بستن

برنامه شهرداری برای سال ۹۴ منتشر شد

گریشنا: روابط عمومی شهرداری گراش به مناسبت روز شورا، مهم‌ترین برنامه‌های شهرداری گراش برای سال ۹۴ را منتشر کرد.

به گزارش سایت روابط عمومی شهرداری گراش با شروع سال جدید و عزم مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر گراش برای ارائه خدماتی بهتر و داشتن شهری آبادتر از همیشه، شهرداری گراش برنامه‌های سال جاری خود را در شاخه‎های مختلف عمرانی، فرهنگی، زیباسازی و غیره به شرح ذیل مدون و آماده اجرا نموده است.

Shahrdari-Mohebbi

حذف هزینه‌های اضافی / پرداخت بدهی‌ها

در قدم اول با تصویب شورای محترم اسلامی شهر، حذف هزینه های اضافی شهرداری در دستور کار قرار گرفت و با واگذاری واحدهای خدمات شهری،  فضای سبز، کشتارگاه و اخذ عوارض خودروها  از طریق برگزاری مناقصه به بخش خصوصی این امر محقق گردید. واحدهای فضای سبز و امور خدمات شهر  با انعقاد قرارداد در اردیبهشت ماه به بخش خصوصی واگذار گردید و کشتارگاه نیز  به زودی به بخش خصوصی واگذار خواهد شد. همچنین جهت کاهش هزینه های عمرانی و زیباسازی شهر، با ایجاد رقابت بیش از پیش در مناقصات بین پیمانکاران منطقه و حتی استان شرایط بهتری در راستای کاهش هزینه های عملیات عمرانی فراهم آمده که شرح جزئیات آن در شماره ی آینده نشریه شهر ما گراش (نشریه داخلی شهرداری گراش) به چاپ خواهد رسید.

اقدامی دیگر جهت کاهش هزینه‌ها، ساماندهی ناوگان حمل و نقل شهرداری است. خارج‌سازی ماشین آلات فرسوده از ناوگان حمل و نقل شهرداری، تعمیر و حتی خرید و به کارگیری ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین جدید حاصل تصمیمی دوراندیشانه جهت ارائه خدمات عمرانی و خدماتی مطلوب شهروندان گرامی برای بلند مدت است که در حال حاضر موتور کامل جهت راه اندازی دستگاه گریدر، دو دستگاه ایسوزو پرس زباله، یک دستگاه ایسوزو جارو زن، یک دستگاه نیسان پرس زباله، یک دستگاه سیمی تریلی و دو دستگاه سواری خریداری شده و  تعمیر کامل بنز کمپرسی و تعمیر کامل بنز خاور آب پاش نیز انجام شده که به زودی به چرخه ی خدمت وارد خواهند شد. لازم به ذکر است تاکنون ۷۰ درصد از بدهی های معوق و گذشته شهرداری به پیمانکاران نیز پرداخت گردیده است.

درآمدهای پایدار

اقدام بعدی شهرداری یافتن راهی برای داشتن درآمدی پایدار است. در این خصوص مذاکرات لازم جهت نهایی ساختن طرح احداث کارخانه های آسفالت و سنگ شکن در حال انجام است که بخشی از مراحل اخذ مجوز و غیره نیز به پایان رسیده است. اجرای این  طرح ها علاوه بر درآمد‌زایی، بخش زیادی از هزینه ها را نیز کاهش خواهد داد. ضمنا احداث مجموعه تجاری فرهنگی و تفریحی نیز با مشارکت بخش خصوصی دردستور کار شهرداری قرار دارد.

Shahrdari-Asfalt

آسفالت‌ها

در ادامه‌ی روند آسفالت معابر و خیابان های سطح شهر پس از لکه گیری های آسفالت خیابان های سطح شهر در ایام نوروز، با خرید قیر سهمیه‌ای در اوایل سال جاری عملیات آسفالت شروع شده است. کوچه شماره ۲ خیابان شهید مطهری و ادامه بلوار الله قلی خان مقتدری در مرحله قیرپاشی و آسفالت است، و به زودی آسفالت انتهای خیابان بسیج، ترمیم و روکش آسفالت دور میدان شهید بهشتی، روبروی بیمارستان و اورژانس و سایر معابر و شوارعی که در نوبت آسفالت قرار گرفته اند به پایان خواهد رسید.

