بستن

چرا دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کنیم؟

 

DaneshgahFarhangian مهرداد بدیع‌زادگان، روابط عمومی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان گراش: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که در حال حاضر آموزش و پرورش شهرستان گراش با آن دست و پنجه نرم می‌کند، مسأله بازنشستگی نیروهای بومی و عدم جایگزینی نیروی بومی است. در سال جاری تعداد ۹ نفر و در سال آینده نیز بالغ بر ۱۰ نفر و در ۵ سال آینده بیش از ۵۰ نفر و در ۱۰ سال آینده بیش‌ از ۵۰ تا ۶۰ درصد از باتجربه‌ترین پرسنل بومی آموزش و پرورش به کسوت بازنشستگی نائل خواهند آمد.

لازم به ذکر است که در حال حاضر، آموزش و پرورش این شهرستان دارای ۶۳۴ پرسنل می‌باشد که حدود ۴۲.۴% آن بومی کل شهرستان و حدود ۵۷.۶% عزیزان غیربومی هستند. از کل پرسنل بومی ، حدود ۳۱.۷%  از فرهنگیان مرکز شهرستان ، ۴.۴% از فرهنگیان بخش ارد و ۶.۳% از فرهنگیان دهستان فداغ و خلیلی می‌باشند.

آیا با توجه به این آمار، نمی‌بایست اندکی به فکر آینده‌ی شهرستان‌مان باشیم و فرزندان‌مان را برای انتخاب دانشگاه فرهنگیان ترغیب نماییم؟ متأسفانه دید عده ای از افراد جامعه از یگ نگاه ناسیونالیستی نسبت به شهر، ‌به یک نگاه مادی‌گرایانه شخصی تغییر کرده (که این افراد روز به روز در حال افزایش‌‌اند). این را بدین دلیل عرض می‌کنم که نه تنها پذیرفته‌شدگان کنکور بلکه خانواده‌های آنان نیز به دلیل عدم آشنایی با این دانشگاه و مزایای آن، میل و رغبتی برای پذیرش در دانشگاه فرهنگیان نشان نمی‌دهند.

در حال حاضر تنها راه ورود به آموزش و پرورش ، دانشگاه فرهنگیان می‌باشد. داوطلبان پس از پذیرفته شدن در این دانشگاه، ‌نه تنها به آموزش و پرورش شهرستان کمک خواهند کرد، بلکه دانشجویان این دانشگاه‌ها از همان ابتدای تحصیل به استخدام آموزش و پرورش در خواهند آمد. آنها از خدمت سربازی نیز معاف خواهند شد و از نظر وضعیت معیشتی نیز نه تنها شهریه‌ای برای تحصیل پرداخت نخواهند کرد بلکه از همان ابتدای تحصیل، حقوق و مزایای ماهیانه نیز برقرار خواهد شد و از زمان شروع به تحصیل برای ایشان به عنوان سنوات خدمت محسوب خواهد شد. برای کسانی که مایل به ادامه تحصیل باشند نیز امکان تحصیل تا سطح دکترا در دانشگاه فرهنگیان و یا هر دانشگاه دیگر، هم‌زمان با شغل مورد تصدی مهیا خواهد بود.

در سال گذشته علیرغم تلاش اکثر فرهنگیان شاغل و بازنشسته، مدیریت سابق و مدیریت فعلی آموزش و پرورش و همچنین فعالان فرهنگی که با حضور خود در مدارس و جلسات خصوصی و عمومی، دانش‌آموزان را با این دانشگاه‌ها آشنا و آنها را تشویق نمودند، ولی باز هم این  شهرستان با داشتن ۲۷ سهمیه برای پذیرش دانشگاه فرهنگیان،‌ تنها ۶ نفر این دانشگاه را برای تحصیل انتخاب نمودند. اکثر این عزیزان دلیل  انتخاب نکردن دانشگاه فرهنگیان را عدم شناخت و میزان حقوق آموزش و پرورش می‌دانستند، این در حالی است که در شهر‌های دیگر برای استخدام در ارگان‌های دولتی سر و دست می‌شکنند و برای رسیدن به آن مسابقه می‌دهند. مضافاً اینکه فارغ‌التحصیلان هیچ دانشگاهی امکان استخدام برایشان فراهم نیست و تنها دانشگاهی که از ابتدا وارد عرصه استخدام می‌شوند، فقط و فقط دانشگاه فرهنگیان است. ولی متاسفانه داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها با غفلت از آن عبور می‌کنند ولی پس از مدتی و یا بعد از فارغ‌التحصیلی از دیگر دانشگاه‌ها، به آموزش و پرورش مراجعه و جویای استخدام و به کار‌گیری هستند.

