشود که با بی تدبیری شهرداران قبلی این امر اتفاق افتاده است شورای محترم احتمالا قصد نمایش ابشار کف صابون بر فراز کلات را دارد. تا وقتی که مسوولین ما بلدند بزرگان کشوری را به گراش اورده ویک پذیرایی چرب و چیلی از انها انجام دهند و افتخارات وزحمات خیرین را عامل پیشرفت بدانند راه ما به نا کجا اباد هست.
    در سفر چند روز اینده وزیر بهداشت وی را به کنار این اب انبار خیر ساز ببرند واز وضع اسفناک بهداشتی و تخریب زودهنگام ان برایش بگویند والله بهتر هست. تا بحال کسی از خودش پرسیده است که چرا باید دم در خانه حاج شیخ احمد این ابرمرد سخاوت و خادم الحسین اینگونه باشد ایا برای شورای شهر و مردم گراش این کار ضایع نیست این است قدر دانی مردم از خیرین

  5. متاسفانه طرح زیباسازی هفت برکه که طرحی فرهنگی – تاریخی محسوب می شه بدلیل مشکلات نقشه برداری و جامع نبودن طرح به عقب افتاده بود تا اینکه خوشبختانه شنبه همین هفته با حضور مهندسین متخصص در امور شیب بندی زمین از استانداری، مطالعات این منطقه طی دو روز کاملا انجام شد و منتظر رسیدن نقشه آن هستیم.
    فعلا از جزئیات آن اطلاع دقیقی ندارم ولی به طور کلی می تونم خدمتتون عرض کنم که هدف از اجرای این نقشه برداری حذف کامل مسیر فاضلاب از برکه های آسداله، برکه کل و هفت برکه و هدایت آن به فاضلاب اصلی خیابان امام است تا دیگه فاضلاب وارد این آب انبارها نشه.
    پس از عملی شدن این بخش از کار ، بلافاصله طرح بهسازی مسیرتاریخی هفت برکه آغاز می شه که بخشی از آن سنگ فرش و نور پردازی محسوب می شه. شبیه بافت های تاریخی شهرهای دیگه که از بافت سنگ فرشی استفاده می شه.
    و همچنین پس از اون طرح آبشار کلات که آب های این برکه ها پمپ می شه به بالای کلات که جزئیات اون رو سرفرصت و پس از قطعی شدن خدمتتون عرض می کنم.

    با این حال همانطور که آقای نوبهار عزیز فرمودن اگه همسایه ها این آبها رو هدایت کنن به چاهک بخش اعظمی از مشکلات حل می شه.

    حسینی روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر گراش

  6. اولا این کف خیلی خوبه برای تبلیغات شرکتهای سازنده مواد شوینده. پس میشه از شرکتهای اینچنینی پورسانت گرفت و از این راه پول در آورد.
    ثانیا در صورت استفاده از این آب برای آبشار کلات، چنان کفی درسته بشه که در کتاب گینس ثبت بشه و کرور کرور آدم و توریست بیان گران که جا برای اسکانشون نداشته باشیم و الف الف تومن پول پارو کنیم.
    ثالثا کی میگه این وضعیت از نظر بهداشتی خطرناکه. باید خاطر نشان کرد این مواد خودشان از لوازم وجود بهداشت توی خونه هان. حالا چطور شده وجودشون شده غیر بهداشتی.
    رابعا فرض کنید این کفها از روی کلات سرازیر بشن. در ذهنتون مجسک نید که چه ورزشهای جدیدی با این کف میشه ساخت. مثلا اسکی روی کف؛ کف نوردی؛ کف جت اسکیت و هزار و شومصدتا ورزش دیگه.
    خامسا تنها بدیش اینه که اگه پاهش! نکنیم، ممکنه بهمن کف از روی کلات بریزه پایین و کل خونه ها رو تا خیابون کف اندود! کنه. که البته می تونه این وضعیت، بعضا مثبت هم بشه خوند.
    سادسا نداره . تا ابتکار بعدی خدافس…

  7. با این کم ابی و کم بارشی این برکه ها در اینده نزدیک به یکی از مهمترین نیازهای مردم جهت ذخیره اب تبدیل خواهد شد اینا شک نکنید،پس قدر این برکه ها را بدانید تا تخریب نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 نظر
scroll to top