پروژه‌های عمرانی

پارک محبی واقع در خیابان شهید مطهری اولین پارکی است که در سال جاری به بهره برداری خواهد رسید. این پارک قرار بود ۹ اردیبهشت همزمان با روز شوراها افتتاح و به بهره برداری برسد که با مقارن شدن با سفر هیأت دولت به استان، افتتاح این پارک به بعد از آن موکول گردید. پارک محبی که بخشی از هزینه آن توسط خیر گراشی حاج عبدالحسین محبی فراهم آمده است شامل فضای سبز، فضای بازی کودکان، آب نما ، آلاچیق، ست ورزشی، میز شطرنج، نیمکت و نورپردازی زیبای شبانه است که محیطی آرام را برای اهالی محل و سایر همشهریان فراهم می‌سازد.

علاوه بر این، با اعلام برنده مناقصه جهت اجرای ادامه بلوار خلیج فارس به طول ۳ کیلومتر، این پروژه نیز از هفته آینده شروع خواهد شد. رفوژگذاری این مسیر با عرض ۴ متر از ابتدای شهر و تا سرحد کوه معروف به «نئزه» ادامه خواهد یافت و باندهای شمالی و جنوبی آن از هم مجزا و سپس روشنایی این مسیر انجام خواهد شد. از سوی دیگر ورودی شهر از سمت اوز و میدان ولایت  همچنان در مرحله مطالعات اجرایی است. سال گذشته مسیرهای عبور و مرور اطراف این میدان زیرسازی و آسفالت شد و به زودی زیباسازی فضای کل میدان نیز آغاز خواهد شد. علت تأخیر در شروع این عملیات، عدم ارائه طراحی و ایده های نو و هدفمند توسط مهندسین و طراحان می باشد به گونه ای که هم فضای مدرنیته و هم فضای سنتی شهر در آن دیده شود. شهرداری گراش طی فراخوانی از کلیه طراحان و مهندسین دعوت نمود تا طرحی ابتکاری و خلاقانه جهت این میدان ارائه دهند، لکن تاکنون طرحی مناسب جهت المان آن ارائه نشده است. با این حال طرح فضاسازی محوطه میدان و اطراف المان به تصویب رسیده و عملیات اجرایی آن به زودی آغاز خواهد شد.

در بحث پروژه های عمرانی و زیباسازی فضای شهر مطالعات اولیه جهت اجرای فاز اول پروژه زیباسازی کلات به همراه مطالعات و انجام عملیات نقشه برداری هفت برکه و مسیر منتهی به برکه حاج اسداله و برکه کل آغاز شده است. در این بخش تصمیم بر آن است که آب‌های این دو برکه جهت ایجاد فضایی زیبا به کلات منتقل شود. شهرداری در قدم اول سال گذشته طرح لوله کشی مسیر انتقال آب به کلات را اجرا نمود و در قدم بعدی با دعوت از مهندسین مجرب استان مطالعات شیب بندی خیابان‌ها و کوچه های منتهی به برکه ها را انجام داد تا فاضلاب شهری این خیابان ها مستقیما به فاضلاب اصلی شهر منتقل گردد و از ورود فاضلاب به برکه ها جلوگیری شود. در مرحله بعد، بحث تصفیه و بهداشت آب و سپس انتقال آن به کلات انجام خواهد گرفت. با انجام این کار فضای مناسب جهت زیباسازی مسیر تاریخی و فرهنگی هفت برکه به سمت برکه حاج اسداله میسر خواهد گشت و شهرداری با اجرای سنگ فرش مسیر و نورپردازی و آماده سازی فضای اطراف هفت برکه این پروژه را به سرانجام خواهد رسانید.

در همین راستا مذاکرات اولیه با بخش خصوصی در جهت انجام عملیات طرح استفاده از فاضلاب انتهای خیابان بسیج به منظور برگشت آب به چرخه مصرف نیز انجام شده است و امیدواریم با مناسب شدن شرایط اجرای پروژه مورد نظر این معضل نیز به فرصت و منفعت تبدیل شود.