در همین راستا، خیرین بزرگوار نیز آموزش و پرورش را تنها نگذاشتند و با اختصاص مبالغی جهت تقدیر و تشویق پذیرفته شدگان، آموزش و پرورش را یاری نمودند. اکنون از پذیرفته‌شدگان کنکور، خانواده‌های محترم، مسئولین،‌ فرهیختگان، ‌فرهنگیان و فعالان فرهنگی و همه کسانی که می‌توانند به نحوی در آینده این عزیزان و آموزش و پرورش تأثیرگذار باشند، خواهشمندیم عزیزانی را که شرایط انتخاب دانشگاه فرهنگیان را دارا شده‌اند به سمت انتخاب این پردیس‌ها ترغیب نمایند تا شاهد شکوفایی، رشد و بالندگی فرزندان در آینده نه چندان دور باشیم.

25 نظر

  1. انشاالله که جوانانمان نمیگذارند که شهرستانمان دچارکمبودمعلم شود راستی اداره میراث فرهنگی چی شد بالاخره افتتاح شد یا نه لطف کنین مدیرسایت جواب بدین ممنون

  2. همش حرف حرف حرف
    تا یکی بخواد انتقالی بگیره واسه گراش، هزارتا بهانه میارن.
    تا شامل بند پ نباشیم کاری پیش نمیره

  3. ابن معلم های بومی تازه استخدام شده جوان ما چ گلی دارن به سرمون میزنن که دوباره بقیه برن دانشگاه فرهنگیان

  4. ضمن تشکر از آقای بدیع زادگان ذکر چند نکته رو لازم دونستم.
    ۱. حقوق آموزش پرورش کفاف زندگی امروز را نمیدهد و این مسئله گریز ناپذیر است (این مطلب را تجمع دبیران در سال جاری در مقابل آموزش و پرورش تصدیق میکند).
    ۲.لطف کنید بفرمایید ، دانش آموزی که در طول دوازده سال تحصیل در جلسات درسی از خود معلمان همواره معایب این شغل شریف را شنیده و ناله معلم خود را دیده است چگونه و با چه انگیزه ای به دانشگاه فرهنگیان برود.
    ۳.این موضوع که آموزش و پرورش در طول سال پیش دانشگاهی هیچ حرکت ملموسی برای کنکوری ها انجام نمیدهد( سال سوم هم پیشکش) قبول این پیشنهاد را برای داوطلبان مشکلتر میکند. درواقع دانش آموزان آموزش و پرورش را مشاور دلسوزی برای خود نمی دانند.
    ۴.مطمعنا با همه این تفاسیر باز افرادی هستند که به عشق معلمی این دانشگاه را انتخاب میکنند اما با توجه به گرایش های سیاسی موجود در جامعه داوطلبانی که شرایط علمی لازم را دارا هستند ولی گرایش سیاسی همسو با آموزش و پرورش ندارند محتملا رد میشوند در حالی که معلم باید فاکتورهایی مانند تعهد دینی و اخلاقی، بار علمی کافی و توانایی جسمی و روحی را دارا باشد و فقط به صرف داشتن گرایش سیاسی به صورت سلیقه ای رد یا پذیرفته نشود.