Shahrdari-Asfalt2

نورپردازی

پس از نصب و راه اندازی نورافکن های سرچ‌لایت بر بام کلات، روشنایی بلوار الله قلی خان مقتدری با همکاری اداره محترم برق در دستور کار و در مراحل نهایی و اجرایی قرار دارد. همچنین جهت بلوار سپاه نیز تجهیزات لازم به منظور اجرای روشنایی بلوار و پیاده رو ها خریداری شده و به زودی نصب خواهد گردید. نورپردازی ها و آب نماهای پارک شهر، میدان شهید بهشتی، میدان شهید برزگران و پارک نارنج نیز تعمیر و تجهیز شده و در حال حاضر زیبایی بخش فضای شبانه شهرمان است.

سایر خدمات

با واگذاری اخذ عوارض خودروها به دفاتر پیشخوان دولت همشهریان عزیز می توانند با مراجعه به این دفاتر در مدت زمان کمتر و در ساعات بعد از ساعت اداری و با سهولت عوارض خودرو را پرداخت نمایند. شایان ذکر است برابر توافقات به عمل آمده، ابتدا عوارض صنوف و متعاقبا عوارض نوسازی علاوه بر عوارض خودروها طی چند روز آینده به دفاتر مورد نظر واگذار خواهد شد.

همچنین با راه اندازی مجدد سامانه ۱۳۷، شهرداری گراش آماده شنیدن نظرات، انتقادات و پیشنهادات شهروندان عزیز است.

Shahrdari-Moehbbi2

46 نظر

    1. سلامی دوباره
      چون بحث پارک محله ای خیابان بسیج هنوز صد درصد نشده نمی تونستم خبرش رو بزنم. منتها برای پارک خیابان بسیج هم کارایی شده. تا قبل از تفکیک زمین های آقای پورملا شهرداری هیچ زمینی در اختیار نداشت که بشه در بحث فضای سبز و یا پارک از آن استفاده کنه و تمام زمین های خیابان بسیج شخصی بود و کسی هم قصد واگزاری به شهرداری رو نداشت. تا اینکه پس تفکیک زمین های آقای پورملا، شهرداری قطعاتی رو در نظر گرفته برای پارک که تقریبا می تونم بگم ۷۰ تا ۸۰ درصد کاراش انجام شده که این زمین ها به پارک و فضای سبز تبدیل بشه. مکانش هم تقریبا می شه بعد از آخرین کوچه. هنوز قطعی نیست ولی امیدواریم صد در صدی بشه.

  1. صورت کلی خدماتی که قراره شهردار جدید در دستور کار و انجام پروژه های معرفی شده انجام بده قابل تقدیره. ولی اگه بعضیا نگن من چرا اینقدر گیر میدم، باید به چند نکته اساسی توجه بشه:
    ۱- فراخوانی که ذکر شد چرا قبلش اعلام عمومی نشده؟
    ۲- جدای از هرگونه پروژه ای، مهمترین پروژه واسه این شهر صاف سازی خیابان ها و کوچه ها است. کافیه مصوب این طرحها کمی پیاده و یا با موتورسیکلت چرخی در خیابانها و کوچه ها بزند، خداییش یک وجب آسفالت صاف و بی اشکال در شهر داریم؟
    ۳- یک مورد که در بالا ذکر شد، کم کردن هزینه هاست. یکی از بهترین راهکارها برای کاهش هزینه ها، از بین بردن دست اندازهاست، که تاکنون متاسفانه بالعکس کار شده است.
    ۴- بهسازی تقاطع ها باید در برنامه شهرداری قرار گیرد، اکنون با بستن برخی تقاطعها مشکلات عبور و مرور خیلی بیشتر شده است.
    ۵- وجود توالت عمومی در سطح شهر در فضاهای قابل دسترس لازم است که متاسفانه فقط ۱ مورد در شهر دیده شده و این کافی نیست.
    ۶- برخی از مناطق شهر ظاهرا قرار نیست تغییری داشته باشند، از جمله تکلیف رودخانه شهرک ایمان، ایجاد فضای سبز برای این منطقه و سایر مشکلات این منطقه ظاهرا قرار نیست حل بشود. همچنین سایر محله های این روستای به ظاهر شهر!
    ۷- در بحث تقاطع های شهر، شهردار بهتره بجای مسدود کردن تقاطع ها، چهار راه ایجاد کند.
    ۸- شهردار یا هر مجموعه عمرانی بهتر است برای هر قسمت از شهر از ساکنین آن منطقه هم نظر خواهی کنند، هر چه باشد مردم بهتر از مسولین به مشکلات ریز و درشت واقف اند.
    ۹- قبل از شروع هر پروژه ای آنگونه که بودجه بندی میشه، باید عوامل دیگه ای هم در نظر گرفته بشه، مانند زمان شروع و پایان پروژه، چند درصد عملی بودن آن، به روز بودن و همراه با دنیا پیش رفتن، قابل تغییر و منعطف بودن، زیرمیزی نگرفتن مسوول پروژه، و …
    ۱۰- جناب شهردار، مسوؤلین شورا، پیمانکار پروژه، یادتان باشد این کارها از پول مردم برای مردم است، پس احترام مردم نگه داشته شود تا پس از پایان دوران خدمتتان احترام شما هم همچنان محفوظ بماند.
    با تشکر