    1. با تشکر از آقای نوبهار
      ۱.روزی دست خداست.
      ۲.منظورتان شاید “بعضی از معلم ها” باشد.
      ۳.نمی خواهم از آموزش و پرورش گراش دفاع کنم ولی آیا والدین و دانش آموزان خود مشتاق و خواهان هستند؟ آیا همان برنامه های یشنهادی مدیر مدرسه مورد استقبال قرار می گیرد؟ آیا…؟
      ۴. گرایش سیاسی؟

      1. باتشکر از آقای دارشی
        ۱.در این که روزی دست خداست شکی نیست. ولی آدم باید دنبال بهترین شغل باشه.
        ۲.شما دبیر ریاضی هستید کمی به دبیران علوم انسانی نگاه کنید اکثرا دو شغله هستند و کلاس خصوصی ندارند و اکثریت آنها به این وضع معترض اند.
        ۳.بله شما به همان دبیرستان ابدی نگاه کنید ببینید که امسال دانش آموزان از برنامه های کمکی استقبال میکردند.
        ۴.اگر گرایش سیاسی مهم نیست پس چرا در مصاحبات سوالات نیمه سیاسی پرسیده میشود؟

  5. وقتی وارد اداره آموزش و پرورش میشی انگار داری به پایگاههای بسیج وارد می شی. سرتاسر عکس شهید و تابلوهای دینی و تابلوهای تبلیغاتی بسیج و …

    دو تا عکس که نشون بده اینجا مهد علم و آگاهی باشه وجود نداره.
    من نوعی چرا باید وارد سازمانی بشم که هیچ بویی از اسم و رسمش نبرده؟ چرا وارد محیط پر از تشنج و اضطراب و وسوسه با امواج شدید منفی روحی و روانی بشم؟؟؟

    آقای بدیع زادگان (یا هر شخص دیگه) اول شما باغچه اش رو آماده کن بعد نهالش رو بکار بعد بگو چرا درختم ثمر نمیده

  6. امید که از سهمیه های اختصاص یافته به شهرستان گراش خوب استفاده شود، ولی متاسفانه تعدادی از دانش آموزان ما که نسبت به دانشگاه فرهنگیان عدم علاقه نشان می دهند کسانی هستند که در کنکور رتبه خوبی نمی آورند و شرایط رفتن به دانشگاه فرهنگیان را ندارند!
    خواهشی که از همشهریان خود ( دانش آموز یا ولی دانش آموز )دارم این است که کمتر نسبت به عدم کارایی بعضی از معلم ها اعتراض کنند و اولین اعتراض به خودمان باشد که چرا معلم نشدیم.

  7. با سلام و خسته نباشید
    در پاسخ به دوستان عزیز :
    چرا فرزندانتان را به دانشگاه و رشته هایی میفرستید که بعد به دنبال شغل میگردند ولی حاضر نیستید به دانشگاه فرهنگیان بروند.
    هر شغلی مشکلات خودش را دارد اگر از دید مالی به این شغل نگاه میکنید پس چرا دانشگاه بروند و بعد از ان بدون شغل و درامد بمانند؟ از همان ابتدا به دنبال کار بروند . دوستان عزیز مزیتی که معلمی دارد خیلی از رشته ها و شغلها ندارد و پیشنهاد من به والدین و دانش اموزان عزیز این است که برای انتخاب رشته از اول دبیرستان با فارغ التحصیلان و همکاران دیگر مشورت کنند . فرموده بودید که اموزش و پرورش برای دانشگاه دانش اموزان خیلی دخالت نمیکند به شما عرض کنم که در حیطه کاری این اداره نیست کجای ایران دیده اید که اداره دخالت کند . همه جا دانش اموزان با اشتیاق به دنبال کنکور و درس میروند ولی در شهر ما فرار میکنند مگه کلاس های تقویتی برای کنکور در مسجد صاحب الزمان برگزار نمیشد پس چرا حالا تشکیل نمیشه .
    دوستان بجای انتقاد و فرار کردن به دنبال رفع مشکل باشید

  8. بله. منم حرف اقا حمید رو قبول دارم.
    اگر هم بعد یه مدت چند تا داوطلب پیدا شد.
    این قدر موانع ومشکلات پیش راهش مشاهده میکنه که یا خودش پس میکشه یا هم قبولش نمیکنن.البته واسه گراش احتمال قبول شدن زیاده.