    1. جناب آقای خواجه
      ۱- فراخوان عمومی زده شده . شما حتما ندیدید.
      ۲- اگر برنامه های شهرداری رو خونده باشید (که فکر می کنم سرسری خوندید) ذکر شده که آسفالت معابر هم در دستور کاره. از روبروی بیمارستان و میدان شهید بهشتی شروع می شه و چاله چوله ها هم درست خواهد شد. سایر کوچه هایی که هنوز آسفالت نشدن هم توی نوبت هست. (کوچه هایی که اعلام آمادگی کردن برای آسفالت). یه بار دیگه مطلب رو بخونید (بخش آسفالت)
      ۳- دست اندازها مربوط به شهرداری نمی شه. شورای ترافیک مسئولیت اونو بر عهده داره. قبلا هم عرض کردم خدمت عزیزان. شهرداری فقط پس از تصویب شورای ترافیک، مصوبه ها رو اجرا می کنه
      ۴- بهسازی تقاطع ها هم با شورای ترافیک هست.
      ۵- سرویس بهداشتی در بوستان یاران، پارک نارنج، پارک شهر، پارک لاله، کنار بقعه شیخ عبداله، پارک ابوریحان، قابل دسترسی و استفاده است. تقریبا بیشتر جاهای شهر رو پوشش می ده.
      ۶- این هفته شهردار از شهرک ایمان شخصا بازدید خواهند کرد و مشکلات این منطقه رو از نزدیک بررسی خواهند کرد. شهر گراش شهری زیبا در منطقه است. این بی انصافی شما رو می رسونه که بگید گراش روستاست.
      ۷- موضوع تقاطع ها هم به شورای ترافیک مربوط می شه.
      ۸- پیشنهاد بسیار خوبیه. و این کار هم انجام می گیره و تا حالا هم انجام شده . برای اینکه بهتر متوجه بشید با اهالی منطقه اداره دارایی صحبت کنید و نظرشونو درباره پارک محبی بپرسید. همه چیز آن بر اساس نظر اهالی بوده. برای شهرک ایمان هم همین کار رو می کنیم.
      ۹- حرف شما درست. پیشنهادتون؟

      بازهم منتظر نظرات شما هستم

  2. جناب شهردار لطفا باکمی جنم باخاطیان برخورد کنید تا اسفالت خیابان شهدای بیدله که حد فاصل بعدمنزل مهندس هرمزی و بیت شهیدان جعفری به اتمام برسد .مردم در عذابند لطفا با اولویت برخورد کنید

  3. از شهردار محترم و مسیولان خواهش میکنم به آسقالت البته ااسفالت که نه . سیمان کوچه پشت حسینیه اعظم که در خیلی از ماههای سال حکم خیابون اصلی دوم رو داره رسیدگی کنند.. عین پتوی چهل تکه یک متر زمین صاف وجود نداره . در ماههای محرم. و صفر یا رمضان هم که ببشتر شلوغ میشه آب خونه ها و فاضلاب کل اون کوچه رو برمیداره و رفت و آمد واقعا مشکله .
    ممتون

  4. جناب شهردار
    باشد…پس برای محله بندوشیخ برنامه ای ندارین؟یعنی اندازه ربع پارک نارنج زمین گیر نمیاد واسمون آبادش کنین؟ باید درخواست ها و نیازهای مردم در اولویت باشه بعد برین دنبال حواشی زیباسازی کلات…

  5. مظلوم تر از گراش در ایران شهری و مظلوم تر از بیدله در گراش محله ای نیست!!!
    این همه شهید و این همه خیرین و کار خیر برای شهر ولی افسوس از توجه به این محله مثل قضیه گراش و خیرینش و بودجه های دولتی شده بیچاره بیدله!!!
    ان شا اله حقمان را از استعمار پیر، شیطان بزرگ و اسراییل میگیریم!!!

  6. اگر چاله چوله های کوچه ها و خیابان ها پر شود کلی صرفه جویی در تمام موارد صورت میگیرد!
    مثل اینکه معابر شهر خمپاره خورده یا خئر پیدا کردن توش!
    وبه جای بستن دور برگردان ها به قول حمیدخان چهارراه استاندارد زده بشه یا میدان های کوچولو ساخته بشه دیگه مردم این همه خلاف نمی کنند و برعکس جهت دیگران رانندگی نمی فرمایند و تاکسی تلفنی رانان محترم هم شهر را با سرعت سرسام آور و حق به جانب همیشگی! نمی پیمایند.

  7. اگر فقط یکی از اعضای شورا در خیابان مسجد محمد رسوال الله (ص) و یا خیابون بسیج زندگی میکردند آیا همچنان نسبت به این دو خیابان همین قدر بی تفاوت بودند؟
    دو تا از خیانهای قدیمی گراش و حتی طولانی ترین خیابان گراش(خ بسیج) ایا نباید در این محدوده بزرگ یه پارک کوچک وجود داشته باشد؟

    1. بحث پارک رو بالا توضیح دادم خدمتتون. ولی چاله ها رو قبل از عید با آسفالت تعمیر کردن. هرچند مشکل اصلی آسفالت قدیمی این خیابونه.
      لطف کنید یکی از اهالی محل به عنوان نماینده با ما تماس بگیره. تا بررسی کنیم ببینم وضعیت در چه حد نابسامانه
      ۵۲۴۴۹۴۵۶
      سپاس

    2. از سال ۷۵ قرار بر تعریض کردن و تک لبه گزاری خیابان محمد رسول الله (ص) بوده ولی همه خیابانها تعریض شدن بجز این یکی.
      حتی این خیابان مشخص نیست اب فاضلاب باید به کجا بره. همون وسط استخری شده برای خودش :)))

  8. کوچه جباری سر پیچ بللز ، کوچه‌ای که سالهاست در طرح قرار دارد، کافی‌ست یک بار به این کوچه یا خیابون بیایید تا اوج بی‌نظافتی و آلودگی، نبود آسفالت و وجود چاله‌هایی که تبدیل به استخر شده‌اند را ببینید تا قدر عافیت را بدانید.
    در صورتی که اگر این کوچه که در طرح قرار دارد در اولویت شهرداری باشد، بهترین نقطه برای درامدزایی شهرداری می‌باشد و همچنین می‌تونه از بار ترافیکی خیابان اصلی کم کند.
    به امید موفقیت و پیروزی روز افزون شهرم گراش

  9. امیدوارم مسیولای محترم شهرداری نظرات مردم رو هم بخونن تا بیشتر با مشکلات شهر آشنا شن . این بهترین راه راضی نگه داشتن ملته .
    مشکلات هر محله رو خود اهالی بهتر از همه میدونن

  10. من نمیدونم با وجود این همه مشکل در سطح شهر و محله های گراش که همشهریان عزیزمون عنوان کردن چه نیازی به صرف هزینه های گزاف و بی مورد جهت مثلا رساندن آب آب انبارها به کلاته اونم برای زیباسازی،از مسئولین تقاضا داریم اول به فکر حل مشکلات مردم باشید بعد فکری برای زیباسازی کلات بکنید اونهم در شرایط کنونی که منظره کلات واقعا زیباست و فکر نمیکنم زیباسازی کلات از مشکلات مردم مهمتر باشه

  11. با سلام خدمت همشهریان عزیز و گرامی.
    پیشنهادات و انتقادات شما نشان از تکاپوی شهر و پویایی شهروندان است.
    ممنون از دوستان نظر دهنده؛ صحبت های شما را شنیدیم انشالله با فعالیت خوب شهرداری و مشاوره شورا و نظرات شما شهروندان موضوعات مطروحه بررسی و باز بررسی خواهیم نمود.
    با تشکر