  9. جناب دارشی .با تشکر از توضیحات جنابعالی.جایی از نظرات اینجاب تشویق به نرفتن به این دانشگاه وزین دیده نمیشود .برعکس شگاه من از مشوقان جوانان به شغل شریف معلمی هستم.فقط بعضی از مشکلات ان را بیان کردم که اگر برطرف شود اشتیاق به این شغل دوچندان میکند.توضیحا اینکه مورد سراغ داریم رتبه ورودی این دانشگاه اورده ولی به عللی که ففط فقط سلیقه عمل کردند در مصاحبه رد شده .

  10. سلام …
    (درتاییدوپاسخ به نظرات دوستان اقای دارشی واقای نوبهار)
    اول بحث حقوق مطرح شد.۱۰۰ساعت کاردر ماه ایا با حقوق ومزایای اموزش وپرورش کافی نیست ؟منصفانه فکر کنید .یک معلم کنارخانواده خودش هست.یک معلم زیر کولر مینشیند درس میدهد.یک معلم فقط۰.۱۲۵از وقت شبانه روز رو صرف تعلیم میکند با بهترین شرایط ممکن.چرا میگین فرضاحقوق ۱یک میلیون تا۱میلیون بونصد کافی نیست .بسته به میزان ساعت کاری ومقایسه باخیلی از مشاغل دیگر وسختی کار فراوان و دوری از خانواده فک کنم منصفانه باشد.
    مورد دوم به یقین میگم سطح علمی دانشگاه فرهگیان اصلن قابل قیاس با دانشگاه های تراز اول ودوم ایران نیست !
    بنده به شخصه وقتی رتبه ای دارم که میتونم اینده شغلی بهتری داشته باشم قطعا معلمی رو انتخاب نمیکنم.
    چرا اینقدر از جامعه دبیری حمایت میکنیم ؟به تعداد انگشت های دست هم نیستند معام های دلسوز !دانش اموز با چه امیدی بره معلمی ؟؟؟؟!!!!!!
    فرهنگسازی روباید خیلی زودتر شروع می شد !از همونهایی که رفتن دانشگاه باید به نحوه احسنت برای تشویق دانش اموزای دبیرستانی استفاده کرد …دقیقا مث لارستان …که سال به سال موفق تره

  11. دوست عزیز اقا مهدیم
    کی گفته معلمی شغل اسونه در حالی که سومین شغل سخت دنیاست؟
    یک معلم میتونه شاگرداشو درست تربیت کنه و برعکس که اگه برعکس عمل کنه با کدام پولی و …… میتونید درستش کنید؟
    هر شغلی برای خودش کار میکند ولی معلم برای جامعه و دیگران .
    بر چه اساسی اینا رو با هم مقایسه میکنی؟
    در تمام دنیا که این همه پیشرفت کردن بیشترین حقوق و امکانات مربوط به معلمان است.
    گفتی فرهنگ سازی بشه و دلسوز بشن چرا خودت اینکارو انجام نمیدی؟
    شما دانشگاه بهتر قبول میشی برو و ایا بعدش برات شغل وجود داره؟