  12. با سلام .اگه یه سر خیابان درمانگاه هم بزنین بد نیست .کوچه ما ایقد شیب داره که پیره زنا میترسن از اونجا بگذرن .حتما یه سر بزنین .پشت مدرسه حضرت زینب

  13. همه این کارا خوبه ولی وقتی مردم مراجعه میکنن شهرداری جهت پیگیری مشکلاتشان مردم را تو پیچ وخم بوروکراسی بین ادارت ندازین بعنوان نمونه جلو منزل اینجانب دچار نشست آسفالت شده بود که پس از پیگیری متوجه ترکیدن لوله شدیم که در اولین فرصت پرسنل اداره آبفا اقدام به خاکبرداری وتعمیر آن نمودند ولی وقتی به بازسازی آسفالت رسید با مراجعه به شهرداری آقای مهندس… فرمودن چون جهت خاکبرداری اداره آبفا مجوز نداشته ما نمیتونیم برای شما آسفالت کنیم که با مراجعه به آبفا مدیریت محترم فرمودند کار مانیست فقط ما مجوز اون تاریخ را برای شما اقدام میکنیم اینجانب بعلت مسافرت ۲ ماه در گراش نبودم ولی پیگیری تلفنی این کار بودم ولی هیچ اقدامی از طرف شهرداری انجام نشد چند روز قبل با مراجعه به شهرداری وبازدید از محل توسط مهندس عباسی قول ۲ هفته دیگه دادن فکر کنم تا منزل اینجانب نشست نکنه کسی کاری انجام نده ما همچنان منتظر هستیم این کار بزرگ جزو برنامه سال ۹۴ اعلام بشه!!!

  14. با سلام خدمت مسیولای محترم و تشکر از اینکه به مشکلات همه رسیدگی کردین . جای تشکر داره که به اینجا سر میزنید و پاسخ همه کامنتها رو هم دادین
    ولی از حق نگذریم بعضی قسمتهای شهر به زیبایی شهر گراش نمیان.. نمونه اش اطراف برکه حاج اسد الله هست که بوی آب بد اون کلامحله رو برمیداره . علاوه بر بوی بد اون که واقعا ازار دهنده است ، پشه هایی اطراف اون هست که به خونه های مجاور هم سرایت کرده . چند وقت پیش هم به دلیل گزیدگی همین پشه ها چند نفر از اهالی محله رو روانه دکتر کرده . متاسفانه آب آلوده تنها آب آلوده نیست . مریضی و بیماری رو در پی داره . وبا بیماری خطرناکیه که از آب به وجود میاد. خواهش میکنم تا قبل از اینکه اتفاقی بیفته رسیدگی کنین . بعدش دیگه دوا و درمون فایده نداره . چند بار هم به شهرداری نامه نگاری کردیم ولی دریغ از اقدام عملی و مفید .
    کل برکه رو آب فاضلاب متعلق به اهللی بیدله وکوچه پشت حسینیه و چند محله رو برداشته .
    با اجباری کردن حفر چاه درب هر خونه میشه جلو روانه کردن فاضلاب خونه ها رو به این اثر تاریخی گرفت .

  15. با سلام. مشکلات محله مظلوم بیدله:
    ۱ – اسفالت های به شدت داغون.کافیه یه سر با پراید بیایین تو محله فردای اون روز باید برین برای جلوبندی
    ۱-عدم وجود پارک محله حتی به میزان یک وجب
    ۳- رها سازی فاضلاب خانگی در کوچه و خیابان و نبود محل هدایت یا جمع آوری
    ۴ تخریب چاهک های فاضلاب خانگی که منجر به رهاسازی فاضلاب در سطح کوچه و خیابان می شود.
    ۵- عدم نظارت بر اسکان افاغنه مجاز و غیرمجاز.
    ۶-عدم جمع آوری زباله در کوچه های زیر۶ متر.
    ۷- عدم نظافت کوچه های زیر۶ متر
    ۸-عدم اجرای طرح تعریض خیابان شهیدان عظیمی
    ۹-افزایش جانوارن ولگرد نظیر گربه و سگ(بلانصبت)
    ۱۰-عدم اختصاص فضای سبز به محله
    ۱۱-ایجاد باغچه بدون نظارت شهرداری در درب منازل
    ۱۲-توقف خودروهای سنگین در محله.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

46 نظر
scroll to top