    معلمی یعنی ساختن جامعه که از سخت ترین مشاغل دنیاست

  12. دوست عزیز اقا مهدی
    کی گفته معلمی شغل اسونه در حالی که سومین شغل سخت دنیاست؟
    یک معلم میتونه شاگرداشو درست تربیت کنه و برعکس که اگه برعکس عمل کنه با کدام پولی و …… میتونید درستش کنید؟
    هر شغلی برای خودش کار میکند ولی معلم برای جامعه و دیگران .
    بر چه اساسی اینا رو با هم مقایسه میکنی؟
    در تمام دنیا که این همه پیشرفت کردن بیشترین حقوق و امکانات مربوط به معلمان است.
    گفتی فرهنگ سازی بشه و دلسوز بشن چرا خودت اینکارو انجام نمیدی؟
    شما دانشگاه بهتر قبول میشی برو و ایا بعدش برات شغل وجود داره؟

    معلمی یعنی ساختن جامعه که از سخت ترین مشاغل دنیاست

  13. با سلام در رابطه اقبال دانش اموزان گراشی به دانشگاه فرهنگیان باید به عرض برسانم که متاسفانه کمتر رغبت به حضور دارند در دبیرستان شبانه روزی ولیعصر گراش از مجموع ۱۶نفر قبولی در دانشگاه فرهنگیان طی دو سال اخیر فقط ۴نفر بومی هستند واز این تعداد هم یک نفر با وجود قبولی نهایی انصراف دادند ویژگیهای دانشگاه فرهنگیان و بورسیه ای بودن ان بعدها باعث پشیمانی بسیاری شده است که بازگشت به گذشته جبرا ناپذیر است مدیران محترم می بایست بصورت مجزا با اولیا و دانش اموزان مستعد در این باره مشاوره بدهند بسیار مفید فایده خواهد بود

  14. اقای نام اور
    هرکسی علاقه ای دارد …
    معلمی سومین شغل سخت شغل دنیاس…نه ایران
    ..ایران رو.با این سیستم اموزش مزخرف روبادنیا مقایسه نکن…بله مهندسی کامپیوتر ومهندسی نفت جز ۳شغل پردرامد دنیاس ایا ایران اینطوره؟
    راهکار زیاده ولی کسی خواهان شنیدن اون نیست دقیقامنظورم بزرگان اموزش وپرورش هستش

  15. بابا کسی نیست جواب مارا بده میگم اداره میراث فرهنگی چی شد افتتاح شد ؟ نشد؟ کی میشه؟ مدیرمحترم سایت گریشنا هم جواب مارا ندادند پس کسی خبر نداره

  16. سلام خدمت همه.و تشکر از مشوق و استاد خوب آقای دارشی
    فکر کنم فقط تنها توی گراش باشه که انقدر از معلمی و شغل دولتی فرار میکنند.
    واسه یه مسلمون اون هم شیعه زشته که این همه بحث مادیات رو وسط بکشه.
    من خودم خدا توفیق بهم داده این رشته و دانشگاه رو انتخاب کردم.
    اصلا هم پشیمون نیستم و ان شاء الله بتونم موفق باشم.

  17. با رتبه ای که توی کنکور داشتم خیلی از اون رشته هایی که به اصطلاح حقوق بالاتری دارند رو میتونستم قبول شم، و قبول هم شدم! (از جمله علوم آزمایشگاهی شیراز)
    ولی با اینکه مورد تمسخر و سرزنش خیلی ها قرار گرفتم باز هم …
    پدر و مادرم و دایی هام از جمله مشوق های من بودند.

    معلم ها می سوزند-تا دیگران روشن بمانند

  18. صحبت های آقای نوبهار رو در زمینه ی عدم تشویق به انتخاب معلمی از سوی معلمان قبول ندارم. چراکه مشوقانی همچون آقایان دارشی، حیدری، فرجی، محسن زاده،حسین زاده، و … بودن که امثال بنده این شغل شریف رو انتخاب کردیم در صورتی که مثلا خود بنده دانشگاه فردوسی مشهد و اصفهان هم قبول شدم
    در بحث حقوق هم همانطور که استاد دارشی فرمودن: اول’خدا کربمه. دوم’ قناعت برای اینطور مواقع کاربرد داره. در پایان
    گراش من”
    با تمام توانمان فرزندان تورا برای سربازی در رکاب آقا امام زمان ( عج ) خواهیم ساخت.

  19. سلام.
    آقایونی که در اداره تشریف دارن اگه میتونستن که در دوران تحصیل دانش آموزان در سه سال آخر دبیرستان براشون یه سری امکانات فراهم کنند اونوقت میتونستن از این مشاوره ها بدن.
    آقا دوران دبیرستان که بودیم بارها تقاضا دادیم یه مشاور کنکور بیارن چی شد.
    مدیریتش که اصلا علنا اعلام میکنه که کنکور ربطی به اداره نداره.
    بعد میان بعد اعلام نتایج کنکور به تک تک بچه ها زنگ میزنن که بیایید واسه انتخاب رشته بهتون مشاوره بدیم( دقیقا با همین لفظ) میری اونجا و فقط میگن فرهنگیان. آخه این اسمش مشاوره است.

  20. سلام
    اولین نکته اینکه یکی از عزیزان گفته بود روزی دست خداست اما باید به دنبال بهترین شغل برویم آیا منظورتان این است که اگر حقوق معلم ها باب طبع باشد آنوقت معلمی بهترین شغل می شود؟ این می شود بهترین شغلی که می توان به پول رسید نه بهترین شغل از نظر ذات شغل
    دومین نکته بازهم درباره حقوق: بنده با توجه به شناختی که دارم اگر حقوق معلم ها را افزایش دهند تمام کسانی که الان هزار عیب و ایراد برای شغل مقدس معلمی می تراشند از طرفداران و مشوقان سرسخت این حرفه میشوند زیرا آنها به دنبال پول هستند و هرجا پول بود آنها را می توان دید.
    سوم باز هم حقوق:بهترین فیلتری که در این شغل وجود دارد همین میزان حقوق آن است که پول دوستان هرگز وارد آن نمی شوند. اگر روزی دست خداست پس دست خداست ولی و اما و اگر ندارد. او هم رازق است هم رزاق.
    چهارم اینکه: آیا نصب عکس شهید روی دیوار با پیشرفت علم وافزایش آگاهی منافات دارد؟؟مدرک تحصیلی شهید چمران ها چه بود؟
    پنجم: آقایانی که مدعی هستند سوالات سیاسی پرسیده می شود آیا خود تجربه کرده اند یا فقط به شنیده ها اکتفا کردند؟
    ششم: مصاحبه ی دانشگاه فرهنگیان بیشتر به سالم بودن حواس پنج گانه و نداشتن لکنت زبان وصلاحیت حرفه ای توجه دارد نه به جناح خاصی تعلق داشتن و…صلاحیت علمی حداقلی هم که از طریق کنکور حاصل شده است.
    هفتم قابل توجه مسوولین و معلم ها: دانش آموزان را بخاطر اینکه شغل آینده شان تضمین است به دانشگاه فرهنگیان نفرستیم بلکه آنهایی که برای شغل معلمی مناسب هستند واز همه مهمتر علاقه مندند تشویق کنیم.
    هشتم: هرشغلی سختی های خاص خودش را دارد که با علاقه این سختی ها یک شیرینی محض است. هر شغلی در جای خودش از اهمیت بالایی برخوردار است و هیچ ربطی به میزان حقوقی که برای آن در نظر گرفته شده است ندارد. اگر تاج سرانی که زحمت می کشند شب ها زباله های شهر را جمع می کنند نبودند همه ی ما حتی از بیرون آمدن از اتاقمان اجتناب می کردیم…که مع الاسف مع الاسف قدر دان نیستیم.

    حرف آخر: علاقه مندی ها را بشناسیم و هرکسی را با توجه به علاقه اش راهنمایی وجهت دهی کنیم. مساله ی اختلاف سلیقه ها یک نعمت خداوندی است که امروزه به آن توجه نمی شود و افراد بدون توجه به میل باطنی و از روی تعصب، باورهای غلط و فشارهای اطرافیان صرفا به شغل های محدودی گرایش نشان می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

25 نظر
scroll to top